HS: Märissä lakanoissa nukkuminen viilentää helteellä
Moni kärvistelee nyt pätsiksi muuttuneessa asunnossa, mutta viilennystä voi hakea sekä tee se itse -konsteilla että järeämmillä ratkaisuilla, kertoo Helsingin Sanomat.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuullinen media kannustaa pilaamaan patjat ja nukkumaan homesängyssä? Noh tämä on taas sitä parempaa vihreää kuluttamista kun käyttökelpoisia patjoja joutuu uusimaan homeen takia.
Tammikuussa media kertoo uudesta epidemiasta. "Onko sinulla näitä oireita? Kannattaa kääntää katse patjaan" "Patja tulee vaihtaa yhä useammin"
Patjojen myynti- ja markkinamainos.
(patjoihin on olemassa myös patjasuojia ja petauspatjoja, ei koko patjaa tarvitse vaihtaa kovin usein)
t: skeptikko
Ei tarvi edes lakanoita kastella. Pieni kasteltu ja kuivaksi puristeltu pyyhe kyläkropalle laskettuna auttaa myös viilentämään ilman että patjat homehtuu. Ei sen liinan tarvitse vettä valua. Tavallinen käsipyyhkeen kokoinen, froteinen tai keittiöpyyhe.
Kuka pystyy nukkumaan märissä vuodevaatteissa?
Vierailija kirjoitti:
Voi sinne patjan ja lakanoiten väliin laittaa vaikka muovia suojaksi
Edelleen jokainen voi ottaa sen ylä-asteen fysiikan kirjan kohdasta lämpö oppi. Ja lukea ilmankosteuden toiminnan.
Samalla logiikalla yöllä auttaa jos laittaa ilmankostuttimen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin kuivan lakanan pakkaseen (en kastellut). Kun yöllä herään siihen, että hiki juoksee pitkin selkää, otan lakanan pakkasesta. Se tuntuu ihanan viileältä ihoa vasten.
Kuulostaa toimivammalta kuin märkä lakana patjan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin illalla pesukoneesta märän pyyhkeen ja nukuin sen alla. Aamulla pyyhe oli kuiva. Toimii!
Mites patja?
Nukun parvekkeen lattialla halvan taittopatjan päällä märkä pyyhe peittonani. Jos alkaisi jossainvaiheessa homehtua, niin se olisi helppo heittää pois. Kolmatta kesää nukun näin ja toimii!
Märkä teepaita toimii päivällä.
Ihan samoissa yövaatteissa olen nukkunut kuin talvellakin, flanellihousut ja t-paita. Miten se nukkuminen on niin vaikeaa nyt? Villasukatkin laitan jalkaan nukkumaan mennessä jos ei ole jo ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin illalla pesukoneesta märän pyyhkeen ja nukuin sen alla. Aamulla pyyhe oli kuiva. Toimii!
Mites patja?
Nukun parvekkeen lattialla halvan taittopatjan päällä märkä pyyhe peittonani. Jos alkaisi jossainvaiheessa homehtua, niin se olisi helppo heittää pois. Kolmatta kesää nukun näin ja toimii!
Märkä teepaita toimii päivällä.
Minä ostin ilmastointikoneen. laskee ilmankosteuden niin heti helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tietenkään ole litimärkä vettä valuva vaan kasteltu pyyhe tai lakana.
Oma kikkani on kuuma suihku ennen sänkyyn menoa.
Mua ei nukuta kovin märässä lakanassa, siirryn kuivempaan kohtaan. Iho se on kostea. Kuivaa usein tarvitaan silti peitteeksi.
Ajatteliko joku, että märät lakanat laitetaan suoraan patjan päälle?
Itse ajattelin automaattisesti, että väliin tulee joku 'suoja' esim. rautakaupoissa myydään 'suojapeitettä' (en tiedä oikeaa nimitystä) jossa toinen puoli kangasmaista ja toinen muovitettua (suojaa lattiaa esim. maalatessa) mikä näppärä monessa.
Omassa sängyssä on myös patjansuojus petauspatjan päällä, sellainen suht paksu (hieman kuin 'peitto') joka varmasti suojaisi myös patjaa sellaisenaankin, jos puhutaan _kostutetusta_ lakanasta, ei vettä valuvasta.
Omalla kohdalla ei kyllä lämpö haittaa, nytkin lähes +30C ja NAUTIN tästä...! Yöllä peittokkon käytössä, joskkn vain puolittain se alla. Välillä voi hiki tulla, mutta mitä se haittaa, lakanat vaihdan toki useammin helteillä.
Sen verran outo aetikkeli ja neuvo että taitaa olla AI:llä kirjoitettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tietenkään ole litimärkä vettä valuva vaan kasteltu pyyhe tai lakana.
Minulle kasteltukin on jo märkä.
Suhkepulloon kylmää vettä. Suihk suihk jalkoihin ja mahalle sekä kaulaan ja peitto päälle. Siin se. Ei ole eikä tule kuuma nukkuessa eikä pilaannu petivatteet. Patja ei kastu paljoakaan ja kuivuu päivän mittaan. Peitto kuivuu muutoinkin. Näin olen toiminut jo vuosia ja hyvin on toiminut.
Sit olen ajatellut, että teen sänkyyni ns. Peittoharjakaton (alkovi eli naru seinästä seinään riittää tueksi) ja sinne puhallin puhaltamaan ilmaa vaikka jäädytettyjen vesipullojen läpi. Ilman kosteutta ei tule enempää kuin ilmassa jo on mutta ilmavirta viilentää ja kun tila pieni, niin viileys riittäänee? Saa kokeilla. Kertokaa tulos. Pullot kannattaa sitte jäädyttää eri tilassa. Nimittäin se jäädytyksen energia tulee lämpönä huoneeseen... jäähdyttäessä syntyy aina lämpöä! Ei jännää?
Kamalaa. Eikö tuosta voi sairastua vaikka kehkokuumeeseen?
Tää on ihanaa, mutta viileys kestää ehkä pari minuuttia kunnes on kuuma taas