Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: ope-äipällä on lomalla rankkaa?

Vierailija
03.06.2024 |

Voi hyvää päivää taas tätä nykyajan vanhemmuutta

https://yle.fi/a/74-20089692

Kommentit (321)

Vierailija
141/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikos tämä äiti siis yh vai saavatko lapset viettää aikaa myös toisen vanhemman kanssa? Muutenhan kukin järjestää elämänsä jaksamisensa ja tarpeen mukaan, lasten hyvinvointi edellä, sillä hehän tässä niitä suojattomimpia aina ovat.

Ei ole jutun perusteella.

Vierailija
142/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiko kukaan tuota juttua. Jos lapsi kesäkuussa 5h päivässä hoidossa ja heinäkuun lomalla, niin mikä ongelma?

Ongelma on se, että me veronmaksajat saamme lisätaakkaa näiden kädettömien vässyköiden hoidattaessa jälkikasvunsa verorahoilla. Jos haluaa _ylimääräistä_ lomaa lapsestaan, maksakoon omasta pussistaan jollekin siitä hoidosta.

Eihän he saa mitään ylimääräistå lomaa kun se lapsi on lomalla juurikin saman määrän tai itse asiassa vähän enemmänkin kuin muut lapset.

Sen yymärtäisin että kitistään että se ylimääräinen varahoito pitää jörjestää kun lapsi ei lomaile ollenkaan mutta nythän ei niin ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miki tuo äiti on hankkinut lapsia? Eikö erityisopettajana tajua, että lapsilla on erilaisia kehitysvaiheita ja uhmaikä on yksi sellainen? Eikö yhtään ajatellut nenäänsä pidemmälle heiluessaan miehensä kanssa peiton alla?

Vierailija
144/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiko kukaan tuota juttua. Jos lapsi kesäkuussa 5h päivässä hoidossa ja heinäkuun lomalla, niin mikä ongelma?

Ongelma on se, että me veronmaksajat saamme lisätaakkaa näiden kädettömien vässyköiden hoidattaessa jälkikasvunsa verorahoilla. Jos haluaa _ylimääräistä_ lomaa lapsestaan, maksakoon omasta pussistaan jollekin siitä hoidosta.

Eihän he saa mitään ylimääräistå lomaa kun se lapsi on lomalla juurikin saman määrän tai itse asiassa vähän enemmänkin kuin muut lapset.

Sen yymärtäisin että kitistään että se ylimääräinen varahoito pitää jörjestää kun lapsi ei lomaile ollenkaan mutta nythän ei niin ole.

Tämä ei ole totta. Moni lapsi on pidempään lomalla päiväkodista kuin mitä vanhemmilla on lomaa.

Vanhemmat järjestävät asian niin vuorottelemalla lomien kanssa, jotta lapsi saa mahdollisimman pitkän loman. Tässä tapauksessa lapsi on suurimman osan kesästä hoidosta vaikka äiti kotona. 

Vierailija
145/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta. Moni lapsi on pidempään lomalla päiväkodista kuin mitä vanhemmilla on lomaa.Vanhemmat järjestävät asian niin vuorottelemalla lomien kanssa, jotta lapsi saa mahdollisimman pitkän loman. Tässä tapauksessa lapsi on suurimman osan kesästä hoidosta vaikka äiti kotona. 

Tästä olisi kiva olla jotain tilastotietoa, että miten asioita keskimäärin toteutetaan. Monet kun eivät saa lomia juuri siihen mihin toivoisivat.

Vierailija
146/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen päivähoito oli kallista. Ei ollut tavallisella duunarilla varaa hoidattaa lastaan päivähoidossa kuin pakolliset hetket, kun oli itse töissä.

Silloin ei mietitty kyllä yhtään omaa jaksamista, vaan itse hoidettiin lapset oli sitten uhmaa tai mitä vaan ja vaikka ei itse olis millään jaksanut. 

Ei unelmoitu croisanteista ja jääkahvista aamulla terassilla linnun laulun säestyksellä. Silloin väännettiin puurot ja suodatinkahvit ja ne ehkä sai syödä/juoda lämpimänä.

Tappelevat lapset saatiin kuriin kasvattamalla, kiellettiin lyömästä ja rumia ei saanut puhua.

Mikä siinä nykyään oikein on kun mitään ei jakseta, lapsia ei saada kuriin ja kaikki unelmat pitää saada nyt heti toteutettua ja lasten pitää sopia niihin ruusuisiin unelmiin ja jos eivät siihen taivu niin kipataan päiväkotiin "kuntoutumaan"?

Juuri näin! Aivan käsittämättömät vaatimukset on vanhemmilla nykyään, kun halutaan lomaa omasta lapsesta. Ennen oli itsestään selvää, että lapset hoidetaan ja kasvatetaan, ja niistä pidetään huolta. Ei olisi tullut mieleenkään, että oma äiti olisi 70-luvulla kipannut meidät päiväkotiin saadakseen omaa aikaa latten, croissantin ja Wolt-sapuskojen kanssa.

Vierailija
147/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So, miksi pitäisi haitata ketään? Ehkä ei sen 10+ arvoinen arvosana äitille, jo ei pidä kotona joka ikinen päivä kun voi, mutta muuten ei pitäisi kenenkään persettä kurtittaa. Ainoastaan silloin paheksuttavaa, jos lapsella ei min. 4 vko lomaa, jos siis vanhemmalla itselläänkin on. 

Me maksetaan se teidän laiskapersemammojen lasten virikehoite. Että kyllä se meitä siinä mielessä koskettaa.

Minä maksan mielelläni siitä, että jutun äiti jaksaa taas ensi lukuvuonna tehdä raskaan työnsä. On täällä monenlaista muutakin virikehoitoon viejää, joten en osoittelisi sormella. 

No, mene tarjoamaan äidille sitten apua, tai ota yhteyttä, että maksat mielellään hänelle lastenhoidon kesäksi yksityiseltä!

Vierailija
148/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen päivähoito oli kallista. Ei ollut tavallisella duunarilla varaa hoidattaa lastaan päivähoidossa kuin pakolliset hetket, kun oli itse töissä.

Silloin ei mietitty kyllä yhtään omaa jaksamista, vaan itse hoidettiin lapset oli sitten uhmaa tai mitä vaan ja vaikka ei itse olis millään jaksanut. 

Ei unelmoitu croisanteista ja jääkahvista aamulla terassilla linnun laulun säestyksellä. Silloin väännettiin puurot ja suodatinkahvit ja ne ehkä sai syödä/juoda lämpimänä.

Tappelevat lapset saatiin kuriin kasvattamalla, kiellettiin lyömästä ja rumia ei saanut puhua.

Mikä siinä nykyään oikein on kun mitään ei jakseta, lapsia ei saada kuriin ja kaikki unelmat pitää saada nyt heti toteutettua ja lasten pitää sopia niihin ruusuisiin unelmiin ja jos eivät siihen taivu niin kipataan päiväkotiin "kuntoutumaan"?

Juuri näin! Aivan käsittämättömät vaatimukset on vanhemmilla nykyään, kun halutaan lomaa omasta lapsesta. Ennen oli itsestään selvää, että lapset hoidetaan ja kasvatetaan, ja niistä pidetään huolta. Ei olisi tullut mieleenkään, että oma äiti olisi 70-luvulla kipannut meidät päiväkotiin saadakseen omaa aikaa latten, croissantin ja Wolt-sapuskojen kanssa.

Siis tuolloinhan lapset komennettiin aina ulos leikkimään ja sisään sai tulla vain ruoka-aikoina? Mitä lie vanhemmat sillä ajalla tehneet.

Vierailija
149/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näi

70-luvulla lapset kipattiin ulos avain kaulassa koko päiväksi. Jo reilusti alle kouluikäisenä.

Vanhemmuus oli äärettömän helpooa ja kaffitella sai joka äiti ihan rauhassa.

Vierailija
150/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta. Moni lapsi on pidempään lo

Jos perheessä on kaksi aikuista, normaali vuosiloma on kummallakin neljä viikkoa. Harvemmin molemmat on työssä, jossa työnantaja pakottaa kummankin olemaan vasten tahtoaan ne täsmälleen samat viikot lomalla. 

Eikä tässä ole edes pohjimmiltaan kyse pakosta siitä vaan lähtökohdasta, pyritäänkö lapsille saamaan mahdollisimman pitkään loma. Tässä tapauksessa toimitaan päinvastoin.

Vierailija
151/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä nykyään oikein on kun mitään ei jakseta, lapsia ei saada kuriin ja kaikki unelmat pitää saada nyt heti toteutettua ja lasten pitää sopia niihin ruusuisiin unelmiin ja jos eivät siihen taivu niin kipataan päiväkotiin "kuntoutumaan"?<

Puhutko itsestäsi kun ei tuollaista meillä ollut?

Vierailija
152/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän sen vanhemmuuden pitäisi olla helppoa, kun on mikrot, woltit, netit ynnä muut. Silti ei jakseta.

Vierailija
153/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä nykyään oikein on kun mitään ei jakseta, lapsia ei saada kuriin ja kaikki unelmat pitää saada nyt heti toteutettua ja lasten pitää sopia niihin ruusuisiin unelmiin ja jos eivät siihen taivu niin kipataan päiväkotiin "kuntoutumaan"?<

Ikävää jos perheessäsi oli noin. Älä yleistä meihin muihin. 

Vierailija
154/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän sen vanhemmuuden pitäisi olla helppoa, kun on mikrot, woltit, netit ynnä muut. Silti ei jakseta.

Sotket vanhemmuuden kotitöiden tekemiseen. Kaksi eri asiaa. Huomaa vaan ettet edes tiedä että se 70-lukuinen olematon canhemmuus ei nykyään riitä.

Vierailija
155/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä nykyään oikein on kun mitään ei jakseta, lapsia ei saada kuriin ja kaikki unelmat pitää saada nyt heti toteutettua ja lasten pitää sopia niihin ruusuisiin unelmiin ja jos eivät siihe

Puhutko itsestäsi kun ei tuollaista meillä ollut?

Yleensä on hyvä puhua yleisemmällä tasolla, kuin omasta kokemuksesta. Avainkaulalapsi on ihan yleinen termi, joka kuvasi tuon ajan kasvatustapaa. 

Vierailija
156/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyin tyypillisesti perhe on lomalla kuukauden päiväkoti-ikäisen kanssa.

Vierailija
157/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä nykyään oikein on kun mitään ei jakseta, lapsia ei saada kuriin ja kaikki unelmat pitää saada nyt heti toteutettua ja lasten pitää

Avainkaulalapsilla viitattiin koululaisiin, jotka oli yksin kotona koulupäivän jälkeen, kun iltapäivähoitoa ei ollut. Ilmiö liittyi siihen, että äidit menit töihin, mutta yhteiskunnalla ei palvelut olleet kunnossa lapsille.

Se ei siis todellakaan tarkoita kolmevuotiaita päiväkodissa!

Sekoitatko asioita tahallasi?

Vierailija
158/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotket vanhemmuuden kotitöiden tekemiseen. Kaksi eri asiaa. Huomaa vaan ettet edes tiedä että se 70-lukuinen olematon canhemmuus ei nykyään riitä.

Jos sinulla oli silloin olematon vanhemmuus, ei se ollut sitä kaikilla. Ainakin parempaa se oli, kuin tämän jutun mamman vanhemmuus. Eihän hän selviä edes kaksivuotiasn (!) lapsensa kanssa.

Vierailija
159/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä oli olematon vanhemmuus 70-luvulla? En tiedä ainuttakaan perhettä, joka olisi toiminut kuten aloituksessa mainittu äiti. Joku keksii päästään nuo olemattomat vanhemmuudet.

Vierailija
160/321 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avainkaulalapsilla viitattiin koululaisiin, jotka oli yksin kotona koulupäivän jälkeen, kun iltapäivähoitoa ei ollut. Ilmiö liittyi siihen, että äidit menit töihin, mutta yhteiskunnalla ei palvelut olleet kunnossa lapsille.

Se ei siis todellakaan tarkoita kolmevuotiaita päiväkodissa!

Sekoitatko asioita tahallasi?

Ennen jo reilusti alle kouluikäiset oli ulkona itsekseen tai vanhempien sisarusten hoteissa. Eli silloin se 8-vuotias tyttö nakitettiin käytännössä hoitamaan sitä viisi vuotta nuorempaa jo heti kun nuorempi syntyi.

Vanhemmat eivät lastensa kanssa olleet yhtään. Jotain ruokaa oli tarjolla kahdesti päivässä. Muun ajan lapset pyöri yksin/keskenään.

Nykyään sillä sun mainostamalla entisaikain tyylillä lastensuojelu vie lapset saman tien.