Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä opiskelin 1995-2000 ilman lainaa. Mikä ihme nykyopiskelijoita ajaa ottamaan lainaa?

Vierailija
01.06.2024 |

Onko se kallis partavesi ja tekoripset? 

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas opiskelin 98-2003 ja otin kaikki opintolainat mitä sai. Korot oli 0. Ostin tietokoneen ja pidin kesät oikeaa kesälomaa.

Lainat maksoin pois parissa vuodessa.

Vierailija
2/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas opiskelin 98-2003 ja otin kaikki opintolainat mitä sai. Korot oli 0. Ostin tietokoneen ja pidin kesät oikeaa kesälomaa.

Lainat maksoin pois parissa vuodessa.

Korot ei todellakaan olleet 0 v98-00.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitali?

Vierailija
4/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun ei jaksa 

Vierailija
5/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opiskelin tuohon aikaan enkä ottanut lainaa. Rahat riittivät silloin helpommin. Vuokrat oli halvempia. 

Vierailija
6/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Moneskohan tyhjänpäiväinen nuoria arvosteleva provo taas kyseessä?

Vierailija
7/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole kuullut sellaisista asioista kuin inflaatio, korkojen nostot, verojen korotukset, vuokrahinnat lähteneet käsistä, työpaikat kiven alla jne.

Vierailija
8/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tuet oli parempia. Nyt vielä heikkenee rajusti, kun opintorahaa leikattiin 2016 kolmanneksella ja opiskelijat siirretään asumislisälle, jonka arvo on paljon pienempi kuin 90-luvulla. 

Vierailija
9/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin läppärin opintolainalla vuonna 1995. 

Vierailija
10/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin 2011-2016. Otin kaiken lainan minkä sain ja edelleen kolmasosa maksamatta ja ensi kuussa maksetaan 160€ pelkkää korkoa. Tukia sain kaiken kaikkiaan 470€/kk mihin luulet sen riittävän? Solu opiskelija-asuntokin maksoi 390€/kk

Vierailija
11/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että tuet oli parempia. Nyt vielä heikkenee rajusti, kun opintorahaa leikattiin 2016 kolmanneksella ja opiskelijat siirretään asumislisälle, jonka arvo on paljon pienempi kuin 90-luvulla. 

Lainapainotteisuutta tullaan myös lisäämään, enemmän velkaa, parempi orjuus 

Vierailija
12/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko opiskelleet oikeita aineita, ettei vaan tullut opiskeltua jotain humanisti- käsityö- tai taidehumppaa? Vain oikeiden alojen ja aineiden opiskelua tulee tukea!

Vierailija
13/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 80-luvun alkuvuosina. Kaikki ottivat silloin valtion takaamaa opintolainaa, toisin kuin nyt.

Vierailija
14/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opiskelin 2011-2016. Otin kaiken lainan minkä sain ja edelleen kolmasosa maksamatta ja ensi kuussa maksetaan 160€ pelkkää korkoa. Tukia sain kaiken kaikkiaan 470€/kk mihin luulet sen riittävän? Solu opiskelija-asuntokin maksoi 390€/kk

Lohduttaa varmaan, että nykyppiskelijat ottaa vielä enemmän lainaa, kun vuokrat on nousseet ja opintoraha leikattu. Lainaa saa syksystä alkaen 850 euroa kuussa. Vaikka nostaisi vain pienen osan, lainaa on äkkiä kymppitonneja plus korot päälle.

Vierailija
15/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin 80-luvun alkuvuosina. Kaikki ottivat silloin valtion takaamaa opintolainaa, toisin kuin nyt.

Totta. Lähtökohta oli se, että opintojen jälkeen mentiin mihin tahansa töihin. Samalla käytiin silti kesätöissä jossain, mistä sai ihan oikeaa palkkaa ja mieluiten opiskeltavaa alaa edes etäisesti muistuttavalta alalta 

Vierailija
16/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Moneskohan tyhjänpäiväinen nuoria arvosteleva provo taas kyseessä?

Tyhjänpäiväinen JA tyhjäpäinen.

Vierailija
17/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin opiskeltu 2008-2013 ilman lainaa. Silloin opintotuki oli 260e ja asumislisä 200, eli yhteensä 460e/kk sai tukia. Ja tätä sai vain syys-toukokuun ajan eli 9kk vuodessa, kesät oltiin ilman tukia.

Toki valitsi opiskelupaikkakunnan sen mukaan missä oli varaa asua eikä asunto ollut heppoinen, kesät olin kesätöissä.

Tuntuu että nykyopiskelijat aika pumpulissa kasvaneita.

Vierailija
18/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut kaksi ammattia myös ilman opintolainaa. Onneksi en ole tarvinnut sitä. Opintorahaa sain ja keikka töitä tein opintojen ohjeella. Pärjäsin hyvin. 

Vierailija
19/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan opintolaina oli valtion korkotukemaa. Säästötilille sai paremman koron mitä opintolainassa oli, joten sitä kannatti nostaa niin paljon kuin sai.

Vuonna 1992 opintolaina muuttui markkinakorkoiseksi, koska valtio maksoi niin paljon korkomenoja. Korvaukseksi opintorahaa nostettiin. Nyt ollaan taas lainamallissa, mutta korkoriski on opintovelallisella.

Vierailija
20/67 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohduttaa varmaan, että nykyppiskelijat ottaa vielä enemmän lainaa, kun vuokrat on nousseet ja opintoraha leikattu. Lainaa saa syksystä alkaen 850 euroa kuussa. Vaikka nostaisi vain pienen osan, lainaa on äkkiä kymppitonneja plus korot päälle.

Varmasti vuokrat ovat nousseet, kun silloin ennen opiskelijat asuivat soluissa tai opiskelija-asuntoloissa.

Nykyään ihan oikeissa vuokra-asunnoissa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme