En ole ikinä aiemmin ollut näin väsynyt kuin nyt 2-vuotiaan lapsen äitinä olen
Univelkaa alkoi itselleni kertyä jo odotusaikana. Nykyään lapsi sentään nukkuu yöt heräämättä, mutta harvoin nukkuu aamukahdeksaa myöhempään. Usein heräilee 7.30 niin arkena kuin viikonloppuna. Itse voisin hyvinkin nukkua sinne 9-10 asti. Musta on alkanut tuntua ettei se ole enää koskaan mahdollista. Eikä se auta että toinen vanhempi touhuaa aamulla lapsen kanssa, ei siinä metelissä nuku kukaan. Aamusta alkaen täytyy olla tosi skarppina, tarjota virikkeitä lapselle ja vahtia ettei tee mitään typeryyksiä. Vielä nukkuu päiväunia, mutta alkaa olla viitteitä siitä että ne jää pikkuhiljaa pois. Sitten ei ole edes sitä pientä lepohetkeä päivän keskellä. Tällä hetkellä päällimmäinen ajatus on että tätäkö tää on nyt sitten loppuelämä, jotenkin vaikea nähdä helpotusta tulevassa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Väliaikainen asia, taapero ei pärjää hetkeäkään yksin, pari vuotta vielä niin lapsi osaa leikkiä itsekseen ja saat levätä enemmän. Lastenhoitaja ois varmasti ihan hyvä idea palkata välillä ja pitää itse lepopäivä.
Mites se isä? Meidän perheessä on ainakin kaksi aikuista, jotka saa vuorotellen sitä omaa aikaa ja eikä tarvitse sitä rahalla ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Odotapa kun olet + 50v.😂
Miten tämä liittyy aiheeseen? Klo 7.30 on varsin yleinen heräämisaika ja unentarve vähenee iän myötä. Vain teinit ja nuoriso nukkuvat yli yhdeksään. Liian nuorena lapsia tehneet eivät jaksa herätä aamuisin, kun pitäisi itse saada nukuttua pitkään.
Joko on toinen lapsi tilauksessa?
Samaistun. 2-3-vuotiaan kanssa oli väsyttävää, juuri se jatkuva läsnäolon ja vahtimisen vaatimus. Väsyneenä kaikki tuntuu myös hankalammalta. Pyydä tosiaan puolisoa viemään lapsi ulos tai mene joskus yöksi hotelliin tai vaikka kaverille yöksi, niin saat kunnot unet. Yksikin hyvä yö vaikuttaa jo mielialaan.
Olin itse yksinhuoltaja joten ei ollut sitä optiota. Nyt lapsi on 6-vuotias ja hänen kanssaan on useimmiten tosi ihanaa. Ottaisin toisenkin, jos vielä olisi mahdollista.
Ap ei ilmeisesti ole koskaan ollut työelämässä, kun 7.30 herätys on hänelle jotenkin aikainen. Hyvin suuri osa työssäkäyvistä on siihen aikaan jo täydessä työntouhussa tai vähintään matkalla töihin. Aamuhärdellit ovat arkisin vähintään tuntia aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä yöunta voi pitkittää myös sieltä toisesta päästä eli mennä iltaisin aikaisemmin nukkumaan.
Lapsi nukahtaa 21-22 välillä, toisinaan menee pidempäänkin. Itsellekään ei tule heti uni. Tekee mieli hetki nauttia ajasta kun joku ei koko ajan kerjää huomiota ja pidä showta.
Se lapsi elää sitä samaa arkea kuin sinäkin. Rutiinit, rutiinit ja rutiinit. Nyt arkenne kuulostaa aika levottomalta.
Mene töihin ja lopeta se lapsellinen haihahtelu. Teinit nukkuu puoleenpäivään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana on helpompaa 👍🏻
Sinäkin olet ollut jonkun lapsi. Oliko äidilläsi helpompaa?
Minulla on kolme lasta, jotka syntyneet 3v sisällä. Pikkulapsiaika oli yhtä helvettiä. Joku tuolla ehdotti, että puoliso voisi mennä lapsen kanssa ulos. Minä yritin ehdottaa tuota mutta puolison mielestä hänellä oli koko ajan etuoikeus nukkua pitkään. "Sä voit mennä nukkumaan takaisin sitten kun minä olen herännyt". Ehdotin myös, että jompikumpi voisi mennä lasten kanssa ulos sillä välin kun toinen siivoaa ja laittaa ruokaa. Hänellä oli parempi ehdotus: "Menet ensin lasten kanssa ulos ja sieltä tultuasi siivoat ja laitat ruokaa". Aloin jo sunnuntaina puolelta päivin odottaa kiivaasti armahtavaa maanantaiaamua, että pääsen töihin lepäämään. Tukiverkostoja ei ollut, joten se oli samaa paskaa koko ajan.
Nyt lapset ovat aikuisia ja puoliso haudassa. Vietän vapaa-aikani tuijottamalla vastapäistä seinää. Miksei elämäntilanteet voi mennä limittäin eikä siten, että on vuosikausia samaa?
2+-vuotiaat on paljon raskaampia kuin vauvat tai sitä pienemmät. Etenkin jos ovat ainoita lapsia, vaativat aivan hirveästi aikuisen huomiota, koko ajan pitää leikittää ja valvoa. Itse ratkaisin ongelman hankkimalla toisen lapsen, että viihdyttävät toisiaan.
Kaksivuotias lapsi menee nukkumaan klo 21-22? Liian myöhään!
Ap, luuletko että lapsesi pysyy kaksivuotiaana?
Tyypillistä yhden lapsen äidin näköalatonta vikinää.
Miksi monet vastaukset täällä ovat niin tympeitä? Vähän myötätuntoa voisi osoittaa, väsyneelle ihmiselle. .
Tuuppaa lapsi päikkyyn 10 tunniksi niin saat nukkua vaikka koko päivän.
Ei lapsen kasvatus kuulukkaan helppoa olla ja sitä kannattaa miettiä ennen kuin niitä tekee. Mutta en näe miksi luulet että loppuelämä olisi tuollaista? Ei kait se lapsi kaksi vuotiaaksi ole jäämässä?
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole tuota kuin muutama vuosi. Käske puolison viedä tenava aamulla ulos, niin saat nukkua. Menee tuo apeus uupuneisuuden mukana pois.
Muuten, miten puolison unet, miten hän voi ?
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet vastaukset täällä ovat niin tympeitä? Vähän myötätuntoa voisi osoittaa, väsyneelle ihmiselle. .
Ei turhasta ruikuttaja tarvitse myötätuntoa. Ap:lla on asiat todella hyvin ja mahdollisuus nukkua joka yö vaikka 10 tuntia. Se on pikkulapsen äidille luksusta. Harvalla on noin hyvä tilanne. Se taasen on oma vika, jos ei osaa järjestää arkeen niin, että uniaika rauhoittuu ja päivä ei ole jatkuvaa suorittamista.
7.30 pidetään ensimmäinen kaffepaussi. Töitä siinä vaiheessa takana 3 tuntia.
Voiko se mies viedä lapsen ulos vaikka silloin viikonloppuna eikä metelöidä kotona?Tai ap menee itse kävelylle....Pienillä asioilla saa jaksamista.
Kuulostaa terveeltä taaperolta, ei lapsi opi uusia asioita, jos hän vaan istuu hiljaa paikoillaan.