Maaseudun Tori fi -myyjät ahneita verrattuna kaupunkilaisiin
Eikö kauppa käy? En ihmettele yhtään. Mökkipaikkakunnallani pyydetään hirveitä summia silkasta roskasta. Kukaan ei maksa sataa euroa neljästä säänpieksemästä muovituolista ja pöytäraukasta. Eikä varmasti 80 euroa puisista repsottavista puutuoleista. Pääkaupunkiseudulla ihmiset, jotka haluavat eroon tuollaisista, antavat ne ilmaiseksi.
Oletko törmännyt järkyttäviin hintapyyntöhin ostajana?
Jos itse olet tällainen myyjä, että pyydät uuden tavaran hintaa vanhasta risasta, kiinnostaa kovasti ajatusmaailmasi.
Tosi mukavaa, että ihmiset haluavat kierrättää nykyään. Jos itse tarvitsen jotain, tsekkaan aina ensin löytyisikö vähän käytettyä hyväkuntoista uuden ostanisen sijaan. Kauppaan käypi tieni, jos kulahtanutta roinaa tarjotaan uuden hinnalla.
Kommentit (39)
Joskus huvittelen sillä, että katselen Torissa mitä kaikkia huonekaluja ihmiset antavat pois ihan ilmaiseksi. Ainakin pääkaupunkiseudulla luovutaan tosi hienoista huonekaluista, usein kuun vaihteen aikaan, jolloin on paljon muuttoja ja monella kiire päästä tavarasta eroon.
Jos olisin nuori ja sisustamassa ensimmäistä omaa kotia, saisin ilmaiseksi lähes kaiken! Toki kuljetus tarvitaan ja pakun vuokraaminen ei ole ihan halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä panin myynti-ilmoituksen toriin. Myin kokopuista vanhaa kaappia. Hintaa tuotteelle panin 80 euroa. Samalla maaseutupitäjässä toinenkin henkilö myi samaan aikaan täsmälleen samalaista kaappia hintaan 320 euroa.
Paikkakunnalta viestitteli ostajaehdokas, että mikä on tiukka hinta? Minä siihen vastasin, että huomasitko, että paikkakunnalla on myytävänä sama kaappi hintaan 320 euroa, ja siinä myynti-ilmoituksessa valehdellaan, että kaappi on tehty mittatilaustyönä ja se on siten uniikki. Ostaja vastasi huomanneensa sen kyllä.
Poistin oman ilmoitukseni. Ostajaehdokas voi tehdä takuulla kauppaa sen toisen kanssa, jolla oli sama tuote myytävänä. Tinkaamaan vaan sen kanssa sitten 75 prossaa pyyntihinnasta veks.
"Tiukan hinnan" kyselijä ei ikinä osta. Ei IKINÄ. Niille on ihan turha vastata mitään, vaikka kertoisit saman tien tuovasi kotiovelle ilmaiseksi, ei mene kaupaksi jos on sanapari "tiukka hinta" ollut keskustelussa. Ovat jotain hupina toria pelaavia ukkoja.
Itse hinnoittelen tuotteet siten että etsin tuotteelle halvimman hinnan uutena ja sen jälkeen käytettynä ja laitan hinnan niitä halvemmaksi. Aina on tuotteet menneet nopeasti kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse hinnoittelen tuotteet siten että etsin tuotteelle halvimman hinnan uutena ja sen jälkeen käytettynä ja laitan hinnan niitä halvemmaksi. Aina on tuotteet menneet nopeasti kaupaksi.
Ja asun maalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama metodi. Jos olen ajatellut luopuvani jostain tavarasta, niin hinta niin alas, että joku sen ostaa. En jaksa hillota vanhoja tavaroita ikuisesti. Ei ne oikeasti mitään aarteita ole, vaikka suurin osa ihmisistä omista vanhoista rojuistaan niin kuvitteleekin.
Saman olen huomannut. Kävin katsomassa perämoottoria, joka oli jo ihan loppuun ajettu, vaikka myynti-ilmoituksessa oli kirjoitettu hyvä kuntoiseksi. Hinta oli melkein kuin uuden hinta ja moottori oli jo 30 v vanha. Kaupat jäi tekemättä.
Taidat kuulua niihin jotka vain tinkaavat ja tinkaavat ja haluat vielä, että tavara tuodaan ovellesi. Mitäs jos maksaisin sinulle vielä siitä että otat?
Ihan oli kaupungissa pöytä tiskikone myytävänä hintaan 145€. Kysyin mistä hinta keksitty, vastasi että "siis laitoin vaan". Reilun viikon kuluttua tarjosin 50€ ja kaupat tuli. Toimiva kone mökki käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut. Kävin katsomassa perämoottoria, joka oli jo ihan loppuun ajettu, vaikka myynti-ilmoituksessa oli kirjoitettu hyvä kuntoiseksi. Hinta oli melkein kuin uuden hinta ja moottori oli jo 30 v vanha. Kaupat jäi tekemättä.
Mistä tiedät että oli loppuun ajettu? Mulla soutuveneessä vm 1966 Evinirude ja on todellakin vielä hyvässä kunnossa. Joka kerran lähtee ensimmäisellä vetäisyllä käyntiin. Toinen on Yamaha vm 1981 ja yhtä varmatoiminen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oli kaupungissa pöytä tiskikone myytävänä hintaan 145€. Kysyin mistä hinta keksitty, vastasi että "siis laitoin vaan". Reilun viikon kuluttua tarjosin 50€ ja kaupat tuli. Toimiva kone mökki käyttöön.
Tiskikoneista on ylitarjontaa. Myin Mielen samaan hintaan. Tosin meni heti. Muutetaan ja siellä on tiskikone.
Itse en osta Torista ja syynä on hinta. Aina liian kallista. Älykellossa jopa 19 euron alennus. Toki oli uusi. Tilasin kellon Verkkiksestä.
Itse myin Makitan uuden koneen puoleen hintaan eli melkoinen ero.
Paskaset grillit hyvään hintaan vaikka näyttää siltä että sorttiasema on oikea paikka.
Minuapa lähestyi ostaja maaseudulta, joka halusi varata tuotteen. Myynti-ilmoituksessa lukee selvästi, että ei käteistä ja myyn ensimmäiselle hakijalle.
Kerroin ostajalle, että illalla tulee joku tuotetta katsomaan. Tää maalainen selitti, että tulee viikon päästä käymään pk-seudulla ja maksaisi käteisellä. Sanoin että ei käteistä ja menee ensimmäiselle hakijalle.
Tuotteen myin seuraavana päivänä asialliselle ostajalle ja poistin ilmoituksen myynnistä.
Viikon kuluttua tää neropatti kertoo tulleensa pk-seudulle ja hakisi tuotteen NYT ja halusi vielä tingata hinnasta kun käteistä vain tietty summa. Kauhea haukkuminen ja että muka lupasin tuotteen hänelle ja ettei hesalaisiin voi luottaa. Kehtasi vinkua siitäkin, ettei omalta paikkakunnalta kyseistä tuotetta löydy eikä uuteen ole varaa. No voi voi :D
Teillä menee kyllä ihan turhaan energia näihin hintojen kauhisteluihin ja hintavertailuihin. Jätätte ostamatta, niin eiköhän ylihinnoittelevat myyjät siitä opi, ettei hölmöillä hinnoilla mene kaupaksi.
Ei kaikki ole röyhkeitä huijareita, vaan moni myyjäkään ei ihan oikeasti ole hintatietoinen. Jos on itse maksanut jostain 100 euroa, voi kuvitella 50 euron olevan ihan käypä hinta Torissa, kun ei satu tietämään, että jossain verkkokaupassa sitä myydään alennuksella samaan hintaan.
Eniten huvitti tuo ketjussa oleva esimerkki, että 70-luvun lastulevykaapit pitäisi viedä kaatopaikalle eikä myydä ylihintaan. Noille retrokaapeille on ihan oma kohdeyleisönsä, joka maksaa välillä hullujakin hintoja huonekaluista joilla ei toisen ihmisen silmään ole mitään arvoa. Ei ole minulta pois, jos joku kokeilee kepillä jäätä, voisiko mummon lastulevykaapilla kenties tienata. En ottaisi sitä ilmaiseksikaan, mutta joku muu toki ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Marimekko on suomalaisten pyhä lehmä! Mikä vaan kulahtanut trikoolunttu, hinta lähtee viidestäkympistä.
Samoin Marimekon astiat. Esim. NordicNestillä ja Cerveralla on usein hyviä tarjouksia ja kun tarpeeksi ostaa niin postikulutkin ilmaiset. Siksi en maksa RiikkaMaijun "vain vitriineissä pidetyistä" lautasista samaa hintaa kuin saan ne varmasti ja hyvin pakattuna kansainvälisestä verkkokaupasta palautusoikeudella.
Virttyneestä koltusta voin olla samaa mieltä, mutta astioiden kanssa on vähän mutkikkaampaa. Esim. Arabian astiat, ja vanhemmat Marimekko-astiat. Aiemmin astiat tehtiin Arabian tehtaalla Suomessa ja paljolti käsityönä. Kun Arabia lopetti tehdastuotannon Suomessa, on siitä lähtien astiat tehty Thaimaassa ja ties missä muualla. Siellä kaukolandiassa astiat tehdään kolmessa vuorossa pyörivillä automaattikoneilla ja eri materiaalista. Luulisi ehkä että posliini kuin posliini, vaan niinpä ei ole. Vanhat Arabian tehtaalla Suomessa tehdyt astiat kestävät kauemmin ja parempina - siksi niistä pyydetään enemmän ja siksi niistä maksetaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Joskus huvittelen sillä, että katselen Torissa mitä kaikkia huonekaluja ihmiset antavat pois ihan ilmaiseksi. Ainakin pääkaupunkiseudulla luovutaan tosi hienoista huonekaluista, usein kuun vaihteen aikaan, jolloin on paljon muuttoja ja monella kiire päästä tavarasta eroon.
Jos olisin nuori ja sisustamassa ensimmäistä omaa kotia, saisin ilmaiseksi lähes kaiken! Toki kuljetus tarvitaan ja pakun vuokraaminen ei ole ihan halpaa.
Minä olen saanut menemään kaiken tavaran eteenpäin juuri näin! Tarjoan ensin ilmaiseksi noutajalle ja jos ei menisi, tilaisin kierrätyskeskuksen noudon. Sen hinta on kuitenkin muutamia kymppejä. Yhden kirjahyllyn noutaja isänsä kanssa haki ja itse purkivat osiksi. Se oli kyllä aivan mahtava helpotus minulle. Olen myös saanut vanhat fotonpatjat menemään eteenpäin. Ilmeiseksi esimerkiksi hevosten hierojat ja fysioterapeutit tarvitsee niitä. Futonpatja on aika raskas siirrellä, joten tosi iso apu on ollut, että noutajia on löytynyt. Nyt ajattelin laittaa pyyhkeitä, pussilakanoita ja keittiötavaraa ja silitysraudan "Annetaan"- osastolle. Ehkä nekin joku muutamaksi kuukaudeksi tullut vaihto- opiskelija tai juuri asunnon saanut entinen asunnoton hakee. Olen huomannut, että esimerkiksi ilmaiseksi saatu imuri ja kahvinkeitin on ollut iso ilo sellaiselle, jolla ei ole mitään. Niistä vastasin kerran yhden järjestön ilmoitukseen.
Maaseudulla on vähemmän tarjontaa joten hinnat ovat sen mukaiset. Jos puutarhatuolien kunto on sinusta kyseenalainen, jätä ostamatta.
Todellakin, kun uuden tuotteen saa kaupasta samalla hinnalla kuin sen käytetyn kulahtaneen.