Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheisen itsemurha

Vierailija
04.06.2024 |

Hän kuoli kuukausia sitten, mutta en pääse yli. Aurinkoisempaa ihmistä ei muille ollut. Aina ajatteli toisia ensin, välitti niin paljon läheisistään. Kertoi usein rakastavansa meitä, jokaisen tapaamisen/soiton jälkeen kertoi 'olet älyttömän rakas'. Kuulen vieläkin nuo sanat päässäni hänen äänellään. Hän oli välillä myös allapäin, mutta ei koskaan kertonut olevansa itsetuhoinen. Ei ikinä. En ymmärrän. Kukaan meistä ei ymmärrä miksi. 

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa omasta kokemuksesta, että ei siihen auta mikään sun toiminta. Ainoa, mikä auttaisi, on, jos hän itse olisi apua hakenut. Olin 1 v tukena, mutta en onnistunut estämään. Sain hänet siirtämään päätöstään, mutta siinä kaikki. Ehkä se auttoi vaan minua, että olin edes yrittänyt. Ihmisellä on kuitenkin 'oikeus' tehdä itsemurha, niin raadollista, kuin se onkin. Elä syytä itseäsi, inhimillistä sekin ja kuuluu prosessiin. Kaikesta selviää.

Saa ja pitääkin itseään syyttää silloin kun siihen on aihetta. Väitän että kaikki itsemurhan tehneen läheiset ovat omalla tavallaan syyllisiä.

Mistä prosessista puhut?

Miten niin kaikesta selviää? Eihän selviä. Ihmiset tekevät itsemurhia, koska kaikki eivät selviä.

Voiko olla syyllinen, jos ei ole edes tiennyt että toisella on jotain ongelmia? Jos ihminen ei kerro mitään, niin vaikea on tietää.

Vierailija
42/45 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantoi aikansa omia ja toisten murheita, sitten ei enää jaksanut. Tuhon tie. RIP.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se oma lapsesi? Itse en kestäisi sitä

Miten kehtaat sanoa noin? Itsemurhan tehneiden lasten vanhempien on PAKKO kestää.

No ei kukaan pakota. Sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa: joko meet mukana tai opettelet elämään asian kanssa. Kokemusta on. 

Vierailija
44/45 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama tilanne. Hirveä kriisi tämä on. Ja syyllisyys. Se kysymys tulee, että olisinko minä voinut estää tämän?

Eihän se sinun kriisisi ole. Itsemurhan tehnyt ihminen on ollut kriisissä. Syyllisyys on aina aiheellista, ja sen tunteminen kuuluu moraalin peruskäsitteisiin. Todennäköisesti et olisi voinut estää itsemurhaa, ja sitäkin on saatava surra.

Meinaatko tosissaan, että jäljelle jäänyt sureva ei kriisiydy?!

Vierailija
45/45 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeista eroista tai muista menetyksistä podetaan vuosikausia. Fyysinenkin terveys voi romahtaa ja rapautua psyyken ohella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi