Lapsi kuoli päivystyksessä hoitovirheeseen
Aivan kamala juttu ja kertoo kuinka huonoa tämä hullun kallis terveydenhoito Suomessa on.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010481019.html
Luotatteko lapsenne noiden hoitoon? Meillä onneksi on vakuutukset eikä ole tuolla julkisella tarvinnut käydä kertaakaan. En luota ollenkaan noihin arvauskeskuksiin. Niin kamalaa ko. Perheelle tämä.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi lääkäriä tekee virheen niin aika todennäköisesti kolmas ja neljäskin voisi tehdä.
Mikä kertoo suomalaisten lääkäreiden epäpätevyydestä kliinisessä työssä. Pätevyyttä pitäisi alkaa testaamaan paremmin ja useammin. Etenkin jokaisen lääkärin kaikki virheet pitäisi kirjata ylös sitä varten perustettavaan virherekisteriin. Eli pätevyysvalvontaa pitäisi paljon tehostaa. Lääkärit saavat aivan liian helposti tehdä virheitä Suomessa ilman seuraamuksia, ja tässäkin tapauksessa seurauksena käytännössä taposta oli vain mitätön summa sakkoa maksettavaksi.
Todennäköisyys hoitovirheeseen on Suomessa aivan samaa luokkaa kuin muissakin länsimaissa. Rapatessa roiskuu ja välillä joku kuolee. Välillä joku kuolee jopa matkalla sairaalaan olevan auton alle. Siellä missä on ihminen, siellä vahinkojakin sattuu.
RIP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tapaus. Eikö verenmyrkytys näy missään ennen kuin on liian myöhäistä? Siis pitäisi aina varmuuden vuoksi antaa antibiootit?
Crp eli veren tulehdusarvo nousee hitaasti. Jos tulehdus on hyvin raju, niin voi olla että crp ei ole noussut riittävästi jotta bakteeritulehdus voitaisiin poissulkea. Yleensä kuitenkin valkosoluarvot nousevat samantien, mutta ne nousevat myös virustaudeissa.
Mutta on kyllä mielenkiintoista, että ei edes poissulkudoagnoosiajatuksella ole otettu selkäydinnäytettä..
No, mistä sä tuon selkäydinnäytteen tähän raapaisit?
Tässä nähdään palstalääkärien todellinen taso :D Kauhea pään aukominen lääkäreitä kohtaan ja sitten itse heitetään jotain ihan randomia, jolla ei ole diagnoosin kannalta mitään virkaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi lääkäriä tekee virheen niin aika todennäköisesti kolmas ja neljäskin voisi tehdä.
Mikä kertoo suomalaisten lääkäreiden epäpätevyydestä kliinisessä työssä. Pätevyyttä pitäisi alkaa testaamaan paremmin ja useammin. Etenkin jokaisen lääkärin kaikki virheet pitäisi kirjata ylös sitä varten perustettavaan virherekisteriin. Eli pätevyysvalvontaa pitäisi paljon tehostaa. Lääkärit saavat aivan liian helposti tehdä virheitä Suomessa ilman seuraamuksia, ja tässäkin tapauksessa seurauksena käytännössä taposta oli vain mitätön summa sakkoa maksettavaksi.
Olet varmasti oikea henkilö arvioimaan tällaista, kun et tiedä lääketieteestä tai lääkärin työstä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse odotin 8h päivystyksessä ja lapsella keuhkokuume!! Ei näitä vaan oteta tosissaan.
Mun lapsi lähetettiin kaksi kertaa kotiin päivystyksestä sairastamaan keuhkokuumetta. Kehotettiin lepäämään ja ottamaan kuumelääkettä. Vaikka kerroin ettei 3 v pysy yhtään hereillä. Yksityisen kautta mentiin sitten suoraan sairaalaan viikoksi. Tämän kokemuksen jälkeen otin lapsille sairasvakuutukset.
Eikös nää päivystykset ja erityisesti yöpäivystykset ole loppumassa, kun rahat tarvitaan muualta tulleiden elättämiseen.
No sitten ei ainakaan kukaan joudu vastuuseen, kun ei kukaan hoidakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakkojen perusteella kolmekymppinen lastentauteihin erikoistuva mies lääkäri sai parempaa palkkaa kuin kuusikymppinen lastentautien erikoislääkäri nainen.
Tätä itsekin ihmettelin.
Munalisää?
Eläkeiän parraksella oleva lääkäri tuskin tekee töitä 60-80 tuntia viikossa, kuten nuori lääkäri, joka joutuu myös päivystämään paljon. Mitä enemmän tekee töitä, sen enemmän saa yleensä palkkaa.
Ei kuollut päivystyksessä vaan osastolla
Nistit, mt-tapaukset ynnä muut saakin jättää hoitamatta. Eihän heille kuulu vakuutuksetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan ei ole mitenkään harvinaista, ettei sepsistä tunnisteta ennen kuin on myöhäistä - sen takia kannattaa itse olla tietoinen asioista ja vaatia hoitoa. No lääkärihän se tietysti se syypää on.
Tuossa oli aikaa vaikka kuinka paljon arvioida vointia. Olen hoitanut aikuista meningokokkisepsispotilasta jonka vointi romahti niin että ei saatu elävänä teho osastolle hoitoon vaikka yritettiin kaikki mitä meillä oli käytössä. Verikokeet olivat kaikki päin honkia ja iho oli sininen tai violetti kokonaan. Purpura fulminans sanoilla löytyy kuvia joiden pitäisi herättää huoli potilaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna aion kertoa esimiehelle omista suunnitelmista eli aion lopettaa tai ainakin pitää taukoa lääkärin työstä. On aika tehdä jotain muuta mielenkiintoista kun töitä tuntuu olevan hyvin tarjolla. HUS:in kielto vapaiden saamisesta oli viimeinen niitti. T: lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Nistit, mt-tapaukset ynnä muut saakin jättää hoitamatta. Eihän heille kuulu vakuutuksetkaan.
Eihän ne ole edes ihmisiä joten mitä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan ei ole mitenkään harvinaista, ettei sepsistä tunnisteta ennen kuin on myöhäistä - sen takia kannattaa itse olla tietoinen asioista ja vaatia hoitoa. No lääkärihän se tietysti se syypää on.
Tuossa oli aikaa vaikka kuinka paljon arvioida vointia. Olen hoitanut aikuista meningokokkisepsispotilasta jonka vointi romahti niin että ei saatu elävänä teho osastolle hoitoon vaikka yritettiin kaikki mitä meillä oli käytössä. Verikokeet olivat kaikki päin honkia ja iho oli sininen tai violetti kokonaan. Purpura fulminans sanoilla löytyy kuvia joiden pitäisi herättää huoli potilaasta.
Miten tuo nyt liittyi tähän tapaukseen, joka ei ollut selvä ja verikokeet eivät olleet päin honkia? Kuinka vaikea on ymmärtää että selvät tapaukset on selviä ja epäselvät on epäselviä. Palstan laki on että lääkäri tunnistaa selvät tapaukset paremmin kuin palstalääkäri, mutta palstalääkäri "tunnistaa" epäselvät tapaukset paremmin kuin lääkäri.
Hirveää. Juuri nuo erilaiset bakteerit, jotka voivat aiheuttaa verenmyrkytyksen, ovat näköjään vaarallisia sen takia että päivystyksessä tapauksia ei oteta vakavasti. Niitä kohdellaan jonain ohimenevänä korkeakuumeisena tautina.
Potilaalle / omaiselle on ihan painajaismaista, kun selvästi itse näkee että jotain on pahasti vialla eikä oireisto lähde paranemaan. Mitään ei silti voi itse tehdä.
Voimme kukin vain toivoa ettemme koskaan saa meningokokki-sepsistä, lihansyöjäbakteeria tms.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa. Yksi suomalainen tuleva veronmaksaja vähemmän.
Mitä v*ttua?
Aika karmea moka, mulla alotettiin antibioottitiputus varalta ennen labroja voinnin takia. Ei onneksi ollut sepsis vaikka sitä epäiltiin. Näin tulisi tehdä rutiininomasesti tilanteesta toki vähän riippuen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä asiassa hiertää se, että merkittävä osa heidän tekemistään virheistä on karkeammanpuoleisia, joita ei olettaisi ammattilaisen tekevän, kuten tässäkin tapauksessa. Ei ole todellisia esteitä virherekisterin perustamiselle muuta kuin lääkäreiden huoli oman valta-asemansa heikentymisestä, valta-aseman johon näköjään kuulu myös oikeus vahingoittaa potilaita.
Jopa minä, joka olen pelkkä hoitaja, olisin halunnut veriviljelyn jos kuumeilee yli 38, mutta CRP matala, mutta turha jossitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti oikea henkilö arvioimaan tällaista, kun et tiedä lääketieteestä tai lääkärin työstä mitään.
Tiedän paljon kummastakin. Tässä on kuitenkin aiheena pätevyysvalvonnan tehostaminen ihmisten terveyden suojelemiseksi, jota sinä vastustat ilmeisistä syistä.
Jatkossa verenmyrkytyspotilas saa asianmukaista hoitoa, jos kukaan tästä ottaa opiksi.