Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajilla vaikeuksia päästä työpaikan lääkelaaskutenteistä läpi. Onko kyse vaikeista laskuista vai miksi reputetaan?

Vierailija
07.06.2024 |

Kaveri työskentelee sairaalassa ja heillä on laskut muutaman vuoden välein. Heillä ei kuulemma kukaan pääse tentistä läpi vaan joutuu yrittämään monta kertaa. 

Kommentit (287)

Vierailija
121/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farmaseuttina en voi kuin ihmetellä noita. Alkeellista matikkaa. 

Samaa olen ihmetellyt, nehän kyselee ohjeita täältäkin. Onko ne vain niin stnan tyhmiä?

-merkonomi ja yo

Et sitten korkeakoulututkintoa kuitenkaan suorittanut? Eikö matikka onnistunut?

Vierailija
122/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farmaseuttina en voi kuin ihmetellä noita. Alkeellista matikkaa. 

Samaa olen ihmetellyt, nehän kyselee ohjeita täältäkin. Onko ne vain niin stnan tyhmiä?

-merkonomi ja yo

merkonomi amiskoulutus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeinta niissä laskuissa on osata lukea se kysymys oikein ja ymmärtää mitä pitää laskea. Tämä on myös suurimmalle osalle se ongelma. Matemaattisestihan ne on aivan yksinkertaisia, perus kerto- ja jakolaskuja. Ja laskinta saa käyttää ainakin LOVe-tenteissä. 

Ja LOVe-tenttikysymyksiä laatii kyllä ihan sairaalassa työskentelevät lääkealan asiantuntijat yhteistyössä myös  hoitohenkilöstön kanssa. Jos jonkun kysymyksen kanssa on epäselvyyksiä niin sitä vartenhan on annettu sähköpostiosoite jonne voi antaa palautetta. 

Vierailija
124/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että lääkelaskutenttejä vaaditaan, lääkkeenjako-oikeudet pois jos ei osaa, melko yksinkertainen asia. Lääketokkurassa sairaalassa potilaan pitää voida luottaa että saa oikeat pillerit ja oikeat tiputukset.

No ei kenenkään lääketentti jää kiinni niistä yksinkertaisista laskuista, joita joutuu laskemaan joka päivä. Ne hankalat laskut ovat niitä, joita ei tarvitse juuri missään, kuten jotkut älyttömän monimutkaiset laimennokset.

Vierailija
125/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farmaseutit ovat fiksumpia kuin sairaanhoitajat.

Sitä ehkä, mutta elävät myös eri maailmassa. Meillä on fiksu ja ihana farmaseutti, mutta on se lääkehoidon todellisuudesta iloisen pihalla. Hänen maailmassaan potilaat eivät ikinä sylje lääkettä kahvimukiin, pureskele debot tabletteja tai oksenna juuri saamaansa kipulääkettä. Siinä on hyvä miettiä, onko potilaalla omat multivitat mukana, kun vastaavaa vahvuutta ei sairaalasta löydy.

Lääkärien maailmassa kaikenlaista sattuu, mutta keskimäärin ovat iloisen pihalla muusta kuin oman erikoisalansa lääkehoidosta ja määräykset ovat luokkaa: Marevan alkaa kotiannoksella ja sokereita korjataan osaston ohjeen (jota ei ole, koska lääkehoitosuunnitelman mukaan lääkäri määrää lääkkeet potilaskohtaisesti) mukaan.

Kyllä farmaseutit keskimäärin tietää aivan 100% hyvin että potilaat eivät todellakaan käytä lääkkeitä niinkuin kuuluu. 

Vierailija
126/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ehkä, mutta elävät myös eri maailmassa. Meillä on fiksu ja ihana farmaseutti, mutta on se lääkehoidon todellisuudesta iloisen pihalla. Hänen maailmassaan potilaat eivät ikinä sylje lääkettä kahvimukiin, pureskele debot tabletteja tai oksenna juuri saamaansa kipulääkettä. Siinä on hyvä miettiä, onko potilaalla omat multivitat mukana, kun vastaavaa vahvuutta ei sairaalasta löydy.

Lääkärien maailmassa kaikenlaista sattuu, mutta keskimäärin ovat iloisen pihalla muusta kuin oman erikoisalansa lääkehoidosta ja määräykset ovat luokkaa: Marevan alkaa kotiannoksella ja sokereita korjataan osaston ohjeen (jota ei ole, koska lääkehoitosuunnitelman mukaan lääkäri määrää lääkkeet potilaskohtaisesti) mukaan.

No mitäpä se farmaseutti voi niille lääkkeensä kahviin syljeskeleville potilaille?

Vierailija
127/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt ja valvonut ihan hitokseen monta lääketenttiä, ja tosi vähän niissä on sellaisia epäselviä kysymyksiä. Yleensä ne vastausvaihtoehdot on sellaisia että ne muut ei todellakaan voi olla oikein, joten sen yhden on pakko olla, ei siis jää epäselvyyttä. Mutta joillain ihmisillä on ylipäätään  vaikeuksia monivalintatenttien kanssa, kun jäädään saivartelemaan ja miettimään liikaa. 

Vierailija
128/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt ja valvonut ihan hitokseen monta lääketenttiä, ja tosi vähän niissä on sellaisia epäselviä kysymyksiä. Yleensä ne vastausvaihtoehdot on sellaisia että ne muut ei todellakaan voi olla oikein, joten sen yhden on pakko olla, ei siis jää epäselvyyttä. Mutta joillain ihmisillä on ylipäätään  vaikeuksia monivalintatenttien kanssa, kun jäädään saivartelemaan ja miettimään liikaa. 

Oliko nyt kysymys lähäritentistä vai sairaanhoitajien?

Vierailija
129/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säkin rahastat näillä siis

Vierailija
130/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on monivalintatenttien kanssa juuri se ongelma, että mietin, voiko kysymykset oikeasti olla niin helppoja ja alan juurikin saivartelemaan ja mietiskelemään kaikkea mahdollista. Kerran vastasin ihan typerän vaihtoehdon ja hävetti kun valvoja vähän naureskeli.

Vierailija
131/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo tentit on sellaisia, joista joku ei-päivääkään opiskellut pääsee läpi ja on huono matematiikassa. Kuten minä.

Pari juttua piti varmistaa googlaamalla (arvasinko jonkin vaikkapa nyt suonensisäisesti laitetun oikein lyhenteestä), mutta muuten aivan helppo. Sitten tuota selitellään sillä, kun se TENTTI jännittää siinä tilanteessa.

Miten helkutissa nuo kestää sitten OIKEAA TILANNETTA? Tai pientäkään stressiä ylipäätään? Huomaa, ettei ole kovin vaativaa työtä.

Linkkiä johonkin vastaavaan? Olisi hauska itse kokeilla.

Vierailija
132/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia laskuja, jotka jokaisen suomen kansalaisen pitäisi pystyä päässä laskemaan niin kuin naps naps peruskoulumatikalla.

Vierailija
133/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeinta niissä laskuissa on osata lukea se kysymys oikein ja ymmärtää mitä pitää laskea. Tämä on myös suurimmalle osalle se ongelma. Matemaattisestihan ne on aivan yksinkertaisia, perus kerto- ja jakolaskuja. Ja laskinta saa käyttää ainakin LOVe-tenteissä. 

Ja LOVe-tenttikysymyksiä laatii kyllä ihan sairaalassa työskentelevät lääkealan asiantuntijat yhteistyössä myös  hoitohenkilöstön kanssa. Jos jonkun kysymyksen kanssa on epäselvyyksiä niin sitä vartenhan on annettu sähköpostiosoite jonne voi antaa palautetta. 

Onko prosentti- ja verrantolaskut ihan perus kerto- ja jakolaskuja hmmmm. Ehkei lähäritentissä ole muuta kuin kerto- ja jakolaskuja sit

Vierailija
134/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä se farmaseutti voi niille lääkkeensä kahviin syljeskeleville potilaille?

Ihan farmaseutin perustyötä on esim olla selvillä lääkemuodoista ja antotavoista tilanteessa, jossa potilas ei syystä x saa lääkkeitään kunnolla niellyksi. Jos potilas taas ei vaan halua ottaa lääkkeitään niin sille se farmaseutti ei tosiaan mitään voi. 

Mutta eihän ne lääketentit voi ottaa jokaista mahdollista skenaariota huomioon. Jos kysytään riittääkö 100tabl purkki 100 päiväksi jos ottaa yhden päivässä, niin kysymys on se. Kysymys ei ole, että riittääkö 100 päiväksi vaikka hoitaja kaataisi puoli purkillista lattialle tai potilas oksentaa ja tarvitsee uusia tabletteja. 

Vierailija
135/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärihän sen lääkemuodon määrää. Ja hoitaja tarkkailee sitä lääkkeen ottamista ja kertoo havainnoista lääkärille.

Vierailija
136/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ihmisillä ole matikkapäätä. Sen takia lukiossakin on helpotettu lyhyt matematiikka. Jos olisi vain pitkä matematiikka kaikille, merkittävä osa oppilaista ei koskaan valmistuisi ylioppilaaksi. 

Nämä näyttävät nyt olevan kyllä peruskoulutasoa, eikä sielläkään vaikeammasta päästä. 

Vierailija
137/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko nyt kysymys lähäritentistä vai sairaanhoitajien?

LOVe-tenteistä. Nehän on samat lähäreille ja sairaanhoitajille, pl. iv laskut joita harvemmin lähärit tarvitsee. 

Vierailija
138/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säkin rahastat näillä siis

No se on mun yksi työtehtävä, en kyllä siitä mitään ekstrapalkkaa saa. 

Vierailija
139/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoja perusjuttuja ne on. Tyttärenikin, joka ei ole matemaattisesti lahjakas, mutta tottunut pyörittelemään numeroita, pääsi ensi yrittämällä, kuten itsekin. Osa ei pääse jännittämisen takia, mutta niitä voi harjoitella netissä.

t. hoitsu

Vierailija
140/287 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki oltava oikein, ei yhtään virhettä. Ei ne itse laskut vaikeita ole. 

Yksi kysymys oli tyyliin kuinka monen vuorokauden jälkeen lääkekuuri on loppunut. Laskin keston joka oli 2,5 vuorokautta, oikein. Vastasin kolmen vuorokauden jälkeen, (kun kolmantena päivänä sai vielä lääkettä). Väärin. Oikea vastaus 2 vuorokautta.

Kahden täyden vuorokauden jälkeen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä