Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on havaittu että vanhempien tulot ja varallisuus vaikuttaa siihen koska lapset muuttavat pois kotoa

Vierailija
08.06.2024 |

Selvisi että mitä köyhempiä ja pienituloisempia vanhemmat sitä aikasemmin Suomessa muutetaan pois kotoa ja mitä varakkaampia ja parempituloisia vanhemmat niin sitä pidempään asutaan kotona. Esimerkiksi perheissä, joissa lapsia hoitaa työtön yh äiti vuokra-asunnossa, niin lapset muuttavat todennäköisemmin pois jo alaikäisenä, noin 15-16 vuotiaana. Kun taas sitten perheissä, joissa molemmat vanhemmat käyvät hyväpalkkaisessa työssä ja omistavat talon, saattaa nuori asua vanhempiensa luona jopa 30-vuotiaaksi asti.

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v.nuori? Anna mun kaikki kestää! Aikuinen ollut jo hyvän aikaa.

Vierailija
2/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt mikään Einstein tarvi olla ymmärtääkseen. Lapsesta loppuu kaikki tuki viimeistään 18-vuotiaana. Lapsilisä 17-vuotiaana ja elarit 18-vuotiaana. Moni ei pysty siinä vaiheessa enää pitämään sen kokoista asuntoa, että lapsikin mahtuisi siellä asumaan. Lisäksi syrjäseuduilta joutuu lähtemään muualle opiskelemaan, jos ei mene lukioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso luuseri saa olla jos yli 19 vuotiaanan asuu kotona.

Vierailija
4/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa voimassaolevan lain mukaan kaikki alle 30-vuotiaat ovat nuoria. Nuori on myöskin eri asia kuin alaikäinen ja lapsi.

Vierailija
5/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nuori on teini eli 13-19 vuotias mistä myös se sana "teini" tule (13 = thirteen). En ymmärrä miksi nykyiaikana on pitänyt alkaa kutsumaan 20-30 vuotiaita nuotiaita kun sen ikäinen ei ole koskaa mitään nuorta nähnytkään vaan kyseessä on jo täysi-iköinen aikuinen eikä enää nuori.

Vierailija
6/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole mikään uutinen vaan tunnettu tosiasia.  Varsinkin perheissä, joissa vaikeita ongelmia, lapset muuttavat usein jo alaikäisenä pois kotoa. 

Vierailija
7/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa voimassaolevan lain mukaan kaikki alle 30-vuotiaat ovat nuoria. Nuori on myöskin eri asia kuin alaikäinen ja lapsi.

Sillä lailla ei ole takapuolta. Nuori on 13-19 vuotias eli teini. Täysi-ikäinen aikuinen ei ole enää mikään nuori.

Vierailija
8/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viittaat nuorisolakiin, sitä sovelletaan alle 29 vuotiaisiin, mutta inhimillinen erehdys :)

Vierailija
9/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuseri muuttaa yhteiskunnan rahoilla omilleen. 

Vanhempien luona asuva yli kaksikymppinen ei ole luuseri. Opiskelee tai käy työssä ja säästää rahaa. 

Vierailija
10/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 18-vuotias ei ole enää nuori

Vierailija
11/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoistyttö muutti toiselle puolen Suomea jo 15 v, asuu omassa nätissä vuokrayksiössä kissan kanssa ja opiskelee. Hän ei juo eikä polta, eikä hengaile öisin kaupungilla. On jo 18v.

Meilläkin olisi saanut jatkaa asumista ja opiskella nykyisessä kaupungissa, mutta annoimme hänen päättää. Ja hyvä päätös oli muuttaa. Meilläkään ei ole tarkoitus jäädä loppuelämäksi tänne. Luulen että suurin osa nuorista muuttaa pois koska täällä ei ole töitä kaikille.

Vierailija
12/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini kutsuu minua kaikille "nuoreksi".   Meinaan lähinnä räjähtää kun kuulen sen. Olen 55 vuotias. 

Vierailija
13/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole omastani luuseria tullut vaikka hetken asui vielä luonani yli 20v. Opiskeli ammattikorkeakoulussa ja teki työharjoittelujaksot tällä kylällä. Paitsi viimeisen lopputyön koulupaikkakunnalla ja sai sieltä sitten vakityöpaikan jossa nyt ollut 10 vuotta. Säästi ison summan rahaa kun asui kotona ja maksoi vuokraa vain opiskelupaikkakunnalla. Ei tarvinnut senttiäkään opintolainaa. Oli helppo ostaa oma iso kämppä heti kun sai työpaikan. 

Sinut on ilmeisesti äiti ja isä potkinut pihalle jo teininä ja vieläkin makselet ulosottovelkoja? 

Vierailija
14/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt mikään Einstein tarvi olla ymmärtääkseen. Lapsesta loppuu kaikki tuki viimeistään 18-vuotiaana. Lapsilisä 17-vuotiaana ja elarit 18-vuotiaana. Moni ei pysty siinä vaiheessa enää pitämään sen kokoista asuntoa, että lapsikin mahtuisi siellä asumaan. Lisäksi syrjäseuduilta joutuu lähtemään muualle opiskelemaan, jos ei mene lukioon.

Aivan.  Mulla on useampi kaveri,  jotka lapsen täyttäessä 18 joutuu tukuen takia muuttamaan pienempään asuntoon eikä täysi-ikäiselle ole pienemmässä asunnossa tilaa.  

Vierailija
15/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viittaat nuorisolakiin, sitä sovelletaan alle 29 vuotiaisiin, mutta inhimillinen erehdys :)

Olette molemmat väärässä. Nulrisolakia sovelletaan ainoastaan alle 28-vuotiaksiin ja ja 28 täytettyään ei ole enää nuorisolain piirissä. Näin se on ainakin ollut täällä.

Vierailija
16/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-vuotiaaksi asti kotona? Ei kiitos. 

Ei ihme ettei ihmiset enää pariudu ja tee lapsia. Nehän on siellä peräkammareissa. 

Vierailija
17/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun esikoistyttö muutti toiselle puolen Suomea jo 15 v, asuu omassa nätissä vuokrayksiössä kissan kanssa ja opiskelee. Hän ei juo eikä polta, eikä hengaile öisin kaupungilla. On jo 18v.

Meilläkin olisi saanut jatkaa asumista ja opiskella nykyisessä kaupungissa, mutta annoimme hänen päättää. Ja hyvä päätös oli muuttaa. Meilläkään ei ole tarkoitus jäädä loppuelämäksi tänne. Luulen että suurin osa nuorista muuttaa pois koska täällä ei ole töitä kaikille.

Ei kai 15-vuotiaan kotoa muuttoa voi perustella töillä? Sen ikäinen on ihan koululainen vasta.

Vierailija
18/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30-vuotiaaksi asti kotona? Ei kiitos. 

Ei ihme ettei ihmiset enää pariudu ja tee lapsia. Nehän on siellä peräkammareissa. 

Kaveri asui 26-vuotiaaksi kotona. Muutti suoraan naisen kanssa yhteen ja nyt sillä on neljä lasta. Itse muutin heti lukion jälkeen eikä mulla ole naista eikä lapsia.

Vierailija
19/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ihan mieleen koulukaveri, jonka oli pakko muuttaa kesken lukion pois kotoa, kun äitinsä muutti niin pieneen asuntoon, ettei lapselle ollut tilaa. Vähän karua minun mielestä. 

Vierailija
20/117 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on luuseri?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän