Ostavatko vanhempanne vaatteita teidän lapsille?
Miten vaatemakunne käy yksiin? Meillä äiti ostaa aika usein vaatteita lapsille, mutta harmikseni meidän vaatemaku on todella erilainen. Tai oikeastaan äiti ostaakin vaatteen kuin vaatteen jos se vaan on jossain alennuksessa tai poistokorissa. Vaatteen ulkonäkö on hänelle valitettavasti toissijainen asia. Ikinä ei ole tainnut ostaa yhtäkään vaatetta normaalihintaan, ainakin hän muistaa joka kerta mainita miten halvalla senkin vaatteen sai. Myös kirppiksiltä on ostanut vaatteita ja kerran oli ostanut jopa vaatteen missä oli " vain" yksi pieni reikä, oli sen tosin paikannut. Kerran osti trikoohousut, mitkä olivat olleet ns. venytyshengarissa, joten vyötärön kuminauha oli aivan kuollut. Eli se olisi pitänyt vaihtaa. Sanoi, että kyllähän ne tässä kotona välttää.
Mutta tosiaan, suurin osa saamistamme vaatteista on sellaisia, mitä tosiaan pidän lapsilla sitten vain tässä kotona, jos sittenkään. Yleensä kun ne on jostain poistokorista ostettuja, niin ovat väreiltään ja malleiltaan jotain ihan outoja mitä kauppaan nyt on sattunut jäämään. Ja ulkovaatteissakaan värit eivät stemmaa laisinkaan lasten muihin vaatteisiin.
Kiva asia siis, että vanhemmat ostavat vaatteita, mutta olisi myös kiva jos ostaisi joskus jonkun oikeasti nätin vaatteen, vaikka sitten normaalihintaan.
Olen yrittänyt vihailla joskus, että ei tarvitse tuoda kun vaatetta on jo aika paljon muutenkin.
Miten teillä muilla?
Kommentit (25)
Kun itse en osaa yhtään neuloa. Mummu kutoo villasukkia, lapasia, kaulureita, hattuja ja neulepaitoja lapsille mielellään. Joka vuosi saa monet parit jotka sopivat haalarien väreihin ;)
Mutta vaatetta ostavat tosi harvoin. Joskus tuliaisina ulkomailta ym. Mutta ei muuten.
Lahjaksi antavat välillä rahaa, niillä joskus ostellaan tarpeellista vaatetta, kun ulkovaatteita. Nykyään ollaan tosin usein lahjarahat käytetty lasten teattreihin ja konsertteihin ym
Meillä mummi ostaa lapsille aika ajoin vaatteita, yleensä sisävaatteita. Yleensä alesta, mutta jos oikein kivan vaatteen näkee tytölle, niin saattaa ostaa sen vaikka mihin hintaan. Hän ei yleensä kysele tarpeita ja välillä tuntuu että voisi ostaa käytönnöllisempiäkin vaatteita. Harmittaa nimittäin jos tiedän että mummi on ostanut jonkin kalliimman vaatteen, mutta sitten se on niin epäkäytännöllinen ettei sitä tule käytettyä. Kerran on mummi kysynyt tarvetta tytön toppapuvulle, mutta kielsin ostamasta kun olin aika varma ettei sopisi enää seuraavana talvena. Mummipa oli sen kuitenkin ostanut kun oli ollut niin ihana, onni oli että se olikin seuraavana talvena vielä sopiva puku. Ihana etuhan se on että isovanhemmat ostavat lapsille vaatteita. Varsinkin isommassa perheessä tuo " avustus" on välillä ihan tarpeeseenkin kun menot on muutenkin suuret. Mummi myös on neulonut lapsillemme uudet villapuvut ensimmäiseksi talveksi, joten se on ihana juttu. Lasten mummo tuo yleensä vaatteita synttärilahjaksi, mutta ei muuten ostele vaatteita.
koska itse tulee ostettua liikaakin vaatetta lapselle ja isovanhemmat tietävät sen.
Joskus isoäiti ostaa kengät tai muun suuremman ostoksen niin että olen lapsen kanssa käynyt ensin kaupassa sovittamassa ja valitsemassa. ( :
Omalla äidilläni on kyllä hyvä maku, vaikka hiukan erilainen kuin omani, mutta mielestäni on kiva ostaa itse vaatteet lapselle ja olen isovanhemmille sen suoraan sanonutkin.
Meillä molemmat isovanhemmat ostavat,etenkin minun äitini.Meillä on samanlainen maku,joten hyviä ovat.Välillä myös kyselee mielipidettä ja koko asioita.Vaatteita ostavat alesta ja normaalihintaan.Muutenkin osallistuvat monesti kalliimpiin/isompiin hankintoihin.Miehen vanhemmat antavat useimmin rahana, kun anoppi pelkää ostavansa väärää kokoa tms.
lapsen isoisoäiti kutoo vauvalle ja meille vanhemmille villasukkia ja lapasia. Niille on aina käyttöä ja tekee kivan värisiä jne.:)