Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveää tulla mummuksi vanhana, väsynyt jatkuviin pyyntöihin tulla auttamaan lasten hoidossa

Vierailija
04.06.2024 |

Saakeli, että ottaa päähän. Olen 70 v, jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten, ajattelin alkaa nauttimaan elämästäni. Katin kontit, kuopus löysi puolison vasta liki 40-vuotiaana ja nyt heillä on kolme pientä lasta ja kaksoset tulossa ja miniä soittelee jatkuvasti minua apuun. Poikani on töissä,  miniä haluaa olla kotona lasten kanssa, toki poikani tienaakin huomattavasti vaimoaan paremmin. Ison talon rakennuttivat niin töissä on käytävä ja laina maksettava. 

Eikä siinä, kukin elää halujensa mukaan, mutta en oikein jaksaisi olla kuvioissa koko ajan hoitajan roolissa. Kolme sinne tänne juoksevaa lasta väsyttää minut tunnissa, enkä muutenkaan enää tässä iässä ole innostunut leikkimään. Auttaa kyllä voin nk. pakollisista jutuissa, kun on neuvolat ja lääkärit jne., mutta kun pitäisi mennä ulkoiluttamaan lapsia ja viemään pyörälenkille ja leikkikentille jne. 

Miniä on äkäinen jos sanon, että en jaksa ja koko ajan vihjailee, että Tauno, Bertta ja Niilo haluaisivat niin kovasti mummin luo leikkimään. Koko huusholli on sekaisin kun hetken ovat täällä. 

Eilen lopulta sanoin, että ottakaa päiväkotia vaikka kolmena päivänä viikossa, koska en jaksa koko kesää juosta lasten perässä. Miniä suuttui oikein olan takaa ja huusi kuin palosireeni. 

Sekin on jännä, että miniän veljet ja isä ovat ihan toimintakuntoisia ihmisiä, mutta eivät ole koskaan auttamassa. Ei talon maalauksessa, ei pihatöistä, ei yhtään missään. 

Mietin jo kotini laittamista myyntiin, jos muuttaisi vaikka 500 kilsan päähän, saisi olla rauhassa.

Kaikille neuvo, jos isovanhemmista toivotte lastenhoitoapua tehkää lapset nuorina, minäkin olisin 15 vuotta sitten hyvin jaksanut, nyt en enää. 

Huh, helpotti kun sain purkaa, nyt alan siivoamaan kotini. 

Kommentit (346)

Vierailija
221/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko hoitaa jos et jaksa tai halua. 

Ap, oikeasti, tee se mitä sanoit - muuta sinne 500 km:n päähän, niin saat olla rauhassa. 

Saa se välimatka olla pitempikin kuin 500 km. Tule tänne Kanarialle, missä meitä ikäisiäsi jo leppoisasti talvehtii. 

Ei 7-kymppiset ole enää lapsenlikkoja. Ne hommat on nuorempia varten. 

Bienvenido abuela!😊

Miniä ei kuitenkaan tule sitten hoitamaan. Tosin epäilen että ei hän tule vaikka asuisit lähempänä.

Vierailija
222/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni on 75v ja tyttäret käyttävät sumeilematta äitimummoa ilmaisena piikana. Lastenlapsia on paljon, joten mummo ei juuri vapaapäivää näe. Lisäksi kaikkien tytärten koirilla on varma hoitopaikka mummon luona. 

Milloin soitan tälle sukulaiselle, hänellä on aina pari lasta ja koira hoidossa. Myös illalla, jotta tyttäret pääsevät kuntosalille ym. 

Olen kysellyt, miten ihmeessä jaksat tuon kaiken? Vastaus: "pakkohan se on". 

NO EI TODELLAKAAN OLE PAKKO!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli. Tauno, Bertta ja Niilo paljasti. Oikea mummo ei olisi pistänyt tänne lastenlastensa nimiä, liian tunnistettavaa, kun pojan ikäkin on mainittu. 

Luuletko oikeasti, että joku käyttäisi täällä lasten oikeita nimiä. Nimet muutetaan kuten usein lehtijutuissakin tehdään. Sulle kannattaa lähettää nigerialaiskirje, sen verran hyväuskoinen olet.

Vierailija
224/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko hoitaa jos et jaksa tai halua. 

Ap, oikeasti, tee se mitä sanoit - muuta sinne 500 km:n päähän, niin saat olla rauhassa. 

Saa se välimatka olla pitempikin kuin 500 km. Tule tänne Kanarialle, missä meitä ikäisiäsi jo leppoisasti talvehtii. 

Ei 7-kymppiset ole enää lapsenlikkoja. Ne hommat on nuorempia varten. 

Bienvenido abuela!😊

Miniä ei kuitenkaan tule sitten hoitamaan. Tosin epäilen että ei hän tule vaikka asuisit lähempänä. 

No ei tietenkään. Ne asiat on tehty selviksi jo aikapäiviä sitten. Ja hyvässä sovussa ollaan. 

Vierailija
225/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trolli. Tauno, Bertta ja Niilo paljasti. Oikea mummo ei olisi pistänyt tänne lastenlastensa nimiä, liian tunnistettavaa, kun pojan ikäkin on mainittu. 

Luuletko oikeasti, että joku käyttäisi täällä lasten oikeita nimiä. Nimet muutetaan kuten usein lehtijutuissakin tehdään. Sulle kannattaa lähettää nigerialaiskirje, sen verran hyväuskoinen olet. 

Joo, noin on..😂 Ap on fiksunoloinen nainen, mutta joku ei sitä hokase.

Vierailija
226/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nää pitäisi mennä isovanhemman jaksamisen mukaan. Monille ikääntyneelle yksi rauhallinen lapsi menettelee, mutta joku kolme kappaletta, no huh huh sentään... Oma äidinäitini oli esimerkiksi 75-vuotias, kun itse olin koko kesän hänen luonaan ennen ekaluokan alkua. Muistelen lämmöllä häntä, RIP mummi!

Vierailija
227/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sanoo kaverini 79 v äiti. Oli maailman paras äiti lapselleen aikoinaan, mutta tytär teki lapsensa vasta kolmivitosena niin ei liki 80 v jaksa vilkasta ykkösluokkalaista hoitaa. 

Vierailija
228/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nää pitäisi mennä isovanhemman jaksamisen mukaan. Monille ikääntyneelle yksi rauhallinen lapsi menettelee, mutta joku kolme kappaletta, no huh huh sentään... Oma äidinäitini oli esimerkiksi 75-vuotias, kun itse olin koko kesän hänen luonaan ennen ekaluokan alkua. Muistelen lämmöllä häntä, RIP mummi! 

Juuri noin! Meilläkin meni niin, että mummo ja vaari jaksoivat yhden rauhallisen lapsen. Se toi heille sopivasti sisältöä eläkepäiviin. Kolmea riehuvaa penskaa eivät ottaneet, eikä heitä siihen pyydettykään. Rajansa kaikella.

Vierailija
229/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on välimatkaa tyttären perheeseen 300km Saa olla omassa rauhassaan Hoitakoon pentunsa kerran ovat itse sorvanneet. Mummo58 v

Vierailija
230/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miniä alkaa huutaa niin suljet heti puhelimen. Suostut keskustelemaan kunhan toinen osaa puhua ihmisiksi. Eikä puhelimeenkaan tarvitse vastata joka kerta kun soittaa. Poikasi perhe voisi keskustella vaikka neuvolassa etteivät pärjää,jos vaikka saisivat jotain kotiapua.

Vierailija
231/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit itse vääntänyt sen kuopuksenkin aikanaan eli alle 25-vuotiaana. Tuossa nykyiässäsi se 5 vuottakin tekee ison eron jaksamiseen ja sitä olisi kantsinut miettiä sekä kertoa myös omille lapsille se, että nuoruutta ei kuulu elää kolmi- saati nelikymppiseksi asti vaan perhe perustetaan aikanaan jos sellainen halutaan.

Sait mitä tilasit eli älä valita.

Vierailija
232/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on löytänyt puolison vasta liki 40 v niin on aika epätodennäköistä että 3 pientä lasta JA KAKSOSET tulossa... Ei mahdotonta mutta epätodennäköistä. 

No, nainen eli miniä oli tietysti jonkin verran nuorempi. 

Nainen voi toki olla toki nuorempi mutta on silti epätodennäköistä että 2020-luvun suomalainen mies joka löytää puolison liki nelikymppisenä ja haluaa vielä silloin yli kolme lasta, kiltimmäksi ja kas kummaa kun sitten vielä kaksoset pyörähtää maailmaan pisteenä i:n päälle mummun hoidettavaksi. 

Mutta anoppiprovot toimii täällä hyvin. 😂

Vierailija
233/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa, täällä toimen yli 70 v mummu, tytär lykkäsi lasten tekoa, ekan sai 38 v ja toisen 41 v, nyt hän on aina väsynyt ja tuntuu, että on kyllästynyt lapsiinsa. Meillä meni välit kun kieltäydyin olemasta hoitoapuna jatkuvasti. Tuumasin tytölleni, että niin makaat kuin petaat. Itse tein lapset kun oli 23 ja 25 v, hyvin jaksoi nuorena itse hoitaa ja isovanhemmat olivat alle 50 v, ilolla hoitivat silloin tällöin. 

ole lujana, tiukilla on poikasi perhe kun noin monta hankkivat, mutta valintahan se on ja itse pitää jaksaa hoitaa. 

Perus boomeri. Itse olet saanut ilolla hoitoapuna olevat isovanhemmat ja nyt kun olisi ola vuorosi auttaa laitat mieluummin välit poikki tyttäresi kanssa kuin autat pikkulapsiarkeen uupunutta vaikka tunnistat että tytär on niin uupunut että ei meinaa jaksaa. Turha odottaa apua sitten kun olet itse vaippaikäinen taas. Niin makaa kuin petaa vai miten se meni.

Vierailija
234/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten jotkut kehtaa vaatia tuon ikäistä hyppäämään useamman pienen perässä jatkuvasti. Oma siskoni on tuollainen. Teki lapsen vanhoilla päivillään, kun vanhempamme olivat jo yli 70-vuotiaita. Nyt on koko ajan vaatimassa apua, vaikka lapsi käy päiväkodissakin. Mutta ei kuulemma vanhemmat voi vaan lopettaa elämistä, vaikka oliskin pieni lapsi. Itkupotkuraivareita on häneltäkin nähty. 

Jaksaa myös koko ajan verrata, että vanhempamme ovat tehneet sitä tätä tuota minun lapsen kanssa. Eikä yhtään edes yritä ymmärtää, että minä sain lapseni nuorena, jolloin vanhempamme olivat alle 60-vuotiaita. Sen ikäiset jaksaa paljon enemmän pienten kanssa. Enkä minä koskaan vaatinut mitään, vaan isovanhemmat halusivat tehdä lapsen kanssa kaikkea. Ja mentiin sen mukaan, mitä he halusivat. Nykyisin tilanne on ihan eri, kun molemmilla on kremppaa kropassa ja muita vanhuuden vaivoja. Viettävät edelleen aikaa tyttäreni kanssa paljon, mu

Vanhemmalla iällä lapsen saamisessa voi usein olla se hankaluus, että on saanut elää koko aikuisikänsä, parhaillaan lähemmäs 30 vuotta itselleen, ja sehän on pitkä aika. On totuttu siihen, että pääsee menemään omien ehtojensa mukaan, eikä välttämättä sopeudu lapsiperhe-elämään samoin kuin nuorempana lapset menisivät vähän siinä sivussa kun ei ole vielä tottunut elämään pitkää aikuisikää täysin omilla ehdoillaan. 

Vanhat isovanhemmat sitten pyydetään avuksi. On näitä nähty omassa suvussanikin. 

Vierailija
235/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin ihmetyttää, että joillakin 60-vuotiailla papparaisilla on omia pieniä lapsia.

Hiljattain kävi tässä kaupungissa niin, että vanha eläkeikäinen uus-isä sinnitteli kahden pienokaisen hoitajana. Vaimon käydessä töissä. 

Äkkiarvaamatta tulikin lähtö kesken leikkien.  Ilmestyi tämän isäpapan kuolinilmoitus paikalliseen lehteen. Ei jaksanut vanha.

Vierailija
236/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on välimatkaa tyttären perheeseen 300km Saa olla omassa rauhassaan Hoitakoon pentunsa kerran ovat itse sorvanneet. Mummo58 v

Kuka sinun pentusi hoiti? Isoäiditkö?

Vierailija
237/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin! Meilläkin meni niin, että mummo ja vaari jaksoivat yhden rauhallisen lapsen. Se toi heille sopivasti sisältöä eläkepäiviin. Kolmea riehuvaa penskaa eivät ottaneet, eikä heitä siihen pyydettykään. Rajansa kaikella.

Nämä entisajan mummot ja lapsenlapset elivät aivan toisenlaista elämää yhdessä niin, että lapsi tuli mummon elämään eikä niin, että lapsen kanssa piti kokoajan erikseen olla. Lapsi leikki paljon omiaan ja mummo teki omiaa. Yhdessä toki esim. leivottiin yms. kodin askaretta. Nykylasten kanssa pitää usien leikkiä lähes koko ajan, eivät viihdy itsekseen kuin hetkittäin. Ajat ovat paljolti muuttuneet. Lapsi söi mitä mummolassa perinteisesti totuttu tekemään. Allergiat huomioitiin. Juuri luin palstalta miten mummo( anoppi) joka joutuu hoitamaan lastenlapsia joka viikonloppu syöttää lapsille epäterveellistä ruokaa: uunimakkaraa, muusia, lihapullia yms. jopa tuoremehua saa aamupalalla monta lasillista.

Vierailija
238/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis jo "mummon" oppineen tuossa iässä että valheella on lyhyet jäljet. Palstan trollaaja taas vauhdissa.  Ei jatkoon. Vaihda kirjoitustyyliä välillä.

Vierailija
239/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapset ovat? 

Oma mummuni eli lasten ISOMUMMU on 76v ja hän hoitaa lastani 2-4 viikossa lapsen kesäloman ajan. Tai lähinnä kesäkuun ja osan heinäkuusta. Lapsi on toki jo 10v eli sellaista "hoitamista" ei ole, kuin pienempien kanssa. Olen äärettömän kiitollinen, koska tämä mahdollistaa oman vaativan työni tekemisen myös koulujen loma-aikana. Olen kuitenkin sanonut isomummulle, että sanoo HETI, kuin tuntuu liian raskaalta. Arvostan apua, mitä saan, mutta en pidä sitä itsestäänselvänä, en tietenkään. 

Myös sinun oma jaksaminen on tärkeää ! 

Vierailija
240/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän teitä molempia, sekä sinua että miniää. Voisitko tarjota apua, mutta asettaa sille selkeät rajat. Esim. "Voin auttaa 5 päivänä viikossa tunnin ajan kerrallaan". Miniä voisi sitten päättää, mihin aikaan päivästä hän haluaa tuon tunnin avun käyttää, ja mitä silloin tehdään. Toki niin, että jos sinulla on jokin tärkeä meno, niin sinun ei tarvitse joustaa, vaan voit ilmoitta, että nyt ei sovi. Näin miniä saisi arkipäivisin apua, ja sinä et rasittuisi liikaa. Miltä tällainen kuulostaisi?

En voisi, viitenä päivänä viikossa tunnin ajan. Höpsistä, mikä ihmeen hoitaja minä olen. Autan kun on pakollisia menoja tai sairastumisia, pari kolme kertaa vuodessa sitten joku parin tunnin juttu. Mieti itse, joka päivä olisi pakko jaksaa lähteä, vaikka kuinka väsyttäisi. 

Täysin kuolleena syntynyt ajatus, viitenä päivänä viikossa yksi tunti. En minä ainakaan jaksaisi millään ihan joka päivä lähteä yhtään mihinkään eläkeläisenä ja mummuna. Mitähän tuon ehdottajalla oikein päässä liikkuu? Ei mene perille, ettei 70 v. ja päälle riitä voimat muuhun kuin niihin omiin arkipäiväisiin tekemisiin. Kaupassa käyntikin vaatii jo puoli päivää, siksi käynkin vain kerran viikossa. Kaikki toiminta hidastuu tässä iässä aivan valtavasti ja jos on nivelrikkoa on kaikki vielä hitaampaa ja vaikeampaa. Ei lattialle voi mennä istumaan, ei sieltä ylös niin vaan pääse. Sitäpaitsi kiukkuista kiljuvaa miniää en menisi ollenkaan auttamaan. En edes vartin verran. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän