Mitä olet tehnyt "turhille" kirjoillesi?
Turhilla kirjoilla tarkoitan tässä niitä kirjoja, joita ei oikeastaan koskaan (tai ainakin erittäin harvoin) tule luettua, ja jotka ovat hyllyssä lähinnä keräämässä pölyä.
Eli jo sinulla sellaisia on tai on ollut niin mitä olet tehnyt niille? Ovatko edelleen siellä hyllyssä vai oletko onnistunut myymään tai lahjoittamaan vanhoja kirjojasi jonnekin, vai onko paperinkeräys ollut ainoa vaihtoehto?
Kommentit (63)
Luen kirjani kirjastosta lainaamalla, pokkareina, jotka laitan sitten eteenpäin tms. Tallella on ihan jokunen historiallinen opus ja nekin varastossa. En tykkää, eikä mahdu säilömään kirjoja tämän enempää hyllyille
On hyllyssä. Pitäis varmaan siivota että tulee tilaa.
Vein paikalliselle kirppariyrittäjälle, joka myy myös kirjoja.
Raamatun poltin, muut kirjat olen lahjoittanut eteenpäin, tosin harvassa on ne kirjat joita en montaa kertaa lue.
Vierailija kirjoitti:
Kirjat on ihania. Toki hyllyssäni on vain niitä joihin palaan yhä uudelleen. Muut luettuani joko vien kirpputorille tai lahjoitan kirjojen keräyspisteisiin.
Roskiin en koskaan heitä mitään kirjaa, mielestäni se on rikos.🤗
Kiinteistöhuolto pakotti palokuormaan vedoten, häädön uhalla, tuhoamaan kotikirjastoni:(
Olen myynyt booky.fi kautta, sitten antikkanetin kautta kysellyt divareita, ja antikvariaatin kautta kanssa
Kysykää joo paikallisilta divareilta ostavatko halavalla.
Elä heitä pois!
Rikkinäiset lastenkirjat, niistä voi leikellä kuvia ja askarrella pienten kanssa "taidetta".
ja joo: https://fi.pinterest.com/ullaylnen/kirja-askartelu/
Kierrätän lukemani kirjat joko palauttamalla taloyhtiön kirjakierrätyshyllyyn (josta useimmat olen ottanut) tai viemällä kierrätyskeskukseen. Sinne olen siivonnut taloyhtiön kierrätyshyllystä myös huonokuntoisia kirjoja, jotka eivät tunnu lähtevän kiertoon. Ennen saatoin viedä kirjoja kirjaston kierrätyshyllyynkin (kuten lasteni vanhat lukion oppikirjat), mutta sinne on pidempi matka kuin kierrätyskeskukseen.
Kun jokunen vuosi sitten siivosin iäkkäiden vanhempieni koko seinän kattavaa kirjahyllyä, jouduin valitettavasti laittamaan sekajätteeseen vanhat tietosanakirjasetit ja paljon muita kirjoja, joilla tuskin olisi ollut antikvariaateissakaan kysyntää. Paikkakunnalla ei ollut kierrätyskeskusta ja minulla ei ollut mahdollisuutta kuljettaa koko kirjamäärää muualle. Edelleen tuo kirjahylly näyttää "täydeltä", kun sinne kannettiin sitten muuallakin lojuneet kirjat ja lehtikotelot.
Useimmat kierrätyshyllyyn, osan jätepaperiksi (kannet tietysti pois). Periaatteessa olen kirjojen roskiinheittämistä vastan, mutta kaikille ei vaan löydy ottajaa ja silloin pitää olal realisti.
Siivosin eilen kodin työhuoneeni. Väitöskirjaprojekti vuosina 2008-2013 takana.
Pari pyykkikorillista monisteita/printattuja artikkeleja lähtee paperinkierrätykseen. Se on se helppo osa.
Mutta mitä tehdä ostetuille tutkimuskirjallisuudelle?
Osa kirjoista on parikymmentä vuotta vanhoja, joilla ei alallani tee mitään. Ei taida lähteä edes yliopiston kirjaston kirjojen kierrätyspisteellä eteenpäin? Onkohan sellaisia edes? En ole aktiivisesti ollut yliopistomaailmassa kymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat kierrätyshyllyyn, osan jätepaperiksi (kannet tietysti pois). Periaatteessa olen kirjojen roskiinheittämistä vastan, mutta kaikille ei vaan löydy ottajaa ja silloin pitää olal realisti.
Joskus kävin kaupunkimme kierrätystorilla. Siellä oli Päätalon ja Hietamiehen ja muita isojen ikäluokkien ostamia kirjoja hyllymetreittäin 1e/kpl. Ja teksti, ettei enää oteta vastaan niitä :)
Muistakaa ottaa talteen kannet jos ne ovat hyväkuntoiset ja suht puhtaat, jotka voi päällystää. Osa haluaisi liimata kannettomaan kirjaan suojuskannet.
Vien mökille ja poltan ne. Ajattelen kaikki niitä ihmisiä jotka tullaan polttamaan kun poltan kirjoja.
Piti taannoin LVIS -remontin yhteydessä tyhjentää kellarivarasto. Seitsemän banaanilaatikollista kirjoja meni roskalavalle..
Vein joskus kirjastoon ison kasan kirjoja. Laittavat siellä kirjaston laput ja muovit niihin päälle eli päätyvät lainakirjoiksi, jos vain ovat tarpeeksi kelvollisessa kunnossa. Olen joskus omaan vanhaan kirjaani jopa törmännyt kirjastossa.
Myös roskikseen olen laittanut, jos ovat niin huonoja tai alleviivattuja ja kirjoiteltuja.
Nykyään ei taida olla luvallista laittaa kirjoja paperinkeräykseen enää, vaan ne pitää laittaa sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vien kirjaston kierrätyshyllyyn tietysti. Joskus olen myös myynyt divariin joitakin kirjoja, joiden olen tiennyt kelpaavan sinne.
Meillä kirjasto ei ota kierrätyshyllyynsä kuin uusia kirjoja. Kirjan pitää siis olla ilmestynyt alle vuoden sisällä.
Olen toiminut seuraavasti:
1. Hyvät kirjat olen myynyt divariin.
2. Ehjät ok kirjat, joita divari ei halunnut vein Sorttiin (tai vaihtoehtoisesti Kierrätyskeskukseen), voi myös viedä kirjastojen kierrätyskärryihin.
3. Huonot ja rikkinäiset kirjat joko paperinkeräykseen (pehmeäkantiset) tai sekajätteeseen (kovakantiset).
Torissa tai kirpputoreilla on viitsi myydä muutaman euron kirjoja.
Helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Kirjaston kierrätyshyllyyn vien ja usein huomaan sieltä jonkun mieleisen kirjan luettavakseni. Divarit ei taida enää ostaa juurikaan.
Muutoissa olen huomannut kuinka paljon kirjat vievät laatikoita joten olen vähentänyt niitten ostamista. Kirjastosta varaan haluamiani teoksia. Usein ne tulevat samaan aikaan, onneksi olen nopea lukija.
Kyllä antikvariaatit ostavat kirjoja, mutta eivät toki mitä tahansa reijomäkeä tai eevajoepeltoa. Ainakin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vein joskus kirjastoon ison kasan kirjoja. Laittavat siellä kirjaston laput ja muovit niihin päälle eli päätyvät lainakirjoiksi, jos vain ovat tarpeeksi kelvollisessa kunnossa. Olen joskus omaan vanhaan kirjaani jopa törmännyt kirjastossa.
Myös roskikseen olen laittanut, jos ovat niin huonoja tai alleviivattuja ja kirjoiteltuja.
Nykyään ei taida olla luvallista laittaa kirjoja paperinkeräykseen enää, vaan ne pitää laittaa sekajätteeseen.
Ja höpö höpö taas! Yksikään kirjasto ei ota kokoelmiinsa jotain randomlahjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Raamatun poltin, muut kirjat olen lahjoittanut eteenpäin, tosin harvassa on ne kirjat joita en montaa kertaa lue.
Raamatun voi halutessaan polttaa tai vaikka repiä - kumpaakin on tehty myös Raamatun kertomusten mukaan Raamatun kirjoituksille:
"Kuningas istui talvihuoneessa-oli yhdeksäs kuukausi-ja hänen edessään oli palamassa hiilipannu. Ja aina kun Jehudi oli lukenut kolme tai neljä palstaa, leikkasi kuningas ne pois kirjurinveitsellä ja viskasi tuleen, joka oli hiilipannussa, kunnes koko kirjakäärö oli palanut loppuun tulessa, joka oli hiilipannussa."
Tässä on hyvä muistaa, että se Jumalan sana, joka Raamattuun on kirjoitettu, ei häviä koskaan:
"Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa."
"Ota taas itsellesi toinen kirjakäärö ja kirjoita siihen kaikki entiset sanat, jotka olivat edellisessäkin kirjakäärössä, jonka Juudan kuningas Joojakim poltti."
"Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!"