Minä opiskelin 1995-2000 ilman lainaa. Mikä ihme nykyopiskelijoita ajaa ottamaan lainaa?
Kommentit (67)
Minä en opiskellut ilman lainaa 1990-1995. Keskityin opiskeluihini enkä käynyt töissä. 4- kympppisenä maksoin viimeisen erän ekasta opintolainastani pois. Nyt kymmeniä vuosia myöhemmin jatko-opinnoissani olen myös ottanut opintolainaa ja maksan opintolainaa tällä hetkellä takaisin 300 euroa/kk. Viimeisimmät opiskeluvuoteni olen kylläkin ollut kokopäivätöissä ja opiskellut samalla. Käytännössä olen siis käyttänyt illat ja viikonloput opiskeluun ja lomapäivät niihin kursseihin, joissa on läsnäolopakko.
T: 2x maisteri
Vierailija kirjoitti:
Minäkin opiskelin tuohon aikaan enkä ottanut lainaa. Rahat riittivät silloin helpommin. Vuokrat oli halvempia.
Miten? Minulla ei kyllä opintotuki ja asumistuki riittänyt elämiseen ja asumiseen tuolloin 90-luvulla. Pienessä ja huonokuntoisessa yksiössä asuin. Ei ollut luksusesta tietoakaan. Oli pakko ottaa joko opintolainaa tai käydä töissä. Minä otin opintolainaa. Tuohon aikaan otettu opintolaina piti maksaa kokonaisuudessaan pois. Ei ollut mitään hyvityksiä, vaikka valmistuikin ajoissa. 90-luvun lama jylläsi valmistumisen jälkeen ja hyvin työllistävällä alallakin tarjolla oli vain pätkätöitä. Itse tein valmistumisen jälkeen 7 vuotta pätkätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin opiskelin tuohon aikaan enkä ottanut lainaa. Rahat riittivät silloin helpommin. Vuokrat oli halvempia.
Oli, jos asui HOASin tai muiden vastaavien soluasunnossa. Monet myös jakoivat tavallisen asunnon kämppiksinä. Yksiössä asuivat vain ne, jotka ottivat lainaa tai kävivät iltatöissä opiskelun ohessa.
200 euroa kuussa Kelan kuntoutuspsykoterapian omavastuuosuuteen.
100 euroa kuussa astman, atopian, allergioiden ja endometrioosin hoitoon määrättyihin lääkkeisiin, kunnes maksukatto on täynnä.
Mahdolliset lääkärikäynnit päälle.
Ja joo, saan opintorahan, asumistuen, opintolainan lisäksi myös toimeentulotukea useina kuukausina noiden kulujen takia.
Ps. Ollapa terve.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin läppärin opintolainalla vuonna 1995.
Lisään vielä, että mulla on vieläkin tuo läppäri tallella ja siinä on mun gradu. En ole raskinut heittää sitä pois. On varmaan joku muinaisjäännös, kun tästä tulee kohta jo 30 vuotta sen ostamisesta.
Vuokrat ovat vähintään kaksinkertaistuneet ja kaikki muukin. Palkkkehitys ei ole pysynyt tässä mukana.
Itsellä oli 2000-2005 yksilö Kalliossa ja vuokra 25 neliön kämpässä 400€ . Silloin opinto- ja asumistuki kattoivat vuokran, osa-aikatyöllä pystyi elämään, juhlittiin ja lomalle lähdettiin ulkomaille pariksi viikoksi pari kertaa vuodessa. Rahaa jäi vielä säästöön.
Nykyään joutuisi tekemään n. 30-40% enemmän tunteja, jotta saisi saman elintason.
Ellei jopa patsas, niin mahtava on taas tämäkin Minä.