En ole ikinä aiemmin ollut näin väsynyt kuin nyt 2-vuotiaan lapsen äitinä olen
Univelkaa alkoi itselleni kertyä jo odotusaikana. Nykyään lapsi sentään nukkuu yöt heräämättä, mutta harvoin nukkuu aamukahdeksaa myöhempään. Usein heräilee 7.30 niin arkena kuin viikonloppuna. Itse voisin hyvinkin nukkua sinne 9-10 asti. Musta on alkanut tuntua ettei se ole enää koskaan mahdollista. Eikä se auta että toinen vanhempi touhuaa aamulla lapsen kanssa, ei siinä metelissä nuku kukaan. Aamusta alkaen täytyy olla tosi skarppina, tarjota virikkeitä lapselle ja vahtia ettei tee mitään typeryyksiä. Vielä nukkuu päiväunia, mutta alkaa olla viitteitä siitä että ne jää pikkuhiljaa pois. Sitten ei ole edes sitä pientä lepohetkeä päivän keskellä. Tällä hetkellä päällimmäinen ajatus on että tätäkö tää on nyt sitten loppuelämä, jotenkin vaikea nähdä helpotusta tulevassa.
Kommentit (68)
Ruokavalio, liikunta ja lepo.
Anna ku arvaan, mut ku on se lapsi . . . rivi pirun huonoja tekosyitä kun ei ehdi syömään, liikkumaan, jne. Ja vielä ne työtkin?
Juu, en ymmärrä pikkulapsiajan hehkutusta. Jatkuva aivosumu, koti näyttää jäteasemalta, uhmahuutoitkupotkuraivaria, jne.
Sympatiat on sun puolella. Minä en ole hankkinut lapsia, mutta minua pitää hereillä mölyävät naapurit. Tätä on jatkunut sen verran pitkään että univelkaa on kertynyt ja paljon. Muisti alkanut pätkimään. Uni on tärkeää!
No ei tietenkään ole tuota kuin muutama vuosi. Käske puolison viedä tenava aamulla ulos, niin saat nukkua. Menee tuo apeus uupuneisuuden mukana pois.
Vierailija kirjoitti:
Anna ku arvaan, mut ku on se lapsi . . . rivi pirun huonoja tekosyitä kun ei ehdi syömään, liikkumaan, jne. Ja vielä ne työtkin?
Montako lasta sinulla on?
Sitä yöunta voi pitkittää myös sieltä toisesta päästä eli mennä iltaisin aikaisemmin nukkumaan.
Mä herään aiemmin töihin ja pitää olla koko työpäivän skarppina. Sit töiden jälkeen kotityöt . Lapset on onneksi isompia jo. Mutta nukun hyvin silti. Ei mulla ole valittamista. Olen asennoitunut tähän jo ennen lasten syntymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi omaa ja kolme bonuslasta.
Vierailija kirjoitti:
Sitä yöunta voi pitkittää myös sieltä toisesta päästä eli mennä iltaisin aikaisemmin nukkumaan.
Lapsi nukahtaa 21-22 välillä, toisinaan menee pidempäänkin. Itsellekään ei tule heti uni. Tekee mieli hetki nauttia ajasta kun joku ei koko ajan kerjää huomiota ja pidä showta.
Miksi et mene riittävän ajoissa nukkumaan, jotta saat tarpeeksi unta? Jos herätys on 7.30, riittää että menet nukkumaan 23 maissa ja saat tarpeeksi unta. Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä.
Herätys klo 7.30 ei ole vielä paha. Aiemmin vain nukkumaan. Tuttavani lapset heräävät aamuisin jo viideltä.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän aihe vapaata iltaisin ja ajoissa nukkumaan.👍
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka ei uni tulisi, kuten itselläni, auttaa se lepo silti.
Meillä lapset (6kk ja 2,5v) herää 5.30-6.30 välillä. Olisi luksusta jos saisi nukkua jopa 7.30 asti.
Mua väsyttää jo ton tilanteen ajatteleminen.
tarjota virikkeitä lapselle?
Mistä olet saanut sen käsityksen, että lapsille pitää tarjota virikkeitä heti aamusta? Lapsillakin on oikeus joutoaikaan ja hitaisiin aamuihin. Ota se lapsi aamulla viereesi ja levätkää esim ihan vaan juttelemalla.
Siis meneekö täällä tosiaan ohi kaikilla mikä tässä väsyttää? Nukun yöt kyllä, mutta pikkulapsiaika itsessään väsyttää. Se, että jatkuvasti joku tarvitsee minua johonkin. Se, että täytyy olla skarppina varsinkin ulkoillessa, täytyy vahtia ettei lapsi säntää vaikkapa kadulle heti kun silmä välttää. Se, että toinen saa ikäänsä kuuluvia itkupotkuraivareita milloin mistäkin. Se, että tämä aika on tuhatkertaisesti kuormittavampaa kuin olisin ikinä voinut kuvitella. Kaikki hokivat että se on ihan erilaista sitten oman lapsen kanssa. Eikä suinkaan positiivisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on maailman ainoa äiti?
Odotapa kun olet + 50v.😂