Mä haluaisin niin kovasti kuolla.
Meille ei tule lasta, eikä enää edes yritetä. Mä en löydä syitä elää. Enpä osannut ikinä kuvitella että minulle kävisi näin. :(
Kommentit (48)
Lapsia ei tule ja elämä ei jatku. AP
(09) 731 391 se on sos-palvelun numero. sanot että rakastat miestäsi, soita k.o. numeroon siis hänen tähtensä. sinne voi soittaa yhdeksään asti illalla
Aina ei saa mitä haluaa.
Usein pitää tehdä asioita joita ei halua.
29-vuotiaana ei tosiaankaan kannata antaa periksi, varsinkaan lapsettomuuden kanssa. Minä sain 33-vuotiaana lapsettomana kuulla olevani peruuttamattomasti hedelmätön - hoitojen tavoittamattomissa. Mulla oli kuitenkin vielä terve kohtu, ja nyt viisi vuotta myöhemmin mulla on myös kaksi lasta, luovuttajan munasoluilla saatuja.
Jos et yksin jaksa niin käy juttelemassa jossakin. Esimerkiksi väestöliiton kautta pääset puhumaan ihmiselle joka osaa keskustella juuri lapsettomuuden tuomasta surusta ja pettymyksestä.
Olet päässyt elämässä ilmeisesti liian helpolla ja kuvitellut et sulla tulee kaikki asiat elämässä menemään saman kaavan mukaan. Onhan se toki äärettömän iso asia elämässä jos ei saa omia lapsia, mut ei kyllä pitäisi olla SYY itsemurhaan. Uskon et sun elämässä on jotain pahasti pielessä oli sulla lapsia tai ei. Miksi et hakeutuisi ammattiauttajalle?
Kenelle haluat teollasi kostaa: elämälle, Jumalalle, kohtalolle? --itsellesi?
se kosto ei toimi. se osuu ihan muihin tahoihin kuin luulet.
Mä en haluu, mä en ala, minä minä minä minä.....
Moni lapsettomaksi " tuomittu" pari on saanut lapsen vuosien, jopa kymmenen vuoden, päästä. Tiedän tunteen, kun unelmat, haaveet, odotuksen, kaikki katoaa. Tuntuu, kuin matto vedettäin jalkojen alta. Ei ole mitään syytä, miksi eläisi. MUTTA. Tulee uusia haaveita, uusia unelmia! Ihan totta! Vaikka nyt ei ehkä siltä tunnukaan. Mitä sä voitat sillä, että tapat itsesi? Et mitään. Jos elämä on niin kurjaa ja vaikeaa, että on ihan sama kuolla. Niin miksi se ei ole ihan sama elää? Ja katsoa huvikseen, mitä tapahtuu?
mikset mieluummin juttelisi jollekin, joka on vähän perehtyneempi näihin asioihin kuin me tuntemattomat satunnaiset palstalijat?
Poistun nyt. Voimia teille joilla niihin on mahdollisuus. AP
Vierailija:
Olet päässyt elämässä ilmeisesti liian helpolla ja kuvitellut et sulla tulee kaikki asiat elämässä menemään saman kaavan mukaan.
Miten kirjoittaja voi päätellä alkuperäisen saaneen kaiken liian helpolla? Voisiko olla niin, että alkuperäinen on joutunut aina kokemaan asiat vaikeimman kautta ja nyt väsynyt jatkuvaan kädenvääntöön elämässä?
jotenki huvittavaa...Luuletkos olevan ainoa joka ei saa lapsia?
Minä olen myös yksi lapsettomuudesta kärsivä ihminen mutta ikinä en ole ajatellut niin itsekästä ratkaisua kuin lopettaa itse elämäni...Luuserin puhetta.
Minä itse tosiaan olen " lievittänyt" tuskaa ystävien, sisarusten lapsia hoitamalla, vaikka eihän se toki ole sama asia kuin olisi oma nyytti..
Aikuistu!!
masennus on tappava sairaus. Ihmisen ajatukset vääristyvät ja hän luulee itsemurhan olevan parempi vaihtoehto, kuin hoitoon meno.
Kuule rakas ystävä: oletko koskaan edes yrittänyt hakea apua masennukseesi? Oletko koskaan edes ajatellut, että saattaisit olla masentunut? Mitäpä jos vielä koettaisit hakea apua masennukseen? Koska apua on tarjolla ja nykyisin on hyviä ja tehokkaita mielialalääkkeitä, joita syö kai kohta jokatoinen suomalainen. Miksi et siis sinäkin?
Mieti mitä teet miehellesi, jos teet itsemurhan. Minä olen seurannut vierestä itsemurhaajan jälkeensä jättämän perheen elämää, eikä se ole onnellista seurattavaa. Yksi masentunut ihminen lopetti elämänsä ja hänen masennuksensa purskahti koko suvun masennukseksi. Älä tee sitä! Hae apua! Missä päin Suomea asut?
Ajattelin vuosia sitten ihan samalla tavalla kuin ap. Minut pelasti raskaaksi tulo, ilman sitä tuskin eläisin.
Ap:lle en osaa sanoa muuta kuin että koita jaksaa huomiseen, se voi olla paljon parempi. Nuku vaikka jos siihen on mahdollisuus. Äläkä todellakaan kirjottele tänne, täältä et apua saa vaan paremminkin tilanteesi pahenee näistä " tuomioista" . Hyvä idea olisi soittaa tuonne numeroon jonka joku laittoikin. Tai onko sinulla ystävää jolle voisit kertoa pahasta olostasi? Tiedän että puhuminen ei houkuttele mutta se on melkein ainoa keino jos et halua suunnitelmaasi toteuttaa. Tulisin antamaan ison lämpimän halauksen jos voisin!
T: Emma
muun vaikeuden lisäksi. Älä anna periksi, ennen pitkää helpottaa. Äläkä mene pois! Arvaa ahdistaako mua ajatella, että jossakin joku on pian tekemässä sitä kamalaa, jonka mä olen joutunut kohtaamaan ennenkin. Älä!
Vierailija:
MUTTA. Tulee uusia haaveita, uusia unelmia! Ihan totta! Vaikka nyt ei ehkä siltä tunnukaan.
Moni lapseton joutuu/saa vuosia pohtia näitä uusia unelmia ettei huku lapsettomuuden tuskaan ja lapsen saamisesta ei tule ainoaa asiaa elämässä. Kirjoittajan vaiheessa unelmointikiintiö on tullut täyteen ja elämän realiteetit paiskautuvat märkänä rättinä päin kasvoja.
Mitä sä voitat sillä, että tapat itsesi? Et mitään. Jos elämä on niin kurjaa ja vaikeaa, että on ihan sama kuolla. Niin miksi se ei ole ihan sama elää? Ja katsoa huvikseen, mitä tapahtuu?
En ymmärrä kirjoituksen pointtia. Jos elämässä ei ole enää mitään odotettavaa, miksi pitäisi huvikseen täällä pyöriä? Perheellisellä ihmisellä on elämässä sisältöä perheen sisällä lopun elämäänsä. Lapsettomalle ihmiselle elämä pysyy tyhjänä hamaan loppuun saakka. Tosi loistava tulevaisuus maata terveyskeskuksen vuodeosastolla vihanneksenä viimeiset 5 vuotta ja kukaan ei edes käy katsomassa.
Ihan kuin lapsen haluaminen olisi vain joku ohimenevä päähänpisto jonka voi korvata jollain muulla unelmalla! Järjetöntä. Ap, missä päin Suomea asut?
Vierailija:
...Luuserin puhetta.Minä itse tosiaan olen " lievittänyt" tuskaa ystävien, sisarusten lapsia hoitamalla, vaikka eihän se toki ole sama asia kuin olisi oma nyytti..
Aikuistu!!
Nyytti? Käyttääkö joku aikuinen tuollaista sanaa? Ystävien ja sisarusten lastenhoitaminen? Oletko perhepäivähoitaja? Tuottaako se sinulle tyydytystä? Jos tuottaa millaista? Miksi haluaisit oman lapsen? Miksi et ole adoptoinut lasta?
eikös täällä ole ollut samantapainen provo joku aika sitten??
pitää olla biologisesti omia lapsia, ihan oikeasti? jos vanhemmuus on itselle tärkeää, miksi sulkea pois vaihtoehtoisia vanhemmoimisen tapoja, jos itsellä ilmenee lääketieteellinen lapsettomuus.
Lisäksi hedelmöityshoidot ovat menneet todella paljon eteenpäin 10 vuodessa, voi hyvin olla että jokin ratkaisematon lääketieteellinen ongelma pystytään ratkaisemaan lähivuosina.
itse luulin vuosia jääväni lapsettomaksi, se teki todella kipeää, mutta lopulta ongelma saatiin ratkaistua ja raskauteni kesti loppuun saakka. voin sanoa kärsineeni lapsettomuudesta 7 vuotta ja välillä jo heittäneeni toivoni (lisäksi meillä syitä miksi ei kelvattu adoptiojonoon silloin)
mutta: tätäkään ihanaa ihmettä en olisi sanut nähdä jos en olisi jatkanut silloin elämääni (enkä tarkoita että ap välttämättä saisi biologisen lapsen, mutta minulle adoptiolapsikin olisi ollut ihana ihme)
sanot että olet aina tiennyt ettet halua elää jos et saa biologisia lapsia. NYT on aika muuttaa tuo ajatus ja alkaa ajatella toisin.
ja: äidiksi voi tulla hyvin monella eri tavalla, avaa itsesi ja sydämesi elämälle ja sen rikkaudelle
ja joo, mielenterveystoimisto olisi hyvä paikka aloittaa, tarvitset luultavasti apua ajattelun muutokseen