Hirveää tulla mummuksi vanhana, väsynyt jatkuviin pyyntöihin tulla auttamaan lasten hoidossa
Saakeli, että ottaa päähän. Olen 70 v, jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten, ajattelin alkaa nauttimaan elämästäni. Katin kontit, kuopus löysi puolison vasta liki 40-vuotiaana ja nyt heillä on kolme pientä lasta ja kaksoset tulossa ja miniä soittelee jatkuvasti minua apuun. Poikani on töissä, miniä haluaa olla kotona lasten kanssa, toki poikani tienaakin huomattavasti vaimoaan paremmin. Ison talon rakennuttivat niin töissä on käytävä ja laina maksettava.
Eikä siinä, kukin elää halujensa mukaan, mutta en oikein jaksaisi olla kuvioissa koko ajan hoitajan roolissa. Kolme sinne tänne juoksevaa lasta väsyttää minut tunnissa, enkä muutenkaan enää tässä iässä ole innostunut leikkimään. Auttaa kyllä voin nk. pakollisista jutuissa, kun on neuvolat ja lääkärit jne., mutta kun pitäisi mennä ulkoiluttamaan lapsia ja viemään pyörälenkille ja leikkikentille jne.
Miniä on äkäinen jos sanon, että en jaksa ja koko ajan vihjailee, että Tauno, Bertta ja Niilo haluaisivat niin kovasti mummin luo leikkimään. Koko huusholli on sekaisin kun hetken ovat täällä.
Eilen lopulta sanoin, että ottakaa päiväkotia vaikka kolmena päivänä viikossa, koska en jaksa koko kesää juosta lasten perässä. Miniä suuttui oikein olan takaa ja huusi kuin palosireeni.
Sekin on jännä, että miniän veljet ja isä ovat ihan toimintakuntoisia ihmisiä, mutta eivät ole koskaan auttamassa. Ei talon maalauksessa, ei pihatöistä, ei yhtään missään.
Mietin jo kotini laittamista myyntiin, jos muuttaisi vaikka 500 kilsan päähän, saisi olla rauhassa.
Kaikille neuvo, jos isovanhemmista toivotte lastenhoitoapua tehkää lapset nuorina, minäkin olisin 15 vuotta sitten hyvin jaksanut, nyt en enää.
Huh, helpotti kun sain purkaa, nyt alan siivoamaan kotini.
Kommentit (346)
Kyllä 70-vuotiaan eläkelaisen pitäisi jo saada elää sellaista elämää kuin haluaa ja tehdä asioita joita pystyy tekemään ja jaksaa tehdä. Useamman pienen lapsen hoitaminen on raskasta nuoremmillekin, ja juuri niille lasten vanhemmille. Miksi 70-vuotiaan pitäisi jaksaa?
Outoa on huutaa vanhukselle.
Tämä on myös iso yhteiskunnallinen ongelma , ei pelkästään yksilöiden. Nykyään lasten saanti venyy niin myöhäiseen, että isolla osalla juna on mennyt jo.
Minun vanhemmat olivat jotakin 45 -vuotiaita, kun lapseni ja sisarukseni lapsi syntyi. Jaksoivat hoitaa ja halusivat hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa tulee hyvin esiin se, millainen yksin pärjäämisen kulttuuri Suomessa on. Apua ei saisi koskaan pyytää ja itse tulee selvitä. Ei ihme, että lapsia tehdään yhä vähemmän. Ja tällä en tarkoita, että isovanhempien tulisi jatkuvasti hoitaa lapsenlapsiaan oman jaksamisen kustannuksella.
Niinpä. Espanjassa 9v asuneena huomaan tuon kulttuurieron selkeästi. Perhe ja koko suku on tärkeä, kaikki auttavat kaikkia.
Kolmekin sukupolvea mahtuu samaan pieneen asuntoon, kun sopu sijaa antaa. Lapset saavat paljon rakkautta ja vanhuksia arvostetaan. Elämä on hyvää, vaikka aineellisesti niukempaa kuin Suomessa keskimäärin.
Kuulostaa ihan hirveältä kaikkien kannalta tuo kolmen sukupolven yhdessä asuminen samassa pienessä asunnossa.
Ei niin hirveää. Vanhemmat töissä ja lapset koulussa. Isoäiti kokkaa ja viikonloppuina syödään ulkona, siis maastossa.
Lämpimissä maissa helpompaa kun ollaan paljon ulkona. Lähinnä vain yöt ollaan kaikki siinä asunnossa.
Espanjassa vuokrat tosi korkeat ja palkat pienet. Eikä sos.turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun synnyin niin mummuni olivat 42 ja 46 enkä ollut kummallekaan ensimmäinen lapsenlapsi vaan ovat olleet 40 ja 39 kun ensimmäiset lapsenlapset on syntyneet.
Kummasti jaksoivat hoitaa lapsenlapsia.
Oma äitini oli 47 kun tuli mummuksi, jaksoi hyvin ja hoiti mielellään. Nyt yli 60 ja selvästi huonommin jaksaa nuorimpien lastenlastensa kanssa.
Jos lapseni tekevät lapsia niin toivottavasti ajoissa etten ole liian vanha heitä hoitamaan.
Tää olis normaalia. Ei se että sukupolvien välissä on aina joku 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lapsesi ja lapsenlapsesi päättävät napsaista sinut pois heidän elämästä muutamaksi vuodeksi kun alat olemaan vanha ja raihnainen, ja apua tarvitseva? Kun heitä väsyttää ja sinä olet niin vaativa, joten he päättävät sitten vaan keskittyä omaan elämäänsä?
Luuletko että nämä vaatijat ja huutajat laittavat tikkua ristiin mummon hyväksi? Parempi, että mummo säästelee omia voimiaan, että jaksaa huolehtia itsestään.
Summa summarum: Kuten Ap kehotti, lapset nuorina, tai ei ollenkaan.
Hoh hoijaa, olin kiireisessä ja väsyttävässäkin unelmatyössä ,kun tulin mummuksi 53 -vuotiaana. Oli ihanaa hoitaa pikku mussukkaa viikonloppuisin ja vapaapäivänä ,kun oli vauva . Äitinsä sai lukea ja isällä oli pitkät päivät. Eläkkeelle jäin 64- vuotiaana.
Sain hoitaa lapsia ja muutakin apua antaa ihan seitenkyppiseksi saakka. Sit tuli korona maailmaan.
Voi kun kauheaa, minusta pienten lasten hoitaminen on raskasta, se meteli ja vastuu. Vastuu ehkä pahin, pitäis olla silmät selässäkin. On se äänikin kun koko ajan pitää olla kuuntelemassa, en pysty keskittymään. Ja olen vasta 40v äiti.
Kauhulla katson kun anoppi joutuu kesällä venymään ja hoitamaan lapsenlapsia viikkokausia. Ei meidän lapsia koska ymmärrän että hän ei jaksa. Ja osa anopin lapsista kohtelevat häntä hirveästi, haukkuvat ja mollaavat. Nämä tuovat tenavansa mummolaan ja opettavat lapsensa käyttäytymään huonosti mummolle. En ole koskaan tätä ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 70-vuotiaan eläkelaisen pitäisi jo saada elää sellaista elämää kuin haluaa ja tehdä asioita joita pystyy tekemään ja jaksaa tehdä. Useamman pienen lapsen hoitaminen on raskasta nuoremmillekin, ja juuri niille lasten vanhemmille. Miksi 70-vuotiaan pitäisi jaksaa?
Aika mulkku 70-vuotias, jos se omannäköisen elämän eläminen tarkoittaa muun muassa välinpitämättömyyttä omista lapsenlapsista.
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. Minullakin oli noin. Nautin täysin siemauksin viitisen vuotta. Sitten tytär ilmoitti raskaudestaan ja olen saanut maistaa samaa, kuin AP:kin, jo 16 vuoden ajan.
Tämä oli tarkoitettu hänelle, jonka lapsi menee yliopistoon ja alkaa elää uutta nuoruutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hoitaa jos et jaksa tai halua.
Mutta lisään tähän vaan sen, että sellainen on aika kurja temppu jos on oikein mankunut lapsenlapsia ja etukäteen lupautunut olemaan apuna, ja sitten kun niitä lapsenlapsia siunaantuu ei enää kiinnosta.
Kurja temppu vain, jos ei osoita minkäänlaista kiinnostusta lapsenlapsia kohtaan. Se ettei ole jatkuvasti käytettävissä ei ole kurjaa. Auttaa voi monin tavoin. Esim. laittamalla ruokaa, antamalla pientä pesämunarahaa, joskus katsomalla hetken lasten perään. Vanhoilla ihmisillä saa olla ihan omakin elämä.
Kolme pientä ja nyt kaksoset tulossa, nelikymppisellä naisella jepjep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mulkku 70-vuotias, jos se omannäköisen elämän eläminen tarkoittaa muun muassa välinpitämättömyyttä omista lapsenlapsista.
Kuka on sanonut välinpitämätön? Ei 70-vuotiaan tarvitse yhtenään hoitaa eikä jaksaa hoitaa pieniä lapsia.
Itse olen vasta 63-v. ja hoidan lastenlapsia äärettömän mielelläni, mutta en todellakaan jatkuvasti. Mielelläni otan esim. viikonlopuksi, mutta pakko sanoa, että sen jälkeen kaipaan kyllä omaakin rauhaa, on se niin intensiivistä juosta taaperoiden perässä. Alkuun sanoinkin, että hoidan kyllä mielelläni, mutta täysipäiväistä päivähoitajaa minusta ei tule. Hoidan vaikka viikonkin, jos lapsi on sairas eikä voi mennä päiväkotiin jne, mutta se on kuitenkin satunnaista.
EDELLEEN peräänkuulutan ukkien, vaarien, tuffien, isoisien panosta lastenlasten kaitsemiseen!!
