Mitä mieltä olette peruskoulujen päättäjäisissä jaettavista stipendeistä
Olin kevät juhlassa ja jotenkin tuli vaivaantunut olo näistä. Ihan niin kuin nuo oppilaat olisivat parempia kuin ne oppilaat, jotka eivät saaneet stipendiä. Onko tämä vähän epäreilu käytäntö?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Epäreiluja ovat enemmän nykyään palkitaan näitä tsemppareita jotka ovat hölmöilleet vähemmän kuin ennen. Lapseni on luokan paras/ parhaiden arvosanoiltaan joukossa. Stipendit meni 2 jotka hölmöilee koko ajan ja liikuntastipendi meni lapselle joka tykkäs hiihdosta niin kuin opekin
Tämä kyllä vesittää stipendien idean aika tehokkaasti. Vanhemmat ovat nykyään vain iloisia ettei oma lapsi saa mitään tsemppari stipendiä.
Olisi kiva tietää milloin ne suorittajatytöt tajuavat että stipendin voi saada kun ensin hölmöilee ja sitten käyttäytyy normaalisti.
Ei ennen ainakaan tarvinnut olla muuta kuin opettajan lapsi, että sai stipendit ja pääesiintymiset koulun juhlissa.
Mun lapsi sai 2 stipendiä. Toinen oli heikompien auttamisesta ja toinen oli käsityötaidoista
(jälkimmäistä ihmettelen suuresti. Hänen työnsä olivat huolimattomia. Sen sijaan luokalla oli yksi todella taitava. Miksi stipendi meni lapselleni.)
Ensimmäinen stipendi tuli siitä, että lapseni kävi hakemassa joitain luokkakavereitaan kouluun niiden kotoa, jos lintsasivat. (En kyl oikein tykännyt siitä, että opet lähettivät kesken päivää hakemaan tyyppejä.) Samoin tuki yhtä paniikkihäiriöistä.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni sai stipendin hyvästä käytöksestä, esimerkkinä olemisesta ja posiitivisesta suhtautumisesta koulunkäyntiin (vaikka kokeista joskus tuleekin vitonen!). Miksi ihmeessa tuosta ei olisi saanut lasta palkita?
Miksei sitä palkita, joka käyttäytyy hyvin, on esimerkkinä ja positiivinen persoona, mutta joka saa tasaisesti kaseja eikä ytään vitosta, kuten sinun kullannuppusi?
Sain elämäni parhaan todistuksen tasan 50 vuotta sitten. Sain myös stipendin ja siellä ne kaksi kymmenen markan seteliä ovat vieläkin kirjekuoressa. Olisi varmaan kannattanut sijoittaa rahat vaikka pörssiin, mutta ei olut siihen aikaan tapana.
Vierailija kirjoitti:
Osa oppilaista on parempia. Syinä ovat ahkeruus, älykkyys ja hyvä kotikasvatus. Hienoa, että jo peruskoulussa opetetaan, että ahkeruudella ja työllä saavuttaa palkintoja elämässään.
Myös heidän vanhempansa ovat parempia kuin niiden, jotka eivät koskaan saa stipendiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli paras keskiarvo, mutta stipendit meni kaikki aina erään paremman perheen tytölle. Hänkin kyllä sai hyviä numeroita.
Minunkin poika on tehnyt ahkerasti töitä. Esin koko matematiikan tehtävät, matematiikasta sai kympin ja useista muistakin aineista, mutta palkinto ahkeruudesta meni toiselle. Toinen hakikin sen ylpeästi kallis puku päällä. 😄
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi sai 2 stipendiä. Toinen oli heikompien auttamisesta ja toinen oli käsityötaidoista
(jälkimmäistä ihmettelen suuresti. Hänen työnsä olivat huolimattomia. Sen sijaan luokalla oli yksi todella taitava. Miksi stipendi meni lapselleni.)
Ensimmäinen stipendi tuli siitä, että lapseni kävi hakemassa joitain luokkakavereitaan kouluun niiden kotoa, jos lintsasivat. (En kyl oikein tykännyt siitä, että opet lähettivät kesken päivää hakemaan tyyppejä.) Samoin tuki yhtä paniikkihäiriöistä.
Ja sitten selviää, että onkin kiusaaja!
Kaikennäköiset hymytyttö/poika palkinnot voisi kyllä jättää jakamatta, koska näitä tarinoita kuulee jatkuvasti että se suosittu oppilas olikin kiusaaja, mutta opettajilla jotka palkinnon saajan päättää ei ollut hajuakaan totuudesta tai sitten ei vaan kiinnostanut kun oppilas on ystävällinen heille. Sanon tämän vaikka oma lapseni sai stipendin hyvästä ystävyydestä (hänen luokka-asteellaan ei kouluaineista stipendejä edes vielä jaeta) ja tiedän sen olevan totta, koska opettajat ovat erikseen kehuneet minulle hänen empaattisuutta lohduttaessaan itkevää luokkatoveria tai auttaessaan muita koulutehtävissä kun on itse osaamiseltaan jonkin verran edellä. Silti minusta on vähän outoa palkita siitä, koska itse ainakin oletusarvoisesti odotan lapseltani ystävällistä käytöstä ja käyttäytymisestä annetaan numero erikseen.
Sen sijaan kouluaineista saisi jakaa stipendejä kaikilla luokka-asteilla kaikille jotka erityismaininnan ansaitsee. Myös ne tsempparit jotka ovat nostaneet keskiarvoaan. Se on mukava motivaattori, kunhan kouluaineita ei arvoteta eri arvoisiksi, vaikkapa matematiikka vs. kuvaamataito. Itse sain peruskoulun päätteeksi juurikin kuvataiteen stipendin ja olin ylpeä siitä, koska se olisi voinut mennä oppilaalle jota muut oppilaat kehui piirustustaidostaan, mutta minä osoitin intohimoa taiteisiin, ja kävin luokassa oppituntien ja valinnaisen lisäksi jopa vapaa-ajallani esim. työstämässä päättäreiden koristeita, ja tämä innokkuus ja ahkeruus sitten palkittiin. Ainoa mistä jäi epämääräinen olo oli tosiaan se että esim. matematiikan stipendistä annettiin paljon rahaa ja sitä hehkutettiin erityisesti, kun taas kuvista ja vastaavia kouluaineita käsiteltiin ikäänkuin sivumainintana. Vaikka ihan samalla tavalla nekin vaatii lahjakkuutta ja kovaa työtä. Musiikki, liikunta jne..
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua palkita joku, joka on onnistunut erityisen hyvin? Pitäisikö perseilijät palkita perseilystä?
Mä en koskaan saanut stipendiä, vaikka olin luokkani paras, aktiivisin ja kiinnostunein ainakin kahdessa aineessa. Ei niitä kaikille ansaitseville voida jakaa, joten on se vähän epäreilua että arvalla valitaan kandidaateista.
Kyllä, se luokan parhaan todistuksen saanut on ollut parempi ihan arvosanoilla mitattuna, kuin ne muut samalla luokalla olevat. Voin kertoa, että saattaa olla saajalle erittäin vaivaannuttavaa.
Olin isossa koulussa, ja kaikki istui auditoriossa silloin jakotilaisuudessa (yläaste). Kun nimeni kuulutettiin, niin minä suorastaan lamaannuin penkkiini. Siksi aikaa, kun ne kuulutti nimen uudelleen. Se oli järkyttävää ja kammottavaa mennä sinne eteen hakemaan se, kun kaikki tuijotti. Olen introvertti.
Ne voitaisiin jakaa luokassa vain oman ryhmän paikallaollessa. Mun luokalla oli silloin 32 oppilasta, ja se olisi ollut ihan tarpeeksi.
Joku voisi joutua kiusatuksi tuollaisen julkipalkitsemisen takia. Kiusaamisen aiheeksi kun riittää mikä vaan. Myös hyvä koulumenestys.
Muille saajat voisi antaa tiedoksi vaikka ilmoitustauluilla kirjallisena, ja ne voisi sieltä asiasta kiinnostuneet itse bongata, ketkä ei samalla luokalla ole. Ja kyllä puskaradiokin sen jälkeen toimii. Onneksi kesätauko oli pitkä.
Valmistuin itse vuosi sitten. Kieltämättä sitä ihmettelin, että minä joka olin ollut hyvinkin ahkera opiskelija ja erittäin hyvät arvosanat, en kuitenkaan saanut stipendiä. Luokallani oli ollut monia hyviä opiskelijoita hyvin arvosanoineen, jotka saivat stipendejä. Ei siinä mitään, mutta monet saivat useamman stipendin. Tätä ihmettelin, että miksi niitä ei jaettu tasaisemmin? Luokkalaisellani oli muutamasta eri aineesta huonommat arvosanat mitä minulla ja hän sai useamman stipendin. Vähän se harmitti, kun olin varma että stipendi tulisi.
Paras stipendi tänä vuonna meni sille oppilaalle, joka tuplasi kuudennen luokan ja sai 100 e siitä, että "korotti eniten arvosanojaan". No siinäpä olisi korottamista, kun 8 kpl nelosia olikin noussut viitosiksi ja jopa kuutosiksi. Samaan ei pystyneet parhaatkaan oppilaat, koska kymppiä ei saa korotettua.
Tämä oli siis stipendin paikka oppilaalle, joka vuoden verran sai kiusata nuorempiaan.
Eikö ne stipendit jaetakin hyvistä suorituksista?
Stipendien tarkoitus on olla kannustimia.
Sellaisia ne palkinnot ovat... niitä kun jaetaan, palkitsemisen perusteluna on hyvä ja ansiokas työskentely tai selviytyminen.
Hän, joka sen stipendin saa, on tosiaan suoriutunut paremmin kuin joku toinen.
Onko sinun vaikea tunnustaa tällainen seikka, että joku vaan on tehnyt paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua palkita joku, joka on onnistunut erityisen hyvin? Pitäisikö perseilijät palkita perseilystä?
Kaupunki eli koulu ei jaa omista varoistaan ainostakaan stipendiä.
Stipndejä koulujen oppilaille lahjoittavat: Seudun pankit. Lionsit, Rotaryt, Kauppaliikkeet, esim K-ryhmä.
Erilaiset järjestöt ja säätiöt.
Keväällä opettajien kokouksessa päätetään, ketkä koulun oppilaista stipendejä saavat. Kokouksessa huomiodaan ja kuullaan jokaisya opettajaa, jolla on ollut opetussuhde oppilaaseen.
Ja MIKSI, miksi muka ei saisi palkita yritteliäitä ja menestyneitä ja itsensä ylittäneitä oppilaita?
Samahan se on työelömåssäkin, toiset saavat henkilökohtaisen lisän palkkaansa, toiset ei.
Kyllä nykyään kaikki pitäisi palkita. Kukaan ei ole toistaan parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stipendit on aina jaettu parhaille koululaisille ja parhaille perseennuolijoille. Nykyään tosin jaetaan myös apinoille jos ovat oppineet kirjoittamaan nimensä yläasteella.
Lisäksi tietyn perheen lapsia voidaan suosia.
Kuule kusipää, suurissa kouluissa opettajat eivät lasten ja nuorten perheistä mitään.
Ainoa joka jotain tietää myös oppilaan perheestä, on luokanvalvoja.
Ne stipendit jaetaan senkin mukaan, mitä vaatimuksia stipendin lahjoittaja, on stipendille asettanut.
Eikä se vaatimus kaikilla ole, että todistuksessa nököttää pitkä rivi kymppejä.
Mulla oli paras keskiarvo, mutta stipendit meni kaikki aina erään paremman perheen tytölle. Hänkin kyllä sai hyviä numeroita.