Lapsi (4 v) ei suostu syömään punaista lihaa.
Ei missään muodossa, ei osana mitään ruokaa (ei siis edes makaronilaatikkoa syö, jos sinne on laitettu vähän jauhelihaa). Ei ole koskaan tykännyt punaisesta lihasta, on sitä maistellut monta kertaa mutta sylkee aina pois, nykyään kieltäytyy kokonaan. Ikää on 4, ihan kohta täyttää 5. Onko tämä ravitsemuksellisesti ongelma? Pitäisikö syöttää jotain rautaa? Ja entä kun päiväkodissa valittavat että lapsi ei syö mitään niinä päivinä kun ruoan seassa on vähänkin punaista lihaa (ja useimpina päivänä on). Toisaalta jos ei tykkää niin ei tykkää, minkä sille voi kun mikään maistaminen ei saa tykkäämään.
Kommentit (34)
Ole tyytyväinen, tutkimuksissakin on todettu, että älykkäistä (ja empaattisista) lapsista tulee usein kasvissyöjiä.
Mistä lapsi tietää, että ruuassa on punaista lihaa, jos ei suostu edes maistamaan? Ei meillä lapsilla ole mitään käsitystä siitä, onko liha punaista vai valkoista.
Vierailija kirjoitti:
A) Kasvisruokaa saa päiväkodissa, kun siitä ilmoittaa. Sinun pitää vain tehdä se. Onko se vaikeaa? Oletko uusavuton ?
B) Netti on täynnä kasvis- ja vegaaniteseptejä, ota niistä oppia. Mikä hitto estää sinua sellaisen ruuan lisäksi vaikka tekemästä muille syöjille jauhelihakastikkeen, lihapullat, naudanpaistin, possunleikkeet?
C) Jos olet lukutaidoton etkä ymmärrä mitä netissä kirjoitetaan mahdollisesti puuttuvista vitamiineista, mene lapsesi kanssa lääkärille hat kysy häneltä.
terv. Sekasyöjämummi, vegaanin fiksun miniän anoppi
OLIPA ILKEÄÄ SETTIÄ!
Sitäpaitsi arvon ilkimys, se ei ole uskon asia että ilmoittaa ruuokavalion, siitä pitää olla mustaa valkoisella!
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pelkoa kohtaa niin sitä ei kohtaa koskaan
HÖPÖHÖPÖ!
Meillä 10 vuotias ei syö oikeastaan mitään lihaa. Syynä ei ole maku, vaan suutuntuma. Ei syö makaronilaatikkoa, koska jauheliha narskuu hampaissa. Sama juttu kinkkusuikaleiden kanssa. Kananjauheliha menee samaan kategoriaan sian-/ naudanjauhelihan kanssa, narskuu. Enpä ole tehnyt asiasta numeroa, aikansa kutakin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lapsi tietää, että ruuassa on punaista lihaa, jos ei suostu edes maistamaan? Ei meillä lapsilla ole mitään käsitystä siitä, onko liha punaista vai valkoista.
Tiedätkö, sen vaan tietää! JOS ei åysty syömään punaista lihaa, sen haistaa! Se hajukin jo tekee pahaa!
Olen kanssa lapsena ollut samanlainen, nypin lihat pois ja veli pisteli poskeensa.
Teininä lopetin kokonaan. Meinas tulla...yli laidan kun jossain oli pun lihaa!
Raskaana ollessa en voinut viedä pöytiin liharuokia koska se haju aiheutti yökkimisrefleksin. Olin siis ravintolassa töissä.
Sianliha oli mulle pahin.
Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Olen itse keski- ikäinen ja nyt on jotenkin alkanut kaikki punainen liha ällöttämään ja tilalle tullut kasvisruoka, kala ja mm. seitan. Esimerkiksi jauheliha on pahaa, ei tee mieli makkaroita eikä pitsoja, joita ennen söin tosi paljon. Ja voin huonosti. Eikä ihme, sillä rasvan määrä oli valtava mitä vetelin menemään. Viisas lapsi, sanoisin. Ruokatottumukset ovat monesti sitä mitä kotona on lapsena syöty. Meillä oli pääsääntöisesti vain raskaita liharuokia ja veljeni söi vain makkaraa tai lenkkiä. Ja se kyllä näkyi hänessä, oli valtavan lihava lapsi. Eipä syö nytkään muuta eikä hänen lapsetkaan muuta kelpuuta. Siitäköhän johtunee se että ovat älyttömän laiskoja ja ylipainoisia.
Ei ole ongelma. Neuvolasta tai ravintoterapeutilta saa ohjeita terveellisen kasvisruokavalion koostamiseen, jos ei itse tiedä mistä aloittaa.
Oma lapsi kieltäytyi lihasta ihan alusta asti niin ryhdyttiin sitten koko perhe vegaaniksi kun se oli helpompaa kuin pakkosyöttäminen. Ruokailut sujuu hyvin ja ollaan terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä lapselle, punainen liha ei ole terveellistä. Voihan päiväkodista pyytää onko mahdollista saada ruokaa ilman punaista lihaa tai jos ei niin vaikka täysin kasvisruoka? Se ainakin löytyy valikoimasta laitoskeittiöissä. Ja voihan sitä syödä muut osat ruuasta jos ei liha ole jauheena seassa.
Rautaa saa kyllä muistakin ruoka-aineista kuten täysjyvätuotteista, vihreistä kasviksista, siemenistä, pähkinöistä, aprikooseista ym. Samoin proteiinin lähteitä on paljon muita.
Rautavaje uhkaa, joten syödäänpä aprikooseja ja lehtivihreää? Ei voi olla totta tämä vegaanihuuhaan järjenjuoksu.
Mistä se lapsi tietää valkoisen ja punasen lihan eron? Maustat ruokasi huonosti,sinun ruokia tuskin kukaan muukaan syö kuin sinä itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä lapselle, punainen liha ei ole terveellistä. Voihan päiväkodista pyytää onko mahdollista saada ruokaa ilman punaista lihaa tai jos ei niin vaikka täysin kasvisruoka? Se ainakin löytyy valikoimasta laitoskeittiöissä. Ja voihan sitä syödä muut osat ruuasta jos ei liha ole jauheena seassa.
Rautaa saa kyllä muistakin ruoka-aineista kuten täysjyvätuotteista, vihreistä kasviksista, siemenistä, pähkinöistä, aprikooseista ym. Samoin proteiinin lähteitä on paljon muita.
Rautavaje uhkaa, joten syödäänpä aprikooseja ja lehtivihreää? Ei voi olla totta tämä vegaanihuuhaan järjenjuoksu.
Monipuolisen terveellisen ruokavalion koostaminen tuntuu olevan ongelma vain sekasyöjävanhemmille jotka opettavat lapsensa syömään pelkkiä nakkeja/kalapuikkoja/lihapullia ja ranskalaisia, valkoista leipää/pastaa/riisiä, ja että kaikki kasvikset on pupunruokaa jolloin lapsi oppii yökkäämään niille. Salaatti koostuu maksimissaan ravintoköyhistä jäävuorisalaatista, kurkusta ja tomaatista, muut kasvikset tuntemattomia ja yäk.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se lapsi tietää valkoisen ja punasen lihan eron? Maustat ruokasi huonosti,sinun ruokia tuskin kukaan muukaan syö kuin sinä itse?
MIKÄ on sun ongelma!
LAPSI voi tulla kipeäksi, mahaan satuu, oksettaa...Kyllä minä sen muistan, miten ällöttävää se liha oli. Silloin syötiin vaan possua ja nautaa. Ja oksetti.Päiväkodissa oli mun ryhmässä lapsi jolla oli aivan samat oireet...
Ole hiljaa jos et mistään mitään tiedä!
"Ruotsalaislehti Aftonbladet listasi kymmenen harvinaista allergian kohdetta. Näistäkin voi siis aiheutua oireita.
1. Liha
Aiheuttaako pihvi ihottumaa? Syy voi olla liha-allergiassa. Lehden mukaan liha-allergikkojen oireet aiheutuvat yleensä lihan proteiineista. Uusimmissa tutkimuksissa on havaittu myös lihan hiilihydraattien aiheuttavan yliherkkyysreaktioita."
Mikä SINUN ongelmasi on, kun et viitsi edes lukea aloitusta, ennen kuin tulet viisastelemaan? Aloituksessa ihan selkeästi puhuttiin nimenomaan punaisesta lihasta.