Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko näin tehdä gradun?

Vierailija
05.06.2024 |

Alkoi kyllästyttää kesän vähäinen opintotarjonta ja haluaisin saada jo tutkinnon pakettiin. Kirjoittaminen on mun juttu ja kandin tekeminen oli minusta kivaa. Kysymykseni koskeekin gradun tekemistä. Voinko kirjoittaa gradun kesän aikana yksin (ei osana mitään opintojaksoa/seminaaria) ja täysin itsenäisesti? Kerättävää aineistoa ei ole. Sitten syksyllä osallistua seminaariin, että saan työstä arvosanankin. 

Kiitos!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voisi?

Vierailija
2/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe tulee ainakin hyväksyttää laitoksella ennen kuin aloitat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kirjastoon ja kopioi jostain kirjasta graduusi teksti ja esitä se muka omanasi.

Terveisin Jari Vilén (Kok.)

Vierailija
4/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä riippuu täysin alasta; esimerkiksi omalla allani (matematiikka) riitti se, että aiheen hyväksytti opettajalla sähköpostiviestillä. Sitten puolisoni alalla (yhteiskuntatiede) oli tarkat muotovaatimukset seminaareineen ja mitä sai missäkin vaiheessa tehdä. Asiaan on siis mahdotonta otttaa yleistä kantaa, vaan riippuu täysin laitoksesta ja oppiaineesta, miten toimivat.

Vierailija
5/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla jo graduohjaaja määrätty? Meidän alalla ohjaajat valittiin oman graduaiheen perusteella. Osa ohjasi kvantti- ja kvaliaineistoja ja osa vain jompaa kumpaa. 

Eli oman tutkimuksen aihe ensin tietoon ja sitten sovit oman ohjaajan kanssa varsinaisen suoritustavan. 

Itse tein juuri noin eli ohjaajan kanssa sovittiin että ohjaus suoritetaan pääosin sähköpostitse. Sitten työ esiteltiin seminaarissa lopuksi. 

Vierailija
6/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääaineena on kasvatustiede.

Ap

Vierailija
7/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe pitää hyväksyttää ohjaajalla. Muuten voit tehdä gradusi täysin itsenäisesti. Loppuvaiheessa ohjaaja voi toki toivoa siihen jotain muutoksia, ja ne sitten pitää tehdä. Itse tein omani tietojenkäsittelytieteen alalta, ja mun gradu oli kirjallisuuskatsaus-tyyppinen, joten ihan itsenäisesti tein ilman seminaareja tai isompia ohjauksia.

Vierailija
8/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin oli minullakin. Ja maisterina saan esiintyä, vaikka varastinkin graduuni tekstini muilta enkä kirjoittanut sitä itse.

Vierailija
9/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin oli minullakin. Ja maisterina saan esiintyä, vaikka varastinkin graduuni tekstini muilta enkä kirjoittanut sitä itse.

Ei kannata enää tuota menetelmää käyttää. Automatisoidut plagiointitarkistukset saavat aika hyvin tuollaiset kiinni.. Käytä vaan tekoälyä tekstin kirjoittamiseen ja toista tekoälyä tekstin "inhimillistämiseen" niin et jää niin helposti kiinni.

Vierailija
10/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe tulee ainakin hyväksyttää laitoksella ennen kuin aloitat. 

Tai sitten ei. Minä olin ikiopiskelija ja kun määräaika alkoi tulla umpeen (tutkintouudistus), soitin laitokselle, että löytyisikö joku proffa katsomaan tekeleeni läpi ja suostumaan "ohjaajaksi". Halusivat minun valmistuvan, niin eivät todellakana ruvenneet väittelemään, että lupa aiheelle olisi pitänyt pyytää aiemmin. 

Vierailija
11/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene kirjastoon ja kopioi jostain kirjasta graduusi teksti ja esitä se muka omanasi.

Kopioi mieluummin jotain sellaista, joka ei ole digitoitu eikä sitten jää niin helposti kiinni.

Oikeasti voit kirjoittaa sitä hyvinkin pitkälle, ja esittää sitten syksyn seminaareissa pätkän kerralla.

Vierailija
12/12 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet jo kandi, ihmetyttää, että kasvatustieteellisen tiedekuntanne gradunteon käytännöt eivät ole tiedossasi. Jos olet oikeasti tietämätön etkä osaa sitä yliopistoltakaan selvittää, niin...

Voit tietenkin kirjoittaa vaikka koko kesän kone sauhuten ja käyttää tekstiä soveltuvassa yhteydessä. Miksi et hyväksytä aihetta ohjaajalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän