Arvostetaanko YAMK-tutkintoa ollenkaan?
Olen tradenomi ja olen muutamaan kertaan harkinnut yamk-tutkinnon suorittamista. Kaksi kertaa olen vuosien saatossa hakenut ja tullut valituksi, mutta kummallakaan kerralla en ole ottanut opiskelupaikkaa vastaan. Eli tiedostan kipuilevani asian kanssa. Tämä johtuu siitä, että nykyinen pomoni on väitellyt tohtori ja hän ei arvosta lainkaan yamk-tutkintoa. On suoraan sanonut, että on ihan ok, jos haluan sen suorittaa, mutta se ei tule vaikuttamaan palkkaani tai työtehtäviini. Tästä syystä en ole viitsinyt lähteä sitä suorittamaan ns. opiskelun ilosta. On kuitenkin about kahden vuoden projekti ja käsittääkseni vaatii kuitenkin ihan tekemistä, varsinkin opinnäytetyön osalta.
Millaisia kokemuksia muilla on? Vieläkö lähes 50-vuotiaana olisi mielekästä lähteä jatko-opintoihin? Nyt on lapset jo teinejä tai teini-iän ylittäneitä, joten omaa aikaa on enemmän. Työpaikkaani en ole ainakaan aktiivisesti vaihtamassa, koska pidän työstäni. Tämän vuoksi mietinkin, että olisiko opiskelussa mitään järkeä?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae maisteriin? On arvokkaampi kuin YAMK ja pomolle syy nostaa palkkaa. Taso ja sisältö luultavasti myös parempi. Olen opiskellut AMKssa ja yliopistossa ja näitä ei voi laittaa rinnakkain missään mielessä.
Pystyykö amk-tutkinnosta jatkamaan suoraan maisteriksi? Onko kyseessä siis ekonomi? Onnistuuko tämä työn ohessa? Täysipäiväiseksi opiskelijaksi en pysty taloudellisista syistä ryhtymään.
Ap
Ei tietenkään. AMK:sta voi saada ehkä perusopinnot hyväksiluettua eli n. 25op 300:sta.
Miksi sinä vatupassi vaisteilet, jos et tiedä mitään. Maisteriohjelmien hakukrieerit vaihtelevat, mutta tässä yksi esimerkki sekunnin googlauksella: https://opintopolku.fi/konfo/fi/hakukohde/1.2.246.562.20.00000000000000…
Päälle ihan pari opintopistettä täydentäviä opintoja.
Ajaltekaas, tämäkin tyyppi on saattanut valmistua yliopistosta, mutta tiedonhakutaidot eivät riitää googlaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae maisteriin? On arvokkaampi kuin YAMK ja pomolle syy nostaa palkkaa. Taso ja sisältö luultavasti myös parempi. Olen opiskellut AMKssa ja yliopistossa ja näitä ei voi laittaa rinnakkain missään mielessä.
Pystyykö amk-tutkinnosta jatkamaan suoraan maisteriksi? Onko kyseessä siis ekonomi? Onnistuuko tämä työn ohessa? Täysipäiväiseksi opiskelijaksi en pysty taloudellisista syistä ryhtymään.
Ap
Ei tietenkään. AMK:sta voi saada ehkä perusopinnot hyväksiluettua eli n. 25op 300:sta.
Trollaatko vai kirjoitatko oikeasti asiasta, josta et tiedä mitään? AMK-tutkinnosta pystyy jatkamaan suoraan maisteriksi. Maisteriohjelmiin on kuitenkin aika kova karsinta eli opintomenestyksen pitää olla amk-tutkinnossa kiitettävää tasoa, jotta olisi jotain mahdollisuuksia päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YAMK:n kohdalla ongelma on siinä, että odotukset on monesti liian korkealla. YAMK ei ole akateeminen tutkinto vaan ammattikorkeakoulun jatkotutkinto eikä ne ole saman arvoisia. Mutta kyllä siitä varmasti hyötyä on, joten mene ihmeessä
Tässä taas joku hokee mantraa, joka ei merkitse mitään. Kuka nyt kuvittelee, että YAMK in akateeminen ja miksi sen pitäisi olla?
Saman arvoisuus taas riippuu ihan siitä miten arvoa mittaa. YAMK riittää silloin kun soveltuvuuteen vaaditaan ylempää tutkintoa ja joillain aloilla mahdollistaa tohroriopintoihin hakeutumisen vaikka siltaopintoja voidaan vaatia.
Koska YAMK on amistasoa.
Oliko tämä nyt sitten esimerkki mistä argumentaatiosta? Vai aloit länkytyksen kun tajusit, ettet tajua mitään.
"Trollaatko vai kirjoitatko oikeasti asiasta, josta et tiedä mitään? AMK-tutkinnosta pystyy jatkamaan suoraan maisteriksi. Maisteriohjelmiin on kuitenkin aika kova karsinta eli opintomenestyksen pitää olla amk-tutkinnossa kiitettävää tasoa, jotta olisi jotain mahdollisuuksia päästä."
Eiköhän tämä oikeasti ole se osaamisen taso, millä palstan AMK- jankkajat pyörii. Huolestuttavinta tässä on se, ettei nämä tyypit hallitse alkeellisintakaan tiedonhakua ja he kuvittelvat voivansa k*settaa ihmisiä, joilla on nettiyhteys auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi sinä vatupassi vaisteilet, jos et tiedä mitään. Maisteriohjelmien hakukrieerit vaihtelevat, mutta tässä yksi esimerkki sekunnin googlauksella: https://opintopolku.fi/konfo/fi/hakukohde/1.2.246.562.20.000
Olen tehnyt kaksikin maisterin tutkintoa ja osaan lukea, että hakukelpoisuus on, jos on tehnyt aineopinnot päälle. Eli hyväksiluetaan vain perusopinnot.
Olen hoiva-avustaja YAMK ja verisuonikirurgitkin kumartavat ja teitittelevät.
"Olen tehnyt kaksikin maisterin tutkintoa ja osaan lukea, että hakukelpoisuus on, jos on tehnyt aineopinnot päälle. Eli hyväksiluetaan vain perusopinnot"
Linkki oli näkjöjään hajonnut, mutta kokeillaanpa uudelleen:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/hakukohde/1.2.246.562.20.00000000000000…
Eli aivan yksiselitteisesti todetaan, että tradenomi voi hakea maisteriohjelmaan, jos tradenomin tutkintoon sisältyy 35 op saman pääaineen opintoja ja lisäksi vaaditaan aivan muutama täydentävä opintopiste. Siinä ei sanota, että on tehnyt aineopinnot päälle vaan ne sisältyy.
Mutta se teissä AMK jankkajissa on juuri hukassa. Te luettelette opintojanne, muttette osaa lukea tai hakea tietoa. Tämän takia lähinnä hirvittää, mikä taso suomalaisissa yliopistoissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tutkinnon nimi on kauppatieteiden maisteri (ekonomi on vanha nimike ja nykyisin vain arvonimi). Pystyy jatkamaan suoraan. Työnohessa opiskelu kannattaa tarkistaa, ne kun vaihtelee yliopisto- ja joskus pääainekohtaisesti. Todennäköisesti onnistuu.
Ihmetyttää vain, miten heikot tiedot sinulla on ja kyky hakea tietoa itsenäisesti.
Mikä tarve on lytätä toista, kun oli ihan asiallinen kysymys? Ihmetyttää tuollainen ylimielisyys.
"Mikä tarve on lytätä toista, kun oli ihan asiallinen kysymys? Ihmetyttää tuollainen ylimielisyys."
Vastaukseni oli ihan asiallinen. Voit ihmetellä ylimielisyyttä. Itse ihmettelen sitä, että ihmiset kysyvät asioita, jotka voi googlata todella nopeasti. Tämä palsta vilisee trolleja ja varsinkin tämä AMK asia menee jolloin humppamaistereilla niin tunteisiin, että tännekin on jo rynninyt lauma väärätietoa levittäviä tyyppejä.
No en nyt sano että noin on, mutta itse jätin YAMKin väliin ja menin tradenomin papereilla yliopistoon suorittamaan ihan oikeaa maisterin tutkintoa. Koska kyllä se nyt peittoaa jonkun YAMKin. Jokainen tietysti tekee niinkuin haluaa, kyllä niitä YAMK-tutkintoja joka vuosi monet suorittaa. Ja kaikki halukkaat ei ikävä kyllä pääse yliopistoon ikinä sisään, niin YAMK on ihan hyvä vaihtoehto silloin.
Mitä tulee kauppatieteiden maisterin tutkinnon suorittamiseen työn ohessa, niin ei ole ihan helppoa. Itse tiedustelin asiaa muutama vuosi sitten Turun yliopistosta ja opintotoimistosta sanottiin, että on sen verran laaja kokonaisuus, että suositellaan ottamaan opintovapaata. Toki tästä on noin 5 vuotta aikaa, joten tilanne on voinut muuttua. Lisäksi voi olla aika vaikea päästä niihin, kun aloituspaikkoja tradenomeille on yliopistoilla vähän.
YAMK-tutkinto sen sijaan on tehty nimen omaan työn ohessa suoritettavaksi, mutta niissäkin on usein ne muutama lähi/etäpäivä kuukaudessa, joihin pitää osallistua. LUT:ssä ne olivat jossain vaiheessa tyyliin joka toinen pe ja la, eli voi mennä viikonloputkin opiskellessa.
Eli aika sitovaa se yamk-tutkinnon suorittaminenkin on, maisteritutkinnosta puhumattakaan.
Suoritin itse YAMK:n tekniikan puolelta ja sitä tutkintoa arvostetaan kyllä vaikkakin ei ole niin tunnettu kuin maisterin tutkinto. Tosin mulla on nyt alaisina maistereita ja välillä kun näitä kuuntelen, niin arvostukseni heidän koulutustaan kohtaa laskee. Kaitpa se osaaminen on enemmän kiinni yksilöstä kuin tutkinnosta.
Vaikka tekisit nykyisessä työpaikassa tuplatohtorin ei ei vaikuta palkkaasi tai työtehtävääsi. Joudut hakemaan uusia tehtäviä sisäisesti tai toisesta firmasta.
Kannattaa toi opiskella.
YAMK tutkinnolla voit hakea virkoja joihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto pätevyysvaatimuksena. Eli siinä mielessä kannattaa. Itse en lähtisi vaan hakisin yliopistoon maisteriohjelmaan. Tutkinto on tunnetumpi ja vakiintuneempi kuin YAMK eli helpompi ponnistaa parempiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Missään mielessä? YAMKit ovat työelämälähtöisempiä kuin maisterit eli erittäin monesti arvokkaampia. Asennekysymyshän tämä on. Kannattaa tuulettaa ajatuksia sieltä akateemisista kammioistakin.
Ei oppi ojaan kaada. Varmasti YAMK antaa valmiuksia työelämään pääsemiseksi. Kaikkien panosta tarvitaan, vaikkei akateemiseksi itseään lukisikaan.
Aina arvostetaan koulutus kannattaa. Suomi on aina arvostettu myös.
En ymmärrä mitä hyötyä tuossa on. Esim. sosionomit työskentelevät sosiaaliohjaajina olivat he tehneet alemman tai ylemmän amk:n. Ihan yhtä kanssa. Palkka ja tehtävät eivät muutu miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole vain muodollisuus julkisen puolen hommiin, joissa vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.
Kyllä, juuri tämä. Tuon pääsee läpi kun osaa lukea ja kirjoittaa. Mutta ei siitä siis toki haittaakaan varmaan ole.
Koska YAMK on amistasoa.