Minä opiskelin 1995-2000 ilman lainaa. Mikä ihme nykyopiskelijoita ajaa ottamaan lainaa?
Kommentit (67)
Ajat muuttuu. Sinun ikäpolvesi on osaltaan pitänyt huolta ettei nykyään sama enää niin vain onnistu.
Suuret ikäluokat ottivat opintolainoja myös, että niin vain historia toistaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Ajat muuttuu. Sinun ikäpolvesi on osaltaan pitänyt huolta ettei nykyään sama enää niin vain onnistu.
Suuret ikäluokat ottivat opintolainoja myös, että niin vain historia toistaa itseään.
Suurten ikäluokkien aikana inflaatio oli yli15 pinnaa mikä söi velkoja tehokkaasti, ja Kekkonen devalvoi markkaa tarpeen mukaan
Kannabis on kalliimpaa kuin kalja jota ennen kitattiin
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin 80-luvun alkuvuosina. Kaikki ottivat silloin valtion takaamaa opintolainaa, toisin kuin nyt.
Sama, harva myöskään teki töitä enempiä määriä. Syksyllä opintotukihakemuksessa ilmoitettiin vain siihen mennessä saadut tulot, ei tarvinnut arvioida tulevia ansioita eikä takaisinmaksuja tullut. Silti moni valitsi vain kesäaikaisen työnteon.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mikä ikäluokka. Opintolaina tuli 1969. Opintolaina oli korkotuettua vuoteen 1992, jolloin opintorahaa korotettiin ja korkotuki poistettiin. Nyt on edelleen se kallis laina, mutta muun tuen määrä laskee joka vuosi leikkausten ja indeksijäädytyksen vuoksi.
Erona entiseen on se, että lähes joka ammattiin pitää olla tutkinto, joten paljon suurempi osa ottaa lainaa.
Ostovoimakorjatun tason tuolta kun katsoo, saattaa jotain ymmärtää tai sitten ei.
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010402624.html
Huono provo. Kaiken hinta on vähintään tuplaantunut. Esim kun sain ajokortin vuonna 2002, bensa maksoi alle euron litra. Vuokraa maksoin muistaakseni alle 350 euroa. Puhumattakaan ruuan hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Ostovoimakorjatun tason tuolta kun katsoo, saattaa jotain ymmärtää tai sitten ei.
Tuossa puuttuu ne leikkaukset, jotka hallitus teki. Ne romahduttavat opintotuen ostovoiman alemmaksi kuin vuosikymmeniin.
Olisi parempi, että opintorahaa korotettaisiin edes sille tasolle, joka se oli ennen vuoden 2016 leikkausta.
Ei tarvetta lainalle koska asumistuki + aikuiskoulutustuki = 1500 € / kk 😊
Minut pakotettiin ottamaan opintolaina!
Minulla oli luottotiedot menneet joka en halunnut lainaa, mutta oli pakko hakea lainaa, koska muuten en olisi saanut toimeentulotukea, jolla maksaa asunnon vuokra.
Kaikki meni ja velka jäi, kun terveys petti ja invalidisoiduin, enkä pystynyt jatkamaan kyseistä koulua myös asunto meni alta.
Kaikilla ei ole vanhempia joiden luokse voi mennä opiskelujen ajaksi loisimaan.
Opiskelijat ovat Suomen köyhin ja alistetuin tyhmä .
Käy katsomassa YouTubesta pettämätön logiikka uusin video
Mä opiskelin 2000 luvun alussa. Mun perhe oli niin köyhä, että ei ollut takuuvuokraan varaa, joten kämppä sen mukaan.
Kun valmistuin, niin mulla oli säästötilillä 7 000 euroa ja olin matkustellut opiskeluaikana.
En kuitenkaan oleta, että muut pystyvät samaan. Asuin pienemmässä kaupungissa, mun kämppä oli erittäin vaatimaton ja olin onnistunut saamaan ok työpaikan, jossa olin koko opiskeluajan.
No oma syyni on 4 lasta ja velkainen asunto, asumistukea en tähän enää ensi vuonna saa yhtään, joten lainaa pakko nostaa kun lyhennysvapaatkin asuntolainat jo lasten takia ajat sitten käytetty.
Asunislisän taso lasketaan niin alas, ettei se riitä pk-seudulla edes useimpiin soluasuntoihin. Opintoraha on ostovoimaltaan matalampi mitä se on ollut vuoden 1992 jälkeen, ja se laskee merkittävästi lisää lähivuosina, kun siihen ei enää tehdä lainkaan inflaatiokorotuksia.
Vuokra ja ruoka oli paljon edullisempaa tuolloin. Opintorahalla eli silloin, jos oli tiukka rahan käyttäjä. Nykyisin ei onnistu, kun opintoraha ei riitä elämiseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvetta lainalle koska asumistuki + aikuiskoulutustuki = 1500 € / kk 😊
Hyvä kun aikuiskoulutustuki lähtee. Tommoseen turhuuteen ei ole varaa.
Minä opiskelin 2006-2010, eikä olis tullut mleleenkään ottaa lainaa. Silloin lainaa ottivat vain ne, jotka halusivat opintojen jälkeen humputella ja reppureissata kuukausia jossain Aasiassa ennen töiden etsimistä.
Opintotukea ja sen asumislisää sain noin 460e, sen päälle sai tienata 600e kk Asuin Hoasilla lähiössä ja tulin vallan hyvin toimeen. En nähnyt nälkää, ostin vaatteita ja kosmetiikkaa, juhlinkin joskus. Tein pari lyhyttä työvuoroa viikossa jotain hanttihommia, ei kärsineet opinnot ja valmistuin ajallaan vaikka olin aika laiska opiskelija.. Muutin Hki kantakaupunkiin kivempaan asuntoon sitten kun menin töihin valmistuttuani ja oli itse varaa maksaa se! En kerta kaikkiaan ymmärrä kuinka nykyopiskelijat tarvitsevat 50 000e opintolainan??? Josta kyllä saa melkein puolet anteeksi jos valmistuu!
Opiskelin pari vuotta sitten ilman lainaa. Vuokran jälkeen käteen jäi 130 euroa. Viime hetkillä, kun hinnat nousivat Ukrainan sodan jälkeen, melkein kaikki tuosta meni ruokaan. Opiskelijalounas oli harvinaisuutta.
Jos aloittaisin nyt opiskelemaan, kun opiskelijoilta ja asumisesta leikataan, laina olisi pakollinen. Edes solu ei täällä päin auttaisi asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin 2006-2010, eikä olis tullut mleleenkään ottaa lainaa. Silloin lainaa ottivat vain ne, jotka halusivat opintojen jälkeen humputella ja reppureissata kuukausia jossain Aasiassa ennen töiden etsimistä.
Opintotukea ja sen asumislisää sain noin 460e, sen päälle sai tienata 600e kk Asuin Hoasilla lähiössä ja tulin vallan hyvin toimeen. En nähnyt nälkää, ostin vaatteita ja kosmetiikkaa, juhlinkin joskus. Tein pari lyhyttä työvuoroa viikossa jotain hanttihommia, ei kärsineet opinnot ja valmistuin ajallaan vaikka olin aika laiska opiskelija.. Muutin Hki kantakaupunkiin kivempaan asuntoon sitten kun menin töihin valmistuttuani ja oli itse varaa maksaa se! En kerta kaikkiaan ymmärrä kuinka nykyopiskelijat tarvitsevat 50 000e opintolainan??? Josta kyllä saa melkein puolet anteeksi jos valmistuu!
Makismiopintolainahyvitys pitkästä opiskelusta on n. 6000€. Ei se ihan älyttömästi auta jos on 50k lainaa.
Vähän huvittavaa, että "korkeakoulutetut" ihmiset ei tajua, mitä on inflaatio. Jos itse sai parikymppiä vähemmän tukia kuin nykyopiskelija, se tarkoittaa, että sai enemmän tukia kuin nykyään saadaan, kun otetaan huomioon rahan arvo. Tämä olisi pitänyt oppia peruskoulussa.
Plus se, että enemmän tukikuukausia on sekin enemmän rahaa.