Lapsi (4 v) ei suostu syömään punaista lihaa.
Ei missään muodossa, ei osana mitään ruokaa (ei siis edes makaronilaatikkoa syö, jos sinne on laitettu vähän jauhelihaa). Ei ole koskaan tykännyt punaisesta lihasta, on sitä maistellut monta kertaa mutta sylkee aina pois, nykyään kieltäytyy kokonaan. Ikää on 4, ihan kohta täyttää 5. Onko tämä ravitsemuksellisesti ongelma? Pitäisikö syöttää jotain rautaa? Ja entä kun päiväkodissa valittavat että lapsi ei syö mitään niinä päivinä kun ruoan seassa on vähänkin punaista lihaa (ja useimpina päivänä on). Toisaalta jos ei tykkää niin ei tykkää, minkä sille voi kun mikään maistaminen ei saa tykkäämään.
Kommentit (34)
Mä olin lapsena samanlainen. Siihen maailman aikaan pakotettiin istumaan lautasen vieressä niin pitkään, että se oli tyhjä. Huuhdoin mehulla kylmenneet lihanpalat purematta alas niin monta kertaa, että tuntuu, että sellaista oli koko lapsuusajan ruokailuni. Täysi-ikäiseksi tultuani en ole laittanut palaakaan lihaa enää suuhuni, nyt ikää 50 v.
Jossain borrelioosissa oli oire ettei voi syödä lihaa, koska se maistuu kaamealta tai jotain. Yhdelle tuttavalle kävi niin. Kesti 5v ennenkun meni ohi.
Hyvä lapselle, punainen liha ei ole terveellistä. Voihan päiväkodista pyytää onko mahdollista saada ruokaa ilman punaista lihaa tai jos ei niin vaikka täysin kasvisruoka? Se ainakin löytyy valikoimasta laitoskeittiöissä. Ja voihan sitä syödä muut osat ruuasta jos ei liha ole jauheena seassa.
Rautaa saa kyllä muistakin ruoka-aineista kuten täysjyvätuotteista, vihreistä kasviksista, siemenistä, pähkinöistä, aprikooseista ym. Samoin proteiinin lähteitä on paljon muita.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin lapsena samanlainen. Siihen maailman aikaan pakotettiin istumaan lautasen vieressä niin pitkään, että se oli tyhjä. Huuhdoin mehulla kylmenneet lihanpalat purematta alas niin monta kertaa, että tuntuu, että sellaista oli koko lapsuusajan ruokailuni. Täysi-ikäiseksi tultuani en ole laittanut palaakaan lihaa enää suuhuni, nyt ikää 50 v.
Kauheeta tuo tilanne. Toivottavasti saa jotain tilalle!!
Vierailija kirjoitti:
Jossain borrelioosissa oli oire ettei voi syödä lihaa, koska se maistuu kaamealta tai jotain. Yhdelle tuttavalle kävi niin. Kesti 5v ennenkun meni ohi.
https://www.is.fi/terveys/art-2000009749416.html
Linkki uutiseen
Vierailija kirjoitti:
Joo totta, mutta meillä ei ole kyse siitä, oli jo vauvana sellainen, että ne soseet ym missä oli punaista lihaa kieltäytyi syömästä. Vain kana ja kala ja kasvikset kelpasi silloinkin. Ap
A) Kasvisruokaa saa päiväkodissa, kun siitä ilmoittaa. Sinun pitää vain tehdä se. Onko se vaikeaa? Oletko uusavuton ?
B) Netti on täynnä kasvis- ja vegaaniteseptejä, ota niistä oppia. Mikä hitto estää sinua sellaisen ruuan lisäksi vaikka tekemästä muille syöjille jauhelihakastikkeen, lihapullat, naudanpaistin, possunleikkeet?
C) Jos olet lukutaidoton etkä ymmärrä mitä netissä kirjoitetaan mahdollisesti puuttuvista vitamiineista, mene lapsesi kanssa lääkärille hat kysy häneltä.
terv. Sekasyöjämummi, vegaanin fiksun miniän anoppi
Vierailija kirjoitti:
A) Kasvisruokaa saa päiväkodissa, kun siitä ilmoittaa. Sinun pitää vain tehdä se. Onko se vaikeaa? Oletko uusavuton ?
B) Netti on täynnä kasvis- ja vegaaniteseptejä, ota niistä oppia. Mikä hitto estää sinua sellaisen ruuan lisäksi vaikka tekemästä muille syöjille jauhelihakastikkeen, lihapullat, naudanpaistin, possunleikkeet?
C) Jos olet lukutaidoton etkä ymmärrä mitä netissä kirjoitetaan mahdollisesti puuttuvista vitamiineista, mene lapsesi kanssa lääkärille hat kysy häneltä.
terv. Sekasyöjämummi, vegaanin fiksun miniän anoppi
Ei lapseni ole vegaani vaan hän ei vain suostu syömään punaista lihaa. Tykkää kyllä kanasta, kalkkunasta, monesta eri kalasta, kaikista maitotuotteista, kananmunista ym. Meillä on kanaa ja kalaa usein, melkein joka päivä. En halua ilmoittaa häntä vegaaniksi enkä kasvissyöjäksi, koska ei hän sellainen ole. Ap
Jos ei pelkoa kohtaa niin sitä ei kohtaa koskaan
Kyllä mä laitan juuston ensin kun leivän
No herraisä, missä sun ongelma sitten on?
Se sama sekasyöjämummi
No onhan nauta ja sika aivan hirvittävän makuisia, jos niitä ei kunnolla. Ja se kunnolla on joillekin mieletön määrä mausteita. Ja onhan kanakin (ja kaikki lihat) pahaa ilman kunnon mausteita. Opettele maustamaan paremmin, niin se lihan karsea perusmaku peittyy. Silleen mä syön lihaa. Välillä epäonnistun maustamisessa, niin silloin jää syömättä.
Ei tule mitään puutostiloja, varsinkin jos syö muita eläintuotteita noinkin usein kun kuvailit. Päiväkodin suhteen on varmaan hankala saada ruokaa missä vain punainen liha olisi huomioitu. Joko lapsi syö vähän tai on syömättä päivinä, jolloin punaista lihaa on tarjolla, tai sitten pyydät hänelle jonkun olemassaolevan erikoisruokavalion mukaisen ruuan, käytännössä varmaan kasvisruuan. Kysy ruuantoimittajalta mikä onnistuisi.
Jos niitä ei ole kotona säännöllisesti käytetty niin tottuminen uusiin makuihin kestää, mun mielestä kannattaa antaa syödä samaa kuin muutkin päiväkodissa, jokaisella lapsella on ruokia mistä pitää ja mistä ei.
Tilannetta ei myöskään pidä lapsen kuullen arvostella
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä ei ole kotona säännöllisesti käytetty niin tottuminen uusiin makuihin kestää, mun mielestä kannattaa antaa syödä samaa kuin muutkin päiväkodissa, jokaisella lapsella on ruokia mistä pitää ja mistä ei.
Tilannetta ei myöskään pidä lapsen kuullen arvostella
On meillä joka viikko vauvasta asti tarjottu niitä. Ei vaan tykkää vaikka miten yli sata kertaa on maistanut. Sylkee aina pois. Ap
Ei meilläkään syödä punaista lihaa, kypsennetään ruskeaksi.
Älä pakota syömään. Päiväkotiin tilaa kasvisruoka, ellei saatavilla esim. pesco/pollovegetaarista, jos kalaa ja kanaa siis syö. Puutosta tulee jos syö ateriat ilman lihaa, mutta jos korvaat lihan vaikka kasviperäisellä proteiinilla, niin ei ongelmaa. Ravitsemusterapeuttia voi toki konsultoida tarvittaessa, kun kasvavalle lapselle pitää olla tosi tarkka ravintoaineiden saannissa kasvisruokavaliolla. Mutta jos lapsi syö siis kanaa ja kalaa, niin ei välttämättä ole erityistä tarvetta kiinnittää ravintoaineiden saantiin huomiota.
Ihan uskottavaa