Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostetaanko YAMK-tutkintoa ollenkaan?

Vierailija
04.06.2024 |

Olen tradenomi ja olen muutamaan kertaan harkinnut yamk-tutkinnon suorittamista. Kaksi kertaa olen vuosien saatossa hakenut ja tullut valituksi, mutta kummallakaan kerralla en ole ottanut opiskelupaikkaa vastaan. Eli tiedostan kipuilevani asian kanssa. Tämä johtuu siitä, että nykyinen pomoni on väitellyt tohtori ja hän ei arvosta lainkaan yamk-tutkintoa. On suoraan sanonut, että on ihan ok, jos haluan sen suorittaa, mutta se ei tule vaikuttamaan palkkaani tai työtehtäviini. Tästä syystä en ole viitsinyt lähteä sitä suorittamaan ns. opiskelun ilosta. On kuitenkin about kahden vuoden projekti ja käsittääkseni vaatii kuitenkin ihan tekemistä, varsinkin opinnäytetyön osalta.

Millaisia kokemuksia muilla on? Vieläkö lähes 50-vuotiaana olisi mielekästä lähteä jatko-opintoihin? Nyt on lapset jo teinejä tai teini-iän ylittäneitä, joten omaa aikaa on enemmän. Työpaikkaani en ole ainakaan aktiivisesti vaihtamassa, koska pidän työstäni. Tämän vuoksi mietinkin, että olisiko opiskelussa mitään järkeä?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain maisteriohjelmaan kerran, heti tradenomitutkinnon jälkeen. Jäi todella pienestä kiinni etten päässyt sisälle. Aloituspaikkoja oli muistaakseni 12 ja hakijoita iso nippu. AMK:n suoritin keskiarvolla 4,7 ja opparin arvosanalla 4. Motivaatiokirjeestä sain täydet pisteet, mutta silti ei riittänyt.

Nyt kun aikuiskoulutustuki on lakkautettu, jäänee maisteriopinnot vain haaveeksi. Ei ole varaa kolmen lapsen äitinä ja asuntovelallisena heittäytyä pariksi vuodeksi pois työelämästä. Joten yamk vaihtoehtoja olen päätynyt tässä itsekin selailemaan.

Vierailija
42/49 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti suorita. Vaikka suorittaisit 3 tohtoria olisi pomosi vastaus sama. Sitten haet uuta duunia +50% liksalla ja naurat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan vielä sen verran uusi (vaikka ei siis edes ole uusi, mutta verrattuna maisteritutkintoihin) ja vähemmän opiskeltu, että sitä ei aina ehkä työmarkkinoilla niin hyvin tunneta. Mutta siitä huolimatta kyllä minä saattaisin YAMK-tutkinnon hankkia oman AMK-tutkintoni päälle (pari kertaa hakenut, mutta ekalla kerralla en päässyt ja tokalla kerralla kiireiden takia jäi valintakoekurssi kesken ja suorittamatta). Jos ei muuten, niin vaikka oman itseni takia. Saa siitä kuitenkin edes jotain osaamista itselleen.

Ei, vaan nimenomaan tuo tutkinto tunnetaan työmarkkinoilla. Ja siksi palkataan yleensä ennemmin yliopiston suorittanut. 

Vierailija
44/49 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostuksen takia ei kannata opiskella, ainoastaan jos sillä saavuttaa jotain itselle. Oli se sitten itselleen henkistä pääomaa tai mammonaa. Titteleiden arvostus on mennyttä maailmaa.

Vierailija
45/49 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvosta.

Vierailija
46/49 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki missä on AMK ei herätä arvostusta. Älkää hakeko sinne ikinä. Hehän haluaisivat olla maistereita, koska tittelillä on niin huono maine. Ja aiheesta. Korkeakoulu mun arsu.

Vierailija
47/49 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on YAMK-tutkinto kuuden vuoden takaa. En tiennyt sitä suorittaessani, mitä tuleman pitää, mutta vaihdettuani pari kertaa työpaikkaa sen jälkeen, palkkani on nyt liki kolminkertainen verrattuna siihen aikaan, kun olin vielä pelkkä AMK tradenomi. En väitä että tämä on suoraan opiskelujen ansiota, olen vaihtanut tietysti alaa ja tehtävääkin. Sen sijaan väitän, että pelkkänä AMK-tradenomina en olisi näitä mooveja voinut tehdä, sillä en olisi tullut valituksi tehtäviin. Olin opiskellessani 45-v ja nyt siis kuulun Suomen parhaiten ansaitsevaan kymmenyksern ja ikää yli 50. Oli kannattava juttu!

Vierailija
48/49 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki missä on AMK ei herätä arvostusta. Älkää hakeko sinne ikinä. Hehän haluaisivat olla maistereita, koska tittelillä on niin huono maine. Ja aiheesta. Korkeakoulu mun arsu.

Laki määrittää mikä on Suomessa korkeakoulututkinto, ei sinun perseesi.

Vierailija
49/49 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YAMK tutkinnolla voit hakea virkoja joihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto pätevyysvaatimuksena. Eli siinä mielessä kannattaa. Itse en lähtisi vaan hakisin yliopistoon maisteriohjelmaan. Tutkinto on tunnetumpi ja vakiintuneempi kuin YAMK eli helpompi ponnistaa parempiin tehtäviin.

Jos haluaa julkiselle sektorille töihin, niin ehdottomasti yliopistoon. Yamkkia ei yleensä pidetä soveltuvana tutkintona, koska se ei anna sisällöllisesti yliopistotutkintojen valmiuksia, mitä usein virkatehtävissä vaaditaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän