Nyt yrittäjät itkee että kuluttajat ovat liian pessimistisiä ja kotimarkkinat kärsii
Suhdanne | Juhlat lässähtivät alkuunsa talous kasvoi ennakoitua vähemmän: https://www.hs.fi/talous/art-2000010466538.html
Mitä ihmettä yrittäjät kuvittelivat?
Niille ja hallitukselle on ihan alusta asti sanottu, että ihmisten ostovoima kärsii hallituksen pakolla läpi ajamista (yrittäjien toivelistan mukaisista) työelämän muutoksista, sosiaaliturvan heikennyksistä ja muista leikkauksista.
Ihmiset ovat alkaneet säästämään enemmän kun turvaverkot on revitty rikki ja työelämästä tehty entistä epävarmempaa. Siitäkin varoitettiin etukäteen, mutta hallitus ja yrittäjät vaan ylimielisesti mölisivät, että olkaa hiljaa, ette te mitään ymmärrä, tämä parantaa taloutta.
Turha niiden nyt on itkeä kun toimensa johtivat vain siihen lopputulokseen, jota ennustettiin ja josta varoitettiin isoon ääneen.
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa ei ole niin sitä ei ole. Siinä ei paljon "luottamus tulevaisuuteen" auta.
On itse asiassa perusteetonta edes luottaa tulevaan, kun 1.9 nousee yleinen arvonlisävero 24%-->25,5 %:ne ja ensi vuoden alussa lääkkeiden, kirjojen ja kulttuuritapahtumien alv 10 %-->14%.
Lisäksi työttömyys on kasvussa ja tulee vielä kasvamaan talousasiantuntijoiden mukaan.
Alkaa olla vitsit vähissä, kun pitää miettiä ostaako lääkkeitä vai ruokaa.
Onnneksi olkoon teille, jotka äänestitte kokoomusta tai persuja. Sitä saa, mitä tilaa.
Minä äänestin persuja tasan yhden syyn takia, täytyy kyllä nyt toivoa että siihen yksittäiseen sinänsä äärimmäisen tärkeään asiaan saadaan entistä enemmän rotia koska jos ei niin sitten koko hommasta katoaa kyllä järki. Saman tien sitten voisi äänestää vasemmistoa ja jatketaan tukien ylläpitämistä hyvänä, onhan siinä se etu että elintaso pysyy parempana velka tosin kasvaa valtiolla.
Hallitus perukoon kaikki typerät ratkaisunsa. Ja pienyrittäjät ottaa opikseen, eikä enää koskaan äänestä kokoomusta. UKK oli oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne parantumassa? Mitä ne höpisevät? Kaikesta leikattu ja vielä leikataan, kuluttaako tässä vielä pitäisi? Minä en kuluta mitään tämän hallituksen aikana. Saavat mitä tilasivat.
Jep. Vaikea huomata tilanteen parantumista, kun tulot pienenevät ja hinnat vain nousevat ja nousevat loputtomasti. Yhteiskunnan turvaverkossa alkaa olla jo norsun mentäviä aukkoja. Ja eiköhän tämä vielä huonommaksi mene. Boikotointi on yksi harvoista jäljellä olevista laillisista kenoista vaikuttaa. Käyttäkää sitä ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Oon kymmenien vuosien ajan ihmetellyt suomalaisten tuotteitten niukkuutta jopa niitä valmistavien verkkokauppojen valikoimissa. Markettiverkkokaupoista puhumattakaan.
Jos joku löytyy niin ei ainakaan kaikkia kokoja vaan joitakin hassuja mitä ei kukaan tarvitse tai kovin harvat.
Tuntuu ettei niille valmistaminen niin tähdellistä,saati myyminen.
Samatin työn teettäminen. Ei tunnu kiinnostavan ja jos jonkun löytää niin pyrkii parhaansa mukaan pääsemään mahdollisimman helpolla. Puhumattakaan että jotenkin yrittäisi välttää oheisvahinkoja joita saattaa tehdessä tulla. Laskuttaa kyllä osaavat joka inahduksesta.
Rojautetaan työkalut esim pehmeäpuiselle parketille tai ei suojata tikkaitte jalkojen alustoja niin jäljethän siitä lattiaan jää. Ihan vaan yks esimerkki.
Nykyään kaikki kodin kaapit ovat lastulevyä joka ei kestä mitään rasitusta eli vaatekaapin ja keittön hyllyt ovat mutkalla pienestä painosta. Suomalainen tavara on pääsääntöisesti halvalla tehtyä paskaa joka ei kestä yhtään mitään. Toinen esimerkki on vuokra-asunnon suojatut pistorasiat joissa on läppä eli nämä hajosivat saman tien ja vaihdoin tilalle läpättömät kannet. Muutenkin asuntojen hinnat ovat älyttömät verratuna laatuun ja pohjaratkaisuihin. Jotain vikaa tässä maassa on kun kalliilla ei saa kuin surkeaa laatua.
Missä on suomen.
Volvo.
Ericcson.
Ikea.
Lindex.
H&M.
Clas Ohlsson.
Byggmax.
ABB.
Scania.
Saab.
Atlas Copco.
Assa abloy. Miksei suomessa osata yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tämän hallituksen kyvyttömyys laskea asioiden vaikutuskerrointa voi yhtäkkiä olla suomalaisten yrittäjien syytä? Ei kaikki yrittäjät todellakaan äänestä kyykkypuoluetta.
Totta kai se on yrittäjien omaa syytä, koska eivät maksa ihmisille elämiseen riittävää palkkaa työpanosta vastaan! Palkkamalttia on huudettu vimeiset 15 vuotta! Miksi te olette niin sokeita, ettekä tajua, valtio joutuu vielä maksamaan ihmisille palkkojen lisäksi tukia, niin se on silti monen mielestä ok. Ihan kuin se pelkkä työnteko ihmiset elättäisi! Ihan vain teille ummikoille tiedoksi raha elättää, ei työnteko! Nyt kun valtio leikkaa tuista, niin tietenkin se näkyy ostovoimassa, oli sitten kyse pienipalkkaisesta tai työttömästä ihmisestä!
Kumma juttu kun työ kelp
Kannattaa olla varovainen toiveissaan. Ne kun voi joskus toteutua. Ja toivon todella, että karma olisi olemassa, ja tavoittaisi sinut ensimmäisten joukossa. Ja ollen mahdollisimman raaka. Jollain todennäköisyydellä kyllä kohtaisit "karmasi", jos tuet poistettaisi. Mutta tosin päänaukomistaitosi on sitä tasoa, että voit kohdata sen jo aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Missä on suomen.
Volvo.
Ericcson.
Ikea.
Lindex.
H&M.
Clas Ohlsson.
Byggmax.
ABB.
Scania.
Saab.
Atlas Copco.
Onhan meillä Tuurin kyläkauppa.
Hesarin ja Suomen Yrittäjien väite kuluttajien säästökuurista ei edes pidä paikkaansa. Kävin tarkistamassa asian Suomen pankin sivuilta ja kotitalouksien talletukset vähenevät. Säästötileille saa korkoakin joten säästöjen kulutusvauhti on ollut todellisuudessa noin 4% luokkaa vuodessa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 23: "Terveydenhuollon tila on ollut jo pitkään erittäin huono, ja ylin johto vaihtuu koko ajan kun minkäänlaista tulosta ei saada aikaiseksi asioiden muuttamiseen. Yhä useammin kuulee, että sekä yleis- että erikoislääkärit suuntaavat töihin ulkomaille tai ovat hakemassa töitä ulkomailta. Järjestelmää puretaan sisältä päin. Tehdään tilanne sietämättömäksi ja romutetaan sekin vähä mikä jotenkuten toimi."
Tila on ollut jo pitkään huono, mutta vielä huonommaksi menee. Ja se nyt ei ole vain tämän hallituksen syytä vaan johtuu monesta asiasta. Tavallisen kansalaisen kuitenkin täytyy varautua siihen, että on tilillä rahaa tarvittaessa käydä yksityisellä.
Onneksi voin kirjoittaa aina lähetteen itselleni.T: Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä ole lopettanut kuluttamista, vain kohteet vaihtuneet. Juuri tänä aamuna tilasin 9 kpl kesävaatteita Vintedistä, mekkoja, hameita, housut ja jopa villapaidan ensi talveksi etukäteen.
Ei näillä 0,99/pkt postikuluilla Posti kyllä tästä mitään voittoa tee mutta eipä ole mun ongelma. Pääasia että myyjät pääsevät tarpeettomista eroon, itse saan nättiä ja rahoille vastinetta!
Kyllä kulutus pyörii vaikka EK:n laariin tästä ei mene mitään.
Minä tilasin kameratarviketta Kiinasta ja Nikeltä lenkkivaatteita. Muutenkin pyrin ostamaan kaiken ulkomailta jos vain suinkin voin ja toisinaan maksan Suomen arvonlisäveron. Viime aikaisia ostoksia ovat Kärcher Puzzi tekstiilipesuri, Janome ompelukone ja Bosch Professional pöytäsaha. Hinnat ovat Saksassa tyypillisesti 100-200 euroa halvempia verrattuna kotimaahan eli säästöä tulee. EU ja internet ovat hyvä ju
Sama täällä tilaan kaiken ulkomailta minkä voin. Hinnat ovat edullisimpia kuin täällä. En muista koskaan olisin ostanut suomesta pesuaineita enkä luontaistuotteita, vaatteista puhumatta. Toki alvit menevät myös ulkomaille. Sehän ei haittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on suomen.
Volvo.
Ericcson.
Ikea.
Lindex.
H&M.
Clas Ohlsson.
Byggmax.
ABB.
Scania.
Saab.
Atlas Copco.
Onhan meillä Tuurin kyläkauppa.
Kaikki yrittäjät voisivat katsoa mallia Vesa Keskisen suhteesta markkinointiin liiketoimintansa kehittämisessä.
Suomen ongelma on mielestäni se että usein oivallisten tuotteiden ja keksintöjen markkinointi jää puolitiehen tai sitä ei ole nimeksikään.
Jos tätä sattuu joku lisämyyntiä kaipaava yrittäjä lukemaan, eikä englannin kielitaito ei ole esteenä, niin tästä linkistä opiskelemalla ja omaan liiketoimintaan soveltuvasti toteuttamalla pääsee jo pitkälle. https://magneticmarketing.com/
Yrittäjienkin pitää tinkiä niistä jättituloistaan ja osingoistaan ja alentaa hintoja niin että niitä voi edelleen hankkia. Pakkoko on ylihinnoitella ja huonontaa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Yrityksillehän voi antaa vaikka ilmaista työvoimaa.
Ongelma vaan on siinnä että kuka ostaa silloin yrityksen palvelut.
Miksi ihmiset eivät vastusta riistopalkalla tai kokonaan ilman palkkaa työn teettämistä Suomessa? Yleistyy koko ajan ja hallitus haluaa, että toimeentulotukeakin vastaan pitäisi työskennellä! Hyväksyttekö tosiaan ihmiskaupan ja orjuuden?
Kaikki euroni pakollisten kuukausimenojen lisäksi menee matkailuun. Käyn reissussa joka toinen tai joka kolmas viikko. Onneksi etätyöni mahdollistaa tämän. Vuodessa käytän noin 25-30 000 euroa matkailuun ja valtaosa menee ulkomaille. Finnair saa joskus jonkun siivun tästä.
Kotimaassa käyn vain marketista ostamassa elintarvikkeet ja hygieniatuotteet. Siinäpä se. Eli minä kyllä kulutan paljon, mutta en Suomessa.
Tätä kaikki kokoomuksen, persujen, rkp:n ja kristillisdemokraattien äänestäjät halusivat ja saavat nyt mitä toivoivat.
Eli oikeasti ihmisillä ei ole varaa säästää eikä kuluttaa. Kaikki rahat menevät useimmilla välttämättömään. Kiitos kokoomus ja persut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä ole lopettanut kuluttamista, vain kohteet vaihtuneet. Juuri tänä aamuna tilasin 9 kpl kesävaatteita Vintedistä, mekkoja, hameita, housut ja jopa villapaidan ensi talveksi etukäteen.
Ei näillä 0,99/pkt postikuluilla Posti kyllä tästä mitään voittoa tee mutta eipä ole mun ongelma. Pääasia että myyjät pääsevät tarpeettomista eroon, itse saan nättiä ja rahoille vastinetta!
Kyllä kulutus pyörii vaikka EK:n laariin tästä ei mene mitään.
Minä tilasin kameratarviketta Kiinasta ja Nikeltä lenkkivaatteita. Muutenkin pyrin ostamaan kaiken ulkomailta jos vain suinkin voin ja toisinaan maksan Suomen arvonlisäveron. Viime aikaisia ostoksia ovat Kärcher Puzzi tekstiilipesuri, Janome ompelukone ja Bosch Professional pöytäsaha. Hinnat ovat Saksassa tyypillisesti 100-200 euroa halvempia verrattuna kotimaahan
Sama täällä tilaan kaiken ulkomailta minkä voin. Hinnat ovat edullisimpia kuin täällä. En muista koskaan olisin ostanut suomesta pesuaineita enkä luontaistuotteita, vaatteista puhumatta. Toki alvit menevät myös ulkomaille. Sehän ei haittaa
Koronan tullessa halusin vielä parhaani mukaan tukea suomalaisia (pien)yrittäjiä. Enää siihen ei ole varaa, eikä halua.
Meillä on hyvä hallitusohjelma, suomi kuntoon.
Minä tilasin kameratarviketta Kiinasta ja Nikeltä lenkkivaatteita. Muutenkin pyrin ostamaan kaiken ulkomailta jos vain suinkin voin ja toisinaan maksan Suomen arvonlisäveron. Viime aikaisia ostoksia ovat Kärcher Puzzi tekstiilipesuri, Janome ompelukone ja Bosch Professional pöytäsaha. Hinnat ovat Saksassa tyypillisesti 100-200 euroa halvempia verrattuna kotimaahan eli säästöä tulee. EU ja internet ovat hyvä juttu kuluttajan kannalta.