Hirveää tulla mummuksi vanhana, väsynyt jatkuviin pyyntöihin tulla auttamaan lasten hoidossa
Saakeli, että ottaa päähän. Olen 70 v, jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten, ajattelin alkaa nauttimaan elämästäni. Katin kontit, kuopus löysi puolison vasta liki 40-vuotiaana ja nyt heillä on kolme pientä lasta ja kaksoset tulossa ja miniä soittelee jatkuvasti minua apuun. Poikani on töissä, miniä haluaa olla kotona lasten kanssa, toki poikani tienaakin huomattavasti vaimoaan paremmin. Ison talon rakennuttivat niin töissä on käytävä ja laina maksettava.
Eikä siinä, kukin elää halujensa mukaan, mutta en oikein jaksaisi olla kuvioissa koko ajan hoitajan roolissa. Kolme sinne tänne juoksevaa lasta väsyttää minut tunnissa, enkä muutenkaan enää tässä iässä ole innostunut leikkimään. Auttaa kyllä voin nk. pakollisista jutuissa, kun on neuvolat ja lääkärit jne., mutta kun pitäisi mennä ulkoiluttamaan lapsia ja viemään pyörälenkille ja leikkikentille jne.
Miniä on äkäinen jos sanon, että en jaksa ja koko ajan vihjailee, että Tauno, Bertta ja Niilo haluaisivat niin kovasti mummin luo leikkimään. Koko huusholli on sekaisin kun hetken ovat täällä.
Eilen lopulta sanoin, että ottakaa päiväkotia vaikka kolmena päivänä viikossa, koska en jaksa koko kesää juosta lasten perässä. Miniä suuttui oikein olan takaa ja huusi kuin palosireeni.
Sekin on jännä, että miniän veljet ja isä ovat ihan toimintakuntoisia ihmisiä, mutta eivät ole koskaan auttamassa. Ei talon maalauksessa, ei pihatöistä, ei yhtään missään.
Mietin jo kotini laittamista myyntiin, jos muuttaisi vaikka 500 kilsan päähän, saisi olla rauhassa.
Kaikille neuvo, jos isovanhemmista toivotte lastenhoitoapua tehkää lapset nuorina, minäkin olisin 15 vuotta sitten hyvin jaksanut, nyt en enää.
Huh, helpotti kun sain purkaa, nyt alan siivoamaan kotini.
Kommentit (346)
Kolme pientä lasta ja vielä kaksoset tulossa. Tuo osoittaa, että miniä ja poikasi eivät ole noinkaan vanhoina ihan kypsiä vanhemmiksi, kun eivät itse hoida aiemmin syntyneitäkään lapsiaan. Sukulaisten hyväksikäyttö oman mukavuuden maksimoimiseksi on törkeää ja ajattelematonta.
Varmaan perhe vie kaikki vanhemmat lapset päivähoitoonkin, kun kaksoset syntyvät. Kaikki eivät jaksa haarojenlevitystä enenmän tuota vauvaelämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Minun eläkeikäni on 70 v, joten siihen asti pitäisi olla normaalisti töissä. Ap on ollut jo 2 v eläkkeellä, eikä muka jaksa edes lastenhoidossa autella. Sillälailla.
V.M.P.
Tämähän se. Kumma kun ihan 5 pv viikossq pitäisi jaksaa kokopäivätyötä esimerkiksi lastenhoitajana vielä 70-vuotiaaksi asti, mutta omille lapsenlapsille ei voi olla lapsenvahtina.
Sanonko minäkin suoraan, että ei kannata ap elätellä toivoa, että sinuakaan tultaisiin vanhempana auttelemaan tai vanhainkotiin katsomaan.
N50+
Ei sinun ole pakko auttaa nelikymppisten ikiteinien suunmittelemattomien raskauksien jälkiseurausten hoidossa. Palkatkoot apua kotiin ja muuttakoot vuokralle.
Kunpa ap:n poika ja miniä ottaisivat itse vastuuta holtittomasta sikiämisestään. Miksi pitää tehdä tusina tenavia ja rakennuttaa iso talo ja sitten valittaa kun töissäkäynniltä (jotta saadaan laina maksettua, ettei talo mene alta) ei ehditä hoitaa ja kasvattaa niitä lapsia itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun eläkeikäni on 70 v, joten siihen asti pitäisi olla normaalisti töissä. Ap on ollut jo 2 v eläkkeellä, eikä muka jaksa edes lastenhoidossa autella. Sillälailla.
V.M.P.
Tämähän se. Kumma kun ihan 5 pv viikossq pitäisi jaksaa kokopäivätyötä esimerkiksi lastenhoitajana vielä 70-vuotiaaksi asti, mutta omille lapsenlapsille ei voi olla lapsenvahtina.
Sanonko minäkin suoraan, että ei kannata ap elätellä toivoa, että sinuakaan tultaisiin vanhempana auttelemaan tai vanhainkotiin katsomaan.
N50+
No ei juuri kukaan jaksa seitsemänkymppiseksi juuri mitään työtä vaikka miten joku työryhmä sellaisen tavoitteen asettaisi.
Kivat vammaiset perhesuhteet jos oletettavasti hyvän lapsuuden tarjonnut vanha äiti hylätään jos tämä ei juokse vanhoilla päivillään lapsenlikkana
Vie nyt ainakin iso kortsupaketti lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V.M.P.
N50+
No ei juuri kukaan jaksa seitsemänkymppiseksi juuri mitään työtä vaikka miten joku työryhmä sellaisen tavoitteen asettaisi.
Kivat vammaiset perhesuhteet jos oletettavasti hyvän lapsuuden tarjonnut vanha äiti hylätään jos tämä ei juokse vanhoilla päivillään lapsenlik
Eläkettä ei tule saamaan alle 70 v.
Kukaan ei ole maksanut omasta eläkkeestään kuin pienen osan. Pääosa eläkkeestä on ihan normaalia sosiaaliturvaa, jonka nuoremmat työssäkäyvät maksavat kulloisellekin eläkeläisten joukolle.
Ne lapset, joita ap parjaa, kustantavat ap:lle eläkkeen. Kannattaa tämäkin muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa, täällä toimen yli 70 v mummu, tytär lykkäsi lasten tekoa, ekan sai 38 v ja toisen 41 v, nyt hän on aina väsynyt ja tuntuu, että on kyllästynyt lapsiinsa. Meillä meni välit kun kieltäydyin olemasta hoitoapuna jatkuvasti. Tuumasin tytölleni, että niin makaat kuin petaat. Itse tein lapset kun oli 23 ja 25 v, hyvin jaksoi nuorena itse hoitaa ja isovanhemmat olivat alle 50 v, ilolla hoitivat silloin tällöin.
ole lujana, tiukilla on poikasi perhe kun noin monta hankkivat, mutta valintahan se on ja itse pitää jaksaa hoitaa.
Siis sinä olit 60 v kun tulit mummuksi. Pitäisi vielä jaksaa.
Missä sanotaan, että pitäisi?
Ei missään, mutta turha keksiä tekosyitä e
Täälläkin mummo on 60v ja on apuna suorastaan niin usein että välillä ollaan sanottu että ei hei tarvii tulla meillä on perheen kesken jo suunnitelmia tms. Asuukin vielä 1,5h ajpmatkan päässä mutta joka viikonloppu tulee lapsenlapsen kanssa olemaan, minusta ihanaa että hän niin rakastaa lapsenlasta. Anoppikin on nyt muutaman kerran hoitanut pari tuntia että pääsen treeneihin, mutta en kovaan tarpeeseenkaan ihan heti kehtaisi ehkä pyytää apua sieltä ensimmäisenä, helpompi se vaan on omalta äidiltä. Mutta kuten sanottu, häneltä taas ei ole tarvinnut edes pyytää apua kun sitä on jo tarjottu. Että näyttäisi ainakin oikein hyvin jaksavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on löytänyt puolison vasta liki 40 v niin on aika epätodennäköistä että 3 pientä lasta JA KAKSOSET tulossa... Ei mahdotonta mutta epätodennäköistä.
No, nainen eli miniä oli tietysti jonkin verran nuorempi.
Lisäksi kaksosethan on todennäköisempiä vanhemmilla synnyttäjillä, ei vain sen takia että vanhemmat naiset on todennäköisemmin käyneet keinohedelmöityksessä yms., vaan ihan biologiankin takia, koska munasolujen vähetessä munasarjat alkaa useammin irrottaa useamman munasolun samaan aikaan, ilmeisesti raskauden mahdollisuuden maksimoimiseksi.
Ihminen ei jaksa määräänsä enempää. On myös hyvä sanoa ääneen, ettei jaksa. Ei siinä ole mitään tolkullista sijaa syyttelylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jaksa kuule nuoremmatkaan isovanhemmat. Meillä tuli mummoksi 54-vuotiaana. Ensin ei ehtinyt hoitaa, kun oli töissä. Sitten kun jäi eläkkeelle 63 v, niin ei enää jaksanut. Jouluna ja juhannuksena näkee lapsia.
Ite tiedän yhden nelikymppisen, joka ei jaksanut. Tai siis ei kiinnostanut. Oli aina ajatellut, että oma elämä alkaa sitten 40-vuotiaana, kun nuorempi lapsista muuttaa kotoa. Oli elänyt sitä päivää odottaen. Sitten kun se koitti, niin puolen vuoden päästä vanhempi lapsista saikin vauvan. Eipä kiinnostanut mummoa sen hoitaminen, kun eli nuoruutta.
Jos on saanut lapset niin nuorena,että oma elämä jäi elämättä ja ura jäi tekemättä,ei ole ihme,ettei aio olla mikään ilmainen 24/7 hoitopaikka. Lastensa vika se ei tietysti ole,mutta jokaisella on vain yksi elämä. En usko,etteikö lainkaan hoitaisi lapsen lastaan,ei vain laita enää muiden tarpeita omiensa edelle. Ymmärrän sen oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nää pitäisi mennä isovanhemman jaksamisen mukaan. Monille ikääntyneelle yksi rauhallinen lapsi menettelee, mutta joku kolme kappaletta, no huh huh sentään... Oma äidinäitini oli esimerkiksi 75-vuotias, kun itse olin koko kesän hänen luonaan ennen ekaluokan alkua. Muistelen lämmöllä häntä, RIP mummi!
Juuri noin! Meilläkin meni niin, että mummo ja vaari jaksoivat yhden rauhallisen lapsen. Se toi heille sopivasti sisältöä eläkepäiviin. Kolmea riehuvaa penskaa eivät ottaneet, eikä heitä siihen pyydettykään. Rajansa kaikella.
Arvaten tämä rauhallinen lapsi on juuri sinun jälkikasvuasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V.M.P.
N50+
Kivat vammaiset perhesuhteet jos oletettavasti hyvän lapsuuden tarjonnut vanha äiti hylätään jos tämä ei juokse vanhoilla päivillään lapsenlik
Hyvä lapsuus on minimi mitä vanhemmat voivat tarjota lapsilleen ketkä eivät pyytäneet saada syntyä, vaan ketkä tehtiin vanhempiensa iloksi. Varsinainen apu alkaa vasta tästä eteenpäin molemmin puolin mikäli kumpikin sitä toisilleen tarjoavat.
Minun äitini oli 36v tullessaan isoäidiksi (oli saanut minut 16v). Äitini ilmoitti HETI ettei hän tule ikinä olemaan mikään mummo tai mumma, hän on työsssä käyvä nuorehko nainen ja hänelle on turva tuoda lasta ikinä hoitoon tms.
Esikoiseni on nyt 34v ja todentotta äitini ei ikinä joutunut tai halunnut lapsiani paimentaa. Äitini ei tarjonnut apua lastenhoitoon edes lasten isän kuoleman sattuessa.
Nyt äitini on totaalisen yksin, eläkeläisenä asunnossaan. Ei luonut suhteita yhteenkään lapsenlapseen eikä kukaan heistä taida enää haluta edes luodakaan mitään kanssakäymistä hänen kanssaan.
Aika tunnistettava teksti, jos on totta. Ei ole Suomessa varmaan kovin montaa, jotka on tulleet nelikymppisenä isäksi ja hankkineet peräti viisi lasta muutamassa vuodessa, joista nuorimmat on kaksoset. Rakentaneet ison talon ja hyvää palkkaa tulee töistä. Mummo on 70-vuotias. Toista mummoa ei ole ollenkaan. Tai sitten totuutta on muunneltu aika paljon. Liekö totta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa, täällä toimen yli 70 v mummu, tytär lykkäsi lasten tekoa, ekan sai 38 v ja toisen 41 v, nyt hän on aina väsynyt ja tuntuu, että on kyllästynyt lapsiinsa. Meillä meni välit kun kieltäydyin olemasta hoitoapuna jatkuvasti. Tuumasin tytölleni, että niin makaat kuin petaat. Itse tein lapset kun oli 23 ja 25 v, hyvin jaksoi nuorena itse hoitaa ja isovanhemmat olivat alle 50 v, ilolla hoitivat silloin tällöin.
ole lujana, tiukilla on poikasi perhe kun noin monta hankkivat, mutta valintahan se on ja itse pitää jaksaa hoitaa.
Siis sinä olit 60 v kun tulit mummuksi. Pitäisi vielä jaksaa.
Missä sanotaan, että pitäisi?
Terve 60-vuotias on yleensä vielä työkykyinenkin. Jaksaa tavallista arkea.&nb
Ja työnteon lisäksi pitäisi vielä vahdata toisten kakaroita. Vedä vttu korvillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V.M.P.
N50+
Kivat vammaiset perhesuhteet jos oletettavasti hyvän lapsuuden tarjonnut vanha äiti hylätään jo
Kyllä siitä hyvästä lapsuudesta sietäisi olla kiitollinen eikä olla itsekäs pas ka joka pakottaa vanhan vanhemman lapsenvahdiksi, ja vielä kiristää sillä että tämä jää sitten yksin. Ehkä sua ois pitänyt lapsena hakata niin et olisi noin itsekeskeinen. Terveisin alkkisvanhempien lapsi.
Paino sanalle terve 60v,jos näin on,on useimmiten täysipainoisesti työssä niinkuin tämäkin mummo 64v täällä.Eli silloin tällöin hoitaa ja sairaiden voimat voi viedä se sairaus
Eläkeläisiltäkin voi vaatia lastenhoitotyötä eläkettä vastaan. Ei ole mitään ikuista eläkeläisen lomaa. Nyt ollaan sen tosiasian edessä ettei työssäkäyvät voi elättää eläkeläisten joutilaisuudessa olevia massoja. Elämä on työntekoa minkä suonalaisetkin vielä tulevat oppimaan. Kun valtion velansaanti loppuu ja alkavat sosiaaliturvan sekä eläkkeiden leikkaukset.
V.M.P.