Mitä olet tehnyt "turhille" kirjoillesi?
Turhilla kirjoilla tarkoitan tässä niitä kirjoja, joita ei oikeastaan koskaan (tai ainakin erittäin harvoin) tule luettua, ja jotka ovat hyllyssä lähinnä keräämässä pölyä.
Eli jo sinulla sellaisia on tai on ollut niin mitä olet tehnyt niille? Ovatko edelleen siellä hyllyssä vai oletko onnistunut myymään tai lahjoittamaan vanhoja kirjojasi jonnekin, vai onko paperinkeräys ollut ainoa vaihtoehto?
Kommentit (63)
No jaa, harvemmin pidän kirjoja turhina, tuossa niitä on hyllymetreittäin kahdessa eri huoneessa. Joskus annan lukemiani kirjoja äidilleni tai ystäville, yleensä saan vaihdossa vastaavasti uutta luettavaa itselleni. Jotain pokkareita olen jättänyt muuttojen yhteydessä taloyhtiön "saa ottaa" pisteelle tai lomamatkoilla niihin hotellien kirjapisteisiin.
Muuton yhteydessä heitin kiireessä valtavan määrän pois ja säästin ainoastaan ne parhaat jotka mahtuvat kirjahyllyn kolmelle hyllylle.
Kirjat on ihania. Toki hyllyssäni on vain niitä joihin palaan yhä uudelleen. Muut luettuani joko vien kirpputorille tai lahjoitan kirjojen keräyspisteisiin.
Roskiin en koskaan heitä mitään kirjaa, mielestäni se on rikos.🤗
Vien kirjaston kierrätyshyllyyn tietysti. Joskus olen myös myynyt divariin joitakin kirjoja, joiden olen tiennyt kelpaavan sinne.
Opiskelen tällä hetkellä, joten kirjahylly on näin boomerilla täynnä oppikirjoja tai unelmia niistä tarinoista, joita aion lukea "sitten, kun on aikaa"
Vierailija kirjoitti:
Vie kierrätykseen.
Kirjojen kierrätys = sekajäte
- eri
Kirjaston kierrätyshyllyyn vien ja usein huomaan sieltä jonkun mieleisen kirjan luettavakseni. Divarit ei taida enää ostaa juurikaan.
Muutoissa olen huomannut kuinka paljon kirjat vievät laatikoita joten olen vähentänyt niitten ostamista. Kirjastosta varaan haluamiani teoksia. Usein ne tulevat samaan aikaan, onneksi olen nopea lukija.
Jos totean, etten enää halua lukea jotain kirjaa, vien sen kierrätyskeskukseen, taloyhtiön tavaranvaihtopisteelle tai yleiselle kirjanvaihtopisteelle. Käyn joskus parissa erikoistunnemmassa second hand kirjakaupassa, ja niihin voin viedä sopivia kirjoja jos on erityisen hyväkuntoisia tai harvinaisempia.
Muutin pienempään asuntoon ja myin ja lahjoitin paljon kirjoja. Paljon meni myös roskiin, vanhentuneita tietokirjoja, sotkuisia lastenkirjoja, ihan puhkiluttuja pokkareita joista sivut jo irtoili, ei niitä kukaan halua ja pahaa teki heittää kirjoja roskiin, mutta ei niille mitään muutakaan sijoituspaikkaa ollut.
Tein mökillä vanhasta vilja-aitasta kesähuoneen ja vuorasin kirjahyllyillä yhden seinän. Sinne mahtuu joutokirjat.
Sekajätteeseen pistän aika matalalla kynnyksellä. En harrasta kirjojen keräilyä. Harrastan lukemista.
Enpä ole paljon kirjoja elämässäni kahteen kertaan lukenut, jos ei lapsena lukemiani kirjoja lasketa mukaan.
Ei tuu mieleen kuin Täällä Pohjan tähden alla, Seitsemän veljestä, Gabriel Garcia Marquez: Sadan vuoden yksinäisyys, Tuulen viemää, Tolstoin Anna Karenina ja Sota ja rauha, Dostojevskin Muistelmia kuolleesta talosta. Nämä kirjat oon useimmat kyllä lukenut kolmeen kertaan ja kaikki ei oo enää hyllyssäni.
Jotenkin ne kirjat silti muistuttaa ajasta, jolloin ne luin ja kirjojen henkilöt on jotenkin ikään kuin ystäviäni ja läheisiäni, siellä kirjan kansien välissä. Pois heittäminen tekee aina vähän kipeää, mutta hukkuisi kirjoihin, jos kaikki säästäisin.
Pitkään, jo vuosia olen laittanut uudet kiertoon saman tien luettuani. Usein luen ne pokkareina. Siksipä kirjani on pääosin vanhoja. Jotkut ovat vielä lukemattomiakin vanhoja klassikoita maailman/kotimaankirjallisuuden merkkihenkilöiltä.
Missään nimessä ei tule heittää yhtäkään kirjaa roskiin. Kirja on aina 1 maailma pienoiskoossa.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään kirja ei ole turha.
Mutta on kyllä sellaisia kirjoja, jotka olisivat saaneet jäädä kirjoittamatta. Esimerkiksi uskonnollisia "totuuksia" julistavista kirjoista on koitunut pääosin ongelmia ja tuhoa.
Osa roskiin tai minnelie, osan aikuinen lapsi myi kirpparilla muun tavaran ohella. Myytiin päätyi lähinnä kovakantiset kirjat.