Vaalityön jälkeen emme ole enää mitään
Tein vaalityötä erään puolueen ehdokkaalle. Käytin työhön aikaani yhteensä yli 100 tuntia. Puolue sai useamman ehdokkaan läpi, myös hänet, jolle työskentelin. Kampanjan aikana ehdokas oli kovin kehuvainen, lähetti viestejä, kommentoi someani. Mutta kun vaalitulos varmistui ja vaalit olivat ohi, muutuin ilmaksi. Olin tärkeä tuon hetken ja sen jälkeen ei tarvinnut enää huomioida mitenkään. Hyväksikäytetty olo. Ja vielä itse aiheutettu. En usko, että enää koskaan lähden mukaan vaalityöhön. Myös puolueesta aion erota. Uskon, että kaikkialla on tällaista. Politiikka on kylmää, hyväksikäyttävää ja laskelmoivaa.
Kommentit (72)
Mulle kävi samoin. Erosin myös puolueesta. Jätin myös äänestämättä seuraavissa vaaleissa, mut se oli typerä valinta. Enää en omaa, entistä puoluettani äänestä koskaan. Tästä yli 10 v aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja eräs puolue oli...?
Jätän mainitsematta. Koska tämä oli hlökoht. kokemus, en halua mustamaalata. Ja uskon, että näin se toimii kaikkialla. Se olisi vaan hyvä tiedostaa etukäteen. Herkkänä ihmisenä ei tuollainen kohtelu oikein sovi itselleni. Jos joku auttais mua saavuttamaan tavoitteeni, meillä synkkais ja pitäisin ihmisestä, en vois kohdella häntä näin.
En tiedä, kuinka tietoista toimintaa tämä yleisesti on. Siis että ehdokkaat käyttävät hyväkseen heihin luottavia ja heitä ihailevia ihmisiä. Jos itse lähtisin ehdokkaaksi, tukiryhmäni koostuisi kyllä lähipiiristäni, eikä tuntemattomista tyypeistä. Tai sitten tekisin pelisäännöt heti selviksi. Tämä on lyhyt projekti, jonka jälkeen ihmissuhde katkeaa. Koska tuossa todellakin syntyy ihmissuhde tuettavan ja tukijan välille. Joskus syväkin.
Läpipäässeillä on nyt hektiset pari viikkoa median parissa. Odota rauhassa, ehdokkaasi kyllä järjestää kiitostapahtuman työntekijöilleen.
Anteeksi autismini, mutta mitä tuosta olisi pitänyt seurata? Joku kiitoslahja?
Jos kampanjan aikana ehdokas antaa kuvan, että toinen on tärkeä, ihana, sielunsisko, käyttää ystävä sanaa jne. niin kyllä siinä tulee ymmärrys, että suhde jatkuu myös vaalien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Läpipäässeillä on nyt hektiset pari viikkoa median parissa. Odota rauhassa, ehdokkaasi kyllä järjestää kiitostapahtuman työntekijöilleen.
Ymmärrän tämän, mutta. Jos ehdokas olis aidosti kiitollinen, voisi hän edes somessa reagoida tägäykseen. Muuta ehtii siellä kyllä tekemään. Toiset ovat laittaneet kymmeniä, jotkut jopa 100 tai yli tuntia, auttaakseen ehdokasta saamaan haluamansa työn. Kun tämän saa, ei tukijoilla ole enää virkaa. Ihan järkyttävä pettymys. Jos tukijoita on esim. 20, ja ehdokas reagoisi jokaisen viestiin/tägäykseen, veisi se maks. 30 min. Mutta ei voi sen vertaa aikaansa tähän laittaa. Mun mielest törkeää ja ylimielistä. Herää myös kysymys, että missä ovat kaikki ehdokkaiden ystävät? Eikö olis luonnollista, että ystävät tukisivat? Miksei näin ole? Onko nyt niin, että ehdokkaat haalivat fanejaan, joita käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen? Fanit kun tekevät melkein mitä vain idolinsa eteen. Osa tukijoista nähdäkseni on todella heitä, todellisia faneja.
Vierailija kirjoitti:
Jos kampanjan aikana ehdokas antaa kuvan, että toinen on tärkeä, ihana, sielunsisko, käyttää ystävä sanaa jne. niin kyllä siinä tulee ymmärrys, että suhde jatkuu myös vaalien jälkeen.
Tääl samanmoinen kokemus!! Hervoton pettymys. Onko kaikki ehdokkaat laskelmoivia juusereita? Ylisteteään somessa ja viestiketjuissa milloin ketäkin kamppanjan aikana, mutta kun vaalit on ohi, ei enää mitään. Ei yhtään mitään. Viesteihin ei reagoida, tägäyksiin ei myöskään, tukiryhmälle ei kerrota, mitä kaikesta seurasi jne. Kiire ei oo mikään selitys jos samalla ehtii somessaan poseeramaan milloin missäkin kissanristiäisissä, edustustehtävissä jne. Itselleni ei vaalityö selvästi sovi, kerta riitti. Vaikka ehdokas tulikin valituksi, oli kokemus itselleni hajottava ja jopa traumatisoiva. Kun on taustalla ulos sulkemista ja kiusaamista. Ei enää koskaan.
Täällä myös ihmetellään, että näinkö välittömästi vaalityön loppuminen näkyy. Enää ei ehdokkaan tarvitse reagoida tägäyksiin, viesteihin, kommentteihin. Että se oli nyt siinä. Kiitos ja hyvästi, nyt mammonat ja paremmat piirit kutsuvat, ei enää aikaa eikä tarvetta kaiken maailman duunariressukoille. Menisitte tekin kunnon töihin! V...u, mitä kohtelua!!!!
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös ihmetellään, että näinkö välittömästi vaalityön loppuminen näkyy. Enää ei ehdokkaan tarvitse reagoida tägäyksiin, viesteihin, kommentteihin. Että se oli nyt siinä. Kiitos ja hyvästi, nyt mammonat ja paremmat piirit kutsuvat, ei enää aikaa eikä tarvetta kaiken maailman duunariressukoille. Menisitte tekin kunnon töihin! V...u, mitä kohtelua!!!!
Minä olen yliopistotutkinnon suorittanut ja sama juttu. Sisäpiiriin "sain" kuulua kampanjan ajan, nyt olen muuttunut tarpeettomaksi. Mutta ei siinä mitään, taidan vaihtaa puoluetta tai poistua kokonaan tästä kovasta touhusta.
Olen itsekin kampanjoinut ehdokkaiden puolesta, joskus menneet läpi, joskus eivät. Mutta lämpimät muistot kaikista.
Kusipäiden kampanjoihin en menisi vapaaehtoiseksi. Niitäkin on joka puolueessa
Että sellaiset pöhinät vihervasemmistossa.
Miksi joku poliittisen puolueen 'ehdokas' olisi sen parempi ihminen kuin muut nk 'ystävät'? Se alkaa olla aika pettyä ihmisiin. Minä summailen elämääni ja mitään tärkeitä ihmisiä jotka eivät olisi kääntäneet itseään pettymykseksi ei taida jäädä jäljellä. Enää ei ole kuin yksi kivi käännettävänä. Sukulaiset samaa kastia. Kun olen kääntänyt tämän viimeisenkin kiven niin kyllä on tyhjää.
TIETYSTI ON PAIKALLAAN ETTÄ ESITÄN KYSYMYKSEN ITSESTÄNIKIN KYSYMYKSEN? VARMASTI VASTAUS ON ETTÄ OLEN HUONO IHMINEN JA HUONO YSTÄVÄ, mutta kukaan ei ole roikkumassa - ovat itse jo heittäneet minut täysin yli laidan ja kukaan ei minua kaipaile.
Mahdotonta pitää yllä suhteita satamäärään ihmisiä. On projektiluontaisia työsuhteita, se on kaikkien ymmärrettävä. Eri asia kuin ystävyyssuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi autismini, mutta mitä tuosta olisi pitänyt seurata? Joku kiitoslahja?
Cognac aika minimissään, joo. Tai jääny käteen 400e läppäri hankittu kampanjabudjettirahoilla.
Meillä Perussuomalaisissa on toisin läpipäässyt (en kerro nimiä) on käynyt kairaamassa meillä nyt usein, joka tuo vähän eloa tähän kahden miehen väljähtyneeseen liittoon.
Minä myös olen hiukan kummissani tästä vaalityöstä. Olin ensimmäistä kertaa mukana erään ehdokkaan tukijoukoissa. En ole poliittisesti aiemmin vaikuttanut millään tavalla, enkä kuulu puolueeseen. Tarkoitukseni oli liittyä kampanjan jälkeen. Minä ihmettelen myös sitä, kuinka vähälle huomiolle ehdokas ja kampanjan päällikkö jättivät erään ryhmäläisemme. Ymmärrän ja kannatan tasapuolisuutta, mutta kyllä erityisen hyvästä työstä pitää voida "palkita". Tämä tiimiläisemme käytti kampanjaan todella paljon aikaansa, kannusti meitä muita, oli aina ystävälline ja innostava, omistautui kuin olisi toiminut vastuullisessa palkkatyössä. Hän hankki aivan varmasti ehdokkaalle satoja ääniä. Kun oli vaalivalvojaisten aika, ei kukaan, missään vaiheessa maininnut tätä ihmistä! Olen tottunut, että hyvästä työstä saa edes maininnan, usein jotain konkreettistakin, mutta ei. Tämä on itsestäni todella outoa ja kiittämätöntä kohtelua. Saimme toki ryhmänä paljon kiitosta, mutta kyllä yksi meistä oli niin selkeästi joukkomme ttömyyrä, että hänet olisi pitänyt edes nimeltä mainita. En tiedä miksi näin ei tehty. Oliko ajatus, että kaikki ovat tasavertaisia, eikä ketään nosteta yläpuolelle? Vaikka siihen olisi aihettakin. Minä, myös varsin aktiivisena, soisin oikein mielelläni tälle ryhmämme sankarille, hieman "erityiskohtelua". Toivon, että hän edes yksityisesti on sitä saanut. Mutta en usko tätä. Jos olisi vallassani, nostaisin pieneksi hetkeksi tämän työn sankarin tähdeksi. Hänellä oli mahdollisesti myös ihan oikeasti vaikutus siihen, että ehdokkaamme pääsi läpi.
Niin tai näin, katson puoluetta ja tätä ehdokasta nyt hiukan toisin silmin. Onko niin, että vain ehdokas saa olla valokeilassa? Veisikö toisen ihmisen huomioiminen jotain pois ehdokkaalta? Ainakaan ryhmältämme ei. Tiedän tämän, koska olemme tätä yhdessä ihmetelleet.
Toivon todella, että tämä työn sankari on saanut hlökohtaista palautetta, mutta olisin mielelläni sen myös kuullut. Ja toivon myös, että ehdokas on hänen viesteihin, tägäyksiin ym. reagoinut. Se olisi vähintä, mitä hän voisi tehdä.
En itse liity puolueeseen, vaikka niin olin suunnitellut, haluan vielä katsoa mihin tämä kaikki johtaa. Otan myös selvää, kuinka muissa puolueissa toimitaan.
Mitäs läksit!