Antakaa mummojen jo olla rauhassa!! Mummi saa ottaa rusinat pullista eli viettää laatuaikaa pienten kanssa - jos se HÄNELLE sopii!! Tämä on vähintään kohtuullista.
Mummojen ei tarvitse hoitaa kenenkään lapsia. Huutaminen kertoo kaiken. Orjuuttamista. Hakekoon senluonteinen miniä lastenhoitoapunsa muualta. Huutaminen kertoo sen, että miniä on ylittänyt rajan. Ei kunnioita toisen yksityisyyttä.Pitää toista ilmaisena työvoimana. Mummo on silloin lastenlasten kanssa kun hänelle sopii, esim lyhyet kyläilyt tms. Kannattaa sanoa, että Minulle ei huudeta. En valitettavasti jaksa hoitaa lastenlapsia. Haluan välillä mukavia kyläilyhetkiä lastenlasten kanssa. Mutta pitempiaikaisesti en ala hoitamaan. Ja lopuksi sanoo tiukasti, että Asiasta ei keskustella enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiltäkin voi vaatia lastenhoitotyötä eläkettä vastaan. Ei ole mitään ikuista eläkeläisen lomaa. Nyt ollaan sen tosiasian edessä ettei työssäkäyvät voi elättää eläkeläisten joutilaisuudessa olevia massoja. Elämä on työntekoa minkä suonalaisetkin vielä tulevat oppimaan. Kun valtion velansaanti loppuu ja alkavat sosiaaliturvan sekä eläkkeiden leikkaukset.
Ahaa. Nuoret riskit työttömät sensijaan saa makoilla kaikessa rauhassa kotonaan. Sen verran soffalta nousevat, että täyttävät tukianomuksen. Mitä näiltä vaaditaan tukia vastaan? Olet aika hävytön kun useat eläkeläiset ovat tehneet 35-45 vuotisen työrupeaman ja meinaat että eläkettä vastaan tarvitsisi vielä ruveta tekemään raskasta hoitotyötä. Nämä nykyiset eläkeläiset ovat jo elättäneet työttömät ja opiskelijat plus omat lapsensa. Toivotaan, että eläkkeen leikkaukset alkavat silloin kun sin
Mutta tuohan olikin hyvä idea! Työttömät työikäiset hoitamaan työssäkäyvien lapsia! Ja auttamaan heitä muutenkin, sanotaan vaikka yksi viikonloppu kuukaudessa lapsiperheen lastenhoitamiseen!
Saavat työssäkäyvät vanhemmat vapaan viikonlopun!
No ongelma on tietysti se, että entä ne, joilla on lapsia, mutta eivät käy töissä. Pitäisikö heiltä sitten niitä tukia vastaan vain olettaa, että heidän on hoidettava itse omat lapsensa? Tai sitten vaan samalle viivalle, lapset viikonlopuksi jollekin toiselle työttömälle, on sillä lapsia tai ei. Siinä ne menee kaikki yhdessä paketissa. Ja tuet juoksee!
Jokaisella on sitten kuitenkin aina vuorollaan se vapaa viikonloppu.
Eihän nyt vanhaa ihmistä tähän velvoiteta. Ei se ole turvallistakaan. Sanoisin, että se on vastoin työturvallisuusmääräyksiä.
Oon ite 46 v ja lapseni 19.5 v, 16.5 v ja 11 v. En todella itse haluaisi tässäkään iässä enää hoitaa kolmea alle kouluikäistä! Sen ikäisten perässä saa hyppiä ja siivota 24/7. Isommat olen ajoissa opettanut omatoimisiksi, eivät asu ns. täyden palvelun kodissa vaan käyvät töissä opintojen ohessa, osaavat tehdä ruokaa itse, käydä kaupassa jne.
Saavat toki tehdä lapsia tulevaisuudessa, mutta en mene takuuseen, että mitään ihmeellistä kykenen 24 vuoden päästä tekemään.
Muutenkin tuli mieleen, että 5 lasta vaatii jo todella suuret tulot. Vaikka aluksi voi kierrättää vaatteet ym, niin myöhemmin ei. 5 suunnilleen samanikäistä teiniä myös on kustannuksiltaan ihan järkyttävän kallista. Toivottavasti tämän pojan ja vaimonsa työkyky säilyy 40-60 v iässä, jotta saavat elätettyä tuon katraan.
tää on kyllä kumma juttu. Puhun nyt suurista ikäluokista, eli päälle 70 vuotiaista.
Munkin äiti kuuluu kyseiseen joukkoon. Ja niin vaan tuuppasi minutkin mummulle hoitoon.
Suuret ikäluokat ei hoitanut omia kersojaan ja nyt ne ei suostu hoitamaan lapsenlapsiaan.
Mitä paskaa selität? Pitääkö mummojen sietää huonoa käytöstä ja huutamista, koska nykynuoret eivät osaa edes alkeellisia käytöstapoja?!?