Puutarhanhoito - Saako sanoa totuuden?
Minulla on keskikokoinen rivitalon puutarhapläntti. Tähän muuttaessani olin niin onnellinen omasta aidatusta pihasta, omenapuista ja marjapuskista ja kukkaloistosta. Luin puutarhalehtiä ja ihailin instasta kukkakuvia.
Totuus on ihan toinen. Piha on sekainen, ruma ja hankalasti hoidettava, päässyt osittain edellisten asukkaiden aikana jo villiintymään. Vuohenputki valtaa kaiken. Vihan vuohenputkea, vihaan! Se kasvaa aivan älytöntä vauhtia, jos olen kolme päivää poissa kotoa tähän aikaan vuodesta, on vastassa viidakko. Kukkapenkit peittyvät muutamassa päivässä voikukkiin ja vuohenputkeen. Kaikki aikani puutarhassa menee kitkemiseen, nurmikonleikkaamiseen ja siimaleikkurin kanssa heilumiseen. Joskus juon kupillisen aamukahvia ja silloinkin silmissä on rehottava vuohenputki ja puolikuollut nurmikkopläntti, joka jostakin syystä ei talon seinustalla selvinnyt talvesta.
Olen niin kyllästynyt ja väsynyt tähän, että harkitsen muuttamista pois. En vain jaksa työpäivän jälkeen ruveta kitkemään, kun tuntuu ettei valmista tule koskaan. Yhden kohdan kun saan kivaksi, toinen on jo taas valloillaan. Puutarha ei ole millään lailla nautinto tällä hetkellä, vaan päättymätön työleiri.
Kommentit (123)
Purkaako kotipuutarhurit ahdistusta?
Ymmärrän kotipuutarhaihmisiä, jotka kasvattavat syötävää satoa. Rahanhukkaa istutella mitä sattuu. Suomen luonto on kaunis. Huolehditaan siitä.
Sama. Minulla on älyttömän vaikeasti hoidettava piha, jossa on edellisten asukkaiden tekemänä erilaisia kivikkoja ja pengerryksiä, liian ahtaasti istutettuja pensaita yms. Vuohenputki kukoistaa täälläkin. Nurmikkoa ei neliömääräisesti ole juuri mitään, mutta puutarhakalusteiden siirtelyn ja noiden kivikkojen yms takia leikkaaminen on tosi rasittavaa. Kesän pitäisi olla kauneimmillaan ja puutarhasta nauttia juuri nyt, mutta kyllä päällimmäinen tunne täälläkin on vtutus ja stressi.
Vierailija kirjoitti:
Sama.Ja kyseessä iso okt piha.Näen vain tekemättömät työt ja rikkaruohot.20 v tässä asuttu ja myymistä mietitään.Ei vaan nappaa rivari tai kerrostalo.
Siksi olenkin mökillä,jossa kaunis kuntta ja metsää.Mitään ei siellä tarvii tehdä.
Ihan sama meillä. Pihaa ei ole juurikaan laitettu rakentamisen jälkeen (v.2007) ja sen kyllä huomaa. Alkaa varmaan vaikuttamaan jo jälleenmyyntiarvoon kun ei vaan huvita pitää pihasta huolta, etupiha eli talon paraatipuoli on todella ankea. Tontti on vielä todella kuiva ja paahteinen joten mikään perenna ei edes menesty, nurmikkokin kituuttaa. Talvi on parasta aikaa kun kaikki on lumen peitossa.
Äsken nypin n. 10min rikkaruohoja yhdestä niistä kolmesta istutuksille tarkoitetuista alueista ja voi luoja että se on vastenmielistä. Jätin homman siihen tulin terassille.
No voi hyvä ihme. Ei kaikki ole puutarhaihmisiä, se vaatii ihmisen joka tykkää puuhailusta, kauneudesta ja omin käsin tekemisestä. Ei siitä tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa jos haluaa vain lekotella kauniissa ympäristössä!
Ja tuo vuohenputkiongelma, itselle tuli mieleen että miten olisi välimerellinen puutarha? Jos on kyse pienehköstä rivitalon pihasta, niin ap:n tilanteessa laittaisin kivetystä + soraa, isoihin rukkuihin kasevja (lavantelia, heiniä, suklaakosmosta, joka kyllä on meksikosta, mutta sopii ulkonäkönsä puolesta hyvin välimerelliseen puutarhaan, mehilasveja). Tietysti hyvät pohjatyöt niiden kivetysten alle. Eipä tarvitse enää kitkeä. Ja on kaunis ympäristö!
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvä ihme. Ei kaikki ole puutarhaihmisiä, se vaatii ihmisen joka tykkää puuhailusta, kauneudesta ja omin käsin tekemisestä. Ei siitä tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa jos haluaa vain lekotella kauniissa ympäristössä!
Ja tuo vuohenputkiongelma, itselle tuli mieleen että miten olisi välimerellinen puutarha? Jos on kyse pienehköstä rivitalon pihasta, niin ap:n tilanteessa laittaisin kivetystä + soraa, isoihin rukkuihin kasevja (lavantelia, heiniä, suklaakosmosta, joka kyllä on meksikosta, mutta sopii ulkonäkönsä puolesta hyvin välimerelliseen puutarhaan, mehilasveja). Tietysti hyvät pohjatyöt niiden kivetysten alle. Eipä tarvitse enää kitkeä. Ja on kaunis ympäristö!
Höh, tietysti mehikasveja! Mikä edes on mehilasveja, jota puhelin väkisin ehdottaa mehikasvien tilalle?!!? 🙄
Ostin vanhan tilakeskuksen mökiksi.
Aikaisempien viljelijöiden jäljiltä on hedelmäpuita ja marjapensaita. Säästin jälkimmäisistä mustaherukat ja karviaiset.
Joku sukulainen oli halunnut yllättää iloisesti ja olivat porukalla istuttaneet muutaman vadelmapensaan. Olin tuona kesänä paljon poissa. Elokuussa mökillä oli jo sellainen ryteikkö. Vadelma tukahduttaa muut pensaat ja vie niiltä kasvuvoiman. Nyt on mennyt monta vuotta noitten pensaiden tuhoamisessa. Vasta kuumennus on tehonnut.
Jos kuokit ja kitket päivittäin kuin hullu ja puutarha näyttää edelleen aikaisemman asukkaan villiintyneeltä puutarhalta niin on aika varmaa että teet jotain väärin tai ainakin vääriä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisempien viljelijöiden jäljiltä on hedelmäpuita ja marjapensaita. Säästin jälkimmäisistä mustaherukat ja karviaiset.
Joku sukulainen oli halunnut yllättää iloisesti ja olivat porukalla istuttaneet muutaman vadelmapensaan. Olin tuona kesänä paljon poissa. Elokuussa mökillä oli jo sellainen ryteikkö. Vadelma tukahduttaa muut pensaat ja vie niiltä kasvuvoiman. Nyt on mennyt monta vuotta noitten pensaiden tuhoamisessa. Vasta kuumennus on tehonnut.
Siis wtf?? Joku sukulainen menee istuttamaan jotain sun omaistamalle tontille?? 😳 Enpä ole pitkään aikaan kuullut rajattomampaa käytöstä. Ja sentään palstailen aika usein.
Mikäli puutarhaa pitää niin että kokee luonnon vihollisena jota vastaan taistellaan, niin ei ihme että menee hermot, se kun voittaa aina. Sen sijaan että kitkee luonnottomasti paljaaksi jätetystä ravinteikkaasta mullasta rikkaruohoja selkä vääränä, kannattaa kysyä miksi ne haluaa kasvaa juuri siinä ja miettiä miten siitä saisi luonnollisesti niille epämiellyttävän alustan kasvaa (esim. peitetään katteella).
Vierailija kirjoitti:
Puutarhanhoito on harrastus nykysin ja kaikki mitä siihen tarvitaan on hinnoiteltu sen mukaisesti.
Kaupasta suoraan ostamalla puutarhatuotteet silloin kun tarvii, säästyy rahaa, aikaa ja vaivaa.
Mun pihaan maksullista oli vain 1x 1000l multasäkki ja lannoitepurnukat muutaman euron per vuosi, 1 siemenet tomaatteihin yms vuosia sitten. Muutama satanen siis alkutyöt. 700 kasvia sain roskalavalta ja muista face ryvmistä, yhteensä meni 100e ja muutama kahvipaketti.
2 kodin pihaan investoitiin palmu ja oliivipuu, 1000e
Siis miten on noin vaikeaa?!
Puutarhanhoito on aivan ihanaa, kitkeminenkin on ihanaa (näkee työn jäljen heti) ja istuttaminen ja kastelu suosikkeja. Lantaa, kalkkia sitten tarpeen mukaan.
En aidosti voi ymmärtää teitä. Kannattaa tosiaan ottaa selvää asioista, kuulostaa että jokin on pahasti pielessä nyt.
Puutarhanhoito ja siitä nauttiminen on ihan parasta mitä tiedän!
Ps Ei myrkkyjä luontoon!!!
Olen itse puutarhuri ja tein omaan rivaripihaani kaksi isoa ja korkeaa muurikiviallasta, joihin istutin kaikki haluamani kasvit. Laitoin altaisiin myös muutaman kauniin pilariomenapuun, joten ihan ilman puitakaan ei pikkupihassani tarvitse olla. Loppu pihasta on puuterassia. Näin voin istua altaan laidalla kaikessa rauhassa ja kuopsutella sen minkä viitsin, Oikeasti ei tarvitse, ei altaissa kasva kuin muutama rikkaruoho per kesä.
Puutarhahommissa kannattaa aina mennä mukavuus edellä, jos ei ole ihan intohimoisin viherpeukalo.
En ymmärrä näitä vuohen putkesta,voimakasta,horsmasta,nokkosesta jne itkijöitä. Kaikki ovat erittäin terveellisiä ja ravintorikkaita kasvaja. Olisipa minullakin puutarha-siellä saisivat nämä herkut kasvaa valtoimenaan.
Keskity hetkeksi oman puutarhasi hoitoon. Sen jälkeen jaksaa taas iloisella mielellä kitkeä pihalla.
Sain osan noista rikkakasveista pois kasvimaan reunasta kun katkoin ne ja kaadoin kiehuvaa vettä niiden juurakoiden päälle.
Mulla on (tässä kohden voi ehkä sanoa jo varovasti, että oli) jokunen hehtaari tuota hemmetin villiintynyttä vuohenputkea ja oikeastaan ainoa, millä olen useamman vuoden raadannan jälkeen saanut sitä näännytettyä on se, että annan kasvaa suht pitkäksi (kuluttaa ravinteita) ja sitten leikkaan matalaksi. Kitkeminen ja juurten nyppiminen ei tällä tontin laajuudella ole ollut vaihtoehto, sillä saa vaan itsensä ajettua hulluuteen. Eli päästä aavistuksen rehottamaan, sitten leikkaat matalaksi. Ja toista tätä, kunnes kasvu alkaa heikentymään niin, että muut kasvit saa vallattua alaa.
Ei myöskään tunnu viihtyvän, jos maa on hapanta. Eli mulla rodot ja havut saavat kasvaa rauhassa, niiden ympärille ei vuohenputken kasvustoa tule. Ja mitenkään erityisesti en ole rodolannoiteita tms. käyttänyt, ihan vaan haravointi syksyllä muista havuista varisseet neulaset siihen rodon juurelle suojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis wtf?? Joku sukulainen menee istuttamaan jotain sun omaistamalle tontille?? 😳 Enpä ole pitkään aikaan kuullut rajattomampaa käytöstä. Ja sentään palstailen aika usein.
Siis olivat ihan vilpittömästi kuvitelleet olevansa auttavaisia. Vadelmasta monet tykkäät , minä en. Ja onhan se aikamoinen riesa jos pääsee leviämään.
Mua ei haiitais jos joku tois vademapensaita, piti itse ne ostaa. Helppo pitää kurissa kun uudet alut ajaa ruohonleikkurilla. Siten me ne kurissa pidetään. Samoin karhunvadelmat pysyy näin kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olivat ihan vilpittömästi kuvitelleet olevansa auttavaisia. Vadelmasta monet tykkäät , minä en
meillon hylätty torppa mistä ihmiset lähtenyt pois 70-luvun alussa. rakennukset jo lahonneet. paikalla on vaan helvetinmoinen vadelmapuskapelto.
Tätähän puutarhanhoito on.
Mulla on iso maatilan piha. En jaksa enää taistella voikukkia vastaan, se on ihan toivotonta. Olen kaivanut ison osan edellisen puutarhahoitajan istuttamista puskista, ne olivat todella epäloogisissa ja oudoissa paikoissa.
Kasvit on ryhmissä; muutama iso perennapenkki ja iso rhodoryhmä. Ei pikku puskia ripoteltuna ympäriinsä. Ne pystyn pitämään säädyllisessä kunnossa, nurmikon ajan isolla leikkurilla.