Karisma, mitä se on? Miten joillakin on sitä jo lapsesta pitäen? Toisilla ei ollenkaan Onko perinnöllistä?
Mistä kaikesta karisma koostuu ja miten se ilmenee? Millainen on karismaattisen ihmisen vastakohta?
Näkemyksiä aiheeseen liittyen?
Kommentit (91)
Karismaa ei oikeastaan voi opiskella, vaikka muuta väitetään. Eikä se ole pelkkää itsevarmuuttakaan. Se on ihmisen olemus, voi jopa olla epävarma, mutta silti huokuu jotain erikoista energiaa. Energia on ehkä osuvin ilmaus sille.
Eihän kaikilla näyttelijöilläkään ole karismaa. Toisaalta liiallinen itsevarmuuskin on enemmän ärsyttävää kuin karismaattista. Eli ei karismaa voi opetella, toki esiintymistaitoja ja itsevarmuutta voi kehittää, mutta se ei ole sama asia.
Ihmiset täällä puhuu eri asioista. Itse ainakin ajattelen että karisma on kuitenkin kohtuullisen yleistä. Vesa-Matti Loiri esimerkkinä on vain poikkeuksellisen karismaattinen tyyppi. Joillakin enemmän, joillakin vähemmän, joillakin ei siis yhtään. Petteri Orpo on hyvä esimerkki ei-karismaattisesta julkisuuden henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Karismaa ei oikeastaan voi opiskella, vaikka muuta väitetään. Eikä se ole pelkkää itsevarmuuttakaan. Se on ihmisen olemus, voi jopa olla epävarma, mutta silti huokuu jotain erikoista energiaa. Energia on ehkä osuvin ilmaus sille.
Eihän kaikilla näyttelijöilläkään ole karismaa. Toisaalta liiallinen itsevarmuuskin on enemmän ärsyttävää kuin karismaattista. Eli ei karismaa voi opetella, toki esiintymistaitoja ja itsevarmuutta voi kehittää, mutta se ei ole sama asia.
Onko se sitten jotain mystiikkaa?
Joo ei pelkkä itsevarmuus tee karismaattista missään nimessä. Päinvastoin, siihen mielestäni yhdistyy tietynlainen herkkyys/haavoittuvuus. Silti jotain mielenkiintoista tällaisessa ihmisessä aina on, joku oma juttu, lahjakkuus, tunteisiin vetoaminen..
Vierailija kirjoitti:
Hitler oli karismaattinen pelottavalla tavalla. Putin on pelottava ilman karismaa.
On teillä kummallinen suhtautuminen, no varsinkaan Putin ei ole lainkaan pelottava ihminen. Miten te oikein katsotte ihmisiä? Voisiko olla että syytätte sitä toista omista tunteistanne johtuen? Minäkään en ole pelottava ihminen mutta on syytäkin pelätä jos itse toimii väärin. Onhan se tietenkin vaikuttavaa myös minunkin mielestäni eikä minua haittaa että pelkäät, se vain kertoo siitä että olet minua heikompi. Senkään takia minusta esimerkiksi ei tule tehdä puheissanne pahaa ihmistä. 💡
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset täällä puhuu eri asioista. Itse ainakin ajattelen että karisma on kuitenkin kohtuullisen yleistä. Vesa-Matti Loiri esimerkkinä on vain poikkeuksellisen karismaattinen tyyppi. Joillakin enemmän, joillakin vähemmän, joillakin ei siis yhtään. Petteri Orpo on hyvä esimerkki ei-karismaattisesta julkisuuden henkilöstä.
Ei löydy politiikasta yhtäkään karismaattista henkilöä. Vaikutusvalta ei tee ihmisestä karismaattista. Petyin myös siihen Stubbiin, niin se itsevarmuus karisee tosipaikkojen edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Li Andersson.
Hänessä on kyllä jotain sellaista, että hurmaa ihmisiä puoluetaustasta riippumatta. Hyvin itsevarmahan hän ainakin on, ja kuitenkin sellainen lempeän ja nöyrän oloinen.
Ei hurmaa minua, potentiaalia hänessä on työhön mutta itsevarmuus puuttuu ja kaikki manipulaatio ja epäaitous sekä valheellisuus vaikuttaa hyvin pahasti sekä heikentävästi.
Se on joku semmonen kumma "säteily" mitä joissakin on. Ei vaadi hyvää ulkonäköä edes. Se voi olla jopa ihan toisinpäinkin.
Joskus sellaisia ihmisiä tulee vastaan. Aika harvakseltaan kuitenkin.
Hyviä esimerkkejä karismaattisesta henkilöstä Vesa-Matti Loiri, Jack Nicholson, Judi Dench. Ihmisiä, jotka eivät ole välttämättä kauniita mutta jokin katseessa ja olemuksessa kiehtoo ja voi olla jopa seksikäskin vivahde
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esiintyvät taiteilijat ovat monet karismaattisia. Monet karismaattiset ihmiset myös tykkäävät olla esille, mistäköhän se johtuu?
Halu olla esillä johtuu halusta olla esillä. Lavakarismaa on erilaista joka johtuu ihmisten erilaisuudesta. Kaikkien lavakarisma ei ole samanlaista. Erilaiset ihmiset tekevät erilaisia asioita, suuresti tai pienesti, jopa vaatimattomasti. Aina ei ole halua olla esillä vaan tehdä sitä omaa juttua.
No nyt oli kyllä pitkä sepustus nollainformaatiolla. Oletko poliitikko?
Hitler oli karismaattinen pelottavalla tavalla. Putin on pelottava ilman karismaa.