Työkyvyttömiä pakotetaan hakemaan töitä
Mitä töitä tämäkään oikein pystyisi tekemään?
Aivoinfarkti, sydänsairaus, kaksisuuntainen mielialahäiriö jne.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pakoteta. Jos on sairauslomalla, ei työnhakuvelvollisuutta ole. Ja työttömänkin kuuluu olla sairauslomalla, jos työkykyä ei ole.
Jos taas ei halua hakea sairauslomaa, se on oma moka. Silloinhan olet työkykyinen omasta mielestäsikin.
Sairaslomaraha lasketaan viimeisen vuoden tuloista ja ansiosidonnainen on isompi.
Jos on perhettä ei ole varaa jäädä sairaslomalle. Ei saa mitään asumistukia eikä toimeentulotukia.
Toki tiedetään, mutta Kela voi periä etuuden takaisin jos sen peruste on väärä.
Melko idioottimaista, eikä eläkkeelle pääse ikinä jos leikkii välillä työkykyistä.
Pakko leikkiä, jos vaihtoehto on ulosotto.
Mutta minun ei tarvitse tehdä kuin toimistotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Purra voisi kertoa mitä tuon naisen pitäisi tehdä. Ei pääse ammatilliseen kuntoutukseen edes. Aika toivoton tilanne.
Ai että Purran vika tämäkin? Miksi ei edelliset hallitukset ole järjestelmää muuttaneet? Nykyisen hallituksen pitäisi kaikki epäkohdat nyt saada oikaistua kuin taikaiskusta.
Kun sairastuin v 2004 olin aluksi sairaslomalla, jonka jälkeen piti hakeutua vajaakuntoiseksi työttömäksi työnhakijaksi, vaikka minulla oli työsuhde voimassa työpaikassa, jossa olin ollut 20v töissä. Tämä oli ainoa keino saada päiväraha, koska en saanut myönteistä päätöstä sairaseläkkeelle. Silloin ei kukaan asiasta kirjoitellut eikä tilannetta valitellut, silloin ei ollut Purraa, jota olisi voinut haukkua joka asiasta.
Tämä malli on ollut vuosikymmeniä käytäntönä. Jos ei eläkevakuutuksen lääkäri myönnä sairaseläkettä, niin se ei Purran eikä hallituksen vika ole. Oliko se Marinin vika, kun sama malli ja käytäntö oli silloinkin.
Sairaat eivät kuulu työttömyysrekisteriin, se on totta, mutta se vaatii uuden järjestelmän, jos nämä lääkärit eivät järkiinny lausunnoissaan. Eiväthän nämä ko. lääkärit edes näe potilasta, kun päätöksen tekevät.
Työnantaja päättää voiko vajaakuntoista työntekijää ottaa töihin. Se kannattaa kertoa jo hakemuksessa suoraan mikä on diagnoosi, niin ei tarvitse haastatteluun vaivautua.
Itse olen ollut uudessa työpaikassa vuodesta 2008 alkaen. Kävelin työpaikan ovesta sisään ja kysyin voinko tulla töihin, tarvitsen joustavan työajan ja luvan kuntoutukseen, kun on tarvetta. Sain työpaikan ja kaikki on sujunut hyvin. Nyt teen työtä osa-aikaisena, koska työt väheni, mutta pärjään sovitelulla päivärahalla. En valita leikkauksista.
Minä olen ratkaissut asian hakemalla työkykyä vastaavaa työtä , näin saan säännöllisesti tuon työmarkkinatuen sentään . Muuten jäisin täysin ilman tuloja . Saa nähdä mitä tapahtuu jos tämä muuttuu määräaikaiseksi . Pitää varmaan taas kerran peitellä ja valehdella ja vähätellä sairauksia että joku työnantaja uskaltaa taas hetkeksi palkata . Täytyy etsiä sitten työ missä ei kysytä terveyden rajoitteita eikä ole työhöntulotarkastusta . Minut on irtisanottu jokaisesta työpaikasta terveyden perusteella tähän asti , ja kuntoutusta ei enää myönnetä lisää koska ei ole hyötyä . Eläkettä ei myönnetä .
Vierailija kirjoitti:
Meitä on paljon muitakin. Huomenna kuulemaan paikan päälle, mihin työkokeiluun laittavat. Sosiaalitätikin kutsuttuna kuulemma, vaikka en saa mitään sosiaalitukia, enkä ole asiakkaansa. Melko nöyryyttävää. Olen 50+ ja tehtyjä työvuosia takana yli 30v. Minäkin sain hylätyn eläkehakemuksen. Vielä vähän vakavammat terveydelliset asiat kuin uutisen henkilöllä, mutta ei mielenterveydellisiä diagnooseja tai haittoja.
Kun ei voi tehdä palkkatöitä sairauksien takia, niin ilmaistöitä voi. Järjestelmä on läpimätä.
Työkokeilu on tosi hyvä mahdollisuus katsoa mihin pystyy ja sopiiko työ. Olen ollut eikä huonoa sanottavaa ole. Kun sopiva työ löytyi, niin eläkevakuutus maksoi uudelleen koulutuksen, koska entiseen työhön ei ollut paluuta. Mutta ei sekään turhaan kouluta, pitää olla varmuus, että pystyy työtä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "sairaan on haettava töitä" tuli muistaakseni Filatovin ollessa työministerinä. Kun sairauspäiväraha loppuu eikä pääse eläkkeelle, saa työttömyysetuutta.
Kysykää siis vasemmistolta, miksi noin.
Onhan se hyvä, että jostakin rahaa saa. Mun mies sai myös pari vuotta ansiosidonnaista, kun oli sairauslomalla, mutta eläkettä ei myönnetty. Jos joku hallitus on virheen tehnyt, niin eikö nykyinen voisi virheen korjata?
Oppositiolle tuskin sopii se, että tuossa tilanteessa ei makseta euroakaan.
Niinpä ja jos Purra sitä ehdottaa, niin oppositio haukkuu kun hyvä järjestelmä kaadetaan.
Vuoden on tämä hallitus ollut koossa, siinä ajassa ei kaikkia edellisten virheitä ole ehtinyt korjata.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ratkaissut asian hakemalla työkykyä vastaavaa työtä , näin saan säännöllisesti tuon työmarkkinatuen sentään . Muuten jäisin täysin ilman tuloja . Saa nähdä mitä tapahtuu jos tämä muuttuu määräaikaiseksi . Pitää varmaan taas kerran peitellä ja valehdella ja vähätellä sairauksia että joku työnantaja uskaltaa taas hetkeksi palkata . Täytyy etsiä sitten työ missä ei kysytä terveyden rajoitteita eikä ole työhöntulotarkastusta . Minut on irtisanottu jokaisesta työpaikasta terveyden perusteella tähän asti , ja kuntoutusta ei enää myönnetä lisää koska ei ole hyötyä . Eläkettä ei myönnetä .
Miten on voitu terveyden perusteella irtisanoa, ei ole pätevä syy se? Onko irtisanomisilmoituksen kerrottu, että syy on terveydelliset syyt? Jos nimittäin työterveydessä todetaan, ettei pysty työtä tekemään, niin silloin kirjoitetaan sairaslomalle. Jos pystyy osaksi tekemään, niin voidaan hakea määräaikaista osa-aikaista sairauspäivärahaa, Kela maksaa päivärahaa ja työpaikka palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purra voisi kertoa mitä tuon naisen pitäisi tehdä. Ei pääse ammatilliseen kuntoutukseen edes. Aika toivoton tilanne.
Ai että Purran vika tämäkin? Miksi ei edelliset hallitukset ole järjestelmää muuttaneet? Nykyisen hallituksen pitäisi kaikki epäkohdat nyt saada oikaistua kuin taikaiskusta.
Kun sairastuin v 2004 olin aluksi sairaslomalla, jonka jälkeen piti hakeutua vajaakuntoiseksi työttömäksi työnhakijaksi, vaikka minulla oli työsuhde voimassa työpaikassa, jossa olin ollut 20v töissä. Tämä oli ainoa keino saada päiväraha, koska en saanut myönteistä päätöstä sairaseläkkeelle. Silloin ei kukaan asiasta kirjoitellut eikä tilannetta valitellut, silloin ei ollut Purraa, jota olisi voinut haukkua joka asiasta.
Tämä malli on ollut vuosikymmeniä käytäntönä. Jos ei eläkevakuutuksen lääkäri myönnä sairaseläkettä, niin se ei Purran
Juuri näin. Kauan tämä jo on näin ollut, ei mikään uusi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on paljon muitakin. Huomenna kuulemaan paikan päälle, mihin työkokeiluun laittavat. Sosiaalitätikin kutsuttuna kuulemma, vaikka en saa mitään sosiaalitukia, enkä ole asiakkaansa. Melko nöyryyttävää. Olen 50+ ja tehtyjä työvuosia takana yli 30v. Minäkin sain hylätyn eläkehakemuksen. Vielä vähän vakavammat terveydelliset asiat kuin uutisen henkilöllä, mutta ei mielenterveydellisiä diagnooseja tai haittoja.
Kun ei voi tehdä palkkatöitä sairauksien takia, niin ilmaistöitä voi. Järjestelmä on läpimätä.
Työkokeilu on tosi hyvä mahdollisuus katsoa mihin pystyy ja sopiiko työ. Olen ollut eikä huonoa sanottavaa ole. Kun sopiva työ löytyi, niin eläkevakuutus maksoi uudelleen koulutuksen, koska entiseen työhön ei ollut paluuta. Mutta ei sekään turhaan kouluta, pitää olla varmuus, että pystyy työtä tekemään.
Juuri näin. Halusin ja pääsin yhteen paikkaan työkokeiluun, kokeilemaan miten se sopii terveydelle. Sopi hyvin ja minusta siellä pidettiin, joten alle 2 kk kuluttua työkokeilu keskeytettiin koska aloitin siellä ihan palkkatyöt. Kannatti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pakoteta. Jos on sairauslomalla, ei työnhakuvelvollisuutta ole. Ja työttömänkin kuuluu olla sairauslomalla, jos työkykyä ei ole.
Jos taas ei halua hakea sairauslomaa, se on oma moka. Silloinhan olet työkykyinen omasta mielestäsikin.
Sairaslomaraha lasketaan viimeisen vuoden tuloista ja ansiosidonnainen on isompi.
Jos on perhettä ei ole varaa jäädä sairaslomalle. Ei saa mitään asumistukia eikä toimeentulotukia.
Melko idioottimaista, eikä eläkkeelle pääse ikinä jos leikkii välillä työkykyistä.
Sitäpaitsi sairaslomalla saa kyllä asumisruen, mistä näitä luuloja tulee?
Vierailija kirjoitti:
Työ on parasta lääkettä sairauksiin.
Kerro tuo mullistava tieto onkologeille niin syöpähoidot saadaan vaihdettua työhön!
Vierailija kirjoitti:
vakuutuslääkäreiden lausunto, on vähän kuin asiakirja väärennös. eli sairas laitetaan paperilla terveeksi.sana hylätty eläke,tekee halvaantuneet terveeksi. eli sairasta pahuutta ja sadismia. vaikea käsittää miten eläkeyhtiöt ei ole rikostutkinnan kohteena. korruptioko tämän tekee?käsittääkseni lausunnon paikkaansa pitämättömyys on myös joku virkarikos??miksi tätä asiaa ei poliisit ja valtio tutki.vakuutusyhtiön eläke vähentäisi turhia lääkärilausunto ja lääkärikäyntejä ja vähentäisi turhaa byrokratiaa. pieni eläke säästäisi yhteiskunnan menoja.helpompi eläkkeelle pääsy säästäisi rahaa terveydenhuollossa mitä terveenpänä pääsee eläkkeelle, sitä vähemmän tarvii jatkossa kallista laitoshoitoa.miksi ketään ei laske tätä asiaa.
Taisi olla Sauli Niinistö, joka poistatti vielä lääkäreiden lausunnoista kunnian ja omantunnon kautta lausekkeen.
Pari vuotta sitten tuli eteen päätös jossa eläke oli hylätty koska ei katsottu että on työkyvytön. Sairauksina oli toinen silmä lähes sokea ja toisessa kädessä proteesi ja liikkuu pyörätuolilla, katsottiin että tietokonehommia pystyy edelleen tekemään. Ja siis tämä oli jo edellisen hallituksen aikana eli ei ole hallituksesta kiinni vaan eläkelaitoksesta ja ammatista saako eläkkeen vai ei vai koulutetaan uuteen ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "sairaan on haettava töitä" tuli muistaakseni Filatovin ollessa työministerinä. Kun sairauspäiväraha loppuu eikä pääse eläkkeelle, saa työttömyysetuutta.
Kysykää siis vasemmistolta, miksi noin.
Demarit ole saatana vasemmistoa nähnytkään.
Vastikkeeton perustulo kaikille suomen kansalaisille olisi parempi systeemi. Silloin statuksella ei olisi väliä, perustulo sitten verotettaisiin pois siinä vaiheessa kun tulot nousevat tietyn rajan yläpuolelle.
Perustulon olisi toki oltava sen suuruinen, että se riittää elämiseen ja asumiseen Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työkyvytön, ei ilmoittauduta työttömäksi työnhakijaksi vaan haetaan saikkua ja sairauspäivärahaa.
Kela ei läheskään aina myönnä sairauspäivärahaa vaikka olisi lääkärin kirjoittama b-todistus työkyvyttömyydestä.
Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
Minulla on kahden lääkärin toteama työkyvyttömyys sekä erittäin hankala elämäntilanne juuri nyt. B-lausunnot olen toimittanut myös työvoimatoimistoon. Kela hylkäsi sairauspäivärahan ja katsoo minut työkykyiseksi.
Työkkäristä soitetaan kolmen kk välein mutta minulla ei ole työnhakuvelvollisuutta.
"Toisen nimimerkin kaikenlainen nimittely ja tarkoituksellinen loukkaaminen on kielletty.
Henkilökohtaisuuksien kirjoittaminen voi täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkit, jolloin kirjoittaja voi joutua oikeudelliseen vastuuseen. Yksityiselämään kuuluvia asioita ovat mm. ihmissuhteet, terveydentila, vapaa-ajan käyttäytyminen ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikkassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa, tai näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä mikä voidaan pitää hyväksyttävänä. "
https://www.almainsights.fi/mediat/keskustelupalstojen-saannot/
Minä taas olen omituisessa "pakkoeläke"asemassa. Toistuvien burn-outien ja sairaalajaksojen takia lääkäri (ja Kela) katsovat minut työhön kykenemättömäksi.
Pakko opiskella ja yrittää työllistyä vaikka osa-aikaisuuden kautta. T: Suorittaja
Mitä väliä sillä on? Hakee töitä vaan. Enempi työkykyisilläkin on hankala löytää töitä. Tuskin hänellä sitä riskiä on, että työllistyy.
Samaa yhteiskunnan jakamaa verorahaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään harvinaista, että eläkeyhtiö ei myönnä työkyvyttömyyseläkettä, sillä "työkykyä on vielä jäljellä". Mutta sama eläkeyhtiö kieltää uudelleenkoulutuksen työkyvyttömyyteen vedoten.
Miten saman tahon mielestä kukaan voi olla samaan aikaan työkyvytön ja työkykyinen.
Varmaan riippuu aika paljon siitä, mille alalle hakee sitä koulutusta. Jos ei pää päivähoitajalla kestä vaikka lasten kanssa olemista, niin ei varmaankaan makseta koulutusta opettajan tehtäviin.
Myöskään ns. harrasteammatteja harvoin lähdetään maksamaan. Jos haluaa opiskella luovaa tanssia, niin saa sitä opiskella - mutta omaan piikkiin. Jos hakee koulutusta bussikuskiksi tai lähihoitajaksi, niin onnistunee.