Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästö ikääntyneiden terveydenhuollosta?

Vierailija
08.06.2024 |

Nyt kun ollaan leikkaamassa ihan merkittävästi esim mielenterveyspalveluista, koulutuksesta ja asumistuista, sekä nostamassa arvonlisäveroa, tulee nuorilla olemaan melko synkkiä vuosia edessä. Suomalaisilla yrityksilläkään ei näyttäisi menevän kovin hyvin, joten tuskin nuorten uratkaan lähtevät nousukiitoon. Korot ovat menneisiin vuosiin nähden korkealla, joten asuntolainojen korkokulujen vuoksi elintaso jää matalaksi. Ei ihme, ettei lapsia synny.

Itse arvostan ikääntyneitä ihmisiä ja heidän tekojaan kaikkien meidän hyväksi, mutta jos pitää laittaa vaakakuppiin ikääntyneet vs nuoret, niin nuoret voittaa. Ikääntyneillä on elämää edessä muutamia vuosia, kun taas nuorilla vuosikymmeniä. Ikääntyneiden terveydenhuollon menot ovat moninkertaisia nuoriin nähden. Viimeisin julkinen tilasto asiasta näyttäisi pikaisella selauksella olevan vuodelta 2011 (miesten ja naisten terveysmenot ikäryhmittäin 2011), josta selviää, että lasten ja nuorten aikuisten terveydenhuoltoon kului keskimäärin 1-2 tuhatta euroa per vuosi, kun taas 80-vuotiaasta ylöspäin luku on 10 tuhatta ja 90-vuotiaasta eteenpäin 20-40 tuhatta euroa.

Meidän pitää löytää sellaisia säästökohteita, jotka eivät romuta nuorten tulevaisuutta. Vaikka noita 80-100 vuotiaita ei määrällisesti paljon olekaan, niin voitaisiin tehdä isoja asioita nuorille säästämällä vain pieni osuus ikääntyneiden kuluista. Olisiko se niin kamalaa, jos 80-vuotiaalle ei enää leikattaisi sydäntä viidettä kertaa tai tehtäisi muita kalliita toimenpiteitä? Jos niitä haluaisivat, niin voisivat tehdä yksityisellä omalla rahalla.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut otsikoita siitä, että nuorten vakavien sairauksien hoidossa on puutteita? Että sen takia pitää tekemällä tehdä vastakkainasettelua.

Vierailija
22/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin, että vähennetään ensin sotehallinnosta 25%, sitten lopetetaan kaikki turhat kehittämishankkeet, kuten Magneettisairaal yms turhakkeet, ja laitetaan niihin palkatutut henkilöt tekemään potilastyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haluat, että vanhukset ei itse maksa hoitokulujaan vai mitä tarkoitat? Tuossa listassasi kun vuosikuluissa on on laskettu mukaan kaikki syntyneet kulut eikä otettu huomioon sitä, että vanhus maksaa itse pitkäaikaishoidon kustannukset. Hoitomaksu kuukaudessa on noin 4200 e ja jos tuloja on tuon verran, niin vanhus maksaa itse kaiken.

Vierailija
24/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tämä? Koronan aikaan tämä sama hullu paasasi joka päivä näitä vanhusten t à p p o-ketjuja?

AP, sinä itse olet kuluerä. Et tee töitä, et ole koskaan tehnyt, etkä koskaan tule tekemään, elät veronmaksajien varoilla. Entä jos lopetettaisiin sinunkaltaistesi tukeminen. Siinä vasta paljon säästettäisiin.

Vierailija
25/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, että ap mukamas arvostaa vanhoja ihmisiä? Ja laittaa kuitenkin jotain vaakakuppiin, että kummasta päästä vähennetään? Et sinä oikeasti arvosta ketään vanhaa ihmistä oikeasti, kun oma ego kyseessä. Haluatko ap itse kuolla sydänkohtaukseen tai muuhun sairauteen vanhana, ja sinua ei enää hoideta, et saa mitään apua tai muuta terveydenhuoltoa? Nuorena on hyvä sanoa kaikista asioista, että ei arvosteta vanhoja ihmisiä, ei tarvitse enää hoitaa ym. Mutta, kun ap itse tulet vanhaksi, niin ehkä ajattelet toisella tavalla. Se ei ole vanhojen ihmisten syytä, että ovat vanhoja. Ja miksi tämä yhteiskunta ei huolehdi nuorista? Kun he eivät saa kunnollista ja vakituista paikkaa, jolla turvata oma elämänsä. Olen aina ollut niin nuorten, lapsien kuin vanhojen ihmisten puolella. En vain jaksa tätä, että vanhukset ja vanhat ihmiset heitetään tarpeettomina johonkin romukoppaan. Oletko miettinyt sitä, että miksi nuoret eivät saa töitä? Onko politiikka tai

Kyllä arvostan. Itse olisin hyvin tyytyväinen elämääni, jos pääsen kunnioittavaan 80 vuoden ikään. Minua ei tarvitse tekohengittää ja leikellä enää sen ikäisenä, jos sydänkohtaus iskee. Se on ihan luonnollinen tapa lähteä.

Julkisia varoja on olemassa vuosittain tietyn verran käytettävissä, eikä sitä tule mistään taianomaisesti lisää. Eli kyse on siitä, että miten kakku jaetaan. Neljälle eri taholle ei riitä puolikasta, vaan kaikkien pitää tyytyä pienempään osaan. Sinä puolustat vanhuksia, eli samalla olet leikkaamassa nuorilta. Onko se sitten parempi, että viedään nuorilta kaikki pois?

ap

Vierailija
26/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis haluat, että vanhukset ei itse maksa hoitokulujaan vai mitä tarkoitat? Tuossa listassasi kun vuosikuluissa on on laskettu mukaan kaikki syntyneet kulut eikä otettu huomioon sitä, että vanhus maksaa itse pitkäaikaishoidon kustannukset. Hoitomaksu kuukaudessa on noin 4200 e ja jos tuloja on tuon verran, niin vanhus maksaa itse kaiken.

Haluan, että myös ikääntyneiden terveydenhuollosta leikataan, kun leikataan nuoriltakin. Nuo itse maksetut osuudet ovat pientä kokonaisuudessa. Kyseisessä tilastossa on erikseen mainittu kunnallisen terveydenhuollon kulut, jos haluat tarkastaa asian.

ap

Vierailija
27/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten kuuluu liikkua ja pysyä terveenä. Tietysti on sairauksia joille ei voi mitään, mutta itse niitä ei tule missään iässä aiheuttaa esim. päihteillä tai lihavuudella. 

Vierailija
28/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ovat joskus myös vanhuksia.

Voin jo nyt sanoa, että viivyttely terveyteni huollossa maksaa jo ja tulee maksamaan hunajaa, jos en kuole sairauksieni takia etuajassa.

Lähipiirini vanhuksille kyllä löytyi lääkäriaikoja pikkuasioihinkin, mutta minulle ei. Tavallaan ymmärrän, koska se vanhus voi olla pienenkin asian takia pian kuluttamassa sänkypaikkaa, mutta siihen se minultakin lopulta meni, kun tarpeeksi kauan viivyteltiin. On myös täysin mahdollista, että päädyn kuluttamaan sänkypaikkaa vanhana aiemmin kuin pitäisi, kun sairaudet saivat tehdä tuhojaan. 

Eivät ole jos eivät pääse lääkäriin ja hampaat jätetään hoitamatta, koska rahat menevät 80-vuotiaiden tekoniveliin, -hampaisiin ja kelatakseihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän