Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liiku oikein liukuportaissa

Vierailija
05.06.2024 |

Suomessa on käytössä oikeanpuoleinen liikenne,  joten liukuportaissa seistään oikeassa reunassa ja jätetään vasen reuna kiireisempiä varten "ohituskaistaksi". Erityisesti tämä on syytä muistaa liikuttaessa metrolla Helsingin alueella pitkissä liukuportaissa. Vaikka esimerkiksi Hesarissa uutisoitiin, että liukuportaissa voisi ruuhkassa seistä kaksi ihmistä rinnakkain,  tämä  on EHDOTTOMASTI väärä tapa toimia, koska silloin kävelevät/juoksevat kulkijat eivät mahdu ohittamaan ja pahimmassa tapauksessa myöhästyvät vaihtoyhteydestä. Ja lapsen paikka on liukuportaissa vanhemman edessä, EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA vieressä tai takana. 

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omia vaihtojaan ei pitäisi jättää nin viime tippaan, että joku liukuportaissa seisominen johtaisi vaihtotyhteyden missaamiseen

Ensimmäinen bussi voi olla myöhässä ja sen takia vaihtoon jää vähemmän aikaa. Minä kuljin yhteen aikaan kolmella eri välineellä (bussi-metro-bussi). Lyön vetoa, ettet sinäkään lähtisi joka päivä töihin kohtuuttoman aikaisin vain sen takia, että sattumalta jossain saattaa olla esim. onnettomuus, joka hidastaa matkantekoa.  

Niin... minulla on suu ja yliluonnollinen kyky puhua. Jos olen täysissä likuportaissa ja mokaamassa vaihtoyhteyteen ehtimisen ja ihmisiä on edessä, niin pyydän ohipääsyä.

Muutenkaan liukportaat eivät vie elämästä niin paljon aikaa, että myöhästyisi, jos joutuisi niissä seisomaan. Huolehtii vain siitä, että pä

Et ole nähnyt Kampin portaita. Siksi toisekseen kuvittelepa tilanne, että joutuisin pyytämään tilaa esim. kolmeltakymmeneltä ihmiseltä. Kyllä siinä aikaa vierähtäisi. Onneksi toisaalta olen jo niin vanha, että kehtaan huutaa lujaa itselleni tietä. :) 

Vierailija
22/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelen aina portaat alas metrolle. En keksi paljon ärsyttävämpää kuin seisominen jonossa kaikkien muiden kanssa eli jos voin vaikuttaa asiaan, näin teen. Myös jos koskaan missaisin metron koska en kävellyt alas, voisin saman tien poistua tästä elämästä yksinkertaisesti häpeästä.

Pikemminkin en ymmärrä niitä jotka eivät kävele alas jos ollenkaan mahdollista kävellä. Tuhlaavatko aikaansa muuten vaan, eikö ole yhtään kiire määränpäähän, toimivatko lonkat? 

yliliikkuvat nivelet omistan ja portaat (etenkin liukuportaat) ovat kaikista kamalimpia asioita minun elämässäni. Pääsen ehkä yhtä nopeasti alas kävellen liukuportaat kuin seisomalla. Pitää siis oikeasti katsoa jalkoihin, että ovat oikeassa asennossa, kun alan ottaa askelta alaspäin. Jos en sitä tee, niin nilkka voi nyrjähtää ja sitten kierin alas - ja kaadan edellä seisojat tai ainakin tönäisen heitä kaatuessani ja joku takaa tulevista saa sitten soitella ambulanssia. Eli ihan oikeasti matkaan liukuportaat paikallani. Jos liukuportaat ovat ilman askelmia, niin silloin ehdottomasti kävelen - alas ja ylös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omia vaihtojaan ei pitäisi jättää nin viime tippaan, että joku liukuportaissa seisominen johtaisi vaihtotyhteyden missaamiseen

Ensimmäinen bussi voi olla myöhässä ja sen takia vaihtoon jää vähemmän aikaa. Minä kuljin yhteen aikaan kolmella eri välineellä (bussi-metro-bussi). Lyön vetoa, ettet sinäkään lähtisi joka päivä töihin kohtuuttoman aikaisin vain sen takia, että sattumalta jossain saattaa olla esim. onnettomuus, joka hidastaa matkantekoa.  

Niin... minulla on suu ja yliluonnollinen kyky puhua. Jos olen täysissä likuportaissa ja mokaamassa vaihtoyhteyteen ehtimisen ja ihmisiä on edessä, niin pyydän ohipääsyä.

Muutenkaan liukportaat eivät vie elämästä niin paljon aikaa, että myöhästyisi, jos joutuisi niissä seisomaa

olen matkannut kampin portaita lukuisat kerrat.

Vierailija
24/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutenkaan liukportaat eivät vie elämästä niin paljon aikaa, että myöhästyisi, jos joutuisi niissä seisomaa

sinun ei tarvitse pyytää erikseen kaikkia 30 ihmistä siirtymään. heillä on korvat päässään ja kuulevat, kun pyydät yhdeltä. kun sitten saavutat pisteen, jossa joku ei kuullut, niin toistat pyyntösi ja sitten taas useampi hänen edellään kuulee.

Vierailija
25/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on RULLAportaat, ei liuku-, koska ne askelmat liikkuvat rullien päällä eivätkä liu'u.

Vierailija
26/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutenkaan liukportaat eivät vie elämästä niin paljon aikaa

sinun ei tarvitse pyytää erikseen kaikkia 30 ihmistä siirtymään. heillä on korvat päässään ja kuulevat, kun pyydät yhdeltä. kun sitten saavutat pisteen, jossa joku ei kuullut, niin toistat pyyntösi ja sitten taas useampi hänen edellään kuulee.

Mihin sinä kuvittelet heidän siirtyvän, toistensa päällekö? Luulet jotenkin hassusti, että vasemmalla seisovilla ihmisillä olisi aina oikealla puolella tilaa, jonne siirtyä. Näin ei ole, vaan ihmiset tukkivat joukkona ne portaat, on kaveriryhmiä ja aikuisia lapsineen yms. Siksi siitä on erittäin vaikea päästä ohi. 

Vierailija
27/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos valitset liukuportaat olet laiska etkä ansaitse tilaa

Kerro että olet landelta etkä ole käyttänyt metroa ilman että kerrot olevasi landelta etkä ole käyttänyt metroa...

Milloin se on synniksi tai häpeäksi muuttunut, että ihmiset asuvat eri kaupungeissa? Kaikissa kaupungeissa on juttuja, joita muualta tuleva ei tiedä ja vain paikalliset tietävät. Sen huomaa jo liikenteessä autoillessa. Muualta tulleet jumittavat tietyissä kohdissa aina.

Vierailija
28/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäänsä sitä toivoisi että liikuttaisiin oikean puoleisen liikenteen periaatteita noudattaen. Metrosta ja sporasta ulos ja sisään oviaukon oikealta puolelta. Ja toinen että päästetään ihmiset ensin ulos ennen kuin itse astutaan sisään. Niin julkisissa ja kuin etenkin hisseissä 😵💫

Oviaukoissa oikeanpuoleinen liikenne ei toimi, koska ei voi etukäteen tietää mihin kohtaa ovi osuu. Sen lisäksi vasta sporan/metron pysähtyessä näkee jos jonkun oven kohdalla vaunussa on niin täyttä, että onkin parempi mennä eri ovesta sisään. Ei siinä laiturilla ihmiset voi ruveta yhtäkkiä säntäilemään ovien oikealle puolille.

Vierailija
29/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakeskusten liukutasot tukitaan lähes aina. En ymmärrä miksi siihen pitää jäädä rinnakkain seisomaan, tai yleensäkään seisomaan jos ei ole kärryä.

Vierailija
30/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro että olet landelta etkä ole käyttänyt metroa ilman että kerrot olevasi landelta etkä ole käyttänyt metroa...

Milloin se on synniksi tai häpeäksi muuttunut, että ihmiset asuvat eri kaupungeissa? Kaikissa kaupungeissa on juttuja, joita muualta tuleva ei tiedä ja vain paikalliset tietävät. Sen huomaa jo liikenteessä autoillessa. Muualta tulleet jumittavat tietyissä kohdissa aina.

Eikai se ole synti ja häpeä, mutta tyhmä oli tuo ensimmäinen kommentti, jossa henkilö selvästi ei tiennyt kommentoimastaan asiasta mitään.

Ohis

Vierailija
31/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä viitattiin siihen että metron rullaportaille ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hissit, jotka tarkoitettu liikuntarajoitteisille, lastenvaunujen kanssa liikkuville ym. Joten hissin käyttö ilman hyvää syytä vasta sitä laiskuutta onkin. Mutta ymmärrän toki ettei luetun ymmärtäminen aina kaikilta onnistu.

Vierailija
32/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäänsä sitä toivoisi että liikuttaisiin oikean puoleisen liikenteen periaatteita noudattaen. Metrosta ja sporasta ulos ja sisään oviaukon oikealta puolelta. Ja toinen että päästetään ihmiset ensin ulos ennen kuin itse astutaan sisään. Niin julkisissa ja kuin etenkin hisseissä 😵💫

Oviaukoissa oikeanpuoleinen liikenne ei toimi, koska ei voi etukäteen tietää mihin kohtaa ovi osuu. Sen lisäksi vasta sporan/metron pysähtyessä näkee jos jonkun oven kohdalla vaunussa on niin täyttä, että onkin parempi mennä eri ovesta sisään. Ei siinä laiturilla ihmiset voi ruveta yhtäkkiä säntäilemään ovien oikealle puolille.

Etkö kykene liikkumaan sivusuuntaan askelta tai paria sen mukaan mihin vaunu sattuu pysähtymään? Vai onko kyse vaan viitsimisestä? Harvemmin on kukaan myöhästynyt liikennevälineestään, vaikka olisikin päästänyt poistuvat matkustajat pysäkillä ensin pois.

Vierailija
33/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun on hiljaisempi aika, on hyvä jättää tilaa kiirehtijöille, koska miksi ei. Ei siitä ole kellekään haittaa.

Ruuhka-aikana sen sijaan pitää käyttää koko kapasiteetti. Jos portaisiin mahtuu kaksi rinnan niin sitten matkustetaan kaksi rinnakkain ja mahdollisimman lähellä edellä olevia. Näin kaikki kokonaisuutena pääsevät nopeiten perille. Mitään velvoitetta kenelläkään ei ole varata vapaata kaistaa ruuhkassa aikatauluongelmaisille itsekeskeisille hätähousuille. Itse ovat valinneet ruuhka-aikana lähteä liian pienellä marginaalilla matkaan joten on hyvä opettaakin heille vähän realiteetteja.

Valitettavasti olet väärässä.  Jos metron liukuportaissa on portaiden täydeltä ihmisiä, portaiden vetokapasiteetti loppuu kesken ja portaat jumiutuvat,  kun suojarelet tms laukeavat estääkseen portaiden vaurioitumisen pahemmin. 

Vierailija
34/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan teidän pks sääntö ja ongelma. Missään muualla Suomessa ihmiset ei juokse rullaportaissa. Ne portaat liikkuu, jossei vauhti riitä niin kannattaa kyttää normaaleja rappusia. 

Vierailija
35/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Ei ole tarvinnut käyttää liukuportaita varmaan yli kahteenkymmeneen vuoteen. En ole edes tiennyt että niissäkin pitäisi noudattaa jotain liikennesääntöjä.

Vierailija
36/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan teidän pks sääntö ja ongelma. Missään muualla Suomessa ihmiset ei juokse rullaportaissa. Ne portaat liikkuu, jossei vauhti riitä niin kannattaa kyttää normaaleja rappusia. 

Täällä pikkukaupungeissa jengi seisoo rullaportaissa ja näpyttelee kännykkää. Kukaan ei kiirehdi, koska ei ole mitään metroa.

Vierailija
37/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä pikkukaupungeissa jengi seisoo rullaportaissa ja näpyttelee kännykkää. Kukaan ei kiirehdi, koska ei ole mitään metroa.

Ja siellä pks onkin tosi kiire kun seuraavaa metroa voi joutua odottamaan melkein 5min😅

Vierailija
38/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä viitattiin siihen että metron rullaportaille ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hissit, jotka tarkoitettu liikuntarajoitteisille, lastenvaunujen kanssa liikkuville ym. Joten hissin käyttö ilman hyvää syytä vasta sitä laiskuutta onkin. Mutta ymmärrän toki ettei luetun ymmärtäminen aina kaikilta onnistu."

Sinäpä vasta ikävä ja ilkeä otus olet. 

Vierailija
39/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Ei ole tarvinnut käyttää liukuportaita varmaan yli kahteenkymmeneen vuoteen. En ole edes tiennyt että niissäkin pitäisi noudattaa jotain liikennesääntöjä.

Menee samaan kategoriaan ku jengi jotka ajaa fillarilla jalkakäyvillä. Hei ku emmä kato tienny...

Vierailija
40/98 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on pakko lisätä vielä yksi sääntö: älä pysähdy liukuportaiden ylä- tai alapäähän. Takasi tulee koko ajan ihmisiä, joiden pitää mahtua poistumaan niistä portaista. Jos et tiedä, mihin olet menossa, siirry sivuun ennen kuin pysähdyt, älä jää tukkeeksi!