Mikä minun voimat vei? Lääkärillä ravattu, mutta mitä vielä kannattaisi tutkia?
Treenasin koko syksyn ja talven puolimaratoniin, sitä ennen kunnon kohottaminen ei ollut mitenkään määrätietoista mutta olen liikkunut aina varsin paljon.
Talvi meni hyvin, mutta kevättalvella tuli romahdus. Lenkki ei kulje enää ollenkaan, muutaman kilsan pyrähdykset menevät mutta siihen voimat sitten hyytyvätkin. Jalat tuntuvat raskaille, eikä vaan jaksa, uupumus iskee ihan koko kroppaan. Treenitahti on ollut aina maltillinen, eikä toisaalta ylikuormitus tunnu muutenkaan mahdolliselle (koska lepopäiviä on ollut viikossa hyvinkin 2 tai jopa 3).
Kaikki veriarvot on hyvät eikä rasitustestissä sydämestä löytynyt mitään vikaa.
Itse epäilen, että ferritiini on taas jostain syystä ongelma, mutta lääkärin mielestä sadan hujakoilla oleva ferritiini ei voi selittää tätä tilannetta. Koko aikuisikäni olen kärsinyt raudanpuutteesta, mutta viime vuosina e-pilleri on pitänyt menkat poissa ja pitkä rautakuuri sai ferritiinin nousemaan varsin helposti sinne sadan tienoille.
Osa oirekuvasta sopii hyvin raudanpuutokseen, mutta esimerkiksi aikaisemmin (ennen rautakuuria) pahana ollutta levottomien jalkojen oireilua ei nyt ole ollenkaan.
Mistä kiikastaa? Jos kyse on vaihdevuosien alkamisesta, ehkä hormonit voisi vielä selvittää, vai mitä sinä toivoisit lääkäriltä?
Tämä aloitus varmaan kirvoittaa palstahäiriköiden provohalut mutta jospa tämän kerran jättäisitte asiattomuudet väliin, kiitos :)
Varaa aika liikuntalääketieteeseen erikoistuneelta lääkäriltä.