Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten määrä ensimäistä kertaa alle miljoonan

Vierailija
08.06.2024 |

Mikä on sinun tärkein syysi olla hankkimatta laspia?

https://yle.fi/a/74-20091397

Kommentit (185)

Vierailija
121/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän ulisette, asiaan ei ole tulossa mitään muutosta ja syntyvyys tulee jatkossakin laskemaan runsaasti.

Ihan oikein kaikille ihmisten elämää kurjistaville päättäjille.

Tämäpä! Asiaan ei ole tulossa muutosta tai on tulossa muutos, että syntyvyys tulee laskemaan laskemistaan. Raskaus, synnyttäminen ja lapsi ovat huonoja diilejä naisille - siksi monet naiset eivät näitä halua.

Vapaaehtoisesti lapsettomien määrä tulee tulevaisuudessa kasvamaan.

Ratkaisu ei ole ihmisten syyllistäminen vaan tähän asiaan pitää nyt vain sopeutua. 4B.

Vierailija
122/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskojen nettosaajasukujen lisääntymistahti kiivaampi kuin ahkerien nettomaksajasukujen, jolloin jälkimmäiset hoksanneet että hommassa ei ole mitään järkeä ja pudottaneet hanskat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut naista. Ei siinä sen erityisempää.

Vierailija
124/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä lapsikato-jutuissa se huoli ja pointti tuntuu aina olevan se, ettei lapsia ole tarpeeksi huolehtimaan meistä vanhemmista ihmisistä.

Minä en koskaan aio lisääntyä siksi, että voisin vastuuttaa jonkun huolehtimaan minusta, kun olen vanha. Edelliset sukupolvet ovat aina riistäneet nuorempiaan, eikö sen voisi nyt ihan oikeasti jo lopettaa?

Itse aion säästää, ettei tahallista huolta ole vanhana, vaikkei sitä luvattua eläkettä edes tulisi. Ja jos ikinä elän laitosmummoksi asti, niin sitten kyllä sietäisikin jo maallisen taipaleen päättyä.

Ihmisten määrän väheneminen on vain ja ainoastaan hyvä asia. Niillä lapsilla, jotka tänne oikeasti rakkaudella halutaan, voisi sitten olla vielä maapallo ja metsiä jäljellä.

Vierailija
125/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten määrän vähentyminen Suomessa ei ole hyvä asia, kohtahan on vain eläkeläisiä ja heitä hoitavia. Missä vientiteollisuuteen ihmisiä?

Vierailija
126/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy on nykyinen hallitus.

Höpöhöpö. Tämä hallitus on  ollut vallassa vasta y_h_d_e_n vuoden.  Lapsimäärä on vähentynyt jo 10 vuotta. Ja muistetaan sekin, että lapsia syntyi vähän myös 70l. alussa, jolloin suuret ikäluokat synnyttivät. Useilla suurten ikäluokkien pariskunnista on vain yksi lapsi. Tiedän lukuisia tällaisia perheitä. 

Mutta nyt ehkä jokin yhteiskunnassa on olennaisesti muuttunut, mutta mikä. Sitä ei taideta tietää. 

No, mulla osuu todennäköisesti viimeiset hedelmälliset vuodet tälle hallituskaudelle ja kyllä voin sanoa, että lähti viimeinenkin kiinnostus edes sitä yhtä yrittää näiden tolloilulla ja ihmeellisellä viha/katkeruus ilmapiirillä. Kuka haluaa lapsia tämän keskelle? En ainakaan minä.

Vierailija
127/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän ulisette, asiaan ei ole tulossa mitään muutosta ja syntyvyys tulee jatkossakin laskemaan runsaasti.

Ihan oikein kaikille ihmisten elämää kurjistaville päättäjille.

Tämäpä! Asiaan ei ole tulossa muutosta tai on tulossa muutos, että syntyvyys tulee laskemaan laskemistaan. Raskaus, synnyttäminen ja lapsi ovat huonoja diilejä naisille - siksi monet naiset eivät näitä halua.

Vapaaehtoisesti lapsettomien määrä tulee tulevaisuudessa kasvamaan.

Ratkaisu ei ole ihmisten syyllistäminen vaan tähän asiaan pitää nyt vain sopeutua. 4B.

Huono diili naiselle?

Käytännössä "free meal ticket 18" vuodeksi.

No kuinkas huono diili se on sitten miehelle, jolla ei välttämättä ole muuta yhteyttä lapseensa kuin tilinumero.

Vierailija
128/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy on nykyinen hallitus.

Höpöhöpö. Tämä hallitus on  ollut vallassa vasta y_h_d_e_n vuoden.  Lapsimäärä on vähentynyt jo 10 vuotta. Ja muistetaan sekin, että lapsia syntyi vähän myös 70l. alussa, jolloin suuret ikäluokat synnyttivät. Useilla suurten ikäluokkien pariskunnista on vain yksi lapsi. Tiedän lukuisia tällaisia perheitä. 

Mutta nyt ehkä jokin yhteiskunnassa on olennaisesti muuttunut, mutta mikä. Sitä ei taideta tietää. 

No, mulla osuu todennäköisesti viimeiset hedelmälliset vuodet tälle hallituskaudelle ja kyllä voin sanoa, että lähti viimeinenkin kiinnostus edes sitä yhtä yrittää näiden tolloilulla ja ihmeellisellä viha/katkeruus ilmapiirillä. Kuka haluaa lapsia tämän keskelle? En ainakaan minä.

Älä selitä. Kukaan ei halua vapaaehtoisesti kokeilla mongoloidin tekemistä.

Vierailija
129/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut naista. Ei siinä sen erityisempää.

Älä välitä. En minäkään saanut miestä. Näillä mennään.

Vierailija
130/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä eroa siinä, että ikivanhat aarniometsät ovat niin arvokkaita ja suojeltavia ja niitä pitää saada paljon lisää, mutta sitten vanhat ihmiset ei?

Eikö ole todella hyvä että vanhusten määrä kasvaa räjähdysmäisesti? Se on hyvin arvokasta pääomaa jota suomella on.

Eu n pitäisi julistaa vanhusten suojelu. Emme tarvitse taimikkoa, emme nuorta metsää, emmekä lapsia ja nuoria. Suojelkaamme vanhuksia. 

Vierailija
131/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla tarpeeksi rahaa, että pärjää tarvittaessa myös yksin, jos toinen vanhemmista häipyy tai kuolee tai tulot tippuu vaikka toisen sairastumisen takia. Ei ole tarpeeksi rahaa, niin en uskalla tehdä lasta. Olen itse elänyt köyhän lapsuuden yksinhuoltajaäidin kanssa. Isä ei suostunut maksamaan elatusmaksuja, vaan saatiin joku vastaava raha Kelasta tms. Se, että joutuisi itse vastaavaan tilanteeseen aikuisena, on ollut yksi pahimmista painajaisistani ihan nuoresta asti.

Vierailija
132/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla tarpeeksi rahaa, että pärjää tarvittaessa myös yksin, jos toinen vanhemmista häipyy tai kuolee tai tulot tippuu vaikka toisen sairastumisen takia. Ei ole tarpeeksi rahaa, niin en uskalla tehdä lasta. Olen itse elänyt köyhän lapsuuden yksinhuoltajaäidin kanssa. Isä ei suostunut maksamaan elatusmaksuja, vaan saatiin joku vastaava raha Kelasta tms. Se, että joutuisi itse vastaavaan tilanteeseen aikuisena, on ollut yksi pahimmista painajaisistani ihan nuoresta asti.

Sama homma. Tälläkin palstalla aina raivo repeää, jos joku köyhä on erehtynyt lapsia saamaan ja tulee esim. lehtijutun kautta ilmi että elämä on aika hankalaa. Enpähän tuo tähän maahan yhtään enempää "nettosaajia", vaikka siitä voisi kasvaa vaikka mikä kroisos pennonen.

Vierailija
133/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia, en ole koskaan halunnut. Sitä on vaikea sanoa, johtuuko se geeneistä vai elämänkokemuksista vai mistä, mutta en vain ole sen tyyppinen ihminen, joka haluaisi lisääntyä ja huolehtia jälkeläisistään. Onneksi mieheni on samanlainen. Toki se on minulle yksi kriteeri alun alkaenkin ollut parisuhteeseen ryhtyessä, että toinenkaan ei lapsia halua. Ikää on pikkuhiljaa 35v, että tuskinpa tästä mieli enää muuttuu.

Vierailija
134/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tehdä vaikka 5 lasta mutta miehet ei huoli rumaa psykoosisairasta naista. 

Vierailija
135/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Pelkkä työssäkäynti on väsyttävää. En viikonloppuisin halua tehdä muuta kuin olla kotona. 

- Tykkään valvoa yöt ja nukkua aamupäivään. Onneksi on sellainen työ että tämä on mahdollista. Normaali päivärytmi ei sovi minulle. Varmaan tulee lasu jos käy aamuyöllä lapsen kanssa iltakävelyllä. 

- Olen autistinen introvertti ja rasitun muista ihmisistä ja erityisesti äänistä. Ja niitähän lapsista lähtee. Olen kuin perseelle ammuttu karhu kun ylikuormitun. Onko kiva kun äiti karjuu että ole hiljaa jos lähtee pienikin ääni.

- Olen pahasti bakteerikammoinen. En halua mitään päiväkodin tai koulun pöpöjä kotiini. Saisin hermoromahduksen jos lapsi näpelöisi jotain julkista ovenkahvaa ja sitten kerkeäisi kotiin koskemaan vaikka keittiön pintoihin ennen käsien pesua. 

