Jos hakee palkkatukityötä kunnasta (siis että kunta on työnantaja) , pitääkö asua siinä kunnassa?
Ja jos pitää, niin pitääkö asua jo hakuvaiheessa vai riittääkö että muuttaa ennen työn alkua?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
No pitää tietysti asua.
Miten niin "tietysti"? Jos työnantaja on yritys tai vaikka joku säätiö, niin ei tarvitse.
Miksi kunta työnantajana olisi eri asemassa vaatimaan asuinpaikkaa tietyksi?
Ei. Mutta todennäköisesti et saa sitä palkkatukityötä. Kunnilla on nyt rahat loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitää tietysti asua.
Miten niin "tietysti"? Jos työnantaja on yritys tai vaikka joku säätiö, niin ei tarvitse.
Miksi kunta työnantajana olisi eri asemassa vaatimaan asuinpaikkaa tietyksi?
Ei ne mitään vaadi. Päättävät vain kenet palkkaavat.
Evl. srk:t edellyttävät kaikilta työntekijöiltä, ja jopa kilpailutusurakoiden yrittäjiltä, evl. kirkon jäsenyyttä. Näin saavat osan palkasta verotulona takaisin.
Toki ainakin 1980- ja -90-luvuilla, joilla itse kävin kouluni, moni opettaja asui toisessa kaupungissa kuin missä oli töissä. Eli voisi olettaa, ettei kaikkialla ainakaan ole pakko. Mutta esimerkiksi palkkatuen helsinkilisän Helsingin kaupunki myöntää vain helsinkiläiselle palkkatuettavalle, tosin silloin ei tarvitse olla kaupungin työnantajana.
Vastatkaa vielä jatkokysymkseen, eli jos pitää, riittääkö että kirjat on siirretty ennen työn aloitusta, vai pitääkö muuttaa jo hakuvaiheessa (mikä on kyllä kohtuutonta).
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mutta todennäköisesti et saa sitä palkkatukityötä. Kunnilla on nyt rahat loppu.
Paikkaan on jo myönnetty resurssit. Ja hakija en ole minä, vaan poikani.
Työnhakuvaiheessa ei ole pakko asua ko. kunnassa, mutta yleensä kunta palkkaa tuella vain omassa kunnassa asuvia (koska Kelan sakkomaksut), joten et todennäköisesti tulisi valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa vielä jatkokysymkseen, eli jos pitää, riittääkö että kirjat on siirretty ennen työn aloitusta, vai pitääkö muuttaa jo hakuvaiheessa (mikä on kyllä kohtuutonta).
Turha kysymys.
Kotikuntani vakityöntekijöistä yllättävän moni asui ympäröivissä kunnissa. Sitten oli meitä työllistymistoimien kohteita, jotka lähes poikkeuksetta asuivat kunnan alueella. No ei kai pidempään työttömänä olleet halua kovin kauas lähteä töihin.
Eli kysymykseen vastaan, ei tarvitse asua kunnassa, mutta jos hakee palkkatukityötä, voi olla kannattavampaa hakea omasta kunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha kysymys.
Sinulle varmaan. Mutta aika oleellinen hakijan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Evl. srk:t edellyttävät kaikilta työntekijöiltä, ja jopa kilpailutusurakoiden yrittäjiltä, evl. kirkon jäsenyyttä. Näin saavat osan palkasta verotulona takaisin.
Toki ainakin 1980- ja -90-luvuilla, joilla itse kävin kouluni, moni opettaja asui toisessa kaupungissa kuin missä oli töissä. Eli voisi olettaa, ettei kaikkialla ainakaan ole pakko. Mutta esimerkiksi palkkatuen helsinkilisän Helsingin kaupunki myöntää vain helsinkiläiselle palkkatuettavalle, tosin silloin ei tarvitse olla kaupungin työnantajana.
Eivät vaadi, ja se olisi laitontakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Palkkatuesta jää aina maksettavaa sille palkkaajalla. Sivukulut vähintään, todennäköisesti myös puolet palkasta. Eikä niitä rahoja myönnetä ennenkuin se palkkaaja ne erikseen tietylle ihmiselle hakee. Ja se työpaikka pitää ihan itse hakea.
Olet ymmärtänyt väärin. Se, että te toimisto puoltaa palkkatukea, ei tarkoita muuta kuin että.puoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Työnhakuvaiheessa ei ole pakko asua ko. kunnassa, mutta yleensä kunta palkkaa tuella vain omassa kunnassa asuvia (koska Kelan sakkomaksut), joten et todennäköisesti tulisi valituksi.
Kyse on pojastani, ei minusta.
Vierailija kirjoitti:
Höpö juttuja.
Koska kunnalla on työllistämisvelvoite tietylle ryhmälle, tietenkin kunta palkkaa omassa kunnassa asuvia palkkatukitöihin. Ne työt on yleensä varhaiskasvatuksessa tai ympäristön hoidossa.
Tuskin jos palkkatuen antaa työkkäri. Sitten on joskus kunnan omia palkkatukia niin niissä taitaa ehtona olla työ kyseisessä kunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Palkkatuesta jää aina maksettavaa sille palkkaajalla. Sivukulut vähintään, todennäköisesti myös puolet palkasta. Eikä niitä rahoja myönnetä ennenkuin se palkkaaja ne erikseen tietylle ihmiselle hakee. Ja se työpaikka pitää ihan itse hakea.
Olet ymmärtänyt väärin. Se, että te toimisto puoltaa palkkatukea, ei tarkoita muuta kuin että.puoltaa.
No onpa vaan myönnetty palkkatukikelpoiselle hakijalle. Älä änkytä kun et asiasta tiedä mitään.
En usko mutta tämä ei ole varma vastaus kuitenkaan.