Miksi lähihoitajan tai sairaanhoitajan pitäisi osata suomea?
Englannilla pärjää oikein hyvin. Ulkomaalaisten palkkaaminen vaikeutuu jos vaaditaan suomen kielen taitoa.
Kommentit (92)
Koska ollaan Suomessa missä puhutaan suomea. Osaan englantia täydellisesti mutta kieltäydyn ymmärtämästä sitä jos sairaalassa tulee sitä joku henkilökunnasta sössöttämään. Maksan veroja ja periaatteessa haluan palvelun suomenkielellä.
Koska Suomessa pääasiallisesti puhutaan suomea ja varsinkin vanhempi väestö ei puhu ja ymmärrä englantia. Samalla huono Suomen kielen taito vaarantaa asiakas turvallisuuden. Ja sitten vielä olisi mielenkiintoista lukea oma kantaa 😅
Ei pärjää, kun eivät osaa sitä englantiakasn kunnolla eikä potilaat osaa.
Sanon hoitotyötä tehneenä, että vain yhdestä ulkomaalaistaustaisesta on hyvä kokemus. Hän oli Suomessa asunut yli 20 vuotta hyvä suomenkieli ja ennen kaikkea hyvä työmoraali. Ainoa huono puoli oli se, että hän pysytteli meistä muista työntekijöistä etäällä. Ei tullut esim tauoille yhtaikaa.
Paska haisee kaikilla kielillä samalta, joten ei väliä.
Mummot ja papat eivät tule ymmärretyiksi ja hoito on siinä vaiheessa hengenvaarallista jos ei suomea osata.
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa pääasiallisesti puhutaan suomea ja varsinkin vanhempi väestö ei puhu ja ymmärrä englantia. Samalla huono Suomen kielen taito vaarantaa asiakas turvallisuuden. Ja sitten vielä olisi mielenkiintoista lukea oma kantaa 😅
Laitoin viestin maisaan ja sain vastauksen niin huonolla suomen kielellä etten ymmärtänyt mitä siinä sanottiin. Oli pakko soittaa ja kysyä mitä hoitaja tarkoitti. Tuskin Virolatvia vai mikä lie hoitaja olisi pystynyt englanniksi kommunikoimaan myöskään.
Kyllä minulla oli vaikeuksia selittää suomea osaamattomalle keuhkojen kipu ja hengitysvaikeudet. Lopulta sain kuitenkin antibioottikuurin, kun lääkäri poistui huoneesta hetkeksi, ilmeisesti kävi juttelemassa kollegan kanssa tai katsomassa googlesta hoitoohjeet.
Lähihoitajat toimivat mm. varhaiskasvattajina. Haluaisitko, että lapsesi varhaiskasvattamisesta vastaisi henkilö joka ei osaa suomea?
Varo sitten kun tunnustelet mun vatsaa, on nääs tyrä.
Kaikkihan tuon osaavat englanniksi sanoa! (minä en)
Olipa ap:lla tyhmä kysymys. Kerronpa sulle, miks pitäis osata suomea.
Aiheuttaa vaaratilanteita asiakkaalle. Vuorovaikustaidot. Joudut kielitaidottoman parina ottamaan töistä kaiken vastuun.
Niin, olisko urdu parempi vaitoehto?
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla.
Tai maasta pois.
Ihme kun ette ole jo vaatimassa arabinkieltä kansalliskieleksi. Vihervassarien aivopesumatrix on häkellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Varo sitten kun tunnustelet mun vatsaa, on nääs tyrä.
Kaikkihan tuon osaavat englanniksi sanoa! (minä en)
Hernia.
Ehdottomasti hoitohenkilöstön pitää osata suomea. Monilla vanhuksilla ja varsinkin vammaisilla asiakkailla on vaikeuksia tuottaa selvää puhetta suomeksikin. Aika orpo olo heillä on, kun suomenkieltä osaamattomat hoitajat ja lääkärit eivät osaa tulkita mitä he yrittävät sanoa.
Kun oli lapsi kasarin lopussa, muistan kun kuvittelin tulevaisuutta, että ehkä olisi sellainen kone jonka avulla kuka tahansa voisi kommunikoida kenen tahansa kanssa! Sellainen että puhut tai kirjoitat koneeseen ja se kääntää sen toisen ihmisen kielelle, eikä kielimuureja käytännössä enää olisi! Lapsen mielikuvituksella kuvittelin tällaisen olevan ihan akripäivää joskus modernissa tulevaisuudessa.
Siksi koska hoitotyö on 99.9% muuta kuin sitä mehulasin täyttämistä. Kirjaamiset on myös pystyttävä tekemään.
Kuinka moni Suomalainen osaa lääketieteen sanastoa englanniksi?? Hoitovirheiden määrä kasvaa.
Potilaat yleensä haluavat terveydenhoitoa omalla äidinkielellään. Se luo turvallisuuden tunnetta ja luottamusta. Eivätkä kaikki osaa englantia.
Mieti itsesi sairaalahoitoon paikassa, jossa kukaan ei puhu kieltä jota ymmärtäisit.