Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostetaanko YAMK-tutkintoa ollenkaan?

Vierailija
04.06.2024 |

Olen tradenomi ja olen muutamaan kertaan harkinnut yamk-tutkinnon suorittamista. Kaksi kertaa olen vuosien saatossa hakenut ja tullut valituksi, mutta kummallakaan kerralla en ole ottanut opiskelupaikkaa vastaan. Eli tiedostan kipuilevani asian kanssa. Tämä johtuu siitä, että nykyinen pomoni on väitellyt tohtori ja hän ei arvosta lainkaan yamk-tutkintoa. On suoraan sanonut, että on ihan ok, jos haluan sen suorittaa, mutta se ei tule vaikuttamaan palkkaani tai työtehtäviini. Tästä syystä en ole viitsinyt lähteä sitä suorittamaan ns. opiskelun ilosta. On kuitenkin about kahden vuoden projekti ja käsittääkseni vaatii kuitenkin ihan tekemistä, varsinkin opinnäytetyön osalta.

Millaisia kokemuksia muilla on? Vieläkö lähes 50-vuotiaana olisi mielekästä lähteä jatko-opintoihin? Nyt on lapset jo teinejä tai teini-iän ylittäneitä, joten omaa aikaa on enemmän. Työpaikkaani en ole ainakaan aktiivisesti vaihtamassa, koska pidän työstäni. Tämän vuoksi mietinkin, että olisiko opiskelussa mitään järkeä?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

YAMKista on otettu suoraan tohtorikoulutettavia Helsingin yliopiston lääketieteelliseen tiedekuntaan.

Vierailija
62/63 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaliskuussa on haku. eli nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

YAMKiin pyrkimiseen vaaditaan enemmän meriittejä kuin yliopistoon. Yliopistoon mennään vain pelkällä lukiopohjalla joten sinne pääsy ei vaadi paljoa. Vaatimaton lukiokoulutus.

Jos pyrkii YAMKiin, on jo oltava lukion käynyt ja lisäksi oman alansa ammattilainen, eli loppututkinto suoritettuna.  Sekään ei riitä.

Työkokemusta on oltava omasta ammatistaan vähintään 3, 5 vuotta.

Vasta sen jälkeen on kelvollinen edes hakemaan YAMKiin. Ja vielä sekin, että pääseekö sinne edes ollenkaan.

Ei laiskoille.

Se on pelkästään jo ammattilaisille tarkoitettu koulutus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi