Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutarhanhoito - Saako sanoa totuuden?

Vierailija
05.06.2024 |

Minulla on keskikokoinen rivitalon puutarhapläntti. Tähän muuttaessani olin niin onnellinen omasta aidatusta pihasta, omenapuista ja marjapuskista ja kukkaloistosta. Luin puutarhalehtiä ja ihailin instasta kukkakuvia.

Totuus on ihan toinen. Piha on sekainen, ruma ja hankalasti hoidettava, päässyt osittain edellisten asukkaiden aikana jo villiintymään. Vuohenputki valtaa kaiken. Vihan vuohenputkea, vihaan! Se kasvaa aivan älytöntä vauhtia, jos olen kolme päivää poissa kotoa tähän aikaan vuodesta, on vastassa viidakko. Kukkapenkit peittyvät muutamassa päivässä voikukkiin ja vuohenputkeen. Kaikki aikani puutarhassa menee kitkemiseen, nurmikonleikkaamiseen ja siimaleikkurin kanssa heilumiseen. Joskus juon kupillisen aamukahvia ja silloinkin silmissä on rehottava vuohenputki ja puolikuollut nurmikkopläntti, joka jostakin syystä ei talon seinustalla selvinnyt talvesta. 

Olen niin kyllästynyt ja väsynyt tähän, että harkitsen muuttamista pois. En vain jaksa työpäivän jälkeen ruveta kitkemään, kun tuntuu ettei valmista tule koskaan. Yhden kohdan kun saan kivaksi, toinen on jo taas valloillaan. Puutarha ei ole millään lailla nautinto tällä hetkellä, vaan päättymätön työleiri.  

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä oman kodin pitää olla sellainen, että siellä saa olla rentoa eikä muutamat vuohenputket, leinikit ja voikukat kaada maailmaa. Sama juttu sisustuksessa, kaiken ei tarvitse olla värikoodattua, uutta ja täydellisesti toisiinsa sointuvaa. Ihmiset on nykyään yleisesti niin stressaantuneita, että kotonakin pitää olla täydellistä ja kaiken ojennuksessa ja todellisuudessa kuitenkin stressaantuvat näistä toiveista lisää, kun maailman luonne on sellainen, että asiat on harvoin järjestyksessä.

Ymmärrän kyllä ajatuksen, mutta vähemmällä kyllä ehkä pääsee, kun poistaa heti sen ekan voikukan. Sitä poistettavaa on kohta valtavasti, jos antaa olla rennosti vähän rikkaruohoja. Samaten siivous on paljon nopeampaa, jos ei ole vähän rentoutta siellä täällä. No taistelen itse tämän asian kanssa, mutta tähän loppupäätökseen olen tullut.

Vierailija
122/123 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhan HOITO tarkoittaa nimenomaan sitä, että tykkää käkkiä siellä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vuohenputket kannattaa kuokkia pois juurineen. Katkominen ei pitkään auta. Ei ole ihmisen elämä helppoa kun kaiken pitäisi tulla helposti ku Manulle illallinen.

Vuohenputki ei todellakaan häviä edes kuokkimalla, ikinä et saa kaikkia juurenpaloja tarpeeksi hyvin pois.

Pieni protestin poikanen tähän vastaukseen eli vuohenputken juuret saa erinomaisen helposti kaikki pois jos sattuu olemaan hiekkamaa kuten minulla. Tietenkin jossain savikossa hankalampaa.

Samaa mieltä, mulla ei kasva vuohenputki vaikka sitä siirrettiin joutilaaseen paikkaan kun sitä tuli kukan mukana jonka sain tutulta.

Hän siitä varoitti että sitä tulee sitten mukana.

Ei elänyt vaan hävisi.

Savi-multamaa kyseessä.