Lapsi kuoli päivystyksessä hoitovirheeseen
Aivan kamala juttu ja kertoo kuinka huonoa tämä hullun kallis terveydenhoito Suomessa on.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010481019.html
Luotatteko lapsenne noiden hoitoon? Meillä onneksi on vakuutukset eikä ole tuolla julkisella tarvinnut käydä kertaakaan. En luota ollenkaan noihin arvauskeskuksiin. Niin kamalaa ko. Perheelle tämä.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ollut verenmyrkytykseen viittaavia oireita? Olen sairastanut verenmyrkytyksen ja siinä on nimenomaan korkea kuume ja oksentelu.
Muistatko millainen CRP sinulla oli? Tuossa jutussa väitettiin sen olleennormaali.
Ei verikokeissa aina näy suuria muutoksia. Itselläni aktivoitui CU ja ainoastaan hemoglobiini lähti hiljalleen laskemaan. Edes ulostenäytteessä ei näkynyt suuria muutoksia kuin vasta viiveellä. Näin ollen avunsaantini viivästyi pahasti, sillä olin liian kiltti ja kärsin kuukausikaupalla kamalissa vatsaoireissa, kun uskoin, ettei mulla muka voi olla mitään, sillä verikokeissa ei ns. näkynyt mitään (ihmettelin kyllä kohonneita neutrofiiliarvoja). Verentuloon lääkäri vain totesi, että suolistossa on paljon verisuonia. Pahimmillaan ulostin pelkkää nestettä ja verta, vatsakipuja oli jatkuvasti. Hiuksia lähti tukoittain.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä kommentoin, että täysin virheellinen tuomio. Kohta julkisella puolella ei enää työskentele yhtään lääkäriä, jos jokaisesta hoitovirheestä pitää maksaa kymppitonneja rahaa omaisille ja juristeille.
Onneksi Mehiläisessä ja Terveystalossa voi helposti tienata 4 kertaa enemmän rahaa päivässä kuin kunnan sairaalassa.
Jos tällainen tuomio jää voimaan, niin meikäläistä ei enää koskaan nähdä julkisella puolella töissä.
Tehän perustelette kovaa palkkaanne kovalla vastuulla. Tällä kertaa vastuu tuli kannettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tapaus. Eikö verenmyrkytys näy missään ennen kuin on liian myöhäistä? Siis pitäisi aina varmuuden vuoksi antaa antibiootit?
Minulla on lapsena ollut verenmyrkytys. Jestas, mitä vauhtia mut leikattiin ja siirrettiin osastolle antibioottitiputukseen. Olin viikon sairaalassa ja sain kävellä vasta muutaman päivän kuluttua, kun tippa oli otettu pois. Vähän väliä luonani kävi joko sairaanhoitaja tai lääkäri. Paranin, onneksi! Äitini hoksasi, että jotain on pahasti vialla, kun kuume nousee vauhdilla ja minä olin horkassa. Tulehtuneesta haavasta lähti pitkä punainen viiva. Sitä vaan, että tämä oli 60 luvulla. Lastenosastolja ei vielä ollut olemassa. Kivoja mummoja oli samassa huoneessa yksitoista. Olin heidän lellitty maskotti tavallaan.
En ihmettele. Suomi on sairaampi maa mitä moni osaa ikinä kuvitella. Esim. vanhempiin kohdistuva vaino voidaan kohdistaa jopa lasten terveydenhuoltoon ja siihen, että tehdään törkeitä rikoksia terveydnhuollossa kaikille perheenjäsenille. Tuollaista oksettavaa saastaa harjoitetaan esim. HUS:issa ja siinä '"lasten sairaalassa" kuten myös aikuisten yksiköissä eikä sitten mitään mt-juttuja todellakaan kyseessä, vaan ihan fyysisiä sairauksia, joiden hoidossa on tahalleen oltu asiattomia eli tehty rikoksia.
Kyllä monilla on vielä paljon opittavaa rakkaasta kotimaastaan ja mitä kaikkea tuolla "ylempänä" tehdään.
Ai ei todisteita? No tietenkin aina on ongelma kun sama yksikkö toimittaa todisteet, joka on tehnyt rikoksia. Sisäinen tutkinta on vitsi, mutta jos nyt vähän älyä on ä, niin pelkistä sairaskertomuksista ja henkilön omasta versioista tapahtumien kulusta voi fiksuimmat päätellä kuka puhuu totta ja ainakin sen, että jotain ihmeellistä häikkää on kyllä ollut asioiden käsittelyssä.
Suurella surulla ilmoitetaan, että rakas Jumala kaikki viisaassa neuvossaan hyväksi näki ja pois kutsui tuon 4-vuotiaan pojan lyhyen, mutta vaikean taudin uuvuttamana uskossa Jumalaan.
Ne jotka janoovat ja isoovat Jumalan vanhurskautta, ne ravitaan.
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tapaus. Eikö verenmyrkytys näy missään ennen kuin on liian myöhäistä? Siis pitäisi aina varmuuden vuoksi antaa antibiootit?
Luulisi jo pelkän korkean kuumeen herättävän ainakin sen verran, että otetaan veriviljelyt. Aika alkeellista jättää kuumeen syyn selvittäminen pelkän tulehdusarvon (CRP) varaan. Kuume on kuitenkin oire, ei syy.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ollut verenmyrkytykseen viittaavia oireita? Olen sairastanut verenmyrkytyksen ja siinä on nimenomaan korkea kuume ja oksentelu.
Niimpä. Terveyskeskus ei älynnyt saati tutkinut sairasta lasta pikaserppiä enempää ja lähetti kahdesti kotiin. Kolmannella kerralla kuskattiin suoraan ensiapuun ja siellä käytettiin aivoja, aloitettiin laajakirjoinen antibiootti ja otettiin enemmän kokeita. Lasten sairaalassa todettiin sepsis ja streptokokki sekä virusinfektio. Hyvin lähellä oli hengen lähtö ja terkkari sai kyllä noottia ettei oireista huolimatta kurkkuviljelyä edes tehty. Ensiavussa kyllä heti älyttiin että lapsi on todella sairas.ja hoito hyvää vaikka julkinen. Muuten kyllä lasta on hyvin hoidettu terkkarissa, tuo vatulointi teki poikkeuksen.
Minä olin menettää henkeni 45v sitten kun kylän terkkari ei tajunnut kuinka sairas olin. Äiti tappeli lähetteen ja sitten mentiinkin taksilla lujaa kun ei mitää ambulanssia tarvi. Sairaalassa teholle koneeseen kun olin tukehtumassa jo. Onneksi mulla oli äiti joka älysi ja vaati lähetteen. On sitä osattu ennenkin.
Sairaanhoidon resurssien käyttöä sopii veronmaksajana ihmetellä. Antibioottitippa tuolle pojalle olisi maksanut muutamia roposia, ja sen olisi voinut antaa vaikka varmuuden vuoksi, kun kyseessä oli pieni lapsi.
Tuttu iäkäs ja erittäin pahasti dementoitunut nainen päätyi hoitolasta lonkkaleikkaukseen. Eli operaation jälkeen jonkin aikaa, edelleen dementoituneena laitospotilaana.
Rajallisia resursseja pitäisi käyttää erittäin harkiten.
Höpistä ne mitään saa päättää tai jotain on vaadittava, jotta saa asiallista hoitoa. Ihan paskapuhetta. Menee sinne vaan, labrat ja kysyy tulokset. En oikein usko että jos crp on vaikka 200 kehdataan valehdella, että ihan normaali arvo on. Jos noin käy voi sitten viedä heti seuraavana päivänä uudelleen. Suurin ongelma on 40€ päivystysmaksu sellaisesta hoidosta jossa lääkärit vetää usean tonnin palkkaa valtion piikkiin.
Hyi helvetti mitä tuhlausta! Lääkis ei ole huippumesta ainakaan Suomessa tuotoksiensa puolesta.. Raukat ei edes tunnista vakavia rikoksia vaikka ihan nenän edessä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo ei näkynyt CRP:ssä?
Riippuu paljolti siitä, mikä oli tilanteen aiheuttaja. Crp:llä erotetaan onko bakteeri- vai virusperäinen. Se, mikä sairastumisen syy on, vaikuttaa näkyykö serpissä, vai ei. Ehkä veriviljely olisi vienyt oikeille jäljille.
Itse odotin 8h päivystyksessä ja lapsella keuhkokuume!! Ei näitä vaan oteta tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näitä ei näe kristallipallosta. Epätyypilliset oireet vaikeuttaa diagnosointia.
Kuvattujen oireiden perusteella ja tavan talliainenkin osaa epäillä sepsistä.
Vierailija kirjoitti:
Joo no, niin on aika monessa muussakin tilanteessa. Tässä labrat ei viitanneet sepsikseen, joten ihan arvaamalla olisi pitänyt osata diagnosoida. Surullista, mutta en silti tavoita millä perusteella oli hoitovirhe. Varmuuden vuoksi kun antibiootteja ei voi tietenkään jokaiselle kuumepotilaalle määrätä, vaan juuri siksi tehdään kokeita että syy selviäsi, ja lääkitys aloitetaan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no, niin on aika monessa muussakin tilanteessa. Tässä labrat ei viitanneet sepsikseen, joten ihan arvaamalla olisi pitänyt osata diagnosoida. Surullista, mutta en silti tavoita millä perusteella oli hoitovirhe. Varmuuden vuoksi kun antibiootteja ei voi tietenkään jokaiselle kuumepotilaalle määrätä, vaan juuri siksi tehdään kokeita että syy selviäsi, ja lääkitys aloitetaan tarvittaessa.
Lapsella oli myös verenpurkautumia iholla
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näitä ei näe kristallipallosta. Epätyypilliset oireet vaikeuttaa diagnosointia.
Jos iholla on pieniä verenpurkaumia ja korkea kuume, niin aivan selvä sepsiksen oire. Käsittämätön moka. Kymsote kunnostautui myös kun veljeni kuolii keuhkokuumeeseen, kun ei jaksettu kokeilla eri antibioottivaihtoehtoja, vaan siirrettiin toiseen sairaalaan odottamaan kuolemaa. Lohdutus omaisille, että olihan hän jo vanha.
T.luvaton lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Näkyy se useimmiten CRP.ssä ja veriviljelyssä viimeistään. Itse olen hoitovirheen takia sairastanut verenmyrkytyksen 4 kertaa. Ekan kerran jälkeen todellakin tiesin mikä vaivasi, silti olivat kerran lähettämässä mua kotiin kun crp oli vielä maltillinen mutta verivilelyn tulokset tulivat aika nopeasti ja sain hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko millainen CRP sinulla oli? Tuossa jutussa väitettiin sen olleennormaali.
Tuskin oli normaali. Ihan varmasti jo koholla mutta jos alle 50 niin eivät tahdo hoitaa.
Miten tuo ei näkynyt CRP:ssä?