- En hirveästi välitä muista ihmisistä eikä minulla ole hoivaviettiä. En myöskään osaa puhua muulla kuin tasaisen monotonisella äänellä. En haluaisi koskea lapseeni. 

- En ikinä, missään tapauksessa, koskaan, halua tai aio olla raskaana. En myöskään halua tai aio harrastaa seksiä miehen kanssa. 

- Tarvisin lobotomian että kestäisin jotain piippolan vaarilla oli talo -rallatuksia ja lätäköiden hämmästelyä. Kohta joku tulee kertomaan että vanhempana näkee maailman ihmeet uudestaan lapsensa kautta jne. Ihan sama. En halua nähdä. Kylpisin mielummin laavassa. 

- Vietän jo nyt 99,9% ajastani yksin eikä yksikään ongelmistani liity seuran puutteeseen. Vietän joulunkin mielummin yksin kuin siskon perheen seurassa. Voin tavata heitä muulloin parin tunnin ajan mutta joulun vietän mieluiten yksin. 

- Haluan käyttää itse tienaamani rahat itseeni. En halua ikinä olla tilanteessa jossa täytyy miettiä että ostanko itselleni vai lapselle uudet kengät kun kummatkin tarvitsee. En ole uhrautujatyyppinen. 

Oliko siis jonkun mielestä vielä hyvä idea että hankkisin lapsen? 😆

Vierailija
136/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaan yrittää tehdä suomilapsia, koska emmehän halua että tummaihoiset ja muslimit valtaavat meidän kauniin maan. Heillä kun ei ole mitään käytöstapoja. Kadulla kävelevät vierekkäin neljänkin porukassa, eivätkä väistä kun normaali suomalainen tulee vastaan. Heti ollaan naureskelemassa ja ilkeää kommenttia heittelemässä jos omalla puolella kävelee ja yrittää normaalisti päästä ohi. Sitten heittelevät roskia kadulle, vaikka roskis olisi vieressä. Tuntuu että näiltä puuttuvat kaikki ihan peruskäytöstavat kokonaan. Ei näiden varaan voi rakentaa menestyvää, hyvää tulevaisuuden Suomea.

Ok, mutta entä sitten? Onko sillä lapsettomalle paljonkaan väliä, kuka tätä maata asustaa tai roskastaa joskus sadan vuoden päästä. Hän on itse jo vaihtanut mitä todennäköisemmin hiippakuntaa, eikä häneltä jää myöskään jälkikasvua, joka joutuisi sietämään väestönvaihdon seuraukset. Lapsen saaneet sen sijaan joutuvat suremaan omien lastensa tulevaisuudennäkymiä vähemmistön edustajina maassa, jota hallitsevat muualta tulleet.

Vierailija
137/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimet ja some pois ja sen verran takapakkia nykyajattelussa ja globalismissa, että nuoret pitäisi saada ymmärtämään, ettei kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa, eikä sitä "parempaa" kumppania välttämättä löydy vaikka kuinka korkealle asettaisi standardinsa.

Vähän realismia peliin ja 27-vuotiaana on jo ihan täysi aikuinen eikä mikään myöhäisnuori. Käsittämätöntä katsoa, kuinka nykyään kolmikymppiset lähtevät reppureissaamaan Aasiaan ja pitämään "välivuosia", kun työelämä on mukamas niin kauhean rankkaa eikä vielä(kään) malttaisi asettua paikoilleen. Ennen tuollainen irrottelu oli parikymppisten juttu.

Vierailija
138/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly vie joka tapauksessa valtavan työmäärän ihmiskunnalta lähivuosikymmeninä. Se huomioon ottaen väestön supistuminen on ihan OK. Euroopassa on paljon Suomea pienempiä maita, joissa ylläpidetään ihan hyvää yhteiskuntaa. Suomi voi olla täysin kukoistava pieni maa, vaikka täällä olisi vain miljoona asukasta vuonna 2124. Toki pienen maan puolustus ei ole yhtä uskottava ison ja aggressiivisen naapurin silmissä, ja vanhustenhoidon ja eläkkeidenmaksun kriisi on todellinen, joskin pahin vaihe menee ohi lähivuosikymmenien aikana. Kun 60- ja 70-luvuilla syntyneet siirtyvät eläkkeelle 2030- ja 2040-luvuilla, heitä ei enää ole niin paljoa, ja boomereiden jättisukupolvet ovat jo kuolleet pois.

Vierailija
139/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tähän pelkoon että itse joutuu vähemmistöasemaan vois heittää kysymyksen, että ai, kohdellaanko vähemmistöjä sitten huonosti vai? Kenties jopa sinä itsekin? 

Vierailija
140/185 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan viisastuttu vanhempiemme virheestä hankkia liian iso liuta lapsia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän