Sanokaa mitä sanotte, minusta polyamoriassa on ongelmia eikä sitä tule normalisoida.
Harva oikeasti haluaa jakaa rakkaintaan muiden kanssa ja tämä on hyvä tiedostaa eikä tyrkyttää epäterveellisiä valintoja muille.
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yhteiskunnan painostus? Mitä ihmettä sä puhut? Ei meillä ole lakia joka pakottaisi monogamiseen parisuhteeseen."
Tämän ketjun aloitushan on juuri toive, että polyamoriaa ei saisi mediassa normalisoida, jotta yhteiskunnan painostus estäisi ihmisiä kokeilemasta polyamoriaa. Ei tässä laeista puhuttu, vaan asenneilmapiiristä.
Niin. Polyjen on vain sopeuduttava yhteiskunnan asenneilmapiiriin. Ei toisin päin.
En mä tule ikinä sopeutumaan mihinkään sellaiseen ilmapiiriin, jossa perusteettomasti tuomitaan tai paheksutaan ihmisiä, vaikka en kuuluis siihen perusteettomasti paheksuttuun ihmisryhmään.
Ap oli tosin huolissaan siitä, ettei yleinen asenneilmapiiri olisi riittävän tuomitseva ja paheksuva.
Eikö saa o
Onko se loukkaantumista, että on ihan täysin eri mieltä?
Ahdasmielisyyttä on myös valtavirran elämäntapojen ja arvojen tuomitseminen.
Apn avauksessa puhutaan fiksusti tyrkyttämisestä. Tämän tyrkyttämisen voi selvästi havaita näiden polyaktiivien ja heidän hännystelijöiden käytöksestä. Monella näillä on loppu viimein hyvin esineellistävä asenne ihmissuhteisiin.
"Yhteiskunnan painostus? Mitä ihmettä sä puhut? Ei meillä ole lakia joka pakottaisi monogamiseen parisuhteeseen."
Kuten joku huomautti, siitähän tämä koko keskustelu on alkanut, että jotkut ovat huolissaan kun erilaisia ihmisiä ei paheksuta riittävästi, ja pelätään että joku monosuhteeseensa tyytymätön ei purekaan kiltisti hammasta vaan saattaa ehdottaa kumppanilleen avointa suhdetta tai eroa.
Lue vaikka lainaamasi ketju taaksepäin niin näet mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Apn avauksessa puhutaan fiksusti tyrkyttämisestä. Tämän tyrkyttämisen voi selvästi havaita näiden polyaktiivien ja heidän hännystelijöiden käytöksestä. Monella näillä on loppu viimein hyvin esineellistävä asenne ihmissuhteisiin.
Minä en tiedä minkälaisia ihmisiä sinä tunnet, mutta yksikään minun poly- tai avoimessa suhteessa elävä ystäväni ei ole tyrkyttänyt minulle yhtään mitään. Ehkä kannattaa vaihtaa kaveriporukkaa, jos yrittävät määräillä sinun parisuhde-elämästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku huomautti, siitähän tämä koko keskustelu on alkanut, että jotkut ovat huolissaan kun erilaisia ihmisiä ei paheksuta riittävästi, ja pelätään että joku monosuhteeseensa tyytymätön ei purekaan kiltisti hammasta vaan saattaa ehdottaa kumppanilleen avointa suhdetta tai eroa.
Lue vaikka lainaamasi ketju taaksepäin niin näet mistä puhutaan.
Miksi ihmiset eivät puhu avoimesti tunteistaan ja tarpeistaan suhteissaan?
Jospa onkin niin että nämä piilottelijat ovat hylkäämisen pelkoisia läheisriippuvaisia ihmisiä.
Polysuhteet ovat sitten keino hallita sitä mutta ei parannus itse ongelmaan.
Siis ei se kaikille sovi ja toisille taas sopii.
Itse voin sanoa, että minulle ei todellakaan sovi, koska koen sen vääränä, pettämisenä ja loukkaavana
Sitten kun miettii parisuhteita, jossa toisella on taipumusta pettää, miksi hän ei ryhdy avoimeen suhteeseen tai polyamoriseen suhteeseen?
No siksi koska se pettäjä mies tai nainen kokee sen myös vääräksi, loukkaavaksi ja pettämiseksi
Vierailija kirjoitti:
Itse voin sanoa, että minulle ei todellakaan sovi, koska koen sen vääränä, pettämisenä ja loukkaavana
Sitten kun miettii parisuhteita, jossa toisella on taipumusta pettää, miksi hän ei ryhdy avoimeen suhteeseen tai polyamoriseen suhteeseen?
No siksi koska se pettäjä mies tai nainen kokee sen myös vääräksi, loukkaavaksi ja pettämiseksi
Nyt alat olemaan asian ytimessä. Täyttä asiaa.
"No tollanen erilailla elävien ihmisten luokittelu mt-ongelma isiksi on vaan ihan käsittämättömän ylimielistä paskaa. Ette te tiedä toisten ihmisten asioista mitään. Tyhmien ihmisten ahdasmielisyyttä."
On eri asia väittää että kaikilla eri tavoin elävillä on mt-ongelma kuin sanoa että monilla eri tavoin elävillä on havaittu mt-ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä minkälaisia ihmisiä sinä tunnet, mutta yksikään minun poly- tai avoimessa suhteessa elävä ystäväni ei ole tyrkyttänyt minulle yhtään mitään. Ehkä kannattaa vaihtaa kaveriporukkaa, jos yrittävät määräillä sinun parisuhde-elämästäsi.
Minua häiritsee jo ylemmyydentuntoinen asenne ja draamat, jotka vaikuttavat ympärillä oleviin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
"No tollanen erilailla elävien ihmisten luokittelu mt-ongelma isiksi on vaan ihan käsittämättömän ylimielistä paskaa. Ette te tiedä toisten ihmisten asioista mitään. Tyhmien ihmisten ahdasmielisyyttä."
On eri asia väittää että kaikilla eri tavoin elävillä on mt-ongelma kuin sanoa että monilla eri tavoin elävillä on havaittu mt-ongelmaa.
Suurella osalla väestöähän on mt-ongelmia, se on selvästi lajityypillistä homo sapiensille ainakin nykyisen kaltaisissa yhteiskunnissa. Joten totta kai monilla aivan miten tahansa elävillä on havaittu mt-ongelmia, niin voi sanoa aivan mistä tahansa ihmisryhmästä missä tahansa keskustelussa, jos haluaa. Onko se sitten asiallista tai oleellista on eri asia. Ei se ole, se on ylimielistä juntteutta ja selkeä merkki tietämättömyydestä ja ahdasmielisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee jo ylemmyydentuntoinen asenne ja draamat, jotka vaikuttavat ympärillä oleviin ihmisiin.
No älä oo tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa? Toki tän ketjun perusteella kannattaa sitten välttää näitä "normaaleja" jotka ylemmyydentuntoisesti ja draamanhakuisesti haukkuvat polyja.
H0urien täytyy jatkaa nussimista kaikkien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ahdasmielisyyttä on myös valtavirran elämäntapojen ja arvojen tuomitseminen.
Eihän niitä ole tuomittu, ellei ne "arvot" ole sitä, että pyritään rajoittamaan toisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ne pettäjät ei ryhdy avoimiin tai polysuhteisiin, koska silloin niiden kumppaneillakin olis tasavertainen oikeus muihin suhteisiin - ja myös oikeus olla suostumatta muuhun kuin monogamiaan, ja päättää suhde.
Onko pettämisessä väärin siis seksiakti, vaiko valehteleminen ja yhteisten sopimusten rikkominen. Jälkimmäiset käsittääkseni mielletään lähtökohtaisesti väärin toimimiseksi. Itse seksiä sensijaan ei kai suinkaan pidetä automaattisesti vääränä, vaan ainoastaan silloin, jos siihen liittyy tällaista toisten huijausta. Polyamoriassa ei ole tuota valehtelemista ja yhteisten sopimusten rikkomista, joten miksi se yhdessä sovittu seksin ja rakkaussuhteiden harrastaminen muiden kanssa olisi väärin?
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa nää mt-heitot on kyllä olleet pelkästään sivistymätöntä ylivertaisuusharhaa, jossa luokitellaan ihmisiä vailla mitään oikeaa tietoa näistä. Sellainen antaa aina ihmisestä pöljän kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun aloitushan on juuri toive, että polyamoriaa ei saisi mediassa normalisoida, jotta yhteiskunnan painostus estäisi ihmisiä kokeilemasta polyamoriaa. Ei tässä laeista puhuttu, vaan asenneilmapiiristä.
Miksi se pitäisi normalisoida? Äärimmäisen pienen marginaalin toimintaa?
No ap tässä oli huolissaan, että sitä normalisoidaan. Ilmeisesti koska mediassa on välillä harvoin joku juttu polyamoristeista. Mun mielestä mediassa saa olla juttuja polyamoriasta, ei haittaa mua.
On niitä aika usein. Mutta kuten ketjussa joku totesi että mt-ong
"No tollanen erilailla elävien ihmisten luokittelu mt-ongelma isiksi on vaan ihan käsittämättömän ylimielistä paskaa. Ette te tiedä toisten ihmisten asioista mitään. Tyhmien ihmisten ahdasmielisyyttä. "
Onko myös zoofilian tuomitseminen ahdasmielisyyttä? Se nyt vaan on niin että ihmisillä on omia mielipiteitä ja heillä on myös oikeus ilmaista niitä. Kaikesta ei tarvitse pitää.
^
Niin, joidenkin ihmisten mielipiteet on ahdasmielistä typeryyttä. Saa sellaisia mielipiteitä ilmaista, eihän sitä oo kukaan kieltänyt. Nää ahdasmieliset vaan näköjään haluais ehkäistä muiden kuin omaan maailmankuvaansa kuuluvien elämäntapojen "normalisoimisen", eli niistä puhumisen muuta kuin negatiiviseen sävyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä oo tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa? Toki tän ketjun perusteella kannattaa sitten välttää näitä "normaaleja" jotka ylem
Joskus on pakko. Työt, naapurit, harrastukset vaikka
No tollanen erilailla elävien ihmisten luokittelu mt-ongelma isiksi on vaan ihan käsittämättömän ylimielistä paskaa. Ette te tiedä toisten ihmisten asioista mitään. Tyhmien ihmisten ahdasmielisyyttä.