Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko opettajien loma liian pitkä

Vierailija
11.06.2024 |

Mielestäni on.Tähän voitaisiin tehdä muutos.Minulla on tosi hyvä idea.

Normi 4 viikon kesäloma ja muutoin n.puoltoista kuukautta opet töihin.Erilaisiin lasten tapahtumiin, leireille yms.avustajan tehtäviin, ns.apukäsiksi.

Samoin koulutusta on hyvä järjestää kesällä,  niin se ei ole kouluaikana sitten oppilailta pois, sijaisia ei saada, ohjaajat putävät oppitunnit, lähinnä vartioivat kai.

Tärkeitä koulutuksia olisi ihan peruskertaukset...kuinka kohtaat erilailla oppivan lapsen, eritavoin käyttäytyvän jne.Samoin koskaan ei voi olla liiaksi opeille kerrata kuinka kohdata perheitä, vanhempia, kunnioittavasti ja kuunnellen koska vanhemmat tuntevat lapsensa niin opet sitten kykenee hyödyntämään työssään, sehän on aina lapsen etu.

Nykyään kun moniosaaminen on päivän peruna niin kesäaikaan voisi tapahtua koulujen perussiivoukset ja sen voisi opettajat huolehtia, tiimityöskentelynä.Säästöä!

Kommentit (507)

Vierailija
261/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On toki. Helposti tulee mieleen useitakin hommia, joissa ei pääse työ paljon rasittamaan. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka työ jossain pikkumyymälässä, jossa käy 5-10 asiakasta päivässä. Loppuaika on aika leppoisaa oleilua."

Jos olet palkattuna työntekijänä tuollaisessa myymälässä niin se on ihan juuri menossa konkurssiin tuolla asiakasmäärällä.

Ja myymälässä harvoin vain myydään. Siellä otettaan vastaan saapuvaa tavaraa, järjestellään sitä, inventoidaan varastoja, tehdään tilauksia, vastataan puhelimeen, kirjoitetaan sähköposteja, tehdään laskuja jne.

En usko että Suomessa on montaakaan myymälää jossa joku vain istuisi tyhjän panttina suurimman osan päivää. Jos näin on, sen homman voisi tehdä se yrittäjä itse ja säästää palkkakulut.

Pikkumyymälään tavaraa tulee korkeintaan kerran viikossa, jos niinkään usein. Purkuun menee pari tuntia. Järjestellä ei tarvitse, kun  tavarat on hyllytysvaiheessa laitettu kunnolla paikoilleen. Inventaario tehdään korkeintaan kaksi kertaa vuodessa. Tilauksiakaan ei tarvitse tehdä edes viikottain, jos asiakasmäärä on vähäinen ja tavaraa liikkuu vähän. Puhelin soi maksimissaan kerran vuoron aikana ja sähköpostit hoitaa esihenkilö, ei perusmyyjä. 

Vierailija
262/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näytätkö viestin, jossa luki, että ikävät tilanteet ovat opettajien yksinoikeus. Kirjoita vaikka viestin numero, jos et osaa siteerata. Odotan mielenkiinnolla, mistä löydät sellaisen viestin. "

No esim. heti viime sivulla viesti 224 käytännössä kertoi että työssäni ei voi olla ikäviä tilanteita kuin aniharvoin mutta opettajan työssä niitä on 98% työajasta.

Toki ymmärrän että tuo viesti oli kärjistys mutta kyllä se käytännössä oli sen kertomista että muut työt eivät voi olla oikeasti raskaita opettajan työhön verrattuna.

Minä olen eri. Mutta edelleen olen vähän järkyttynyt siitä, että jonkun mukaan opettajan työssä lähes sata prosenttia työajasta on ikäviä tilanteita. Eikä tässä ollenkaan mietitä asiaa oppilaiden ja heidän oppimisensa kannalta, vaan ainoastaan opettajien ja heidän kärsimyksensä kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja aika moni toimistotyökin on lähinnä istuskelua ja kahvihuoneessa juoruaminen vie ison palan työajasta."

Tuo on samanlainen virheellinen stereotypiä kuin se kun muiden mielestä opettajat istuskelevat jokaisesta tunnista vartin opettajanhuoneessa juoden kahvia ja syöden pullaa.

Ei edes ole.

t. juurikin tuontyyppistä toimistotyötä tekevä

Vierailija
264/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja, jonka mies on kunnalla töissä. Hänellä on vuodessa 11 viikkoa lomaa, kun vaihtaa lomarahat vapaaksi. Minulla on noin 13 viikkoa. Palkkani vastaavalla koulutuksella on noin 1000 euroa kuussa vähemmän. Kuljemme työmatkat samalla kyydillä eli työtunteja tulee suunnilleen sama määrä. Minulla välillä myös illalla töitä, vaikka yritänkin tehdä kaiken koululla. Kukaan perheestäni ei pidä minun työtäni kevyenä puolipäivähommana. Käykää kokeilemassa, jos kiinnostaa. 

Vierailija
265/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No eihän ole :D Tässäkin ketjussa on useita opettaija, jotka ovat kertoneet, että loma on suhteellisen pitkä. "

Ja heti perään pitää sitten kertoa että on sitä monissa muissakin ammateissa pitkät lomat (ei kyllä juuri ole) ja että opettajat kuitenkin tekevät vuodessa yhtä paljon tunteja (eivät oikeasti tee).

Eli aina pitää jotenkin kuitenkin vesittää sitä asiaa ikäänkuin jotenkin hävettäisiin niitä lomia ja työtunteja.

Vierailija
266/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On toki. Helposti tulee mieleen useitakin hommia, joissa ei pääse työ paljon rasittamaan. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka työ jossain pikkumyymälässä, jossa käy 5-10 asiakasta päivässä. Loppuaika on aika leppoisaa oleilua."

Jos olet palkattuna työntekijänä tuollaisessa myymälässä niin se on ihan juuri menossa konkurssiin tuolla asiakasmäärällä.

Ja myymälässä harvoin vain myydään. Siellä otettaan vastaan saapuvaa tavaraa, järjestellään sitä, inventoidaan varastoja, tehdään tilauksia, vastataan puhelimeen, kirjoitetaan sähköposteja, tehdään laskuja jne.

En usko että Suomessa on montaakaan myymälää jossa joku vain istuisi tyhjän panttina suurimman osan päivää. Jos näin on, sen homman voisi tehdä se yrittäjä itse ja säästää palkkakulut.

Pikkumyymälään tavaraa tulee korkeintaan kerran viikossa, jos niinkään usein. Purkuun men

Olen eri, mutta ei taida tuollaisessa työssä päästä opettajan palkoille.

Vierailija
267/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja aika moni toimistotyökin on lähinnä istuskelua ja kahvihuoneessa juoruaminen vie ison palan työajasta."

Tuo on samanlainen virheellinen stereotypiä kuin se kun muiden mielestä opettajat istuskelevat jokaisesta tunnista vartin opettajanhuoneessa juoden kahvia ja syöden pullaa.

Ei edes ole.

No kyllä ne opettajatkin siellä opettajanhuoneessa oikeasti ehtivät myös istua ja juoruilla sekä juoda kahvia vaikka väittävät olevansa 100% ajasta oppilaiden kanssa.

Vierailija
268/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä loma komensoidaan surkealla liksalla.

Ja se surkea liksa on parempi kuin suomalaisten keskiansio.

Parempi vertailukohde olisi esimerkiksi dippainssien mediaaniansio. Jos ei voida palkalla kilpailla, niin lomat yms. täytyy olla paremmat.

ohis

Vierailija
269/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Näytätkö viestin, jossa luki, että ikävät tilanteet ovat opettajien yksinoikeus. Kirjoita vaikka viestin numero, jos et osaa siteerata. Odotan mielenkiinnolla, mistä löydät sellaisen viestin. "

No esim. heti viime sivulla viesti 224 käytännössä kertoi että työssäni ei voi olla ikäviä tilanteita kuin aniharvoin mutta opettajan työssä niitä on 98% työajasta.

Toki ymmärrän että tuo viesti oli kärjistys mutta kyllä se käytännössä oli sen kertomista että muut työt eivät voi olla oikeasti raskaita opettajan työhön verrattuna.

Minä olen eri. Mutta edelleen olen vähän järkyttynyt siitä, että jonkun mukaan opettajan työssä lähes sata prosenttia työajasta on ikäviä tilanteita. Eikä tässä ollenkaan mietitä asiaa oppilaiden ja heidän oppimisensa kannalta, vaan ainoastaan opettajien ja heidän kärsimyksensä kannalta.

Tervetuloa todellisuuteen! Hyvä, että järkytyit. Ehkä sinunkin silmäsi pikkuhiljaa alkavat avautua näkemään, millaista koulumaailma nykyisin on ja miksi opettajat todellakin tarvitsevat sen 2kk kesälomansa. Katsos, kun oppilaiden kannalta ajattelukaan ei poista sitä faktaa, että koulumaailma on monin paikoin yhtä helvettiä, kun vanhemmat eivät osaa kasvattaa kakaroitaan ja syyttävät opettajia kaikesta. 

Vierailija
270/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opettajana silloin kun omat lapset olivat kouluiässä. Se oli niin helppoa, kun oli lomat yhtä aikaa lasten kanssa. Sitten kun nuorimmainen meni lukioon, vaihdoin toisiin töihin, toiseen työaikaan. Nykyään on vähemmän lomaa, mutta työaika on joustava ja on etätyöoikeus ja enemmän autonomiaa omaan kalenteriin. Elämä ei määräydy lukujärjestyksen mukaan. Palkka on myös vähän parempi, mutta käteen jäävässä palkassa ei verojen jälkeen isoa eroa kyllä ole. 

Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että koulujen loma-aikoja voisi lyhentää. Ne eivät vastaa tämän päivän yhteiskunnan tarpeisiin vaan ovat relikti jostain hyvin kaukaa. Järkiperäisten muutosten vastustaminen on vain muutosvastarintaa. 

Vierailija
271/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No eihän ole :D Tässäkin ketjussa on useita opettaija, jotka ovat kertoneet, että loma on suhteellisen pitkä. "

Ja heti perään pitää sitten kertoa että on sitä monissa muissakin ammateissa pitkät lomat (ei kyllä juuri ole) ja että opettajat kuitenkin tekevät vuodessa yhtä paljon tunteja (eivät oikeasti tee).

Eli aina pitää jotenkin kuitenkin vesittää sitä asiaa ikäänkuin jotenkin hävettäisiin niitä lomia ja työtunteja.

Sulla on melkoiset harhat päällä. Oletko muistanut ottaa lääkkeesi tänään? 

Vierailija
272/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tilauksiakaan ei tarvitse tehdä edes viikottain, jos asiakasmäärä on vähäinen ja tavaraa liikkuu vähän. Puhelin soi maksimissaan kerran vuoron aikana ja sähköpostit hoitaa esihenkilö, ei perusmyyjä. "

Kerrotko että miten tuollainen myymälä pysyy pystyssä kuukauttakaan kun sielä on täydellä palkalla lähinnä istumassa sekä myyjiä että sitten vielä palkattuna esihenkilö?

Mistä se tuotto tulee ja miksi yrittäjä ei itse pyöritä koko puljua kun tekemistäkään ei juuri ole?

Vierailija
273/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkumyymälään tavaraa tulee korkeintaa

Niin, opettajathan suorastaan kieriskelevät rahassa kun palkka on niin suuri :D

Vierailija
274/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Veikkaan, että asiakkaasi ei kuitenkaan haistattele sulle, eikä sun tarvitse pitää heille järjestystä. "

Valitettavasti näinkin joskus varsinkin illanvietoissa saattaa tapahtua. 

On ammatteja, joissa järjestyksen pitäminen on työn pääasiallinen sisältö. Saattaisi open maailmankuva avartua, jos vaikka päivän tekisi poliisin töitä. Peruspalkka taitaa poliisilla olla luokanopettajan peruspalkan tasolla. Lomaa aivan aavistuksen verran vähemmän.

Se sun kriminaalinalku lapsesi todennäköisesti työllistää opettajaansa niin, että hän saa olla samaan aikaan psykiatrinen sairaanhoitaja, poliisi, toimintaterapeutti ja opettaja.

Anteeksi, mutta oletkohan palstaillut hieman liikaa, kun alat keksiä tuntemattomille ihmisille lap

Kerro vielä, miten tämä eroaa siitä, jos aloittaja keksii tuntemattomalle opettajalle työnkuvan? Onkohan aloittaja palstaillut vähän liikaa ja olisi syytä nyt mennä hengähtämään lenkille?

Vierailija
275/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes ole.

No kyllä ne opettajatkin siellä opettajanhuoneessa oikeasti ehtivät myös istua ja juoruilla sekä juoda kahvia vaikka väittävät olevansa 100% ajasta oppilaiden kanssa.

Ei kukaan ole tuollaistakaan väittänyt. Sulla on kummallinen muunnella muiden sanomisia omien kuvitelmiesi tueksi. 

Vierailija
276/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen asteen opena työsuojeluun asti meneviä tilanteita oli viime vuonna neljä. 

Että semmosta helppoa työtä oppivelvollisten kanssa. Ja heidän vanhempien. 

Meillä joutuu miettimään, mihin auton parkkeeraa että  auto näkyy oppilaitoksen kameroissa. Monen open renkaat puhkottu. 

Silleen tää pitkä loma on ihan tervetullut. 

Vierailija
277/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä loma komensoidaan surkealla liksalla.

Ja se surkea liksa on parempi kuin suomalaisten keskiansio.

Parempi vertailukohde olisi esimerkiksi dippainssien mediaaniansio. Jos ei voida palkalla kilpailla, niin lomat yms. täytyy olla paremmat.

ohis

Minä ehdotan että otetaan mieluummin vertailukohdaksi yksityisen puolen juristin keskiansio. Tai ehkä kansanedustajan. Se on kyllä pätkätyö, mutta siinä on hyvät edut, toisin kuin opettajalla. Tämä kyllä tarkoittaa, että verotusta pitää kiristää aika tavalla, mutta jos kompensoidaan sitä nostamalla opettajien palkkoja.

Vierailija
278/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen opettaja, jonka mies on kunnalla töissä. Hänellä on vuodessa 11 viikkoa lomaa, kun vaihtaa lomarahat vapaaksi. "

Tuo on aivan maksimi minkä virkamies voi saada ja siinäkin on "oikeaa lomaa" vain reilu 7 viikkoa. Suurin osa ei julkisellakaan puolella saa läheskään noin pitkiä lomia. Yksityisellä sektorilla taas ihan vakio on se 5 viikkoa vuodessa ja lomarahoja ei voi vaihtaa vapaaksi.

Vierailija
279/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja, jonka mies on kunnalla töissä. Hänellä on vuodessa 11 viikkoa lomaa, kun vaihtaa lomarahat vapaaksi. Minulla on noin 13 viikkoa. Palkkani vastaavalla koulutuksella on noin 1000 euroa kuussa vähemmän. Kuljemme työmatkat samalla kyydillä eli työtunteja tulee suunnilleen sama määrä. Minulla välillä myös illalla töitä, vaikka yritänkin tehdä kaiken koululla. Kukaan perheestäni ei pidä minun työtäni kevyenä puolipäivähommana. Käykää kokeilemassa, jos kiinnostaa. 

On kokeiltukin. AMK-opella oli vuosityöaika 1600 tuntia, eli 40 viikkoa töitä, viikkotyöaika 40 tuntia. Lomia oli 8 viikkoa kesällä, 2 viikkoa jouluna, 1 viikko syyslomaa ja 1 viikko hiihtolomaa. Yhteensä 52 viikkoa. Jos jonain vuonna oli 53 viikkoa, tuli 1 viikko lisää joululomaa. Lomia oli aika paljon, mutta niiden ajankohtaan ei voinut itse juuri vaikuttaa. Palkka oli hyvä.

Vierailija
280/507 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Tilauksiakaan ei tarvitse tehdä edes viikottain, jos asiakasmäärä on vähäinen ja tavaraa liikkuu vähän. Puhelin soi maksimissaan kerran vuoron aikana ja sähköpostit hoitaa esihenkilö, ei perusmyyjä. "

Kerrotko että miten tuollainen myymälä pysyy pystyssä kuukauttakaan kun sielä on täydellä palkalla lähinnä istumassa sekä myyjiä että sitten vielä palkattuna esihenkilö?

Mistä se tuotto tulee ja miksi yrittäjä ei itse pyöritä koko puljua kun tekemistäkään ei juuri ole?

Oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin Internet? Aika monella myymälällä on verkkokauppa, joka tuottaa suurimman osa liikevaihdosta ja kivijalkaliike on lähinnä muodon vuoksi olemassa.