Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ankarat vanhemmat muuttuu lelliviksi isovanhemmiksi.

Vierailija
05.06.2024 |

Olen pohtinut, mikä tämä mekanismi on?

Kun oltiin kersoja ja teinejä, kuri kotona oli sairaan tiukka. Oli sääntöjä joka asiaan, esim. herkkuja meillä sai todella harvoin, ruoka oli syötävä mukisematta, oli tarkat kotiintulo- ja nukkumaanmenoajat ja niitä oli toteltava. Jos kapinoi vastaan sai remmiä perseelle. Vanhemmat piti koko ajan kasvatuksessa tiukkaa auktoriteettia yllä eikä todellakaan olleet kaverillisia vanhempia. Turvallisia ja rakastavia toki.

Nyt lastenlapset saavat näiltä isovanhemmiltaan pelkkää hemmottelua. Jäätelöä ja muita herkkuja. Jos lapsi keksii pyytää papalta paljun mummolaan, pappa hankkii sen. Ei sana lastenlapsille on harvinainen.

Onko tämä ilmiö tuttu muille?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä.

Vierailija
2/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne saa elää uudestaan sen hetken. Siitä se varmaan juontaa juurensa. 

Mä veikkaan, että aika monet isovanhemmat näkevät lapsenlapsissaan nimenomaan omat lapsensa pienenä. 

Se voi olla aika herättävä kokemus. Haluaa tehdä paremmin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se usein menee, ja hyvä niin, isovanhemmat saakin lelliä, vanhemmat ei.

Vierailija
4/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä polku vanhemmista isovanhemmiksi on ollut opin tie.

Vierailija
5/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi kutsua remmillä perseelle antavia vanhempiaan turvallisiksi ja rakastaviksi? Oletko ap sitä mieltä että ansaitsit kaiken sen kurin? Ja oletko sitä mieltä että isovanhempien pitäisi soveltaa samoja kasvatuskeinoja lastenlapsiinsa, vai mitä oikein yrität sanoa?

Vierailija
6/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden ei tarvitse enää huolehtia seurauksista ja tavallisesta arjesta lasten kanssa. Voi poistua vähin äänin taka-alalle ennen kuin hemmotellut muksut alkaa hyppiä silmille. Tai katuvat jollain tasolla ankaruuttaan ja haluavatkin olla nyt kivoja.

Vierailija
7/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemman rooli ei ole kasvattajan rooli. Kasvattajan velvollisuus on huolehtia siitä, että lapsi pärjää aikanaan maailmalla. Isovanhemman rooli on vapaampi, koska tätä velvollisuutta ei ole. Isovanhempi voi vain olla läsnä ja rakastaa. Se on rusinat pullasta rooli ja siksi moni sitä odottaa. Olisihan se helppoa ja hauskaa, jos voisi vain lellitellä omiakin lapsia, mutta täytyy toimia toisin, koska lapsi tarvitsee vanhemmiltaan muutakin.

Vierailija
8/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani yrittivät olla lastenlapsilleen yhtä ankaria kuin omille lapsilleen, mutta minun lapsiani ei lyöty, heitä ei tukistettu eikä heille annettu luunappeja tai selkäsaunaa Koivuniemen herralla, enkä hyväksynyt sitä kun isäni huusi 2-vuotiaana itkeneelle pojalleni etteivät miehet itke.

Välit jäivät sitten etäisiksi. En kerta kaikkiaan uskaltanut jättää lapsiani tuollaisten isovanhempien vastuulla.

Paskat vanhemmat ovat paskoja isovanhempia.

Vierailija
9/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi kutsua remmillä perseelle antavia vanhempiaan turvallisiksi ja rakastaviksi? Oletko ap sitä mieltä että ansaitsit kaiken sen kurin? Ja oletko sitä mieltä että isovanhempien pitäisi soveltaa samoja kasvatuskeinoja lastenlapsiinsa, vai mitä oikein yrität sanoa?

Tämä. Itse en ainakaan koe kasvaneeni kovin turvallisessa ja rakastavassa perheessä mm. juuri tämän vuoksi.

Vierailija
10/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti isovanhemmat ei ole tavallisessa arjessa mukana, joten se lapsen satunnainen hemmottelu ei haittaa mitään. 

Vierailija
11/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemman rooli ei ole kasvattajan rooli. Kasvattajan velvollisuus on huolehtia siitä, että lapsi pärjää aikanaan maailmalla. Isovanhemman rooli on vapaampi, koska tätä velvollisuutta ei ole. Isovanhempi voi vain olla läsnä ja rakastaa. Se on rusinat pullasta rooli ja siksi moni sitä odottaa. Olisihan se helppoa ja hauskaa, jos voisi vain lellitellä omiakin lapsia, mutta täytyy toimia toisin, koska lapsi tarvitsee vanhemmiltaan muutakin.

Kaikilla aikuisilla on vanhemman velvollisuudet, esim puuttua jos lapset perseilee. 

Vierailija
12/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen samaa tällä hetkellä. Olen salaa miettinyt mikä minussa on vikana. Vauvani on kohta 5kk, ja on saanut vanhemmiltani KAIKEN. 

En ikinä tuntenut tälläistä rakkautta vanhemmiltani, mitä lapseni saa. Olen kiitollinen ja säälittävää samalla kateellinen

Vierailija
13/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Äitini oli huolissaan koululaisen "kaverittomasta" ajasta, kun kevätjuhlasta oli kulunut kolme tuntia. Että kun on niin yksinäinen ja voivoi. Itse taas sain kesällä viihtyä itsekseni, kun kaverit oli mökeillä ja reissussa ja vanhemmat töissä. 

Vierailija
14/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen samaa tällä hetkellä. Olen salaa miettinyt mikä minussa on vikana. Vauvani on kohta 5kk, ja on saanut vanhemmiltani KAIKEN. 

En ikinä tuntenut tälläistä rakkautta vanhemmiltani, mitä lapseni saa. Olen kiitollinen ja säälittävää samalla kateellinen

Siinä mitä tunnet, ei ole mitään säälittävää! Päinvastoin on täysin luonnollista tuntea kateutta/surua siitä, että sinun lapsesi saa sellaista kohtelua, jonka sinäkin olisit ansainnut mutta et saanut. Millaiset välit sulla on vanhempiesi kanssa? Voisitko puhua heille rehellisesti oman lapsuutesi kokemuksista ja kysyä, mitä he siitä muistavat? Todella usein vanhemmat ja lapset muistavat lapsuusajan hyvinkin eri tavalla. Aikuisella ja lapsella on niin erilainen kokemusmaailma, se mikä on toiselle merkittävä asia, jonka muistaa vielä vuosien päästä, on toiselle pikkujuttu, joka unohtuu nopeaan.

Hieno juttu, jos vanhempasi pystyvät olemaan hyviä isovanhempia lapsellesi. Muista kuitenkin, että sinussa ei ole mitään "vikana", eikä sinun tarvitse tuntea minkäänlaista häpeää luonnollisista tunteistasi. Jos lapsuutesi kokemukset häiritsevät sinua arkielämässä, harkitse ihmeessä keskusteluapua. Voin lämpimästi suositella omasta kokemuksestani. Kaikkea hyvää sinulle ja muille, jotka olette vastaavassa tilanteessa. 

Vierailija
15/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla aikuisilla on vanhemman velvollisuudet, esim puuttua jos lapset perseilee. 

Se on eri asia, jos joutuu silloin tällöin ohjeistamaan. Vanhemmat ovat lasten kanssa koko ajan ja jokaisessa tilanteessa täytyy miettiä, mikä on paras tapa toimia.

Vierailija
16/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tyypit kävelee kahdesti sen lapsensa yli. Paskapäitä.

Vierailija
17/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskustelunavaus.

Ainakin omassa perhepiirissä asia on tuttu. Minusta kyse on siitä, että isovanhemmat itsekin tajuavat olleensa liian kovia ja ankaria ja ymmärtämättömiä itse aikoinaan nuorina vanhempina. Elämä kasvattaa, voi olla että monet asiat ja teot kaduttavatkin. Lastenlapset ovat uusi mahdollisuus, tilaisuus tehdä toisin ja paremmin, saada korjaava kokemus. 

Vierailija
18/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaisi paapoa lapsenlapsia noin. Luultavasti suhtautuisin melko samoin kuin omiini aikoinaan. Tietenkin mummona, en äitinä. Jotain sävyeroja olisi.

Vierailija
19/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä keskustelunavaus.

Ainakin omassa perhepiirissä asia on tuttu. Minusta kyse on siitä, että isovanhemmat itsekin tajuavat olleensa liian kovia ja ankaria ja ymmärtämättömiä itse aikoinaan nuorina vanhempina. Elämä kasvattaa, voi olla että monet asiat ja teot kaduttavatkin. Lastenlapset ovat uusi mahdollisuus, tilaisuus tehdä toisin ja paremmin, saada korjaava kokemus. 

Eli käytännössä se heidän oma lapsensa saa toisen kierroksen henkistä väkivaltaa. Nice.

Vierailija
20/56 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani yrittivät olla lastenlapsilleen yhtä ankaria kuin omille lapsilleen, mutta minun lapsiani ei lyöty, heitä ei tukistettu eikä heille annettu luunappeja tai selkäsaunaa Koivuniemen herralla, enkä hyväksynyt sitä kun isäni huusi 2-vuotiaana itkeneelle pojalleni etteivät miehet itke.

Välit jäivät sitten etäisiksi. En kerta kaikkiaan uskaltanut jättää lapsiani tuollaisten isovanhempien vastuulla.

Paskat vanhemmat ovat paskoja isovanhempia.

Meillä vanhemmat onnistuivat paremmin isovanhempina. Elämässä oli hyvä vaihe meneillään, erityisesti kun ensimmäiset lapsenlapset syntyivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi