Lasten määrä ensimäistä kertaa alle miljoonan
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Se on kaunista katseltavaa, kun 60 kybänen mamma tärinäitkee, että "etkö sinä ymmärrä, ettei minulla ole ketään"
Yli viidesosa isovanhemmista ei ole missään tekemisissä lastenlastensa kanssa. Yhä harvemmin ne lapsukaiset jäävät enää samaan kaupunkiin tai edes maahan asumaan kuin vanhempansa.
Ja voin kertoa, että hoivakodissa enemmän siellä käy ystävät tapaamassa kuin sukulaiset. Jos haluaa varmistaa, ettei jää yksin, kannattaa ennemmin panostaa hyviin ihmissuhteisiin. Ehkäpä yksinäisiä ovat vanhana ne perheenäidit, jotka ovat jääneet leskeksi ja ystävät on kaikki jääneet matkan varrelle kun perhe on tärkein?
No, jos nyt vakavasti puhutaan, niin yksi iso näkökulma puuttuu aina tästä keskustelusta. Nimittäin yksilön oma halu saada lapsi rikastuu väestöön tulevaisuudessa, myös tutkijoiden mukaan. Toki - evoluutio ottaa aikansa - kuten tiedämme.
Mutta konsensus on tutkijoiden keskuudessa siitä.
Lasten saaminen on ihmiskunnan historiassa aina tähän mennessä ollut harjoitetun lisääntymistoiminnan tulos. Vasta muutaman vuosikymmenen ajan, ehkäisy on tehnyt mahdolliseksi paitsi vapaan seksin, myös mahdollisuuden itse vaikuttaa siihen, haluaako lapsia vai ei.
Eli käytännössä ne sukulinjat ja he ihmiset, jotka eivät halua lisääntyä, niin enenevässä määrin eivät lisäänny kun taas he, jotka haluavat, yhä useammin sitten lisääntyvät (eivät tietenkään kaikki voi heistä saada lapsia, mutta nämäkin linjat sitten vain sammuvat.)
Kun tarpeeksi monta sukupolvea mennään, niin ihan loogisesti - he, jotka eivät ole halunneet lisääntyä, eivät ole lisääntyneet, joten nämä sukulinjat ovat sammuneet. Ja vastaavasti he jotka ovat itse halunneet lisääntyä, sukulinjat ovat jatkuneet.
Tässä on paljon muuttujia, mutta tästä ei aina muisteta puhua.
Tottakai - ihmisen evoluutio on hidasta. Voi olla, että tähänkin tarvitaan sata sukupolvea. Voi olla, että ei. Voi olla, että tässä ajassa ihmiskunta on jo tuhoutunut tavalla tai toisella tauti X:n tai sodan seurauksena.
Olen 38 ja tuli yllätyksenä, että voin tulla raskaaksi. Tuossahan tuo seitsenkuukautinen potkii.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat elämän tarkoitus. Rakkaus lapseen on rakkauden korkein muoto, jonka harvat saavat kokea.
Nimenomaan, vain harva saa kokea lapsena rakkautta. Loppuelämä meneekin kivasti itseään paikkaillessa.
Oksettaa nuo ylimieliset näkemykset, kun ei voida hahmottaa, et ihmisillä on niin monenlaisia elämänkokemuksia ja taustoja mistä tullaan, mutta helpointa on kokea se oma jo tehty valinta parhaaksi, validoidakseen itseään. Muut sitten voivat opetella sitä ilman viatonta osapuolta.
Elämä on ihanaa ilman lapsia! Nautin jokaisesta päivästä. Olen terve, vauras, vapaa ja onnellinen.
n45