Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutarhanhoito - Saako sanoa totuuden?

Vierailija
05.06.2024 |

Minulla on keskikokoinen rivitalon puutarhapläntti. Tähän muuttaessani olin niin onnellinen omasta aidatusta pihasta, omenapuista ja marjapuskista ja kukkaloistosta. Luin puutarhalehtiä ja ihailin instasta kukkakuvia.

Totuus on ihan toinen. Piha on sekainen, ruma ja hankalasti hoidettava, päässyt osittain edellisten asukkaiden aikana jo villiintymään. Vuohenputki valtaa kaiken. Vihan vuohenputkea, vihaan! Se kasvaa aivan älytöntä vauhtia, jos olen kolme päivää poissa kotoa tähän aikaan vuodesta, on vastassa viidakko. Kukkapenkit peittyvät muutamassa päivässä voikukkiin ja vuohenputkeen. Kaikki aikani puutarhassa menee kitkemiseen, nurmikonleikkaamiseen ja siimaleikkurin kanssa heilumiseen. Joskus juon kupillisen aamukahvia ja silloinkin silmissä on rehottava vuohenputki ja puolikuollut nurmikkopläntti, joka jostakin syystä ei talon seinustalla selvinnyt talvesta. 

Olen niin kyllästynyt ja väsynyt tähän, että harkitsen muuttamista pois. En vain jaksa työpäivän jälkeen ruveta kitkemään, kun tuntuu ettei valmista tule koskaan. Yhden kohdan kun saan kivaksi, toinen on jo taas valloillaan. Puutarha ei ole millään lailla nautinto tällä hetkellä, vaan päättymätön työleiri.  

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä vuohen putkesta,voimakasta,horsmasta,nokkosesta jne itkijöitä. Kaikki ovat erittäin terveellisiä ja ravintorikkaita kasvaja. Olisipa minullakin puutarha-siellä saisivat nämä herkut kasvaa valtoimenaan.

En jaksaisi kokata ja alkaa ruokkimaan koko NATOn joukko-osastoja tuolla vuohenputkimäärällä, mitä tälläkin tontilla ja sen ympäristössä kasvaa ja on kasvanut. Hortoilu on ihan kivaa harrastelua pienissä määrin, mutta ei sitä vuohenputkea jaksa kukaan nassuttaa jossain munakkaissa neliökilometrien alueelta. 

Vierailija
42/123 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama.Ja kyseessä iso okt piha.Näen vain tekemättömät työt ja rikkaruohot.20 v tässä asuttu ja myymistä mietitään.Ei vaan nappaa rivari tai kerrostalo.

Siksi olenkin mökillä,jossa kaunis kuntta ja metsää.Mitään ei siellä tarvii tehdä.

Minä jätin noin 1/3 pihastani luonnontilaan, kunttaa ja mäntyä kasvaa, mustikoita monta litraa. Loput on tehty mahdollisimman helppohoitoiseksi eikä suurta kukkaloistoa ole kun en viitsi koko kesää kyykkiä kukkapenkeissä. Kasvimaa olisi kiva jos joku muu hoitaisi. Jätän sellaiset harrastukset minua taitavimmille multapeukaloille. Ei stressiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei haiitais jos joku tois vademapensaita, piti itse ne ostaa. Helppo pitää kurissa kun uudet alut ajaa ruohonleikkurilla. Siten me ne kurissa pidetään. Samoin karhunvadelmat pysyy näin kurissa.

vadelma luikertelee muiden pensaiden juuriin ja pian tukahduttaa ne. ei voi hävittää jos ei hävitä niitä muitakin pensaita.

Tuo kuumentaminen on hyvä keino. Siinä jollain menetelmällä kuumennettaan kaitkaistun kasvin näkyvää juurta niin että kuumus leviää kasvin oman kosteuden mukana joka paikkaan ja tappaa kasvin. myrkkyjä ei voi oikein käyttää jos on muita syötäviä kasveja lähietäisyydellä.

Vierailija
44/123 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on (tässä kohden voi ehkä sanoa jo varovasti, että oli) jokunen hehtaari tuota hemmetin villiintynyttä vuohenputkea ja oikeastaan ainoa, millä olen useamman vuoden raadannan jälkeen saanut sitä näännytettyä on se, että annan kasvaa suht pitkäksi (kuluttaa ravinteita) ja sitten leikkaan matalaksi. Kitkeminen ja juurten nyppiminen ei tällä tontin laajuudella ole ollut vaihtoehto, sillä saa vaan itsensä ajettua hulluuteen. Eli päästä aavistuksen rehottamaan, sitten leikkaat matalaksi. Ja toista tätä, kunnes kasvu alkaa heikentymään niin, että muut kasvit saa vallattua alaa. 

Ei myöskään tunnu viihtyvän, jos maa on hapanta. Eli mulla rodot ja havut saavat kasvaa rauhassa, niiden ympärille ei vuohenputken kasvustoa tule. Ja mitenkään erityisesti en ole rodolannoiteita tms. käyttänyt, ihan vaan haravointi syksyllä muista havuista varisseet neulaset siihen rodon juurelle suojaksi. 

Eli niin sanottu kompensaatiopiste. Ravinteet on juuristosta tai siemenestä käytetty ja kasvin pitäisi ruveta yhteyttämään. Jos se leikataan silloin juuristo jää heikoksi, kun sinne ei ole ehtinyt kertyä ravinteita. Näin kasvin saa heikkenemään ja kuolemaan.

Vierailija
45/123 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan suunnittelijan apu voi maksaa?

https://yle.fi/a/74-20047258

Vierailija
46/123 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten on noin vaikeaa?!

Puutarhanhoito on aivan ihanaa, kitkeminenkin on ihanaa (näkee työn jäljen heti) ja istuttaminen ja kastelu suosikkeja. Lantaa, kalkkia sitten tarpeen mukaan.

En aidosti voi ymmärtää teitä. Kannattaa tosiaan ottaa selvää asioista, kuulostaa että jokin on pahasti pielessä nyt. 

Puutarhanhoito ja siitä nauttiminen on ihan parasta mitä tiedän!

Ps Ei myrkkyjä luontoon!!!

Katsos ihmisiä on erilaisia. Eri asiat tuottaa eri ihmisille nautintoa. Minulle tuo puutarhaintoilu on käsittämätöntä, ei voisi vähempää kiinnostaa mikään istuttelu tai muu mullassa möyriminen joten eipä kiinnosta asiasta kauheasti ottaa selvääkään. Puutarhamyymälästä olen kysynyt jos/kun on jotain pihaan tarvinnut laittaa. 

Vierailija
47/123 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puutarha-alan ammattilainen. Vihaan puutarhanhoitoa. Pari vuotta ehdin asua omakotitalossa, jonka piha oli ihanasti villiintynyt anopin jäljiltä. Onneksi pääsin pois. Kun tekee töitä kasvien parissa päivät, haluaisi iltaisin muutakin kuin kitkeä tai kastella. Nyt minulla on kiva pieni parvekepuutarha. Jos vielä hankin omakotitalon, hyötykasvit laitan lavakauluksiin. Muu piha kiveyksiä, hiekkaa ja ruukkuja.

Vierailija
48/123 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista pihaa ei olekaan, jota ei vähän tarvitsisi hoitaa. Melko vähällä voi kuitenkin päästä, kun alussa näkee enemmän vaivaa. 

En tiedä millainen pihasi on mutta kokeile seuraavia:

Ota kukkapenkistä talteen vain ne mitä todella haluat säästää. Laita ne pressun päälle tai ruukkuihin. Revi koko kukkapenkki reunuksineen auki ja tee uusiksi, myös uudet mullat. Mikäli haluat ettei multaan tartu uusia rikkaruohoja, laita juuriestekangasta väleihin ja päälle vaikka koristesoraa. - tee sama kaikille kukkapenkeille.

Nurmikon voi poistaa kokonaan mutta se tarvitsee jo jonkun koneen jos on enemmän kuin pari neliötä.

Itse tekisin koko pihan kerralla uusiksi. Säästettävät kasvit sivuun ja loput avantilla tms pois- sitten uutta ja helpompaa pihas rakentamaan- alussa vaatii työtä mutta lopussa kiitos seisoo

Vierailija
49/123 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalon huoneistokohtaiset takapihathan ovat yleensä valtavan pieniä. Miten olet onnistunut saamaan siitä jatkuvan työmaan? 

Vierailija
50/123 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minkä tykkään puutarhanhoidosta. Meillä on paljon leikattavaa nurmea kun on hehtaarin kokoinen tontti mutta meillä on kaksi päältä ajettavaa ruohonleikkuria joilla homma hoituu kätevästi. Ei kannata laittaa mitään isoja perennapenkkejä, meillä on paljon koristepensaita ja kasvimaa on kasvulaatikoissa ja kasvihuoneessa. En koe mitenkään työlääksi tätä, ainostaan kastelu näin kuivaan aikaan teettää työtä.

Vierailija
51/123 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä vuohen putkesta,voimakasta,horsmasta,nokkosesta jne itkijöitä. Kaikki ovat erittäin terveellisiä ja ravintorikkaita kasvaja. Olisipa minullakin puutarha-siellä saisivat nämä herkut kasvaa valtoimenaan.

En jaksaisi kokata ja alkaa ruokkimaan koko NATOn joukko-osastoja tuolla vuohenputkimäärällä, mitä tälläkin tontilla ja sen ympäristössä kasvaa ja on kasvanut. Hortoilu on ihan kivaa harrastelua pienissä määrin, mutta ei sitä vuohenputkea jaksa kukaan nassuttaa jossain munakkaissa neliökilometrien alueelta. 

Meillä ei kasva vuohenputkea, millainen kasvi se edes on?

Vierailija
52/123 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIha on päästetty hunningolle jo ennen sinua. Jo pari hoitamatonta kesäkautta päästää vuohenputket leviämään ja kukkapenkit rikkaruohoille. Kaikki villiintyy ja luonto ottaa silloin paikkansa, jota ihminen on kuoputuksillaan saanut ohjattua juuri niille dominoiville rikkaruohoille niin kuin vuohenputki.

Älä tee mitään ennen kuin olet suunnitellut, mitä haluat ja jaksat. Muista, että piha oli edellisten asukkaiden mieleinen ja nyt "sisustat" sen omasi näköiseksi. Pitääkö olla terassialue? Tykkäätkö luonnonkukista vai haluatko isoja ruukkuja, joihin sitten istutat vain kesäkukkia/koristeheinää/jotakin muuta? Vai ovatko pensaat sinun juttusi?

Puutarhasta saat helpon tai haastavan.Sinä päätät sen. Onnea jatkoon. 

Vierailija
53/123 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista pihaa ei olekaan, jota ei vähän tarvitsisi hoitaa. Melko vähällä voi kuitenkin päästä, kun alussa näkee enemmän vaivaa. 

En tiedä millainen pihasi on mutta kokeile seuraavia:

Ota kukkapenkistä talteen vain ne mitä todella haluat säästää. Laita ne pressun päälle tai ruukkuihin. Revi koko kukkapenkki reunuksineen auki ja tee uusiksi, myös uudet mullat. Mikäli haluat ettei multaan tartu uusia rikkaruohoja, laita juuriestekangasta väleihin ja päälle vaikka koristesoraa. - tee sama kaikille kukkapenkeille.

Nurmikon voi poistaa kokonaan mutta se tarvitsee jo jonkun koneen jos on enemmän kuin pari neliötä.

Itse tekisin koko pihan kerralla uusiksi. Säästettävät kasvit sivuun ja loput avantilla tms pois- sitten uutta ja helpompaa pihas rakentamaan- alussa vaatii työtä mutta lopussa kiitos seisoo

On hyvä neuvo aloittaa alusta, vaikka varmaan tuskastuttaa ajatuksena. Mullan uusiminen on myös hvvä neuvo. Ei kannata yrittää säästää ja käyttää vanhaa multaa. Siitä ei koskaan saa rikkaruohotonta. Itse kuitenkin jättäisin tuon koristesoran pois. Se ei ole hyvä materiaali oikein mihinkään. Eikä tarvita väleihin mitään kangasta. Kaikkein tärkeintä on laittaa kunnon reunukset, mitä nyt sitten päättääkin istuttaa (kukkapenkit ovat kaikkein työläimpiä). Rikkakasvit leviävät helposti juuriensa kautta kukkapenkkeihin, jos ei sitä estetä. Mikään ei helpota puutarhanhoitoa niin paljon kuin asianmukaiset reunukset. Tämä ei tarkoita mukulakivien latomista kukkapenkin reunaan. Se vain lisää työmäärää. Reunan tulee ulottua syvälle, jotta se estää juurien kautta leviämisen.

Vierailija
54/123 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso piha, mutta tehty helppohoitoiseksi. Tuija-aita nurmen reunana, metsää ja kuusia, yksi omenapuu, yksi luumupuu sekä kaksi marjapuskaa. Ajetaan päältäajettavalla ruohonleikkurilla nurmi kerran viikossa ja kukat ostan terassille purkkeihin puutarhalta. Helppoa ja vaivatonta ja syksyllä syödään marjoja ja luumuja ja omenoita. Ei minkäänlaista stressiä vaan pelkkää iloa tästä pihasta.

Vierailija
55/123 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaminenkin maksaa ja rehottava takapiha ei ole myyntivaltti. Jos et jaksa tehdä mitään niin ota ammattilainen apuun, pihasuunnittelija tekemään sinulle suunnitelma, joss hoito on minimissä. Se maksaa kyllä, mutta jos vaihtoehtona on myyminen, josta tulee myös paljon kuluja, niin arvioisin että ammattilaisten apu tulee edullisemmaksi. 

Vierailija
56/123 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitalon huoneistokohtaiset takapihathan ovat yleensä valtavan pieniä. Miten olet onnistunut saamaan siitä jatkuvan työmaan? 

Vanhoissa taloyhtiöissä voi olla isotkin pihat. Meillä oli aikoinaan v-82 rakennetussa rivarissa ihan kunnon kokoinen piha. Jaoimme sen niin että tehtiin kivetyspatio asunnon eteen jossa ruukuissa kesäkukkia, sen reunalle pensasaita ja lopputontti oli nurtsilla jonka hoitoon riitti nurmikonleikkuu. Kyllä jos koko pihasta olisi tehnyt puutarhan rikkaruohonnyppimisineen niin paljon aikaa senkin hoitamiseen olisi kulunut. 

Vierailija
57/123 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vuohenputket kannattaa kuokkia pois juurineen. Katkominen ei pitkään auta. Ei ole ihmisen elämä helppoa kun kaiken pitäisi tulla helposti ku Manulle illallinen.

Vuohenputki ei todellakaan häviä edes kuokkimalla, ikinä et saa kaikkia juurenpaloja tarpeeksi hyvin pois.

Pieni protestin poikanen tähän vastaukseen eli vuohenputken juuret saa erinomaisen helposti kaikki pois jos sattuu olemaan hiekkamaa kuten minulla. Tietenkin jossain savikossa hankalampaa.

Juu plus sen kuokkimisen ajankohta katsotaan sään mukaan. Ei kuokita sateen alla, vaan silloin, kun on pidempi kuiva jakso odotettavissa. Ja välillä harataan. Ja sitten taas kuokitaan. Mulla on nyt työn alla pieni ala, jolla vuohenputki on rehoittanut. Pidän sen koko kesän mullikolla ja toivon kuivuutta. Niin niitä rikkoja hävitetään luonnollisin menetelmin.

Vierailija
58/123 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Minulla on älyttömän vaikeasti hoidettava piha, jossa on edellisten asukkaiden tekemänä erilaisia kivikkoja ja pengerryksiä, liian ahtaasti istutettuja pensaita yms. Vuohenputki kukoistaa täälläkin. Nurmikkoa ei neliömääräisesti ole juuri mitään, mutta puutarhakalusteiden siirtelyn ja noiden kivikkojen yms takia leikkaaminen on tosi rasittavaa. Kesän pitäisi olla kauneimmillaan ja puutarhasta nauttia juuri nyt, mutta kyllä päällimmäinen tunne täälläkin on vtutus ja stressi.

No etkö ostaessasi nähnyt minkä ostit? Ihastetlit, että oi kun täällä on sievää ja nyt vasta tajusit työn, mikä oli takana?

Vierailija
59/123 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vuohenputket kannattaa kuokkia pois juurineen. Katkominen ei pitkään auta. Ei ole ihmisen elämä helppoa kun kaiken pitäisi tulla helposti ku Manulle illallinen.

Antaa kasvaa hieman, että juuret käyttävät energiavarastojaan, ja sitten katkoo viikatteella tai leikkurilla. Sitten ajaa aina ruohonleikkurilla päältä. Aikaa myöten juurilta loppuu ravinto ilman lehtiä. Ei tarvitse eikä kannata kuokkia, kaikkia ei saa pois kuitenkaan. 

Vierailija
60/123 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.Ja kyseessä iso okt piha.Näen vain tekemättömät työt ja rikkaruohot.20 v tässä asuttu ja myymistä mietitään.Ei vaan nappaa rivari tai kerrostalo.

Siksi olenkin mökillä,jossa kaunis kuntta ja metsää.Mitään ei siellä tarvii tehdä.

Ihan sama meillä. Pihaa ei ole juurikaan laitettu rakentamisen jälkeen (v.2007) ja sen kyllä huomaa. Alkaa varmaan vaikuttamaan jo jälleenmyyntiarvoon kun ei vaan huvita pitää pihasta huolta, etupiha eli talon paraatipuoli on todella ankea. Tontti on vielä todella kuiva ja paahteinen joten mikään perenna ei edes menesty, nurmikkokin kituuttaa. Talvi on parasta aikaa kun kaikki on lumen peitossa.

Äsken nypin n. 10min rikkaruohoja yhdestä niistä kolmesta istutuksille tarkoitetuista alueista ja voi luoja että se on vastenmielistä. Jätin homman siihen tulin terassille. 

Ootko  kuullut paahteisen paikan perennoista?