Paljonko tuloista saa mennä asumiseen?
Yleisenä sääntönä suositellaan, ettei asumiskuluihin saisi kulua enempää kuin kolmasosa kuukauden nettotuloista.
Asumiskuluihin lasketaan lainalyhennys ja esimerkiksi yhtiövastikkeet/vuokra sekä vesi- ja sähkömaksut.
Miten tämä pätee teillä?
Minulla itselläni menee n. 16 %.
Kommentit (62)
En jaksa laskea prosentuaalisesti mutta nettoni on 1920 e/kk ja vuokra vedellä 512 e.
Mulla menee noin 20%, onhan tuo aika paljon perustarpeesta.
Saan työmarkkinatukea ja lapsilisää 2 lapsesta 800 ja 400 maksan vuokraa ja vettä ja lopulla 400 ostan 4 hengen ruoat, hygieniatarvikkeet ja siivoustarvikkeet kuukaudeksi + oma puhelinlasku. Puoliso pienituloinen, hän maksaa auton kulut, tarvitsee vuorotöihin auton ja hän maksaa puolet vuokrasta, vedestä, sähköt jne.
Mulla netto noin 2200 ja asumiskulut 544 euroa kuussa (sis. lainanlyhennys, vastike, vesi, autopaikka). Reilusti alle tuon suositellun kolmasosan siis.
Nettotulot noin 2500€ vastike 260€ sis. vesimaksun. Velaton koti.
20%, mutta kyseessä oma kantakaupunkiasunto Helsingissä eli kova lainan osuus.
Vierailija kirjoitti:
Saan työmarkkinatukea ja lapsilisää 2 lapsesta 800 ja 400 maksan vuokraa ja vettä ja lopulla 400 ostan 4 hengen ruoat, hygieniatarvikkeet ja siivoustarvikkeet kuukaudeksi + oma puhelinlasku. Puoliso pienituloinen, hän maksaa auton kulut, tarvitsee vuorotöihin auton ja hän maksaa puolet vuokrasta, vedestä, sähköt jne.
Kova selitys ilman että vastasit edes kysymykseen.
Tulot netto 1700 (eläke), vuokra 870 sähköineen ja vesineen. Heka.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon saa eläkeläinen asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon saa eläkeläinen asumistukea.
Asumistuki on laskettu tuloihin.
Mulla on palkka 1700 e, laina 650 e, yhtiövastike 350 e. Kohta, ensi vuonna, yhtiövastike nousee 300 e, eli 650 e.
Joka kk teen extralyhennyksiä, myyn tarpeetonta fb.ssä, paitsi myytävä loppuu kohta.
Töissä on välillä ylitöitä ja laitan nämä kaikki rahat lyhennykseen. Katsoin tammikuussa miten nämä vaikuttaa. Nyt lainat lyhentää lopusta, mutta viime vuoden lisälyhennykset olisivat vähentäneet kuukausittaista lainaerää 1,5 eurolla.
Ihanat vanhemmat antavat rahaa välillä. Kesälomarahat meni lisälyhennyksiin.
Onneksi pidin pääni ja minulla on kiinteäkorkoinen laina.
Nyt on taloyhtiön remontit tehty. Tämä extra 300 e kk kestää seuraavat 10 v.
Putkiremontin yhteydessä tuli tehtyä lisäremonttikin. Siihen ei ole nyt tarvetta
Perheen nettotulot lapsilisineen 6800
Asumiskulut 4100.
2 aikuista 2 lasta (9v ja 5v)
Noin 3.5%. Tuloina pelkkiä pääomatuloja.
Netto 1950 ja vuokra 780, ei tukia.
Netto 800 e, asuminen 410 e ja sähkö ehkä 30 e.
Noin 40 % nettotuloista. Vuokralla joutuu asumaan ja täällä vuokrat ovat korkeat. Ei puhettakaan, että asuntolainaa saisi, koska pätkätyösopimuksia.
En osaa sanoa kuinka paljon meillä menee sillä okt:ssa on paljon erilaisia kuluja ja kalliit vakuutukset. Oma lainan osuuteni on n. 320€/kk, mutta tulotkin vain n. 1500€/kk.
Kun asumiskuluista puhutaan, pitäisi rajata ja määritellä mitä niihin kuuluu.
Eikä tälleen että "asumiskuluja ovat esimerkiksi..."
Tällä logiikalla toiselle vaikkapa vesilasku on asumiskulut, toiselle ei.
N. puolet vie asuminen. Vastike on n. 350:- /kuuk. Asunto on maksettu.
0len työtön.
mb
Pelkkä sähkö ja vesi vie jo tuon 30%.