Lapsi kuoli päivystyksessä hoitovirheeseen
Aivan kamala juttu ja kertoo kuinka huonoa tämä hullun kallis terveydenhoito Suomessa on.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010481019.html
Luotatteko lapsenne noiden hoitoon? Meillä onneksi on vakuutukset eikä ole tuolla julkisella tarvinnut käydä kertaakaan. En luota ollenkaan noihin arvauskeskuksiin. Niin kamalaa ko. Perheelle tämä.
Kommentit (183)
Kymenlaakson keskussairaala on ollut jo pitkään hoitovirheiden kuningas. Parempi olisi sairastuttuaan kävellä suoraan ruumishuoneelle kuin tuonne. Kukaan pätevä lääkäri ei tuonne mene töihin.
Jos on iholla jo verenpurkaumia niin kyllähän maallikkokin jo tajuaa epäillä verenmyrkytystä. Mitä hiton daijuja lääkäreitä meillä on.
Erikoista jos tosiaan oli niin ettei crp ollut merkittävästi koholla. Kuitenkin lopputulema oli, että ajoissa aloitettu antibiootti olisi pelastanut lapsen. Kyseessä oli siis bakteeriperäinen tulehdus, jonka ilmanmuuta olettaisi nostavan tuollaisessa tilanteessa crp:n huimiin lukemiin.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näitä ei näe kristallipallosta. Epätyypilliset oireet vaikeuttaa diagnosointia.
Siksi otetaan verikokeet. Ei tarvitse arvailla.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että ei uskota kun sanotaan että sairaus on kestänyt X päivää vaan kylmästi oletetaan että päivystykseen tulopäivä on oikeasti se ensimmäinen päivä.
korkea kuume jos vielä oksentelua niin lähtisin heti enkä odota muutamaa päivää
Ikävä juttu, mutta joskus lapsetkin kuolevat vaikka oltaisiin maailman parhaassa sairaalassa. Koko tuomio perustuu jälkiviisaudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ollut verenmyrkytykseen viittaavia oireita? Olen sairastanut verenmyrkytyksen ja siinä on nimenomaan korkea kuume ja oksentelu.
Pahoinvointi ja oksentelu, mutta ei CRP koholla. Itse toki olisin verenpurkaumista iholla lähtenyt ottamaan spesifimpiä verikokeita, mutta muuten ei kuulosta sepsikseltä. Sepsiksessä yleensä CRP nousee todella korkeaksi, muttei siihen toki voi luottaa.
Lääkäri itsekin.
Ihmetyttää, jos noin viimeiset hetket aloittaa lääkitys ja CRP ei ole katossa. Todella harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakkojen perusteella kolmekymppinen lastentauteihin erikoistuva mies lääkäri sai parempaa palkkaa kuin kuusikymppinen lastentautien erikoislääkäri nainen.
Kyllä, jos vaikka työskentelee julkisen viran lisäksi yksityisellä muutaman illan viikossa. Ei tuosta suoraan voi päätellä mitään.
Aivan. Eli ap olisi hakenut saman väärän diagnoosin mieluummin yksityiseltä luukulta. Sitä en tiedä, mistä hän olisi hakenut yksityisesti lasten tehohoitoa keskellä yötä.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä kommentoin, että täysin virheellinen tuomio. Kohta julkisella puolella ei enää työskentele yhtään lääkäriä, jos jokaisesta hoitovirheestä pitää maksaa kymppitonneja rahaa omaisille ja juristeille.
Onneksi Mehiläisessä ja Terveystalossa voi helposti tienata 4 kertaa enemmän rahaa päivässä kuin kunnan sairaalassa.
Jos tällainen tuomio jää voimaan, niin meikäläistä ei enää koskaan nähdä julkisella puolella töissä.
Jos on niin ääliö ettei epäile verenmyrkytystä tuollaisessa tilanteessa, niin ei kyllä todellakaan kannata mennä työhön jossa on vastuussa ihmisten hengestä. Sitä en kyllä tiedä millä te palkkanne perustelette, jos vastuukaan ei ole teidän edes silloin kun mokaatte tosi pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näitä ei näe kristallipallosta. Epätyypilliset oireet vaikeuttaa diagnosointia.
Pyh, harvempi edes yrittää tutkia kunnolla. Aina oletus että jotain normiflunssaa tai muuta vastaavaa, kotiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kymenlaakson keskussairaala on ollut jo pitkään hoitovirheiden kuningas. Parempi olisi sairastuttuaan kävellä suoraan ruumishuoneelle kuin tuonne. Kukaan pätevä lääkäri ei tuonne mene töihin.
Hypnotisoiko se sairaala jotenkin pätevän lääkärin?
Ja itse asiaan: en ole lääkäri mutta ymmärrän että jokainen kroppa on erilainen ja hoitovirheet aina mahdollisia. Täällä ollaan aina vaatimassa lääkärin päätä vadille, mutta itse soisin että kalliin koulutuksen saanut ihminen jatkaisi työssään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että ei uskota kun sanotaan että sairaus on kestänyt X päivää vaan kylmästi oletetaan että päivystykseen tulopäivä on oikeasti se ensimmäinen päivä.
korkea kuume jos vielä oksentelua niin lähtisin heti enkä odota muutamaa päivää
Mun kolmella lapsellani on vähän väliä korkeaa kuumetta ja oksentelua, viimeksi 6-vuotiaalla viime viikolla. Niin vain parani ilman lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä kommentoin, että täysin virheellinen tuomio. Kohta julkisella puolella ei enää työskentele yhtään lääkäriä, jos jokaisesta hoitovirheestä pitää maksaa kymppitonneja rahaa omaisille ja juristeille.
Onneksi Mehiläisessä ja Terveystalossa voi helposti tienata 4 kertaa enemmän rahaa päivässä kuin kunnan sairaalassa.
Jos tällainen tuomio jää voimaan, niin meikäläistä ei enää koskaan nähdä julkisella puolella töissä.
Mitä teille siellä lääkiksessä nykyään opetetaan kun ei edes verenmyrkytystä tunnisteta?
Nykyään? Dianoosin asettanut lääkäri oli 60v.
Mun lapsella on tuo henoch ja ihan tasan joka kerta kun se lehahtaa pahasti, otetaan tietyt verikokeet, ei vain crp:tä vaan laajemmat, muiden syiden poissulkemiseksi. Erilaiset vaarattomat infektiotaudit saattaa lehahduttaa niitä verenpurkaumia, mutta aina lastenlääkärit korosti sitä, että muut vakavammat syyt tulee joka ikinen kerta silti poissulkea päivystyksellisesti. Ja yleistilan ollessa huono, on tehty veriviljelyt ja otettu osastolle varmuudeksi, kunnes on selvinnyt taudinaiheuttaja ja hoidon tarve.
Et sen perusteella vaikuttaa kyllä pahalta hoitovirheeltä. Toisalta, kyllä mekin päivystyksessä on jouduttu jonkun kerran rautalangasta vääntämään tuo tutkimisen tarve, kun vuorossa oleva lääkäri on asiasta ollut ihan pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ollut verenmyrkytykseen viittaavia oireita? Olen sairastanut verenmyrkytyksen ja siinä on nimenomaan korkea kuume ja oksentelu.
Pahoinvointi ja oksentelu, mutta ei CRP koholla. Itse toki olisin verenpurkaumista iholla lähtenyt ottamaan spesifimpiä verikokeita, mutta muuten ei kuulosta sepsikseltä. Sepsiksessä yleensä CRP nousee todella korkeaksi, muttei siihen toki voi luottaa.
Lääkäri itsekin.
Ihmetyttää, jos noin viimeiset hetket aloittaa lääkitys ja CRP ei ole katossa. Todella harvinaista.
Älä alapeukuttaja alapeukuta, vaan selitä asia.
Aina kannattaisi aloittaa suonensisäinen antibiootti vaikka ei olisikaan sepsisepäilyä kokeiden perusteella. Noin rajut oireet kuitenkin! Itse en miettisi kahta kertaa. Vaikka lapsilla voi toki kova kuume tulla aika mitättömistäkin syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hypnotisoiko se sairaala jotenkin pätevän lääkärin?
Ja itse asiaan: en ole lääkäri mutta ymmärrän että jokainen kroppa on erilainen ja hoitovirheet aina mahdollisia. Täällä ollaan aina vaatimassa lääkärin päätä vadille, mutta itse soisin että kalliin koulutuksen saanut ihminen jatkaisi työssään.
Aina? Eihän noille koskaan mitään seuraamuksia tule.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olet lääkäri. Eikö esim. Mehiläisessä tehdystä kuolemaan johtaneesta hoitovirheestä sitten joudu vastuuseen? Ammattitaitoinen lääkäri tekee tarvittavat tutkimukset sulkeakseen pois mahdolliset muut syyt, eikä toimi pelkällä mututuntumalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos on iholla jo verenpurkaumia niin kyllähän maallikkokin jo tajuaa epäillä verenmyrkytystä. Mitä hiton daijuja lääkäreitä meillä on.
Miksi epäilisi, jos crp on normaali? Ihan ymmärrettävää, että siinä tilanteessa lääkäri on päätynyt siihen, että kyseessä onkin henoch-schönleinin purppura. On varmaan alunperin epäillytkin mahdollista sepsistä, ja siksi otettukin crp.
Niin oli, ja niiden ja labrojen pohjalta tehtiin diagnoosi, joka tässä tapauksessa oli virheellinen.