Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet tehnyt "turhille" kirjoillesi?

Vierailija
11.06.2024 |

Turhilla kirjoilla tarkoitan tässä niitä kirjoja, joita ei oikeastaan koskaan (tai ainakin erittäin harvoin) tule luettua, ja jotka ovat hyllyssä lähinnä keräämässä pölyä.

Eli jo sinulla sellaisia on tai on ollut niin mitä olet tehnyt niille?  Ovatko edelleen siellä hyllyssä vai oletko onnistunut myymään tai lahjoittamaan vanhoja kirjojasi jonnekin, vai onko paperinkeräys ollut ainoa vaihtoehto?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vein joskus kirjastoon ison kasan kirjoja. Laittavat siellä kirjaston laput ja muovit niihin päälle eli päätyvät lainakirjoiksi, jos vain ovat tarpeeksi kelvollisessa kunnossa. Olen joskus omaan vanhaan kirjaani jopa törmännyt kirjastossa.

Myös roskikseen olen laittanut, jos ovat niin huonoja tai alleviivattuja ja kirjoiteltuja.

Nykyään ei taida olla luvallista laittaa kirjoja paperinkeräykseen enää, vaan ne pitää laittaa sekajätteeseen.

Ja höpö höpö taas! Yksikään kirjasto ei ota kokoelmiinsa jotain randomlahjoitusta. 

Kyllä minä ihan selvä ja hereillä olin, kun ne kirjastoon vein. Taidat olla hiukan simppeli, kun väität vastaan?

Vierailija
42/63 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin antikvariaattiin.

Nykyään eivät osta juuri mitään. Itse olen heittänyt osan sekajätteisiin, kelvolliset SPR:n Konttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjat on ihania. Toki hyllyssäni on vain niitä joihin palaan yhä uudelleen. Muut luettuani joko vien kirpputorille tai lahjoitan kirjojen keräyspisteisiin.

Roskiin en koskaan heitä mitään kirjaa, mielestäni se on rikos.🤗

Ei sen jälkeen enää rikos kun eräs helsinkiläinen divari lopetti ja kaikki menivät kaatopaikalle.

Vierailija
44/63 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein kirjaston kierrätyshyllyyn. Kävin kirjastossa, ja kun lähdin pois, huomasin että suurin osa kierrätyshyllyyn viemistäni kirjoista oli jo hävinnyt. Oli mukava, että olivat jollekin kelvanneet. 

Vierailija
45/63 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirjan heittäminen roskiin on jonkun mielestä "rikos", vaikka se on ihan sallittua? Jopa ohjeistettua, miten ne kuuluu hävittää.

Olen itse kirjoittanut kirjan. Jos ei joku halua jotain lukea, niin ei kai sellaista nyt säilyttää tarvitse. Maailma on täynnä teoksia, joita kukaan ei koskaan lue, koska kirjoja tulee valtavia määriä uusia koko ajan.

Vierailija
46/63 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa roskiin tai minnelie, osan aikuinen lapsi myi kirpparilla muun tavaran ohella. Myytiin päätyi lähinnä kovakantiset kirjat. 

Pokkarit voi viedä paperinkeräykseen, jos niistä haluaa luopua. 

Vierailija
47/63 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmat -joilla on jotain kirjallista arvoa -olen vienyt kirjaston kierrätyspisteeseen. Loput eli erilaiset kirjakerhojen "roskaromaanit" ja Valittujen paljojen lyhennelmät olen heittänyt roskiin.

Vierailija
48/63 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein joskus kirjastoon ison kasan kirjoja. Laittavat siellä kirjaston laput ja muovit niihin päälle eli päätyvät lainakirjoiksi, jos vain ovat tarpeeksi kelvollisessa kunnossa. Olen joskus omaan vanhaan kirjaani jopa törmännyt kirjastossa.

Ei onnistu. Miten kirjasto muka hoitaa kirjastokorvauksen lahjoituksena saaduista käytetyistä kirjoista.

Vierailija
49/63 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu. Miten kirjasto muka hoitaa kirjastokorvauksen lahjoituksena saaduista käytetyistä kirjoista.

Kyllä Espoossa ja Vantaalla muutama kirjasto otti mielellään tarjoamiani uusia kovakantisia kirjoja hyllyynsä.

Vierailija
50/63 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä sekajätteeseen.

Ei niitä kannata tarpeettomasti kerätä hyllyyn pölyttymään. Kirja on käyttöesine. Ainakin suurin osa niistä on pelkkää kulutustavaraa.

Vierailija
51/63 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin kirjahyllyni kertarysäyksellä, joten panin kirjat sekajätteeseen. Vähitellen karsimalla niitä olisi voinut yrittää viedä kirppikselle tai kierrätyspisteeseen, mutta sellaista määrää ei voi kukaan ottaa vastaan.

Kirjoja jäi edelleen valtava määrä, säästin vain parhaat.

Vierailija
52/63 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin kaverille osa ja kauppakeskuksessa oli keräys, vein sinne loput, heti yksi mies otti talvisota kirjan. Vielä olisi hyväkuntoisia  lastenkirjoja, käyn antikvariaattiin tarjoamassa kun muistan.

Vierailija
53/63 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Revin sivut irti -> sivut paperinkeräykseen, kannet yleisjätteeseen.

Vierailija
54/63 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en hanki turhaksi jääviä kirjoja.

Vierailija
55/63 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turhat oon heittänyt roskikseen tai myynyt kirppiksellä. Nykyään hyllyssä säilyy vain kirjat jotka saatan lukea uudestaan sekä jotkut tietokirjat.

Vierailija
56/63 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen paljon, lähes 40 kirjaa vuodessa. Mutta en pidä kotona kirjoja (paitsi lukemista vielä odottavia kirjoja). Eli jos jostain olen omaksi kirjan saanut (eli ei ole kirjastosta lainattu), niin vien luettuani sen kirjaston vaihtohyllyyn, usein löydän myös sieltä itselle luettavaa, jotka sitten luettuani palautan sinne. 

Kirjaston vaihtohyllyä on hauska seurata, kun jotkut samat kirjat on siellä kuukaudesta toiseen, mutta itse viemäni kirjat on aina seuraavalla kerralla kadonneet :)

Vierailija
57/63 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen polttanut kirjat sytykkeinä saunan pesäsässä. Tapanani ei ole myydä mitään kirppareilla eikä varsinkaan lahjoittaa yhtään mitään kenellekään. Mitä minä siitä hyötyisin?

Vierailija
58/63 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös roskikseen olen laittanut, jos ovat niin huonoja tai alleviivattuja ja kirjoiteltuja.

Nykyään ei taida olla luvallista laittaa kirjoja paperinkeräykseen enää, vaan ne pitää laittaa sekajätteeseen.

Ja höpö höpö taas! Yksikään kirjasto ei ota kokoelmiinsa jotain randomlahjoitusta. 

Kyllä minä ihan selvä ja hereillä olin, kun ne kirjastoon vein. Taidat olla hiukan simppeli, kun väität vastaan?

Yli 30 vuotta kirjastotyötä takana, eikä mikään kirjasto ole ottanut vanhoja lahjoituskirjoja kokoelmiin.

Vierailija
59/63 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möin parilla eurolla kaikki pois.

Vierailija
60/63 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen polttanut kirjat sytykkeinä saunan pesäsässä. Tapanani ei ole myydä mitään kirppareilla eikä varsinkaan lahjoittaa yhtään mitään kenellekään. Mitä minä siitä hyötyisin?

Minulla sama taktiikka. Lasten vaatteet ja kengätkin poltan heti kun ovat käyneet pieniksi vaikka ovatkin vain vähän käytettyjä kun kasvavat niin nopeasti. Lahjoittaminen on täysin turhaa, sillä miksi nähdä vaivaa kun kyllä kaikilla nyt on varaa ostella lapsilleen vaatteita ihan kaupastakin .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän