HS: Märissä lakanoissa nukkuminen viilentää helteellä
Moni kärvistelee nyt pätsiksi muuttuneessa asunnossa, mutta viilennystä voi hakea sekä tee se itse -konsteilla että järeämmillä ratkaisuilla, kertoo Helsingin Sanomat.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Sen takia lasken alleni näin helteillä.
Minä puolestani squirttaan ahkerasti monta kertaa yössä. Vaikka samaa tavaraahan se on.
Eli on ihan hyvä pissata sänkyyn?
Mä kastelen käsipyyhkeen ja laitan sen selkäni päälle (nukun vatsallani). Ei kastele koko sänkyä, mutta viilentää koko kehon. Patja ei ole mennyt homeeseen tällä keinolla, ei nämä hellejaksot Suomessa niin hirveän kauan kestä.
Kannattaisi varmaan ostaa sellanen vesitiivis sek-silakana. Tarkoitettu pissaamisen ja ulostamiseen.
Minä kastelen puolikkaan harson ja väännän sen mahdollisimman kuivaksi ja levitän sen sitten päälleni niin, ettei se kosketa lakanoihin tai mihinkään muuhunkaan. Jäähdyttää ihanasti. Mitään lakanoita en kyllä rupeaisi suihkuttelemaan kosteiksi.
Hieman se ilman kosteutta nostaa, niin kyllä nostattaa minun hikoilunikin, joten ei sillä varmaan mitään eroa ole.
Miksi ei vaan laita ilmastointia päälle?
Mitä järkeä tuollaisessa on?
Meillä on kesä talvet tasainen 19 asteen lämpötila sisätiloissa joka huoneessa.
Miten kukaan voisi edes lapsia pitää tuollaisessa ilmastoimattomassa asunnossa ?
Jos nussimalla hankkii lakanat märäksi, niin onko toimi silloin oikeassa että nussittuna nukkuu paremmin?!
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voisi edes lapsia pitää tuollaisessa ilmastoimattomassa asunnossa ?
Hei ei kaikilla ole varaa ilmastointiin monella on hädin tuskin varaa edes niihin lapsiin ja siksi ne lapset joutuvat elämään kurjissa ja huonoissa olosuhteissa.
Se on hallituksen vika kun ei anna lapsiperheille ilmastoituja uusia asuntoja!
Jos minä saisin päättää niin valtion pitäisi rakennuttaa kaikille lapsiperheille uudet omakotitalot kaikilla mukavuuksilla ja valmiiksi kalustettuina. Lapsista kun voi kuitenkin tulla vaikka veronmaksajiakin. Ei voi tietää.
Voin vaan kuvitella kuinka mukavasti ne viilentää hetken makoilun jälkeen..
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä kuulee. Mikään ei ole niin ikävä tunne iholla, kuin märät vaatteet. Kosteus tekee kuumuudesta vielä tukalamman. Ilmastointi on ainoa oikea viilennystaktiikka, kun asuntoa tarvitsee viilentää.
Mietin juuri, että ihan ilman mitään homehtuvia patjojakin, en keksi mitään epämiellyttävämpää kuin märässä nukkuminen! Siksihän se hikoilu niin ikävältä tuntuukin.
Jos ei niinku jaksa ni koittakaa vaa jaksaa
Aamulehti olis hieno juoda tässä aamukahvin lomassa
Viileä suihku, bambukerrasto js bambusukat, sekä mehujää just ennen sänkyyn menoa. Bambu viilentää kun on kuuma ja toisinpäin. Mehujää viilentää pitempään kun kylmä juotava. Kastelen hiuksia usein, päästä haihtuu eniten ja viileällä vedellä kastelee hiukset ja niskan, ah autuutta. Itsellä niin paksut hiukset ettei kampa mene läpi jos yli sentin mittaiset, ja helteellä tai yleensäkin kesällä tuntuu että karvahattu päässä, pidän hiukset hyvin lyhyenä kesällä niin helppo kastella. Asunto on aina varjoisalla puolella, ainakin makuuhuone ja olohuone.. Pari kertaa ollut helleasunto, piti muualle mennä hellepäiviksi kun ei voinut olla. Lapsesta asti inhonnut helteitä, aina olen ollut varjossa, nuoresta asti tullut auringonpistos/helleuupumus helposti.. Syksyn raikkaita ilmoja odotellen..
Vierailija kirjoitti:
Hyi yök mitä vastuuttomia neuvoja joilla ei muuta tee kuin pilaa sängyn.
Ja sitten joku köyhä joutuu ostamaan Sossu rahalla kierrätyskeskuksesta sen homeisen patjan johon on valunut pissat ja menkka veren ja miehenkin eritteet.
Vierailija kirjoitti:
Minä kastelen puolikkaan harson ja väännän sen mahdollisimman kuivaksi ja levitän sen sitten päälleni niin, ettei se kosketa lakanoihin tai mihinkään muuhunkaan. Jäähdyttää ihanasti. Mitään lakanoita en kyllä rupeaisi suihkuttelemaan kosteiksi.
Hieman se ilman kosteutta nostaa, niin kyllä nostattaa minun hikoilunikin, joten ei sillä varmaan mitään eroa ole.
Minkä takia kostutat sen jos se ei ole kostea lopulta? Jos se on kostea niin mihin kosteus haihtuu? Meneekö se jossain 3 ulottuvuudessa pois vai siirtyykö se sisäilmaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ei kaikilla ole varaa ilmastointiin monella on hädin tuskin varaa edes niihin lapsiin ja siksi ne lapset joutuvat elämään kurjissa ja huonoissa olosuhteissa.
Se on hallituksen vika kun ei anna lapsiperheille ilmastoituja uusia asuntoja!
Jos minä saisin päättää niin valtion pitäisi rakennuttaa kaikille lapsiperheille uudet omakotitalot kaikilla mukavuuksilla ja valmiiksi kalustettuina. Lapsista kun voi kuitenkin tulla vaikka veronmaksajiakin. Ei voi tietää.
Huomaa taas että meidän milleniaali sukupolvi eli laman lapset haluaa kultalusikan omien lasten suuhun. Kaikki vanhemmat kautta aikojen ja kaikissa kulttuureissa haluaa sen. tietenkin realismi on sellainen mitä harvalla on eli rakkaus lapseen on tärkeämpää kuin öky puitteet.
Älkää nukkuko märissä lakanoissa, se homehduttaa petivaatteet! Lisäksi kun kosteus haihtuu ilmaan, kuumuus tuntuu entistä tukalammalta. Siksi ei kannata kuivata pyykkiäkään muualla kuin kph:ssa, jossaon vesiräeriste ja poistoilmaventtiili, josta kosteus poistuu asunnosta.
Minä ostin koiran viilennysmaton. Se viilentää ihanasti. Välillä pitää tauottaa, että viilenee taas uudestaan, mutta se auttaa välillä viilentämään kehon samoin kuin kylmä suihku.
Vierailija kirjoitti:
Patjat menee pilalle
Vain peittona oleva lakana kostutetaan. Mikään ei mene pilalle, mutta kostutettu lakana on syytä laittaa pesuun yhden käyttökerran jälkeen.
T. Jälleen eräs Kallion kivitalon entinen asukki
Kaikkea sitä kuulee. Mikään ei ole niin ikävä tunne iholla, kuin märät vaatteet. Kosteus tekee kuumuudesta vielä tukalamman. Ilmastointi on ainoa oikea viilennystaktiikka, kun asuntoa tarvitsee viilentää.