Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostavatko vanhempanne vaatteita teidän lapsille?

28.01.2007 |

Miten vaatemakunne käy yksiin? Meillä äiti ostaa aika usein vaatteita lapsille, mutta harmikseni meidän vaatemaku on todella erilainen. Tai oikeastaan äiti ostaakin vaatteen kuin vaatteen jos se vaan on jossain alennuksessa tai poistokorissa. Vaatteen ulkonäkö on hänelle valitettavasti toissijainen asia. Ikinä ei ole tainnut ostaa yhtäkään vaatetta normaalihintaan, ainakin hän muistaa joka kerta mainita miten halvalla senkin vaatteen sai. Myös kirppiksiltä on ostanut vaatteita ja kerran oli ostanut jopa vaatteen missä oli " vain" yksi pieni reikä, oli sen tosin paikannut. Kerran osti trikoohousut, mitkä olivat olleet ns. venytyshengarissa, joten vyötärön kuminauha oli aivan kuollut. Eli se olisi pitänyt vaihtaa. Sanoi, että kyllähän ne tässä kotona välttää.

Mutta tosiaan, suurin osa saamistamme vaatteista on sellaisia, mitä tosiaan pidän lapsilla sitten vain tässä kotona, jos sittenkään. Yleensä kun ne on jostain poistokorista ostettuja, niin ovat väreiltään ja malleiltaan jotain ihan outoja mitä kauppaan nyt on sattunut jäämään. Ja ulkovaatteissakaan värit eivät stemmaa laisinkaan lasten muihin vaatteisiin.

Kiva asia siis, että vanhemmat ostavat vaatteita, mutta olisi myös kiva jos ostaisi joskus jonkun oikeasti nätin vaatteen, vaikka sitten normaalihintaan.

Olen yrittänyt vihailla joskus, että ei tarvitse tuoda kun vaatetta on jo aika paljon muutenkin.

Miten teillä muilla?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan haluavat antaa rahaa ostoksiin eli juuri ulkovaatteisiin jne. TOki jouluksi tulee joku yöpaita tms tai tuliaisia jostain reissusta tai joku yhdessä sovittu juhlamekko tms. Mutta meillä tilanne kyllä johtuu siitä, että ollaan saatu sukuilaisilta niinpaljon perintövaatetta, että vanhemmat tietää suuret vaatemäärät. Esikon aikana tuli vähän enemmän vaateostoja,mutta onneksi äitini on entinen vaatemyyjä, joten nekin oli yleensä mukavia vaikka ei aina minun makuuni niin kovasti. Mutta mielestäni isovanhemmilla on oikeus ostaa mitä haluavat, eikä minun tehtäväni ole rajoittaa heitä tässä suhteessa. Käytä sinäkin sit niitä vaatteita ' vain kotioloissa' jos siltä tuntuu. Rakkaudesta niitä lahjoja ostetaan, eikä ne ole tarkoitettu meidän aikuisten mieliksi vaan lasta ilahduttamaan!

Vierailija
2/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun äitini saattaa erittäin harvoin ostaa jonkun vaatteen ilman minun mukana oloani, ja silloinkin se on sellainen " menee kotona" vaate, vaikka olisikin uusi ja normaalihintainen. Jos synttärit tai nimpparit lähestyy ja jos pyydän ostaa jonkun tietyn vaatteen minkä olen näyttänyt/tai näytän, ja koonkin sanon (ostaa 2-3kokoa liian isoja muuten). Enemmänkin ehkä kaksi kertaa vuodessa osallistuu pienellä summalla (n.50¿) välikausi ja toppakamppeisiin, niihin menee meillä aika paljon, kolme (kohta neljä) lasta ja ostan uutena jonathanit + asusteet ja ehkä reiman pipot... alesta olen yleensä ostanut reimateciä sitten, mutta meillä pitää olla ainakin kahdet kamppeet + ehkä kolmannetkin, yleensä 1-2 alesta jo etukäteen ostettuna (toivottavasti näin jatkossakin).

tuusis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillakin mummon ostamat vaatteet ovat aina alennusvaatteita, mutta ainakin tahan asti ovat olleet oikein kivoja. Etenkin ulkovatteisiin aitini on erikoistunut. Pari vuotta sitten oli tosi natti Lennen toppahaalari mummolta, viime vuonna Jonathanin 2-osainen toppapuku. Nyt on Lassietech valikausihaalari ja Jonathanin 2-osainen valikausipuku odottamassa kayttoa. Tykkaan, etta ostaa, kun itse taalta Belgiasta kasin ei koskaan paase noihin parhaisiin toppa-aleihin Suomeen.

Lisaksi aitini ostaa mm. t-paitoja, sukkia, pitkia kalsareita, sormikkaita jne. Kaikkia on tullut kaytettya. Kun poika oli vauva, osteli myos enemman sisavatteita (bodeja, potkareita), mutta nykyisin ei niinkaan. Sanoo vaan aina, etta taalla meilla saa aleista niin natteja ja edullisa vaatteita, etta melkein turha ostaa Suomesta. Mika on kylla aivan totta.

Vierailija
4/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on todella mieluinen ja/tai tarpeellinen. ollaan paljon keskusteltu asiasta, tietää mieltymykseni ja vaatemäärän. jos näkee jossain jonkun kivan niin soittaa ja kysyy että ostaako, jos ei tiedä varmasti. muilta sukulaisilta onkin sitten ostelu tosi rajoitettua (esim anopilta!) kun eivät tiedä mistä tykätään ja ostavat turhaan kalliita tarpeettomia... äitini ehdotti, että ottaisin kuvan vaatekaapista ja sanoisin että saa ostaa, jos sopii väreihin ja varmistaa ensin tarvitaanko :)

Vierailija
5/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kivoja vaatteita ostaa, eikä koskaan alennuksesta, vaan itseasiassa VÄLILLÄ aika kalliita. Sen hintaisia, että en itse ostais kuin alennuksesta.

Kaikki vaatteet on tullut käytettyä.:) Kysyy kyllä aina, että mikä koko tällä hetkellä menossa ja mitä väriä mieluiten.

Vierailija
6/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat mummot ostaa välillä vaatteita. Toinen kirppariltakin ;) Aina jännittää ne pehmeät paketit ja harvoin niitä tulee käytettyä joko ulkonäön tai vielä useammin surkean laadun takia. Tai aivan väärän koon takia. Mutta kuten edellä joku kirjoitti, rakkaudesta niitä ostellaan. Jos mummo on oikein riemuissaan vaatelöydöstään, sitä käytetään ainakin sen verran, että saadaan mummolle valokuvattua. Ja jos joku vaate osuu kohdalleen, muistan kehua erityisesti ja kertoa, miksi se oli hyvä. Jos vaikka oppisivat kiinnittämään huomiota.

Mistä tuli mieleen mummon edellinen matkatuliainen, joka oli ostettu mallinuken päältä, koska oli niiiin ihana. Ja haisi oudolle, oli pölyssä, meni pesussa täysryppyyn ja asuun kuuluvat kengät eivät taivu ainakaan mun voimillani....Mutta oli sen verran iloinen mummo, että pitääkin kaivaa silitysrauta ja kamera esille. Ja yrittää mainita huumorilla valokuvaa antaessa, ettei tuo viskoosi oikein sovi noihin leikki-ikäisen ulkovaatteisiin, vaikka olisikin kivannäköinen...

Vierailija
7/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään enää lähinnä matkoilta yleisin tuliainen on juhlamekko.

Niiden suhteen olen kyllä joutunut opastamaan, että ostaisi sen verran isompaa kokoa, ettei mene kuukaudessa pieneksi, kun ei niitä juhlia kuitenkaan useammin ole kuin kerran kuussa.

kokeile ahkerasti mainostaa, että teillä on jo liikaakin vaatteita. ja ehdottaa, että mummo ostelisi palapelejä tai kirjoja, niitä kun ei äkkiä ole liikaa ja molempia löytää myös alekorista.

Vierailija
8/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatkaan isovanhemmat eivät osta vaatteita lapselleni, ja hyvä niin. Molemmat tietävät, että meillä kaikki paikat pursuavat niitä jo ennestään.

Tuliaisena poika sai kerran mieheni vanhemmilta valkoisen potkupuvun, jossa oli aprikoosinvärisiä koristeita ja punainen sydän edessä. Ihan kiva, mutta ehkä minun makuuni hieman turhan tyttömäinen. En usko, että meidän makumme ihan osuisivat yksiin ; )

Vierailija
9/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joskus on jotain sellaista ollut mistä en niinkään ole tykännyt mutta on niitä silti pidetty. Suurin osa mieluisia ollu.

Äitini ostelee paljon marimekkoa lapsille ja ne on aikalailla neutraaleita, niistä taitaa tykätä kaikki, raidoista ja palloista :)

Vierailija
10/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi saattaa ostaa synttärilahjaksi ja äitini joskus, kuopus sai juuri uikkarit kun pyysin ostaa että maksan kun meni helsinkiin, esikko ei saanut mitään, jouluna osti olin tosin mukana sitä ennen ei musita koska olisi ostanut. Meillä isäni osallistuu kun puhun että pitää ostaa ulkovaatteita kysyy paljonko maksaa ja antaa sitten halumansa summan yleensä 80% summasta

Vierailija
12/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kirpputoreilta.... usein olen minä mukana.... viimeksi isäni osti pojalle raiskin kaksosasen kevät tuulipuvun lime(t.sinine.... odotan kevättä et vois kokeilla...

pääsääntöisesti ostelevat sitä mitä tarvitaan esim. jos oloen maininnu et housuja vähän tai jotain.... viimeksi antoi mamma 50 e haalarirahaa/ulkovaaterahaa....

Vierailija
13/25 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ostaa silloin tällöin, mutta tietää tyttärensä vaatefriikkeyden, että me ei tarvita mitään lisää. Anoppi tuo ulkomaantuliaisina ihania juttuja.

Itse olen kaikille toitottanut, että ei mielellään vaatteita lahjoiksi, ja hyvin on toiminut. Lisäksi me miehen kanssa tienataan paljon enemmän kuin omat vanhempani, ja en oikeastaan edes halua heidän käyttävän rahojaan meidän jälkikasvuun :). Eri asia on sitten, jos kovasti haluaa ostaa!

Vierailija
14/25 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla on hyvä maku ja ostavat useimmiten kalliita ja kivoja vaatteita. Joskus tietty ostavat huteja jotka myyn sitten hyvällä omalla tunnolla huutonetissä. Kyllä meillä jää lahja vaatteita käyttämättäkin mutta ei se haittaa.

Vierailija
15/25 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti sisävaatteita, paitsi oma äitini tuo kivoja " hienostelutakkeja" joskus ulkomailta. Anoppi puolestaan suosii mekkoja ulkomaantuliaisina.

Molemmat tuntevat makuni hyvin, ja löytävät mieluisia myös koti-Suomesta ihan perusvaateketjuista - anoppi joskus vaikkapa Cittarista!

Haalarihommat ja kengät hoidamme sen sijaan itse, joskin isovanhempien antamista synttärirahoista joskus katetaan kuluja.

Olen yrittänytkin kiitellä ja ihastella ihan yksinkertaisimpiakin perusvaatteita, sillä minusta on tosi hienoa että osallistuvat lasten vaatettamiseen. Samoin olen aina koettanut katsoa, että lapsilla on juuri sen mummin lahjoittamia vaatteita päällä, jonka luokse ollaan menossa tai kuka on tulossa kylään (esim. siis juhlissa, arkenahan tämä nyt ei yleensä onnistu).

Anoppia varsinkin nähdään harvemmin, joten vaikkapa viikonloppureissussa heidän luonaan pidän mieluusti lapsilla anopin ostamia vaatteita...Se tuo selvästi hänelle hyvää mieltä!

kuonokas

Vierailija
16/25 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti eivät osta. Äitini toi synnytyssairaalaan yhden 80 cm kokoisen bodyn ja siinä kaikki vaatelahjat. En suuremmalti siitä pidä materiaalin takia, mutta sitä on käytetty aluspaitana. Appeni haluaisi ostaa meille kirpparilta vaatteita, mutta anoppi ei suostu siihen. Luotan kuitenkin appeeni eli ne vaatteet, mitä hän ostaisi, olisivat varmasti hyviä. Kirpparilta tuovat kuitenkin leluja ja ne ovat suurimmaksi osaksi olleet lapselle mieluisia.

Minusta olisi hauskaa, jos isovanhemmat ostaisivat vaatteita edes joskus. Ei tarpeen takia vaan jotta tietäisin, millaisista vaatteista he pitävät. Sama koskee miestä. Hän ei osta koskaan vaatteen vaatetta eikä juuri valitse laatikostakaan niitä lapsen päälle vaan pyytää minua antamaan sopivat vaatteet ennen aamupesua. Joskus harvoin, kun hän itse valitsee, niin yhdistelmät ovat aika hauskoja. Lapsesta ehkä mielenkiintoisempia kuin äidin valitsemat yhdistelmät.

Vierailija
17/25 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oma äitini ostaa aika harvoin lapsille vaatteita, mutta esim. joululahjaksi tuli Marimekon iloiset takit uutuusväriä. Eli silloin kun ostaa ei katso hintaa ja ostaa ihan kivoja.

Anoppi ostaa lapsille vaatetta vähän enemmän, mutta ne ovat markettien alennusmyynneistä. Voihan niitä pitää mutta eivät kyllä ole ihan minun makuuni.

Vierailija
18/25 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi sen sijaan valitettavasti ostaa kirppiksiltä.Vaatteet ovat sen näköisiä,että ne on kierrätetty ennen meitä kymmenellä lapsella eli eivät ikinä pääty lapseni päälle.Nyt kun poika täytti 6vuotta,sai lahjaksi erittäin virttyneen puseron kokoa 140cm!!!!Että kootkin on aina ihan pieleen...

Vierailija
19/25 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan paljon vaatteita joka tapauksessa joten mielummin ostan juuri sellaista kuin haluan.Myös käsite " kallis" on niin suhteellista;)Rahaa taas tuntuisi jotenkin hassulta ottaa vastaan kun muutenkin tullaan toimeen omillaan...

sikoisen vauva-aikana ostivat jonkin verran ja nyt lähinnä jouluna linjalla yöpaitaa lahjaksi jos kerron lahjatoiveita.Miehen vanhemmilla on kyllä laadukas maku mutta usein ale% on merkitsevämpi kuin vaatteen ulkonäkö.Omilla vanhemmillani on puolestaan tosi erilainen maku joka ei oikein kohtaa omien toiveideni kohdalla.Toisaalta kyllä esim. äitini olisi varmaan valmis ostamaankin lapsillemme vaatteita mutta mielummin otan avun vastaan esim. lastenhoitoapuna.Toinen arvokas " apu" on ihanat villasukat, villahaalarit, kaulaliinat, villapaidat joita äitini kutoo niin paljon kuin haluan:)

Vierailija
20/25 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osta vaatetta, mutta antavat rahaa isompiin ostoksiin. Isompia olleet esim. sänky, patja, tyyny jne, eli ei vaatteisiin rahaakaan. IsoISOvanhemmat antavat myös meillä rahaa tarvikehankintoihin, ja sieltä olemme saaneet maksatettua myös ulkohaalareita ja villavälihaalareita.

Meidän ratkaisuumme olen tosi tyytyväinen. Ostan mielelläni vaatteet itse kun tykkään kierrellä kaupoissa, ja rahaa vaateostoksiin jääkin, kun saamme rahoitusta turvaistuimiin/kaukaloihin, polkupyöriin, rattaisiin, pulkkaan ja vaikka mihin vain muuhun lasten juttuun.