Läheisen itsemurha
Hän kuoli kuukausia sitten, mutta en pääse yli. Aurinkoisempaa ihmistä ei muille ollut. Aina ajatteli toisia ensin, välitti niin paljon läheisistään. Kertoi usein rakastavansa meitä, jokaisen tapaamisen/soiton jälkeen kertoi 'olet älyttömän rakas'. Kuulen vieläkin nuo sanat päässäni hänen äänellään. Hän oli välillä myös allapäin, mutta ei koskaan kertonut olevansa itsetuhoinen. Ei ikinä. En ymmärrän. Kukaan meistä ei ymmärrä miksi.
Kommentit (45)
Kantoi aikansa omia ja toisten murheita, sitten ei enää jaksanut. Tuhon tie. RIP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se oma lapsesi? Itse en kestäisi sitä
Miten kehtaat sanoa noin? Itsemurhan tehneiden lasten vanhempien on PAKKO kestää.
No ei kukaan pakota. Sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa: joko meet mukana tai opettelet elämään asian kanssa. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama tilanne. Hirveä kriisi tämä on. Ja syyllisyys. Se kysymys tulee, että olisinko minä voinut estää tämän?
Eihän se sinun kriisisi ole. Itsemurhan tehnyt ihminen on ollut kriisissä. Syyllisyys on aina aiheellista, ja sen tunteminen kuuluu moraalin peruskäsitteisiin. Todennäköisesti et olisi voinut estää itsemurhaa, ja sitäkin on saatava surra.
Meinaatko tosissaan, että jäljelle jäänyt sureva ei kriisiydy?!
Vaikeista eroista tai muista menetyksistä podetaan vuosikausia. Fyysinenkin terveys voi romahtaa ja rapautua psyyken ohella.
Voiko olla syyllinen, jos ei ole edes tiennyt että toisella on jotain ongelmia? Jos ihminen ei kerro mitään, niin vaikea on tietää.