Miksi eläkeikää ei lasketa jotta nuoret saisi töitä?
Nykyisin on paljon nuoria jotka ei saa töitä tai jos he saavat töitä niin se työ on pätkätyötä. Jos eläkeikää laskettaisi niin silloin avoimia työpaikkoja tulisi enemmän ja sen myötä nuoret saisivat helpommin töitä. Yksi syy alhaiseen syntyvyyteen on myös se että ei ole varaa lapsiin tai ei ole töitä, tämän myötä varmasti syntyvyys myös hiukan nousisi.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Tuuli kääntyy ,kohta eläkeläiset maksavat teidän nuorien lorvailut,menkää töihin aika ei odota.
Eikö ne jo nyt maksa?
Ei koska moni eläkeläinen on vielä töissä,et sitten aloitusta lukenut ja jos on ikää 30.v ensimmäinen työpäivä vasta edessä,niin ei hyvä heilu,itse aloitin hommat ikää oli 15 vuotta eli koulun jälkeen töihin ja jatkan vielä nykyäänki,ainakin muutaman vuoden,ikää mulla on 68.v
Elintaso 53 vuotta sitten Suomessa oli aika erilainen kuin tänäpäivänä. Vanhemmilla ei ehkä ollut varaa maksaa sinun ulkomaanmatkoja ja välivuosia. Nykyään aika monella on. Monella nuorella on jopa omia sijoituksia isohkojakin summia. Monella on varaa myös lopettaa työt jo ennen virallista eläkeikää koska heillä on sitä varten kerättyjä säästöjä ja varallisuutta. Toki tulonsiirrotkin on ihan eriluokkaa kuin 53 vuotta sitten, mutta niiden varaan ei kannata elämäänsä laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikää ei voi laskea, koska töihin mennään nykyisin vasta noin 30v iässä, ennen jo 16v iässä. Koska eläkettä pitäisi kartuttaa ainakin 40 vuoden ajan, on mahdotonta laskea eläkeikää.
Kaiken lisäksi moni eläkeikäinen on töissä, koska nuorille ei kelpaa pätkätyöt.
Joku on yhteiskunnassa väärin jos töihin mennään vasta 30 vuotiaana. Miksi töihin ei mennä 20 vuotiaana?
Minä menin töihin 20-vuotiaana. Siitä minua rangaistaan niin, etten saa eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Eläkemaksut kelpasivat vaan itse en eläkettä noista vuosista saa.
Aloittajalle: eläkeikää ei lasketa samasta syystä kuin ei työkyvyttömiä päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Esim mun kaverilla on kipuoireyhtymä ja hän on kelalla töissä. Esimies aina valittaa, miten ei pääse lähellekään tavoitetta, mutta eläkeanomukset hylätään.
Vierailija kirjoitti:
"Aika monet elää ylikin 90-vuotiaksi tarvitsematta käytännössä lainkaan sote-palveluja. Suurin osa niistä jotka palveluja tarvitsee eniten kuolee jo alle 80-vuotiaina."
Yli 85-vuotiaat aiheuttivat pitkälti yli 20 000 €:n terveysmenot asukasta kohti jo vuonna 2011. Ei ole varmaan hoito ainakaan halvemmaksi muuttunut 13 vuoden aikana.
Jostakin luin, että keskimäärin sote-menojen suhteen ihmiselämän kallein aika on n. 2 vuoden jakso ennen kuolemaa. Tulee se kuolema sitten missä iässä tahansa. Pois lukien tietenkin pitkäaikaiset laitospotilaat, sehän on kallista hoitoa missä iässä ja mistä syystä tahansa.
Minusta 65v pitäisi olla maksimi ikä kaikilla, vain jos tahtoo voi jatkaa työssä pitempään ja tietysti on keikkatyöt esim hoitoalalla ok. Nuorien työllistäminen on surkeaa nykyään.
Ongelma ei ole töiden vähyys vaan se, että sellaisia töitä mitä nuorempi polvi haluaisi tehdä ei ole kaikille halukkaille tarjolla. Meillä taidetaan myös kouluttaa ihmisiä ihan liikaa joillekin aloille, mihin kaikilla koulutetuilla ei ole kuitenkaan mahdollisuus työllistyä. Koska totuus on etteivät kaikki työt sovi kaikille en patistelisi kuitenkaan ketään hakeutumaan millekään alalle vain sen takia, että alalla on töitä tarjolla, mutta jotain joustoa omista tavoitteista ja haluista pitäisi jokaiselta löytyä silloin, kun työllistyminen on syystä tai toisesta vaikeaa.